تعمیر لامپ ال ای دی ( آموزش تصویری + وسایل مورد نیاز )

 تعمیر لامپ ال ای دی و چگونگی انجام آن سوالی است که معمولا افراد از ما می‌پرسند. در این مقاله قصد داریم تا  با دادن اطلاعات کلی درباره تعمیر لامپ ال ای دی  با هم این موضوع را بررسی کنیم که لامپ‎ ال ای دی چرا خراب می‌شود و تصمیم درست در مورد تعمیر لامپ ال ای دی  به چه صورت است و وسایل مورد نیاز برای تعمیر لامپ ال ای دی چیست ؟

تعمیر لامپ ال ای دی

برای خرید انواع لامپ ال ای دی با شماره 02166346106 تماس بگیرید.

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

برای  عیب یابی لامپ ال ای دی  و تعمیر آن در منزل باید با قطعات لامپ ال ای دی آشنا باشید . درون لامپ های ال ای دی حاوی چیپ های گوناگونی است. وجود این چیپ ها در لامپ های حبابی سبب می شود که ال ای دی ها تولید نور مخصوص به خود را داشته باشند. اما یکی از معایب وجود این چیپ ها این است که از کار افتادن یکی از آن ها می تواند به خراب شدن کل لامپ منجر شود. برای تعمیر لامپ ال ای دی ابتدا بایست حباب لامپ را جدا کنیم این کار با فشار توسط یک انبر دست هم امکان پذیر است تا چسب آن جدا شود. سپس توسط یک اهم متر بایست تک تک چیپ ها را بررسی کنیم و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنیم. پس از پیدا کردن چیپ مشکل دار بایست آن را از صفحه جدا کنیم. با جداسازی چیپ معیوب مشاهده می کنیم که لامپ دوباره روشن می شود.

بخش های لامپ ال ای دی

وسایل مورد نیاز برای تعمیر لامپ ال ای دی

1-فریم یا بدنه لامپ ال ای دی

به طور کلی متوان گفت که بدنه لامپ ال ای دی دو وظیفه عمده را بر عهده دارد. اول اینکه این بدنه محلی برای قرار گرفتن و مستقر شدن اجزای الکترونیکی لامپ ال ای دی است. هر یک از اعضایی که در ادامه درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم بر روی بدنه اصلی لامپ سوار می‌شوند. بدنه لامپ را از جنس‌ها و شکل‌های مختلف می‌سازند و بسته به نوع لامپ و طراحی آن، بدنه لامپ می‌تواند تغییر کند. دومین وظیفه بدنه که شاید مهمتر هم باشد بحث انتقال حرارت است. هم ال ای دی‌های لامپ و هم ترانس لامپ در حین کار گرمای زیادی ایجاد می‌کنند و این گرما باید به نحوی مدیریت شود تا دست به گریبان تعمیر لامپ ال ای دی نشویم. بدنه لامپ‌های ال ای دی را به صورت رایج از آلومینیوم می‌سازند تا با انتقال گرمای بهینه خود از آسیب دیدن قطعات و نیاز به تعمیر لامپ ال ای دی جلوگیری شود.

2- چیپ ال ای دی 

مهمترین قسمت لامپ ال ای دی که وظیفه تولید نور را بر عهده دارد، چیپ‌های ال ای دی‌ لامپ ال ای دی است. چیپ‌های ال ای دی در انواع مدل، تعدادی بسیار متنوعی سایز، و توسط بی نهایت تولید کننده ساخته می‌شود! هر کدام از این مدل‌ها دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند و با هدفی ویژه طراحی شده اند . این ال ای دی‌ها دارای ولتاژ و آمپراژ مخصوص به خود هستند و تغییرات در هر یک از این موارد باعث می‌شود که آسیب دیده و شما نیازمند به تعمیر لامپ ال ای دی شوید.

3- ترانس یا مدار تغذیه

همان طور که گفته شد ال ای دی‌ها برای راه اندازی نیازمند ولتاژ و آمپر خاصی از تغذیه هستند. این ولتاژ و آمپر توسط یک مدار تغذیه تامین می‌شود. مداری که معمولا از کار افتادن آن یکی از مهمترین دلایل نیاز به تعمیر لامپ ال ای دی است. در گذشته نه چندان دور این مدار تغذیه در لامپ‌ها به صورت یک برد بزرگ و جداگانه ساخته و جایگذاری می‌شد. هر چه به پیش رفتیم اندازه مدار تغذیه با استفاده از قطعات اس ام دی کوچک و کوچک‌تر شد و حتی امروز شاهد آن هستیم که این مدار روی خود مدار ال ای دی‌ها و یا به صورت یک برد به اندازه یک سکه کوچک در سرپیچ لامپ‌ به کار گرفته می‌شوند. معمولا استفاده از قطعات نامرغوب، گرمای زیاد و گذر زمان مهمترین علل خرابی این مدار و نیاز به تعمیر لامپ ال ای دی است.

خرابی هر یک از قطعات که در بالا به آن ها اشاره شده می‌تواند شما را به تعمیر لامپ ال ای دی نیازمند کند. برای تعمیر لامپ ال ای دی با توجه به این که ایراد از کدام یک از موارد ذکر شده یا اتصال بین آن ها باشد دستورالعمل‌ها و فیلم‌های آموزشی زیادی جهت تعمیر لامپ ال ای دی در اینترنت موجود است. با مشاهده ومطالعه هر یک از آنها می‌توانید به تعمیر لامپ ال ای دی خود بپردازید. اما پیشنهاد ما این است که به جای تعمیر لامپ ال ای دی یک لامپ جدید خریداری کنید.

 

امکان تعمیر لامپ ال ای دی :

همه ما در طول شبانه روز و در محل کار و یا منزل از وسایل روشنایی استفاده می‌کنیم هر چند در مورد آن‌ها توجه کمتری داریم. در واقع استفاده از وسایل روشنایی آن چنان رایج و عادی و روزمره شده است که بیشتر وقت‌ها حتی به آن‌ها توجه هم نمی‌کنیم. توجه ما وقتی به لامپ جمع می‌شود که در کارکرد آن‌ها  نارسایی به وجود آید و لامپ خراب شده و نیاز به تعمیر لامپ ال ای دی باشد. اتفاقی که امروز عملا در بسیاری از مواقع می‌افتد این است که افراد بعد از این که با خراب شدن لامپ روبرو می‌شوند آن را دور انداخته و اقدام به خرید لامپ جدید می‌کنند. اما این موضوع می‌تواند به صورت دیگری نیز دنبال شود . لامپ‌هایی که امروز شما با آن سر و کار دارید اغلب به صورت ال ای دی ساخته شده‌اند و این موضوع امکان تعمیر شدن را به آن‌ها می‌دهد. بسیاری از افراد با توجه به تصوری که از گذشته نسبت به انواع لامپ داشته ‎اند بعد از خراب شدن لامپ آن‌ها را مانند لامپ‌های قدیمی‌تر دور می‌اندازند و به  تعمیر لامپ ال ای دی حتی فکر هم نمی‌کنند.

امکان تعمیر لامپ ال ای دی

مراحل تعمیر لامپ led

1. اولین مرحله این است که حباب نیم کروی این لامپ ها که  به راحتی باز می شود را  با استفاده از یک پیچ گوشتی که دور آن می اندازید باز کنید. این حبابها از پلاستیک ساخته شده اند بنابراین نگران شکسته شدن آن ها نباشید

اولین مرحله  روش تعمیر لامپ led حبابی

2. دومین مرحله روش تعمیر لامپ led حبابی دیود های آن است. ال ای دی ها مجموعه ای از دیودها هستند و دیود بودن آن ها به این معنی است که جریان را فقط در یک جهت ساطع می کنند و در جهت مقابل جریانی وجود ندارد. استفاده از مولتی متر برای تست همانگونه که در تصویر می بینید انجام می شود. همه ی آن ها را تست کنید و دیودی که روشن نمی شود را پیدا کنید  و یک علامت روی آن بزنید

 مرحله دوم تعمیر لامپ led حبابی

3.سومین مرحله روش تعمیر لامپ led حبابی این است که آن ال ای دی خراب را بشکنید

سومین مرحله  روش تعمیر لامپ led حبابی

4. چهارمین مرحله روش تعمیر لامپ led حبابی این است که آن جای باقی مانده ال ای دی که یک پایه فلزی روی PCB است را لحیم کاری کنید. از سیم لحیم و آهن لحیم کاری بر روی پایه فلزی ال ای دی جدا شده استفاده کنید. 

چهارمین مرحله  روش تعمیر لامپ led حبابی

5. آخرین مرحله روش تعمیر لامپ led حبابی این است حباب جدا شده را بچسبانیم. چسبی که روی حباب ها استفاده می شود معمولا قوی نیست حتی می توانید آن را چفت کنید.

چرا بهتر است لامپ ال ای دی را تعمیر نکنیم ؟ 

تعمیر لامپ‌های ال ای دی شاید بیشتر از این که به عنوان یک راه حل اقتصادی مطرح باشد، یک سرگرمی ‌به حساب می‌آید. در واقع این کار آن چنان دردسر دارد که ارزش صرف وقت برای آن وجود ندارد . در زیر به برخی از مواردی که تعمیر لامپ ال ای دی را غیر منطقی می‌کند اشاره می‌کنیم :

1- عمر متوسط قطعات

در تعمیر لامپ ال ای دی معمولا یکی از قطعات مربوط به مدار تغذیه یا ال ای دی‌ها سوخته تعویض می‌شوند و لامپ ال ای دی شروع به کار می‌کند. نکته‌ای که در این روش‌های تعمیر ال ای دی وجود دارد این است که عمر متوسط قطعات نزدیک به هم است. اگر لامپ شما به مرحله‌ای رسیده است که خازن آن خراب شده است، بسیار زود سایر قطعات آن نیز با مشکل روبرو خواهد شد و تعمیر لامپ ال ای دی از طریق تغییر قطعات یک راهکار کوتاه مدت است 

2-تعمیر لامپ ال ای دی خطرناک است

خطرات ناشی از تعمیر لامپ ال ای دی  در منزل و بدون داشتن لوازم کافی و سالم مانند مولتی متر و... بسیار زیاد است. علاوه بر خطر برق گرفتگی در حین تعمیر لامپ ال ای دی ممکن است به دلیل بی احتیاطی در مونتاژ و کار‌های غیر اصولی شما با آتش سوزی نیز روبرو شوید. پس توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهید.

3-لامپ‌های شما گارانتی دارد

همان طور که گفته شد قطعات الکترونیکی دارای عمر مشخصی هستند و کارخانه‌های تولید کننده با توجه به عمر قطعات و کیفیت مونتاژ خود بر روی لامپ‌هایشان گارانتی میدهند. به طور مثال اگر شما از سایت نوراکو لامپ ال ای دی خود را تهیه کرده باشید و این لامپ پیش از تاریخ مربوط به گارانتی بسوزد به جای تعمیر لامپ ال ای دی می‌توانید با پس دادن لامپ یک لامپ جدید دریافت کنید

 

پرسش های متداول

در متن مقاله به روش‌های بهتر و جایگزین تعمیر لامپ ال ای دی اشاره شده است. تعمیر لامپ ال ای دی، لزوما به نفع شما نیست.
برای تعمیر لامپ ال ای دی به ابزارهایی نظیر: پیچ گوشی، مولتی متر و هویه نیاز است. اگر این ابزارها را در خانه دارید وارد مقاله شوید و قدم به قدم جلو بروید.

مقالات مرتبط