خرید و قیمت لامپ ال ای دی ( LED ) | فروردین ۱۴۰۳

با اختراع ال ای دی در سال ۱۹۶۲ توسط نیک هولونیاک (Nick Holonyack) تحولی بزرگ در صنعت نور و روشنایی پدید آمد. این نسل جدید با مزایای زیادی که داشت به سرعت در تمام خانه‌ها جایگزین لامپ‌های رشته‌ای، کم مصرف، فلورسنت و... شد. هرچند در ابتدا قیمت لامپ‌ ال ای دی به دلیل فناوری جدید اختلاف زیادی نسبت به سایر لامپ‌ها داشت اما در حال حاضر، با فراگیری تولید این محصول در کارخانه‌های روشنایی داخلی شاهد محصولاتی با کیفیت، استاندارد، همگام با محصولات خارجی و با قیمتی مناسب هستیم.قیمت لامپ ال ای دی

ال ای دی چیست؟ 

ال ای دی دیودهای ساطع کننده نور هستند که قابلیت نیمه هادی دارند؛ زمانی که جریان الکتریکی از آن‌ها عبور می‌کند از خود نور مرئی در رنگ‌های مختلف تولید می‌کنند. LED مخفف عبارت Light Emitting Diode است. استفاده از ال ای دی به دلیل کوچک بودن، مصرف کم انرژی، عمر زیاد و... به سرعت فراگیر شد و در محصولات مختلف روشنایی مانند لامپ، پنل ال ای دی توکار، ریسه، چراغ خیابانی، چراغ‌ دیواری، چراغ ریلی، پروژکتور ال ای دی و... کاربرد دارد. ال ای دی‌ها حال و آینده صنعت روشنایی هستند و با پیشرفت تکنولوژی روز به روز به کارایی و مزایای آن‌ها اضافه می‌شود. 

مزایای لامپ ال ای دی

  • مصرف انرژی کم: در میان انواع محصولات روشنایی مانند لامپ‌های CFL یا کم مصرف، رشته‌ای و یا فلورسنت، ال ای دی ها کمترین مصرف انرژی را دارند. لامپ‌های ال ای دی ۸۵٪ از انرژی را به نور و تنها ۱۵٪ را به گرما تبدیل می‌کند و در درجه بندی مصرف انرژی این محصولات در درجه A قرار دارند.
  • بازدهی بالا: بازدهی نوری و لومن ال ای دی ها نسبت به بقیه لامپ‌ها چندین برابر دیگر لامپ‌ها است. یعنی نسبت به مصرف انرژی کمی که دارند درخشندگی بالایی دارند. به طور مثال یک لامپ ۵۰ وات ال ای دی ۴۱۰۰ لومن درخشندگی دارد در مقابل یک لامپ بخارجیوه ۵۰ وات ۱80۰ لومن نور دهی دارد.
  • مقاومت بیشتر: مقاومت فیزیکی ال ای دی ها نسبت به سایر لامپ‌ها بیشتر است؛ مثلا رشته‌ی تنگستن لامپ رشته‌ای با ضربه خفیف ممکن است پاره شود و یا با پاشیدن آب، بر روی حباب داغ بشکند. ال ای دی ها با بدنه پلاستیکی که دارند؛ در مقابل ضربه مقاوم‌ترند. علاوه بر مقاومت در برابر ضربه مقدار IP یا درجه محافظت که به معنی مقاومت در برابر ذرات گرد و غبار و یا پاشیدن آب بر روی ال ای دی ها وجود دارد بسیار بالاتر از سایر لامپ‌ها است.
  • تنوع در رنگ نور: یکی از مزایای لامپ ال ای دی تنوع در رنگ نور یا دمای نور است که با کلوین مشخص می‌شود. ال ای دی‌ ها در سه رنگ نور سفید آفتابی ۲۷۰۰ تا  ۳۰۰۰ کلوین، رنگ نور سفید مهتابی ۵۶۰۰ تا ۶۰۰۰ کلوین و رنگ نور یخی یا طبیعی با ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کلوین وجود دارند. برخی محصولات LED طوری طراحی شده است که با تغییر ساعت شبانه روز و با توجه به ساعت بیولوژیکی بدن رنگ آن‌ها تغییر می‌کند.
  • طول عمر بالا: محصولات ال ای دی معمولا بین ۱۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ ساعت، طول عمر دارند البته میزان طول عمر واقعی این محصولات با مصرف درست و شرایط محیطی مناسب می‌تواند بیتشر از عدد درج شده بر روی بسته‌بندی محصول باشد.
  • داشتن گارانتی: بیشتر محصولات ال ای دی دارای گارانتی ۱ الی ۳ ساله هستند. خرید از برندهای باکیفیت این اطمینان را به مصرف‌کننده می‌دهد تا در صورت بروز مشکل در محصول، امکان تعویض لامپ وجود داشته باشد.
  • عدم تولید گرما: ال ای دی‌ها با وجود هیت سینکی که دارند گرمای تولید شده را تا حد زیادی مهار می‌کنند و انرژی دریافت شده را تا ۸۵ درصد به نور و تنها ۱۵ درصد را به گرما تبدیل می‌کنند. 
  • عدم تولید اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز: ال ای دی ها هیچگونه اشعه مضری مانند ماوراء بنفش و مادون قرمز تولید نمی‌کنند به همین دلیل از ال ای دی ‌ها در نورپردازی اشیاء و نقاشی‌های گرانبها در موزه‌ها استفاده می‌شود.
  • راه اندازی سریع: این محصولات به محض برقراری جریان الکتریسیته روشن می‌شوند.
  • دوستدار محیط زیست: ال ای دی ‌ها قابلیت بازیافت ۱۰۰٪ دارند از این رو محصولاتی دوستدار محیط زیست تلقی می‌شوند.
  • فاقد جیوه: در ساخت ال ای دی هیچگونه جیوه و مواد مضر بکار نرفته است.

خرید لامپ ال ای دی

معایب ال ای دی

  • خستگی چشم: تحقیقات نشان داده است خیره شدن زیاد به نور آبی ال ای دی باعث آسیب . خستگی چشم می‌شود.
  • تاثیر بر ترشح ملاتونین: در معرض قرار گرفتن زیاد در نور ال ای دی ساعت درونی بدن و ترشح ملاتونین را مختل می‌کند. یکی از راه‌های جلوگیری از این مشکل استفاده از نور آفتابی و نور یخی در اتاق‌ خواب و اتاق نشیمن است. 

قبل از خرید لامپ ال ای دی چه نکاتی را بهتر است بدانیم؟

شدت نور

قبل از خرید لامپ باید اندازه فضا و مقدار لومنی که نیاز داریم را در نظر بگیریم. میزان لومن از مشخصاتی است که روی بسته‌بندی محصولات روشنایی قید شده است. به طور استاندارد برای هر متر مربع 50 تا 75 لومن نیاز است. هر چند مقدار نور محیط به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد. 

زاویه تابش

زاویه تابش یا (Beam Angel) در نورپردازی روشی برای محاسبه پوشش نور در سطح خانه است. هر چقدر زاویه تابش لامپ بیشتر باشد سطح بیشتری از فضا با شدت نور کمتری روشن می‌شود.

رنگ نور

تعیین رنگ نور به کارایی فضا بستگی دارد. رنگ نور بر روی ساعت بیولوژیکی بدن، بازده کاری، میزان تمرکز و بزرگی فضا اثر مستقیم دارد. توصیه می‌شود برای محیط‌ کار، آشپزخانه و حمام از رنگ نور مهتابی و یخی؛ در محیط‌هایی که نیاز به آرامش داریم مانند اتاق نشیمن و اتاق خواب از رنگ نور آفتابی و نور یخی استفاده شود. 

نوع سرپیچ

در محصولات روشنایی سه نوع سرپیچ استفاده می‌شود که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. سرپیچ پیچی، سرپیچ سوزنی و سرپیچ استارتی از انواع سرپیچ‎های رایج در لامپ‌های ال ای دی هستند.

  • سرپیچ پیچی سری E مانند E40، E27 و E 14  از نوع سرپیچ‌های رایج در ال ای دی ‌ها هستند. سرپیچ E14 در لامپ‌های شمعی، اشکی و یخچالی بکار می‌رود. سرپیچ E27 از سری E از سرپیچ‌های پرکابرد در لامپ‌های حبابی  با توان ۶ تا ۶۰ وات بکار می‌روند و سرپیچ  E40 برای توان ۶۰ تا  ۱۰۰ وات استفاده می‌شود.
  • سرپیچ سوزنی سری G مانند G4 و G9 بیشتر در لوسترها و چراغ‌های تزئینی کاربرد دارد.
  •  پایه استارتی از سری GU در لامپ‌های هالوژنی کاربرد دارند: مانند سرپیچ GU10 که مطابق هالوژن قدیمی طراحی شده تا به راحتی جایگزین آن‌ها شوند. 

انواع سرپیچ لامپ ال ای دی

چه عواملی در قیمت لامپ ال ای دی تاثیر دارد؟

  • نوع برند: فرآیند تولید، مواد اولیه، مدت گارانتی و کیفیت ساخت هر برندی متفاوت است. همه این موارد بر روی قیمت لامپ ال ای دی تاثیر می‌گذارد.
  • مقدار لومن: هر چقدر لومن بالاتر باشد شدت نور لامپ بیشتر است. تولید لومن بالا نیازمند مراحل تولید پیشرفه است که بر قیمت نهایی محصول اثر می‌گذارد.
  • نوع لامپ: قیمت ال ای دی SMD ، COB و یا فیلامنتی به دلیل نحوه تولیدشان متفاوت است.

ساختار ال ای دی

یک لامپ ال ای دی از سه بخش بدنه، درایور و خود ال ای دی تشکیل شده است. بدنه همان بخش بیرونی لامپ بوده که حرارت تولید شده درون لامپ را به محیط بیرونی انتقال می‌دهد و باعث افزایش طول عمر لامپ می‌شود. بهترین جنس برای بدنه آلیاژ آلومینیومی است. درایور ولتاژ ورودی (220V) را به جریان ثابت مورد نیاز ال ای دی تبدیل می‌کند. اصلی‌ترین و متنوع‌ترین بخش لامپ ال ای دی مربوط به ال ای دی مورد استفاده در آن است.

بنابراین ساختمان لامپ ال ای دی طبق شکل زیر اینگونه تعریف می شود:  

ساختار لامپ ال ای دی

  • حباب لامپ:‌ به جهت محافظت از ال ای دی و یکنواخت سازی نور از حباب استفاده می‌شود.
  • برد ال ای دی: روی برد دیودهای led به شکل یک مدار چاپی قرار گرفته شده و جنس آن به جهت انتقال بهتر گرما از آلومینیوم می‌باشد.
  • پیچ: به منظور دفع حرارت، برد را به خنک کننده اتصال می‌دهند که برای این منظور از پیچ‌ها استفاده می‌شود.
  • خنک کننده: افزایش دمای نیمه هادی‌ها باعث کاهش طول عمر لامپ می‌شود، به این منظور از خنک کننده‌ها استفاده می‌شود.
  • سرامیک: نیمه پایینی لامپ به وسیله این سرامیک ها به سرپیچ لامپ متصل می شود.این سرامیک‌ها از استحکام بالایی برخوردار می‌باشند و همچنین قادر به تحمل حرارت بالا نیز می‌باشند. این سرامیک‌ها مقداری از گرمای تولیدی توسط درایور را دفع می‌کنند.
  • سرپیچ: به جهت رساندن الکتریسیته به درایور و همچنین پیچ شدن لامپ در پاتروم از سرپیچ استفاده می‌شود.
  • درایور: درایور نوعی منبع تغذیه کاهنده به شمار می‌رود که جریان برق شهری متناوب (AC) را به جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌کند و این جریان را با توجه به نوع led به گونه‌ای تنظیم می‌کند که بیشترین بازده حاصل شود. به هر میزان که درایور لامپ با کیفیت تر و دقیق تر طراحی شود، طول عمر لامپ نیز بیشتر می‌شود.

مقایسه لامپ LED با سایر لامپ‌ها

رشته‌ای

لامپ رشته‌ای تنها ۱۵٪ از انرژی دریافتی را به نور مرئی تبدیل می‌کند این در حالی است که ال ای دی‌ها ۸۵٪ بازده نوری دارند. طول عمر لامپ رشته‌ای خیلی کم است و تنوع رنگی ندارد. از خود گرمای زیادی ساطع می‌کند و در مقابل ضربه گرد وخاک و قطرات آب نسبت به ال ای دی مقاومت کمی دارند. بر خلاف ال ای دی خاموش و روشن کردن آن بر طول عمر آن موثر است.

کم مصرف

لامپ کم مصرف درواقع همان عملکرد لامپ‌های فلورسنت را در حجم کمتر دارد. این لامپ‌ها با بازدهی بالایی که دارند به لامپ کم مصرف شناخته می‌شوند با این حال مصرف انرژی ال ای دی‌ها بسیار کمتر از این نوع روشنایی است. رنگ نور این لامپ با گذر زمان کدر می‌شود و با توجه به وجود جیوه در ساخت این لامپ‌ها در صورت شکستن برای انسان خطر مسمویت را به همراه دارند. اما لامپ ال ای دی تا آخر عمر کیفیت نوری خود را حفظ می‌کند و در ساخت آن هیچگونه مواد مضری استفاده نشده است.

فلورسنت

لامپ مهتابی فلورسنت با تبدیل بخار جیوه به فلورسنت مقداری نور ماوراء بنفش تولید می‌کند که برای انسان مضر است. این لامپ در صورت شکستن به دلیل وجود جیوه خطرناک است. مصرف برق بالایی دارند و نسبت به لامپ LED عمر خیلی کمتری دارد.

لامپ متال هالید

این لامپ نسبت به لامپ ال ای دی هزینه تغمیر و نگهداری بالایی دارد زیرا برای نصب و راه اندازی نیاز به خرید ترانس و ایگنایتور دارید. همچنین زمانی که متال هالید به جریان برق وصل می‌شود تا به حد اکثر نور برسد ۵ دقیقه زمان می‌برد همین زمان و مصرف جریان بالا هزینه‌ی نگهداری و تابلو برق را بالا می‌برد. از طرفی لامپ ال ای دی بلافاصله روشن می‌شود. لامپ LED سه برابر متال هالید عمر می‌کند و بازدهی بالاتری دارد. زاویه تابش لامپ متال هالید بر خلاف ال ای دی قابل کنترل نیست و ثابت است.

لامپ بخار سدیم

لامپ‌های LED تا ۷۰٪ کمتر از لامپ بخار سدیم انرژی مصرف می‌کند. از معایب این لامپ‌ها ایجاد نویز و گرمای زیاد است. شاخص نمود رنگی این لامپ‌ها بسیار پایین است.

لامپ هالوژن

لامپ هالوژن یکی از لامپ‌های پر مصرف در نورپردازی داخلی است. مصرف برق بالای هالوژن‌ها و تولید گرمای زیاد منجر شد تا مصرف‌کنندگان اقدام به تعویض این محصول با نمونه ال ای دی آن کنند. لامپ‌های هالوژن علاوه بر تولید نور ماوراء بنفش و مادون قرمز دوام کمی دارند و به راحتی می‌سوزند.  

لامپ LED

انواع لامپ از لحاظ ظاهری

حبابی

این لامپ‌ها از لحاظ ظاهری مشابه لامپ‌های رشته‌ای ساخته شدند. حباب این لامپ‌ها بجای شیشه از پلاستیک فشرده ساخته شده و از دیفیوزر برای پخش بهتر نور ملایم استفاده شده است. زاویه پخش نور این لامپ‌های از ۲۰۰ درجه تا ۲۲۰ درجه است. سرپیچ این لامپ‌ها در وات‌های ۹ تا ۷۰ همان سرپیچ معمول و پرکاربرد E27 است و در وات‌های بالاتر از سرپیچ E40 استفاده شده است. تعدادی از محصولات پر کاربرد این نوع لامپ:

لامپ ال ای دی 12 وات نور

لامپ ال ای دی 30 وات نور

لامپ ال ای دی 40 وات دلتا

لامپ ال ای دی 50 وات نور

لامپ ال ای دی 70 وات نور

سوزنی

لامپ‌های سوزنی با سایز بسیار کوچکی که دارند در نورپردازی انواع چراغ‌های تزئینی و لوسترها کاربرد دارند. تعویض این لامپ‌ها بسیار آسان است و با طول عمر بالای ال ای دی‌ها نیازی به تعویض پیاپی مانند مدل‌های قدیمی نیست. از میان مدل‌های مختلف لامپ سوزنی، پایهG4  و G9 از سایر پایه‌ها پرکاربردتر است. زاویه تابش این لامپ‌ها ۱۵۰ تا ۳۰۰ درجه است و  با لومن بالایی که دارند زیبایی لوسترها و چراغ‌های تزئینی را چندین برابر می‌کنند. محصولات برتر لامپ سوزنی عبارتند از:

لامپ ال ای دی سوزنی ۳ وات نور

لامپ ال ای دی سوزنی ۲.۲ وات نور

شمعی

لامپ  ال ای دی شمعی که با ظاهر شبیه به لامپ شمعی قدیمی طراحی شده است با سرپیچ E27 کوچک برای روشنایی لوسترها و انواع چراغ‌های دکوراتیو استفاده می‌شود. لامپ شمعی ال ای دی با لومن بالا در دو مدل‌های فیلامنتی، مات و شفاف موجود است. این لامپ‌ها در وات‌های ۵ و ۷ پرنورتر و با دوام‌تر از نمونه‌های قدیمی‌تر خود هستند و همین مزیت به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد تا در لوسترهای چند شاخه‌ی بزرگ از تعداد کمتر لامپ استفاده کند. تعدادی از لامپ‌ها شمعی پرکاربرد:

لامپ ال ای دی شمعی ۵.۵ وات نور

هالوژنی

این نوع لامپ‌ها ظاهر لامپ‌های هالوژنی را دارند و جایگزین مناسبی برای لامپ‌های پرمصرف قدیمی هستند. دوام این لامپ‌ها بسیار بالاتر است و به راحتی نمی‌سوزند. اگر بخواهیم مزایای این محصولات را با نسخه‌ی قدیمی لامپ هالوژنی بررسی کنیم مهم‌‌ترین مزیت صرفه جویی در مصرف انرژی و طول عمر زیاد این محصولات است. لامپ هالوژن ال ای دی با سرپیچGU 5.3  و GU10 عرضه می‌شوند. بهترین محصولات ال ای دی هالوژنی: 

لامپ هالوژن ال ای دی 6 وات پولاکس

لامپ هالوژن ال ای دی ۱۲ ولت ۶ وات نور

اشکی

لامپ اشکی مانند لامپ شمعی، بیشتر در نورپردازی لوسترهایی با ظاهر کلاسیک از نوع برنجی و یا کریستال کاربرد دارند و مشابه نسخه‌ی قدیمی طراحی شده است. لوسترها معمولا دو پایه E14 و E27 دارند. سرپیچ لامپ اشکی از نوع E27  است. لامپ‌ها معمولا در وات‌های ۵ تا۷ وات در دو مدل مات، شفاف و نوع فیلامنتی در بازار موجود هستند. در برخی از مدل‌ها لنزی تعبیه شده تا زاویه تابش نور را تا۲۰۰ درجه افزایش دهد. پرطرفدارترین محصولات لامپ اشکی:

لامپ ال ای دی اشکی 5.5 وات نور

لامپ ال ای دی اشکی 7 وات دلتا

فیلامنتی

لامپ‌های فیلامنتی با حباب شیشه‌ای و رشته‌های فیلامنتی که همان ال ای دی هستند که به صورت رشته درآمدند ظاهری شبیه به لامپ ادیسونی رشته‌ای قدیمی دارند. این لامپ به دلیل کم مصرف بودن، عمر بالا و ایجاد حس نوستالژی لامپ‌های رشته‌ای بسیار پرطرفدار است. زاویه تابش این لامپ‌ها بین ۳۲۰ تا ۳۶۰ درجه است و در انواع رنگ‌نور، شکل حباب‌ و رنگ بدنه مختلف قابل تهیه هستند.تعدادی از بهترین محصولات لامپ فیلامنتی:

لامپ ال ای دی فیلامنت ۴ وات شمعی نور

لامپ ال ای دی فیلامنت اشکی 4.5 وات نور

تیوبی

لامپ مهتابی به دلیل نور زیاده که دارد یکی از محصولات پر طرفدار روشنایی محسوب می‌شود اما به دلیل معایبی که دارند کم کم جای خود را به ال ای دی ها می‌د‌هند. لامپ تیوبی ال ای دی یا مهتابی ال ای دی درست مانند مهتابی‌های فلورسنت طراحی شدند و از مزایای ال ای دی‌ها برخوردارند. مصرف کم انرژی و دوام بالای این محصول باعث شده تا مصرف‌کننده‌های مهتابی فلورسنت ترغیب به تعویص لامپ‌های قدیمی خود با مهتابی ال ای دی کنند. برخی از محصولات باکیفیت مهتابی ال ای دی:

لامپ ال ای دی مهتابی ۱۸ وات نور

لامپ مهتابی ال ای دی ۹ وات نور

لامپ پشت جیوه‌ای

لامپ پشت جیوه‌ای از نوع حبابی تنها ظاهری شبیه به لامپ‌های پشت جیوهای قدیمی دارد اما هیچگونه جیوه در ساخت این نوع لامپ بکار نرفته است. این محصول بیشتر در مکان‌هایی استفاده می‌شود که نمی‌خواهیم از پشت لامپ حرارت و نور منعکس شود.

لامپ ال ای دی پشت جیوه ۶ وات نور

یخچالی

لامپ‌های قدیمی یخچالی از نوع رشته‌ای و علاوه بر سوختن پیاپی خطر شکستن در داخل یخچال را داشتن. در حال حاضر تولید کنندگان و طراحان محصولات روشنایی لامپ ال ای دی را روانه بازار کردن که از نظر سرپیچ و ظاهر مطابق نمونه‌ی رشته‌ای خود است. برترین محصول لامپ یخچال:

لامپ ال ای دی یخچالی ۱.۸ وات نور

انواع لامپ LED

بررسی انواع ال ای دی از لحاظ نوع چیپ

  • SMD: ال ای دی های SMD که مخفف (Surface Mounted Device) نوعی از ال ای دی هستند که بر روی سطح نصب می‌شوند و در مقایسه با اندازه‌ی بسیار کوچکی که دارند نور زیادی را از خود ساطع می‌کنند.
  • COB :  این نوع از ال ای دی که مخفف  (Chips on Board)است؛ بر روی برد نصب می‌شوند و حداقل تعداد چیپ‌های نصب شده روی برد ۹ عدد است. 

تفاوت SMD و COB چیست؟

  •  SMDنور یکنواخت‌تری دارد اما COB نوری متمرکز از خود ساطع می‌کند.
  • قابلیت تغییر رنگ به وسیله‌ی تنظیم سطح خروجی در SMD وجود دارد اما COB یک رنگ را تولید می‌کند.
  • تعداد دیودها در یک COB بیشتر از SMD است.
  • COB از شدت نوری بیشتری برخوردار است.

انواع لامپ ال ای دی از لحاظ رنگ نور

  • مهتابی: رنگ نور مهتابی کلوین ۵۰0۰ تا ۶۵۰۰ است. بیشتر در محیط‌هایی که نیاز به تمرکز دارند مانند: محل کار، آشپزخانه، کتابخانه، کارخانه‌ها و سوله‌های بزرگ کاربرد دارند.
  • آفتابی: دمای رنگ نور آفتابی کلوین 2700 تا 3000 است. با توجه به وجود رنگ‌های گرم این رنگ نور مناسب اتاق نشیمن، اتاق خواب و فضاهایی که نیاز به آرامش داریم است.
  • یخی: رنگ نور یخی با اسامی صدفی و طبیعی نیز شناخته می‌شود. دمای رنگ نور بین 3500 تا 4000 دارد. این رنگ نور طوری طراحی شده تا نور خورشید را تداعی کند. لامپ یخی مناسب استفاده در انواع فضاها است. 

 رنگ نور در لامپ ال ای دی

پرسش های متداول

قیمت لامپ ال ای دی بستگی به برند و کیفیت آن از ۲۰ هزار تومان تا ۱۳۰۰۰۰۰ تومان است. تفاوت قیمت این لامپ‌ها با توجه به وات، چیپ بکار رفته و نوع لامپ محاسبه می‌شود. به طور کلی قیمت لامپ ال ای دی از سایر لامپ‌ها بالاتر است اما با توجه به عمر طولانی، بادوام بودن و بهره‌وری نوری بالا خرید مقرون به صرفه‌ای محسوب می‌شود.
بله، تمامی محصولات ال ای دی دارای ۱ تا ۳ سال گارانتی تعویض هستند. برای استفاده از گارانتی با رعایت شرایط مندرج بر روی جعبه، لامپ معیوب با لامپ جدید تعویض می‌شود.
پس از ثبت سفارش، بسته به تعداد و حجم محصول، سفارش همان روز ارسال می‌شود. هزینه ارسال محصول با توجه به تعرفه مشخص شده از سوی ارسال کننده منتخب، پیک و یا شرکت حمل و نقل، خواهد بود. همچنین امکان ارسال فوری برای سفارشات تهران از طریق پیک وجود دارد.