مقایسه لامپ ال ای دی و بخار سدیم

اگرچه در گذشته چراغ‌های بخار سدیم فشار قوی یکی از پرکاربردترین نوع چراغ بودند، اما امروزه چراغ‌های LED به لامپ بخار سدیم ترجیح داده می‌شوند. اگر روشنایی LED و HPS را با هم مقایسه کنیم، لامپ‌های LED انعطاف‌پذیری طراحی استثنایی از نظر سطح نور، طیف رنگ و الگوی توزیع ارائه می‌دهند. در این مطلب برخی از مهمترین مولفه‌ها برای مقایسه‌ی لامپ ال ای دی و بخار سدیم را بررسی خواهیم کرد.

 

مقایسه لامپ ال ای دی و بخار سدیم

مقایسه‌ی لامپ ال ای دی و بخار سدیم (HPS)

قبل از مقایسه‌ی لامپ ال ای دی و بخار سدیم ، بهتر است بدانید زمانی وجود داشت که لامپ‌های HPS (سدیم فشار قوی) بر صحنه‌ی روشنایی مسکونی، اداری، کشاورزی و صنعتی تسلط داشتند. اما امروزه بازار این لامپ‌ها به دلیل مصرف برق بالا، طول عمر کوتاه و معایب زیست محیطی، تغییر زیادی کرده است. چراغ‌های LED (دیود ساطع کننده نور) وضعیت را کاملا تغییر دادند و در خط مقدم صنعت روشنایی هستند. دلیل واقعی موفقیت نورپردازی LED، ویژگی ها و مزایای آن نسبت به سایر راه حل های روشنایی است. دلیل واقعی موفقیت نورپردازی LED، ویژگی‌ها و مزایای آن نسبت به سایر لامپ‌های روشنایی است. برخی از مهمترین مولفه‌ها برای مقایسه‌ی لامپ ال ای دی و بخار سدیم عبارت‌اند از:

۱- مقایسه مصرف انرژی LED در مقابل   HPS

لامپ ال ای دی صرفه‌جویی بیشتری در مصرف انرژی دارد (حدود یک چهارم انرژی مصرفی لامپ HPS و لامپ متال هالید). LED‌ها تا 70 درصد انرژی کمتری نسبت به سیستم‌های HPS سنتی مصرف می‌کنند تا نور یکسانی را ارائه دهند. در واحدهای تجاری که انرژی زیادی برای روشنایی، تولید و حتی مزارع داخلی مصرف می‌شود، استفاده از چراغ‌های LED مزایای بلندمدتی به همراه دارد. LED‌ها تا زمانی که قابل استفاده هستند، سطح درخشندگی ثابتی را حفظ می‌کنند و در عین حال انرژی کمتری نسبت به چراغ‌های HPS مصرف می‌کنند. بنابراین، می‌توان گفت LED در روشنایی LED در مقابل HPS برنده صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

۲- کاربردهای LED در مقابل HPS

در حال حاضر، لامپ سدیم فشار بالا دارای معایبی است، مانند شروع کند، استروبوسکوپی قوی، مصرف برق بالا، دما و نویز زیاد. چراغ LED با قدرت بالا، با 50000 ساعت عمر فوق العاده، دارای ویژگی‌هایی از قبیل صرفه‌جویی در انرژی ویژه، راندمان نوری بالا، رندر رنگی بالا، بدون استروبوسکوپی، شروع و راه‌اندازی فوری، بدون تعمیر و نگهداری و بسیاری از مزایای دیگر می‌باشد. با مقایسه‌ی لامپ ال ای دی و بخار سدیم از نظر کاربردی، چراغ LED به طور کامل جایگزین لامپ سدیم فشار بالا و لامپ متال هالید خواهد شد. چراغ‌های پرفشار سدیم و متال هالید فقط برای گلخانه مناسب هستند. چراغ‌های LED را می‌توان در گلخانه یا کارخانه کشت چند لایه استفاده کرد.

بررسی مقایسه لامپ ال ای دی و بخار سدیم

۳- مقایسه‌ی اثرات لامپ ال ای دی و بخار سدیم بر مراحل مختلف رشد گیاهان زراعی

نور رشد HPS و متال هالید ارزش حرارتی بالایی دارند و دمای کل لامپ می‌تواند به صدها درجه برسد که تاثیر زیادی بر دمای اتاق دارد. چراغ رشد LED یک منبع نور سرد است و دمای کل لامپ بیش از 60 درجه نیست در نتیجه هیچ تاثیری بر بدن انسان و محیط زیست نخواهد داشت. بنابراین، با مقایسه‌ی لامپ ال ای دی و بخار سدیم از جهت اثرگذاری بر گیاهان، لامپ سدیم فشار بالا و لامپ متال هالید برای نهال‌ها مناسب نیستند، اما LED برای تمام مراحل رشد گیاه مناسب است. 

با توجه به تک تراشه‌ی نور رشدLED، این چراغ می‌تواند طیف مواد مغذی را به طور خاص برای گیاهان تنظیم کند. در واقع اثر اصلی نور بر گیاهان فتوسنتز است. کیفیت نور که به عنوان ترکیب نور نیز شناخته می‌شود، به اجزای طیف خورشیدی با طول موج‌های مختلف اطلاق می‌شود. نور (قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش) با طول موج 410-850 نانومتر نواری با فعالیت فیزیولوژیکی در طیف تابش خورشیدی است که به آن تابش فعال فتوسنتزی می‌گویند. در این محدوده‌ی تاثیر نور بر رشد و نمو گیاه یکسان نیست. به طور خلاصه، با مقایسه‌ی لامپ ال ای دی و بخار سدیم، لامپ سدیم فشار بالا و لامپ متال هالید نمی‌توانند مانند نور LED عمل کنند.

منبع

tachyonlight.com

مقالات مرتبط