علت کم نور شدن لامپ ال ای دی

استفاده از لامپ‌ ال ای دی مزایای بسیاری به همراه دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به ایمنی زیاد و حفاظت از محیط زیست اشاره کرد. این دسته از لامپ‌‌ها در زمینه‌های مختلف به منظور ارتقاء و بهبود زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، برای برآوردن الزامات کیفیت نور و همچنین صرفه‌جویی در انرژی، لازم است مشکلات مربوط به روشنایی به طور کامل در نظر گرفته شود. در این مطلب، علت کم نور شدن لامپ ال ای دی را بررسی خواهیم کرد.

علت کم نور شدن لامپ ال ای دی

علت کم نور شدن لامپ ال ای دی چیست؟

یکی از مهمترین دلایل کم شدن نور لامپ ال ای دی، خراب شدن چراغ است. طبیعتا هرچه بیشتر از لامپ‌های ال ای دی استفاده شود، زودتر از بین خواهند رفت. تضعیف نور به طور مستقیم با دما نیز مرتبط است، که عمدتا توسط فناوری تراشه، فسفر و بسته‌بندی تعیین می‌شود. هرچه میزان تضعیف نور بیشتر باشد، LED سریعتر تیره شده و برای مدت طولانی روشن نمی‌شود. برخی از مهمترین دلایل کم نور شدن لامپ‌های ال ای دی عبار‌ت‌اند از: ۱- تراشه‌ی  LED : کیفیت تراشه تعیین‌کننده‌ی بازده تبدیل الکترو نوری و دلیل اصلی بازده نور است. تراشه‌ی بدنه ساطع‌کننده‌ی نور LED است، بنابراین هنگامی که تراشه آسیب ببیند، روشنایی لامپ LED ضعیف می‌شود، چیزی که ما آن را تیره شدن نور می‌نامیم.

۲- کیفیت فسفرهای  LED : هرچه راندمان کوانتومی فسفر بیشتر باشد، بازده نوری لامپ LED بیشتر است. افزایش کارایی کوانتومی فسفرها معمولا با افزایش اندازه‌ی ذرات همراه خواهد بود. افزایش اندازه‌ی ذرات باعث رسوب جدی می‌شود که کنترل فرآیند توزیع لامپ LED را دشوار می‌کند. توزیع قطر و انداز‌ه‌ی ذرات توزیع فسفر در ژل سیلیکا تاثیر کمی بر راندمان نور دارد، اما کیفیت آن را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۳- ساخت ال ای دی  LED : چرا فرآیندهای مختلف بسته‌بندی از علت کم نور شدن لامپ ال ای دی در نظر گرفته شده و بر روشنایی آن تاثیر می‌گذارد؟ هنگامی که تراشه‌ی LED آسیب می‌بیند، روشنایی نور LED تضعیف می شود. چراغ‌ها کم نور یا حتی خاموش خواهند بود. میزان این تفاوت به پارامترهای الکتریکی LED در حین کار، طراحی چراغ و محیطی بستگی دارد که در آن از چراغ استفاده می‌شود. علاوه بر این، می‌توان گفت کیفیت نور سفید LED یک عامل بسیار مهم در میزان نور آن است. فرآیند بسته بندی مواد (سیلیکون) نیز بر میزان نور چراغ تاثیرگذار است. میزان متفاوت استخراج نور از ژل سیلیکا به دلیل ضریب شکست متفاوت، به طور غیر مستقیم بر بازدهی نور تاثیر می‌گذارد. هرچه ضریب شکست بیشتر باشد، میزان جذب نور بیشتر است. علاوه بر این، کیفیت سیم‌های طلا، پرایمرها و چسب‌های نقره‌ای به دلیل تاثیر بر رسانایی و هدایت حرارتی بر رسانایی تاثیر می‌گذارد.

۴- براکت :مواد براکت (مانند مس، نقره، آهن و غیره) بر دفع حرارت و به طور غیر مستقیم بر عملکرد تراشه و همچنین بازدهی نور تاثیر می‌گذارد: مواد جام بازتابنده مانندPPA ، PCT ، EMC، صافی و ضخامت کف آینه‌ای با روکش نقره‌ای بازتاب‌کننده بر میزان استخراج نور موثر است. ۵- نگهداری نادرست : عمر مفید لامپ‌های LED نه تنها به کیفیت، بلکه به نگهداری از آن‌ها نیز مربوط می‌شود. گرد و غبار پشت لامپ‌های LED باید با یک پارچه‌ی خشک تمیز شود.

علت کم نور شدن لامپ ال ای دی چیست؟

روش‌های برطرف کردن علت کم نور شدن لامپ ال ای دی

اکنون که می‌دانیم علت کم نور شدن لامپ ال ای دی چیست، بهتر است برخی از مهمترین عواملی را که در پر نور شدن این چراغ‌ها موثر هستند، نیز بررسی کنیم:  جریان برق میزان روشنایی را تغییر می‌دهد؛ روشنایی لوله‌ی ساطع‌کننده‌ی LED به ولتاژی که مستقیما به آن اعمال می‌شود، مربوط می‌شود. هرچه ولتاژ بیشتر باشد، جریان بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید روشنایی لامپ LED را افزایش دهید، می‌توانید با تنظیم مقاومت فعلی در مدار درایو، روشنایی آن را تغییر دهید. به طور کلی، کاهش مقدار مقاومت به طور مناسب می‌تواند روشنایی لامپ LED را بهبود بخشد. مدیریت حرارتی یک مشکل عمده در برنامه‌های LED با روشنایی بالا است. وقتی دما از مقدار معینی فراتر رود، میزان خرابی لامپ به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

منبع

tachyonlight.com

 

مقالات مرتبط