خرید و قیمت لامپ یو وی سی (UVC) | مرداد ۱۴۰۳ | ارسال فوری

یو وی سی یکی از طیف‌های اشعه‌ی ماورا بنفش است که توسط لامپ یو وی سی ساطع می‌شود که کاربرد ضد عفونی دارد. طیف خورشید ترکیبی از امواج رادیویی مادون قرمز، نور مرئی، ماورا بنفش، اشعه ایکس و گاما است که همگی حامل انرژی هستند و آن را ساطع می‌کنند. اشعه یو وی، ایکس و گاما امواج  با فرکانس بالا هستند که می توانند عواقب بد و جبران ناپذیری برای سلامتی ما داشته باشند. خورشید سه نوع اشعه یو وی uva,uvb,uvc ساطع می‌کند. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت اشعه ماورا بنفش با عوارضی همچون سرطان پوست همراه است. خوشبختانه اتمسفر و جو سیاره زمین مقدار زیادی اشعه uvb و همه اشعه یو وی سی را جذب می‌کند. این اشعه که توسط لامپ یو وی سی ساطع می شود کاربردهای زیادی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

خرید لامپ یو وی

لامپ یو وی سی چیست و چه کاربردهایی دارد:

لامپ یو وی سی قادر به تولید طول موجی بین ۲۰۰ تا ۲۸۰ نانومتر است. این طول موج کوتاه و قوی به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده قوی خود، برای کشتن باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروارگانسیم‌ها بسیار موثر هستند. بیشترین اثر ضد عفونی در حدود ۲۵۴ نانومتر است.

  • ضد عفونی آب: لامپ‌های یو وی در حوضچه‌های پرورش آبزیان برای ضد عفونی آب در مسیر لوله‌ها قرار می‌گیرند. ضدعفونی و گندزدایی توسط این لامپ هیچ تغییری در طعم، رنگ و مزه آب ایجاد نمی‌کنند و تا ۹۹٪ درصد میکروارگانیسم‌های آب را بدون استفاده از مواد شیمیایی از بین می‌یرد.
  • ضد عفونی محیط: این لامپ در بیمارستان‌ها و اتاق‌های استریل، کلین روم و صنایع غذایی جهت از بین بردن میکروب‌ها کاربرد دارد.

خرید لامپ یو وی سی

خرید لامپ یو وی و استفاده از آن نیاز به آگاهی کافی از این محصول دارد. بهتر از پیش از خرید این محصول از کارشناسان نوراکومارت راهنمایی‌های لازم را بگیرید و از نحوه‌ی استفاده و عملکرد همچنین از مقدار سطحی که نیاز به ضدعفونی دارید اطلاعات لازم را دریافت کنید. قیمت لامپ یو وی به دلیل تخصصی بودن این محصول بالاتر از لامپ‌های مصرفی و عمومی است. چند محصول پرکاربرد:

لامپ uv

لامپ یو وی سی ۶ وات

لامپ یو وی سی ۸ وات

لامپ یو وی سی ۵۵ وات

نحوه عملکرد لامپ یو وی سی

با استفاده از لامپ یو وی سی بیش از ۹۹٪ پاتوژن ها بدون اضافه کردن هیچ گونه ماده شیمیایی و عوارضی از بین می روند. نحوه کار لامپ یو وی سی به این صورت است که هسته سلول میکروارگانیزم (باکتری و ویروس) حاوی تیمین است. تیمین یک عنصر شیمیایی DNA/RNA  است. این عنصر نور یو وی سی را در طول موج 253.7 نانومتر جذب می کند و آن را به گونه ای تغییر می دهد که سلول دیگر قادر به تکثیر و زنده ماندن نیست. 

لامپ یو وی سی

یو وی سی (253.7 نانومتر) به دیواره میکروارگانیزم نفوذ می کند. انرژی بالای فوتون های یو وی سی توسط RNA/DNA و پروتئین های سلول  جذب می شود.  یو وی سی به ساختار پروتئین آسیب می زند و متابولسیم را تخریب می‌کند. در نتیجه میکروارگانیزم ها دیگر قابل تکثیر نبوده و محیط پاکسازی می شود. 

ویژگی های لامپ یو وی سی

یو وی سی قابلیت کشتن جرم ها را دارد و یک جایگزین برای ضدعفونی مواد شیمیایی است. از لامپ یو وی برای استرلیزه کردن اجسام ، آب، سطوح و مواد و ... استفاده می شود. در واقع لامپ یو وی سی قابلیت ضدعفونی اجسام مختلف از موبایل تا زمین بیمارستان ویا حتی ضدعفونی یک اتوبوس کامل را دارد. گرچه استفاده از تکنولوژی و لامپ یو وی سی جدید نیست و مدتهاست که برای گندزدایی و ضدعفونی از آن استفاده می کنند اما خاصیت کشندگی آن برای میکروب و ویروس های جدید باید سنجیده شود. امروزه شرکت های زیادی وجود دارند که لامپ و دستگاه و حتی ربات هایی را تولید می کنند که با استفاده از این اشعه محیط را ضدعفونی می کند.

نحوه استفاده از لامپ یو وی سی

لامپ یو وی سی همانند لامپ های دیگر تجهیزات مخصوص به خود را دارد و بر روی پایه یا قاب های مخصوص به خود نصب می شوند. برای استفاده از این لامپ بهتر است از تایمر استفاده کنید.

چه وات از لامپ یو وی سی برای چه محیطی ؟

با توجه به میزان تجمع ویروس‌ها بهتر است شدت لامپ هم بالاتر باشد. برای استفاده از لامپ یو وی سی یک فرمول کلی وجود ندارد. اما به طور کلی :

  • یک لامپ یو وی سی ۱۵ وات حداکثر ۱۰ متر مربع را پوشش می‌دهد
  • یک لامپ یو وی سی ۳۰ وات حداکثر ۲۰ متر مربع را پوشش می دهد
  • یک لامپ یو وی سی ۶۰ وات حداکثر ۴۰ متر مربع را پوشش می دهد

طبق گزارش شرکت اسرام آلمان یک لامپ ۳۰ وات این شرکت قابلیت پوشش ۱۵-۱۲متر مربع را در مدت زمان:

  • ۳۰ دقیقه برای ۸ متر مربع
  • ۴۵ دقیقه برای ۱۲-۸ متر مربع
  • ۶۰ دقیقه برای ۱۵-۱۲ متر مربع 

دمای محیط لامپ یو وی سی

لامپ های یو وی سی ساختار نازک و شکننده ای دارند و ممکن است در هوای نامساعد دچار مشکل شوند. بطور کلی دمای عملکرد آن ها بین -۱۰ درجه سانتی گراد تا ۳۵ درجه است و دمای نگهداری آن ها بین -۲۰ درجه سانتی گراد تا ۶۰ درجه است.

قیمت لامپ یو وی

مدت زمان تابش لامپ یو وی سی

زمان مورد نیاز برای از بین بردن میکروارگانیزم های مختلف با توجه به شکل و اندازه و نوع آن ها متفاوت است. اما به طور کلی برای یک لامپ یو وی سی ۶۰ وات :

  • ۵ دقیقه استفاده از لامپ یو وی سی ۶۰ وات برای اشیای کوچک ۳۰-۴۰ سانتی نظیر ماسک،فنجان،موبایل،لباس و ...
  • ۵ دقیقه استفاده از لامپ یو وی سی ۶۰ وات برای پاکسازی هوا در یک اتاق با مساحت ۵ متر مربع
  • ۱۵ دقیقه استفاده از لامپ یو وی سی ۶۰ وات برای پاکسازی هوا در یک اتاق با مساحت ۲۰ متر مربع
  • ۳۰-۶۰ دقیقه استفاده از لامپ یو وی سی ۶۰ وات برای پاکسازی هوا در یک اتاق با مساحت ۴۰ متر مربع

اشعه یو وی سی و لامپ یو وی سی قادر به از بین بردن ویروس است و این همان اشعه ای است که خورشید ساطع می کند. اشعه خورشید حاوی 3 نوع اشعه یو وی است. اشعه UVA که مقدار بسیار وسیعی از آن به زمین می رسد و قابلیت این را دارد تا به عمق پوست نفوذ کند. در واقع این اشعه مسبب  ۸۰%چروک و پیری پوست ما است. اشعه بعدی UVB است که می تواند DNA پوست را تخریب کند و منجر به آفتاب سوختگی و در نهایت سرطان پوست شود. اخیرا دانشمندان متوجه شدند که اشعه UVA هم می تواند این آسیب ها را بوجود آورد که هر دو این اشعه ها بخوبی شناسایی شده و توسط ضدآفتاب از نفوذ آن ها به پوست جلوگیری می شود و اما اشعه سوم اشعه UVC است که طول موج کوتاه تر و انرژی بیشتری دارد. این اشعه منجر به تخریب ژنتیکی چه در انسان و چه در ویروس می شود. اما خوشبختانه این اشعه توسط لایه ازون قبل از اینکه به ما برسد، فیلتر می شود و به پوست ما نمی رسد . دانشمندان طی تحقیقاتی متوجه شدند که می توانند از اشعه یو وی سی و لامپ یو وی سی برای کشتن میکروارگانیزم ها استفاده کنند.

تاریخ استفاده از لامپ یو وی سی

در سال 1878 دانشمندان با تولید یو وی سی مصنوعی و استفاده از لامپ یو وی سی روشی برای استرلیزه کردن پیدا کردند و از آن در بیمارستان ها، فرودگاه و کارخانجات استفاده کردند. از لامپ یو وی سی و این اشعه در روند تصفیه آب آشامیدنی هم استفاده می شود از آنجاییکه برخی انگل ها در برابر ضدعفونی کننده های شیمیایی نظیر کلر مقاوم هستند از اشعه یو وی سی بخوبی می توان در روند ضدعفونی کمک گرفت.

قیمت لامپ یو وی سی

خطرات قرارگیری در معرض لامپ یو وی سی

لامپ یو وی سی و قرارگیری در معرض آن بسیار خطرناک است. برای درک میزان خطر آن باید بدانید که ساعت ها طول می کشد تا پوست شما در اثر قرار گیری در زیر اشعه UVB بسوزد در حالیکه این میزان سوختکی برای اشعه UVC تنها چند ثانیه طول می کشد. اگر چشم شما چند ثانیه در معرض اشعه یو وی سی باشد انگار 10 دقیقه مداوم و مستقیم به نور خوشید زل زده باشید. بنابراین برای استفاده از لامپ یو وی سی باید با تجهیزات مخصوص باشد 

در اینکه اشعه یو وی سرطان زا است شکی نیست و عملیات استرلیزه کردن و میکروب زدایی توسط آن حتما باید به گونه ای باشد که افراد در محیط حضور نداشته باشند. این دستگاه ها به گونه ای هستند که به محض خاموش شدن هیچ اشعه یو وی سی از آن ها ساطع نمی شود. برطبق نظر سازمان بهداشت جهانی (who) اشعه مستقیم یو وی سی نباید هرگز برای ضدعفونی نواحی پوست قرار بگیرد.

 اما مطالعات در این زمینه برای شناسایی بخش هایی از یو وی سی است که برای سلول های انسان امن باشد و همچنان خاصیت میکروب زدایی خود را حفظ کرده باشد ادامه پیدا کرده است. دانشمندان نوع جدیدی از UVC را کشف کردند که خطر کمتری دارد و می تواند ویروس و باکتری را غیرفعال کند. این اشعهFAR-UVC   نام دارد و طول موج بین 222-207 نانومتردارد که طول موجی کمتر از UVC رایج است. این طول موج قابلیت عبور از موانع فیزیولوژیکی نظیر لایه بیرونی پوست یا لایه بیرونی چشم را ندارد و بر طبق تحقیقات آزمایشگاهی توانایی تخریب DNA را ندارد. در تحقیقات گذشته نشان داده شده است که FAR-UVC قابلیت این را دارد که ویروس آنفولانزا را در هوا بکشد. با این حال لامپ یو وی سی موجود در بازار از این نوع نیست و این تحقیقات هم به طور مستقیم بر روی انسان انجام نشده است و تنها بر روی سلول های انسان در آزمایشگاه و حیوانات انجام شده است. بنابراین این نوع یو وی سی نمی تواند در مقابله با پاندمی کرونا به ما کمک کند. با همه این تفاسیر استفاده از لامپ یو وی سی و اشعه FAR-UVC در صورتیکه پوست و چشم ما دارای بریدگی ویا حفره های کوچک باشد با خطراتی همراه است. 

سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار جدی به آن هایی که از لامپ یو وی سی  برای استرلیزه کردن دست ها یا بخش هایی از پوست استفاده می کنند داده است. 

لامپ یو وی و غلبه بر موانع بزرگ 

سوای سرطان زا بودن اشعه یو وی سی، محدودیت دیگری که دارد قدرت نفوذ ضعیف آن است این اشعه قدرت نفوذ ضعیفی دارد و تنها می تواند با تاثیر بر ژنتیک باکتری و ویروس را یا ازبین ببرد یا از تکثیر آن جلوگیری کند از آنجاییکه وقوع پاندمی‌هایی مانند کرونا امکان پذیر است، رشد فن آوری ضدعفونی یو وی سی می تواند به ما در گسترش و آگاهی در مورد پاتوژن ها ادامه داشته باشد.

لامپ uvc

مشخص است ضدعفونی مبتنی بر یو وی منجر به حفاظت و سلامت عمومی می شود. و در این روند می تواند به ما در حفاظت در آینده کمک کند. اما در حالیکه اشتیاق به استفاده از لامپ یو وی سی وجود دارد باید خطرات آن از سوختگی تا سرطان را بخوبی مدیریت کرد. 

منبع

منبع ۲

پرسش های متداول

اگر لامپ به تمامی سطح مورد نظر به مدت معینی بتابد می‌تواند آلودگی‌هایی که توسط ویروس ها و باکتری ها ایجاد شده است را از بین ببرد.
زمان لازم برای ضد عفونی یک اتاق به قدرت لامپ، مساحت اتاق و میزان آلودگی بستگی دارد.بهتر است پیش از تهیه لامپ به دستوالعمل‌های تولید کننده دقت شود.
بله اشعه یو وی سی برای انسان و تمامی موجوات زنده خطرناک است و توصیه می‌شود در هنگام روشن شدن لامپ در محل حضور نداشته باشید و یا از تایمر استفاده کنید.