ال ای دی چیست؟ | توضیح کامل و ساده کاربرد LED + مخفف چیست؟

زمانی که ال ای دی ها وارد زندگی انسان امروزی شدند تحولی بزرگ در تکنولوژی ایجاد کردند. این تکنولوژی نه تنها در صنعت نور و بلکه در نمایشگرها، ارتباطات، و تجهیزات پزشکی و ... پیشرفت شگرفی ایجاد کردند. LEDها با مصرف کمتر، عمر بالا و اندازه‌ی کوچکتر خود و مزایای بسیاری که داشت باعث پیشرفت و بهبود خیلی از صنایع شدند. استفاده از ال ای دی ها آنقدر گسترش پیدا کرده است که زندگی شهری بدون آن غیر ممکن به نظر می‌رسد. در مطلب پیش رو به این سوال پاسخ خواهیم داد که ال ای دی چیست و چه کاربردهایی دارد.

 LED چیست

 LED مخفف چیست؟ LED  مخفف عبارت light emitting diode یا به فارسی دیود‌های نورافشان است.

زمانی که جریان الکتریکی از ماده نیمه ‌هادی عبور می‌کند ایجاد نور می‌کند. اما نور اولیه ال ای دی ها بسیار کم است و کلاهک رزین اپوکسی دیودها، این نور کم را چند برابر می‌کند. رنگ ال ای دی ها را جنس ناخالصی ها ماده‌ی نیمه رسانا آن تعیین می‌کند. از ترکیب رنگ‌های مختلف می‌توان نور سفید و یا چند رنگ به دست آورد.

اولین ال ای دی ها تنها نور مادون قرمز یا IR تولید می‌کردند بعدها محققان با بررسی مواد رسانا موفق به تولید نور آبی شدند. بعدها با ترکیب سه رنگ از از ال ای دی قرمز، سبز و آبی RGB به نور سفید واحدی دست یافتند که کلید اصلی تولید نور لامپ‌ ال ای دی امروزی شد.

انواع ال ای دی

ال ای دی‌ها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند که هر کدام نسبت به نسل قبلی نور بیشتر و مصرف کمتر انرژی دارند: 

انواع ال ای دی میزان درخشندگی مصرف برق طول عمر 
ال ای دی DIP کم زیاد ۲۵۰۰۰
ال ای دی SMD متوسط تا زیاد کم تا متوسط ۵۰۰۰۰
ال ای دی COB زیاد کم ۱۰۰۰۰۰

ال ای دی DIP

ال ای دی ‌‌های DIP که مخفف dual in-line package اولین نسل از ال ای دی هستند. این ال ای دی‌ها در بازار ایران به نام‌های کلاهی، اوال و ۵ میلی متری شناخته می‌شوند. ساختار آن‌ها از یک کپسول از جنس رزین اپوکسی، چیپ و دو پایه فلزی تشکیل شده است. هرچند نور تولید شده آن‌ها کم است اما عدسی از جنس رزین اپوکسی این نور را چند برابر می‌کند. در حال حاضر این نوع ال ای دی‌ها به دلیل دوام کم و راندمان نوری پایین در تجهیزات نورپردازی کاربردی ندارند و بیشتر در تابلو ال ای دی و تزئينات نوری استفاده می‌شوند.

ال ای دی تک رنگ (Uni-Color LEDs)

LED چیست

ال ای دی دو رنگ (Bi-Color LEDs)

ال ای دی LED مخفف چیست

ال ای دی چندرنگ (RGB LEDs)

کاربرد ال ای دی

ال ای دی  SMD

این نوع ال ای دی مخفف SURFACE MOUNT DEVICE  است و به معنی قطعات نصب شده بر روی سطح می‌باشد. اس ام دی ها با سایز کوچکی که دارند نور زیادی تولید می‌کنند و در انواع محصولات و تجهیزات روشنایی به کار می‌روند.

ال ای دی SMD

ال ای دی COB

یکی از پرکاربردترین انواع ال ای دی است و مخفف CHIPS ON BOARD می‌باشد. ساختار این نوع ال ای دی از تعدادی ال ی دی ریزی که در کنار هم بر روی یک برد تشکیل شده است که در انواع چراغ‌ها و پروژکتورها استفاده می‌شوند.

ال ای دی COB

 

ال ای دی‌ها چگونه را اندازی می‌شوند

هر نوع ال ای دی جریان الکتریکی مصرفی مخصوص به خود را دارد. به طور مثال تقریبا الکتریسیته مصرفی در ال ای دی های نوع کلاهی حدود ۱۵ تا ۲۰ آمپر است. همچنین ولتاژ مورد استفاده هر یک از رنگ‌های ال ای دی ها متفاوت است. ولتاژ قرمز و زرد: حدودا ۱.۸ الی ۲.۲ ولت سبز ، آبی ، سفید: حدودا ۳ الی ۳.۲ ولت است. برای روشن کردن یک ال ای دی با ولتاژ ورودی ۱۲ ولت نیاز داریم با قرار دادن یک مقاومت الکتریکی در مدار الکتریکی ولتاژ ورودی را کاهش دهیم. برای انتخاب مقاومت مناسب و جلوگیری از سوختن ال ای دی باید اختلاف ولتاژ را بر جریان ال ای دی تقسیم کنیم.

کاربرد ال ای دی چیست

امروزه ال ای دی در انواع ابزارها و صنایع به کار گرفته می‌شود. صفحه موبایل یا لپ تاپی که هم اکنون به وسیله آن در حال خواندن این متن هستید پوشیده شده از میلیون‌ها ال ای دی است که هر کدام به صورت جداگانه با تغییر رنگ می‌توانند تصاویری که توسط پردازنده سیستم شما ارسال می‌شود را نمایش دهند. همین طور احتمالا در اتاق، خیابان، یا حتی اتوموبیلی که در آن در حال مطالعه این مقاله هستید، منابع نوری ال ای دی وجود و به شما کمک می کند تا بتوانید نوشته ها و محیط اطراف را بهتر مشاهده کنید. استفاده از ال ای دی‌ها از این موارد ذکر شده نیز فراتر است و شما در زندگی رومزه خود بارها از آن ها استفاده می‌کنید و کمتر به آن توجه می‌کنید. 

لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی از مهمترین تحولاتی است که توسط ال ای دی ها توسعه پیدا کردند و صنعت روشنایی را تحت تاثیر قرار دادند. لامپ‌های ال ای دی از طریق چیپ ال ای دی روشن می‌شوند و نوری با کیفیت و عاری از هرگونه اشعه مضر می‌تابانند. امروزه لامپ‌های ال ای دی با مصرف کم و طول عمر زیادی که دارند بیشترین سهم را در بازار روشنایی به خود اختصاص داده‌اند. لامپ‌های ال ای دی نه تنها در روشنایی بلکه در باغبانی به عنوان لامپ رشد گیاه در نوردرمانی و یا فتوتراپی، تولید تابلو ال ای دی و انواع تبلیغات محیطی استفاده می‌شوند. کیفیت این لامپ‌ها بستگی به برند تولید شده و کیفیت قطعات اصلی به کار رفته در آن مانند چیپ و درایور ال ای دی دارد.

بیشتر بخوانید : لامپ ال ای دی چیست

نمایشگرهای ال ای دی

یکی دیگر از مزایای ال ای دی ها سایز بسیار کوچک آن‌هاست. از سال ۲۰۰۰ به بعد تلوزیون‌های LCD جایگزین تلوزیون‌های CRT شدند. نقش ال ای دی ها در نمایشگرهای ال سی دی روشن کردن منبع نورپشت پرده کریستال مایع است. این نمایشگرها علاوه بر کیفیت بالای نوری، نازکتر و بادوام‌تر از تلوزیون‌های قدیمی بودند. تلوزیون های ال ای دی نسل بعدی LCD ها بودند که وضوح رنگی بیشتر داشتند و باریکتر و سبکتر از قبل بازار را به تسخیر خود درآوردند.

مزایای ال ای دی چیست

  • نور سرد: عدم تولید گرما باعث شد تا ال ای دی ها محبوت‌تر از هر نوع منبع نوری باشند. تولید گرمای زیاد توسط منابعی مانند لامپ‌های رشته‌ای و یا لامپ‌های هالوژنی و... احتمال رسک آتش‌سوز را بالا می‌برد.
  • مصرف کم: در میان منابع نوری ال ای دی ها پرچم‌دار مصرف کم انرژی هستند. به طور مثال لامپ‌های ال ای دی ۸۵ درصد الکتریسیته دریافتی خود را به نور تبدیل می‌کنند و تنها ۱۵ دصد از آن به گرما تبدیل می‌شود.
  • طول عمر زیاد: ال ای دی ها عمر بسیار طولانی‌تری نسبت به سایر منابع نوری دارند. عمر متوسط لامپ‌های ال ای دی ۵ تا ۷ سال است که قابل رقابت با هیچ یک از دیگر منابع روشنایی نیست..
  • سایز کوچک: اندازه‌ی کوچک ال ای دی ها بسیار کوچک است  به همین دلیل امکان استفاده‌ی آن‌ها در بسیاری از وسایل الکترونیکی فراهم شد.
  • بازدهی بالاتر: ال ای دی ها با توجه به اینکه ۸۵٪ از اترژی مصرفی را به نور تبدیل می‌کنند دارای بازدهی بیشتری نسبت به سایر منابع نوری است.

مقالات مرتبط