تابلو ال ای دی LED | راهنمای کامل خرید و قیمت انواع مختلف

یکی از راه‌های جلب کاربران و افزایش آگاهی از برند و یا خدمات، نصب تابلو ال ای دی است. تابلوهای LED که نوعی تبلیغات محیطی محسوب می‌شوند مشتریان را به سمت کسب و کار مورد نظر جذب می‌کنند. از ویژگی‌های تابلو LED نمایان بودن از فاصله‌ی زیاد و نور شدید روز است که آن را به یکی از ارزان‌ترین و پرطرفدارترین نوع تبلیغات محیطی تبدیل کرده است. البته تابلوهای ال ای دی فقط کاربرد تبلیغاتی ندارند از آنها برای نمایش هرگونه اعلانی در فضای داخلی و خارجی فروشگاه‌ها و یا رستوران‌ها به طور مثال به عنوان منو بهره می‌برند. تابلوهای ال ای دی به دلیل مقاومت و طول عمری که دارند بسیار محبوب هستند و یکی از راه‌های رونق بخشیدن به کسب و کارها محسوب می‌شود.

تابلو LED

تابلوی ال ای دی چیست

تابلوهای ال ای دی در واقع از یک صفحه از جنس‌های مختلف و تعدادی ال ای دی تشکیل شده است که در فاصله‌های معین شده کلمه و یا اشکالی را نشان می‌دهند. این تابلوها در رنگ‌ها و اشکال مختلف به صورت ثابت و یا روان قابل سفارش هستند. البته نوع آماده با کلمات از پیش تعیین شده نیز در بازار عرضه می‌شود.

پیش از خرید تابلو ال ای دی باید به چه نکاتی دقت کنیم

  • میزان نوردهی: اگر میزان نور این تابلوها خیلی زیاد باشد خوانایی آن‌ها را مختل می‌کند و باعث آسیب چشم در افرادی که در محیط پیرامون آن حضور دارند می‌شود. از طرفی نور کم نیز در روشنایی شدید روز دیده نمی‌شود.
  • چشمک زدن: نوع چشمک زن و یا ثابت این تابلوها با توجه به نوع کسب و کار و محل نصب قابل سفارش است. معمولا سرعت چشمک زدن این تابلوها با ریموت کنترل تنظیم می‌شوند.
  • تعداد و فاصله‌ی ال ای دی ها: هر چه تعداد و فواصل ال ای دی ها بیشتر باشد کیفیت تابلو و میزان نور آن بیشتر می‌شود.
  • رنگ نور: رنگ‌های موجود در تولید تابلوهای ال ای دی قرمز، سبز، آبی، انبه ای، صورتی ، آبی فیروزه ای ، سفید آفتابی، سفید مهتابی است.
  • نوع ال ای دی: ال ای دی‌های به کار رفته در تابلوها در دو نوع ال ای دی کلاهی و ال ای دی اوال تولید می‌شود. ال ای دی‌های کلاهی نور متمرکز و بیشتری دارند اما ال ای دی‌های اورال نوری ملایم و ماتی دارند.
  • نوع تابلو: تابلوها در دو نوع ثابت و روان وجود دارند. در نوع روان آن‌ها می‌توان از تعداد کلمات بیشتر و اطلاعات مختلف در تبلیغات استفاده کرد.
  • طول عمر و گارانتی: طول عمر تابلوهای ال ای دی به عواملی همچون کیفیت ال ای دی و ساخت آن بستگی دارد ولی به طور معمول طول عمر این تابلوها حدود ده سال می‌باشد. گارانتی این محصولات با توجه به شرکت سازنده تعیین می‌شود. 
  • نوع شکل و یا فونت: پیش از سفارش تابلو بهتر از از فونت و شکلی استفاده شود که در فواصل مختلف خوانایی کافی را داشته باشد.

قیمت تابلو ال ای دی

قیمت تابلو ال ای دی به دو صورت محاسبه می‌شود:

  • تعداد ال ای دی: برخی از مراکز ساخت تابو قیمت آن‌ها را بر اساس تعداد ال ای دی‌های بکار رفته در آن محاسبه می‌کنند. به نظر می‌رسد این نوع قیمت‌گذاری مناسب‌تر باشد.
  • مساحت: در این روش بدون در نظر گرفتن تعداد ال ای دی ‌ها، قیمت به صورت متری محاسبه می‌شود.

انواع تابلو ال ای دی

  • ثابت: این تابلوها به به صورت ثابت و تک کلمه‌ای و یا چند کلمه‌ای ساخته می‌شوند و تنها چشمک می‌زنند.
  • روان: تابلوهای روان نوعی از تبلیغات هستند که پیام را به صورت جمله یا عبارت در سایزهای گوناگون به مخاطب می‌رساند. نشان دادن اشکال و انیمیشن‌های مورد نظر و نا محدود از ویژگی‌های این تابوها است که آن‌ها را به پرطرفدارترین نوع تابلو LED تبدیل کرده است.

انواع تابلوی ثابت

  • دور بری شده: در این مدل دور حروف و یا شکل مورد نظر برش می‌خورد تا فضای کمی اشغال کند. تابلوهای دوربری شده معمولا در فضاهای داخلی استفاده می‌شوند.
  • کتیبه‌ای: در این مدل، تابلوهایی که قرار است در فضای باز استفاده شوند در یک قاب نصب می‌شوند. قاب به کار برده شده باید در مقابل آب و گرد و غبار عایق باشد.

ال ای دی چیست

امروزه بیشتر منبع نوری ما را ال ای دی‌ها تامین می‌کنند. شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که ال ای دی چیست و یا چگونه کار می‌کنند. ال ای دی مخفف عبارت light emitting diode به معنی دیودهای نورافشان است. روش کار ال ای دی به این شکل است که وقتی جریان الکتریسیته از ماده‌ی نیمه هادی یا نیمه رسانا عبور می‌کند، از خود نور تولید می‌کند. هر پکیج  ال ای دی از چیپ ال ای دی، فسفر و قاب تشکیل شده‌ است. یکی از عوامل تعیین کننده قیمت لامپ ال ای دی، کیفیت و نوع چیپ ال ای دی است. نوع چیپ‌های بکار رفته در این تکنولوژی می‌تواند مختلف باشد مانند لامپ اس ام دی و یا COB که همگی در قیمت محصول نهایی تاثیر دارند.

بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست

پرسش های متداول

قیمت تابلوها بر اساس نوع ثابت یا روان تعداد ال ای دی‌ها و سایز تابلو توسط تابلوساز تعیین می‌گردد.

مقالات مرتبط