کلید دیمر دار چیست؟ کاربرد + راهنمای خرید

کلید دیمر روشنایی یکی از تجهیزاتی است که طراحی نورپردازی را به محیطی بی نقص تبدیل می‌کند. این وسیله‌ی پرکاربرد به شما این امکان را می‌دهد تا مقدار روشنایی چراغ و یا لامپ را به‌ مقدار دلخواه کم یا زیاد کنید. مقدار نور می‌تواند با توجه به کاربرد فضا، سلیقه شخصی و یا ساعت شبانه روز متغیر باشد و این امکان تغییر به وسیله‎ی دیمر، نورپردازی محیط را کاربردی‌تر می‌کند.

کلید دیمر دار

دیمرها در انواع وسایل گرمایش و فن‌ها نیز استفاده می‌شوند اما بیشترین کاربرد دیمر در تجهیزات روشنایی است. دیمر در لامپ‌های رشته‌ای و هالوژنی به راحتی نصب می‌شود اما برخی از محصولات ال ای دی و فلورسنت قابلیت دیمرشوندگی ندارند و قرار دادن دیمر در مدارشان باعث آسیب به لامپ می‌شود.

مزیت نصب کلید دیمردار

  • صرفه جویی در انرژی : کم کردن توان لامپ باعث مصرف کمتر انرژی و صرفه‌جویی در هزینه انرژی می‌شود.
  • افزایش زیبایی: نور ملایم و دلخواهی که می‌توان با دیمر ایجاد کرد فضا را زیباتر و دلنشین‌تر می‌کند.
  • افزایش طول عمر لامپ: استفاده از دیمر باعث می‌شود توان کمتری به لامپ وارد شود و طول عمر لامپ را افزایش می‌افزایش یابد.
  • بهبود چرخه خواب و سلامتی: نور شدید لامپ در ساعاتی که نیاز کمتری به نور داریم باعث اختلال در ترشح هورمون خواب می‌شود و چرخه خواب و بیداری را مختل می‌کند. با استفاده از دیمر می‌توان مقدار نور را کم و از آسیب چشمی جلوگیری می‌کند.

انواع کلید دیمر دار

کلید دیمر دار چیست؟

کلید دیمر از تجهیزات الکتیکی است که برای کنترل مقدار ولتاژ ورودی در تجهیزات نوری و برخی از وسایل برقی کاربرد دارد. کلید دیمر در وسایل برقی ولتاژ آن‌ها از ۲۲۰ ولت بیشتر است استفاده می‌شود. کلید دیمر در انواع المنت‌ها، بخاری‌ها و موتورها کاربرد دارد.

کاربرد کلید دیمر دار

کاربرد اصلی کلید دیمر دار تغییر مقدار نور با کم و زیاد کردن ولتاژ وردی به لامپ است. تغییر میزان نور به افراد کمک می‌کند تا مقدار دلخواه نور در محیط را تجربه کنند و فضای شخصی خود را بسازند. در محیط‌های چند کابره مانند استودیوها و یا سوییت‌هایی که اتاق نشیمن، اتاق خواب و آشپزخانه در یک فضا قرار دارند با تنظیم نور دلخواه هم به کاربرد هر فضا را افزایش داده می‌شود همچینی زیبایی فضا را چند برابر می‌کند.

انواع کلید دیمر دار 

انواع کلیدهای دیمر دار  با توجه به کارایی به دو دسته دیمر روشنایی و دیمر فن تقسیم می‌شوند. دیمرهای روشنایی در سه نوع مکانیکی، تاچ (لمسی) و هوشمند در بازار وجود دارند که مصرف‌کنندگان با در نظر گرفتن بودجه و طراحی که برای فضای خود در نظر گرفته‌اند می‌توانند اقدام به نصب دیمر در مدار تجهیزات خود کنند.

دیمر تاچ

دیمر تاچ یا لمسی همان کارکرد دیمرهای مکانیکی را دارند اما با ظاهر مدرن‌تر و زیبای خود مناسب نصب در ساختمان‌های مدرن هستند.

دیمر تاچ

دیمر هوشمند

دیمرهای هوشمند مدرن‌تر از دیگر دیمرها هستند و از طریق اپلیکیشن در تلفن‌های همراه و از راه دور قابل کنترل هستند. 

کاربرد کلید دیمر دار

دیمر مکانیکی

دیمرهای مکانیکی ساده‌ترین نوع دیمر هستند که نیازی به تغییر در سیم‌کشی ساختمان ندارند. به این دیمر‌ها اصطلاحا پیچ ولوم می‌گویند. نصب این دیمرها بسیار آسان است.

دیمر مکانیکی

نحوه کار کلید دیمر

یک کلیدهای دیمر، موج سینوسی را  خرد می کند. موج سینوسی به طور خودکار مدار لامپ را هر زمان که جریان جهت معکوس می دهد خاموش می کند. یعنی هر زمان که ولتاژ صفر از مدار عبور می کند. این اتفاق دو بار در هر چرخه، یا 120 بار در ثانیه رخ می دهد. هنگامی که ولتاژ به یک سطح خاص بالا می رود، مدار نور را دوباره روشن می کند.

مقدار نور محیط به چه عواملی بستگی دارد:

  • کاربرد فضا: مقدار نور در فضاهای کاری و یا زندگی متفاوت است و می‌تواند در سلامتی افراد و روحیه آن‌ها تاثیرگذار و بازدهی فضا را افزایش یا کاهش باشد.
  • عوامل زیبایی شناسی: نور می‌تواند یک فضای معمولی را به محیطی زیبا تبدیل کند. مثلا تابیدن یک نور ملایم گرم بر روی میز غذا خوری، فضای آن را به محیطی صمیمی و رومانتیک تبدیل می‌کند همچنین روی اشتها و روحیه تاثیرگذار است.

اهمیت کنترل نور محیط

یکی از زوایای پنهان طراحی هوشمند محیط زندگی، تغییر میزان نور در طول شبانه روز است. رنگ نور و میزان نور مناسب در ساعت‌های اولیه روز و ساعت‌های پایانی متفاوت است. اگر فاکتور نور طبیعی خورشید و نوری که از پنجره‌ها می‎تابد را در نظر نگیریم نور سرد و ملایم برای ساعت‌های اولیه روز به منظور ترشح کورتیزول که همان هورمون تمرکز و هوشیاری است مناسب است. برای ساعت‌های پایانی روز نیز نورهای گرم ملایم که کلوین پایین‌تر از ۴۰۰۰ را دارند مناسب هستند. 

نحوه کار کلید دیمر

برخی از افراد از یک فضا استفاده‌های گوناگونی می‌کنند مانند دانشجویانی که در محل استراحت خود میز کار دارند و ساعاتی را به مطالعه می‌پردازند. نصب کلید دیمر به این افراد کمک می‌کند تا بازدهی محیط چند کاربری خود را چند برابر کند.

بیشتر بخوانید: تعمیر لامپ ال ای دی

نحوه نصب کلید دیمردار

برای نصب کلید دیمر دار نیازی به تغییرات در سیستم سیم‌کشی نیست و تنها کافیست. جریان برق را از طریق فیوز قطع کنید کلید دیمر دار را جایگزین کلید معمولی کنید.

نصب دیمر در مدار لامپ ال ای دی

ال ای دی یا تکنولوژی دیودهای نورگسیل اولین انتخاب برای نورپردازی محیط‌های مختلف است. این منبع نوری با کمترین مقدار مصرف انرژی بیشترین لومن را تولید می‌کند. نور این لامپ از طریق چیپ ال ای دی تولید می‌شود و با توجه به درایور ال ای دی گرمای کمی از خود ساطع می‌کند. مصرف‌کنندگان قبل از نصب دیمر در مدار  لامپ اس ام دی و یا انواع ال ای دی‌ها به مشخصات لامپ دقت کنند زیرا ممکن است این لامپ‌ها قابلیت دیمرشوندگی را نداشته باشند. بهترین برند لامپ ال ای دی قابلیت دیمرشوندگی دارند هرچند این قابلیت بر قیمت لامپ ال ای دی تاثیرگذار است

بیشتر بخوانید: ال ای دی چیست

منبع

پرسش های متداول

خیر. برخی از لامپ‌های ال ای دی و فلورسنت قابلیت دیمرشوندگی را ندارند. پیش از خرید بهتر است به مشخصات روی لامپ دقت کنید.
خیر. درواقع دیمر عمر لامپ را افزایش می‌دهد البته اگر دیمر در مدار لامپ‌هایی که قابلیت دیمرشوندگی را ندارند وصل شوند عمر لامپ را کاهش می‌دهد.
قیمت کلید دیمر در مدل مکانیکی پایین است اما قیمت کلید دیمر در مدل‌های تاچ و هوشمند بالاتر است.

مقالات مرتبط