گرمای لامپ ال ای دی

لامپ های ال ای دی هرچند گران تر هستند اما به دلایلی مانند صرفه جویی در انرژی و هزینه، امنیت بالا و عدم مشکلات محیطی جایگزین خوبی برای لامپ های معمولی هستند. در این میان یکی از ویژگی های ممتاز آن، گرمای تولیدی کمتر است اما این گرمای تولیدی وابسته به اتصالات اجزای لامپ است که در صورت افزایش دما منجر به آسیب به سیستم آن می شود. 

گرمای لامپ ال ای دی

بررسی گرمای لامپ ال ای دی 

بسیاری از ما خواهان یک اتاق روشن هستیم، به خصوص در مناطقی از خانه که نور طبیعی ندارند. متأسفانه نور اغلب گرما می آورد و این می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. با این حال، می توانید این مشکل احتمالی را با لامپ های ال ای دی برطرف کنید. برخی ادعا می کنند که گرمای لامپ ال ای دی صفر می باشد و با توجه به راندمان بالای لامپ های ال ای دی ، می توان فکر کرد که آنها به سختی گرما اتلاف تولید می کنند. اما این ادعا حتی برای لامپ های ال ای دی با تکنولوژی های پیشرفته هم درست نیست.

هر وسیله ای که از برق استفاده می کند گرما تولید می کند، بنابراین انواع لامپ ها گرما تولید می کنند. با این حال، لامپ‌های ال‌ای‌دی در مقایسه با سایر انواع لامپ‌ها انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند، بنابراین گرمای بسیار کمتری تولید می‌کنند. این بدان معناست که لامپ های ال ای دی ها نه تنها از نظر انرژی کارآمدتر هستند، بلکه از آنها می توان در مناطقی از خانه که به گرما حساس هستند استفاده کرد بدون اینکه از روشنایی کاسته شود.  تصور کنید که ایجاد یک باشگاه ورزشی در خانه چگونه خواهد بود و قبل از شروع تمرین متوجه می شوید که زیر نور عرق می کنید. در این سناریو، لامپ های ال ‌ای ‌دی انتخاب بهتری خواهند بود، زیرا می‌توانید اتاق خود را کاملاً روشن کنید بدون اینکه اتاق خود را مانند یک جعبه داغ احساس کنید.

بررسی گرمای لامپ ال ای دی

مکانیسم گرمای لامپ ال ای دی 

دمای محیط و جریان درایو هر دو بر دمای محل اتصال ال ‌ای ‌دی ها و ماهیت خروجی نور تأثیر می گذارند. هر رابط، مقاومتی در برابر انتقال حرارت ایجاد می کند، به این معنی که برای انتقال حرارت بهتر باید تعداد رابط ها باید کاهش یابد و مقاومت حرارتی بین سطوح جفت گیری باید به حداقل برسد. اگر دو سطح ناهموار جفت شوند، بیشتر انتقال حرارت از طریق تماس های نقطه ای انجام می شود، زیرا هوا رسانای ضعیفی برای گرما است. بدیهی است که اگر انتقال حرارت بهتر صورت نگیرد، دمای لامپ (گرمای لامپ ال ای دی) افزایش می یابد و اتلاف بیشتری رخ می دهد.

تاثیر گرمای لامپ ال ای دی بر روی اجزای لامپ

لامپ ال ای دی شامل اجزایی است که برق ولتاژ بالا خانه شما را به ولتاژ کمتر مورد نیاز تراشه های ال ای دی تغییر می دهد. به همین دلیل لامپ های ال ای دی نسبت به انواع لامپ های دیگر حساسیت بیشتری به گرما دارند و قرار گرفتن در معرض گرمای بالا منجر به کاهش طول عمر اجزای لامپ ال ای دی می شود.

هنگامی که یک لامپ رشته ای گرما تولید می کند، این گرما با کاهش توان الکتریکی مورد نیاز برای گرم کردن رشته تا حد تابش نور، به کارایی لامپ کمک می کند اما  ال ای دی ها نور را بر اساس اتصال (PN) دیود منتشر می کنند که با وارد شدن گرما کارایی آن کمتر می شود. ولتاژ رو به جلو ال ‌ای ‌دی نشان دهنده اندازه شکاف انرژی است که یک الکترون باید قبل از جذب در طرف دیگر اتصال دیود و انتشار نور به دست آورد. هنگامی که گرما وارد می شود، الکترون ها در سطح انرژی بالاتری برانگیخته می شوند و ولتاژ ال ‌ای ‌دی کاهش می یابد. ال ای دی ها دستگاه های جریان ثابت هستند و (معمولا) به گونه ای هدایت نمی شوند که با کشیدن جریان بیشتر، این افت ولتاژ را جبران کنند. بنابراین، با افزایش دما نور کمتری ساطع می کنند.

لامپ های ال ای دی چقدر گرما می دهند؟ 

یک لامپ رشته تنگستن 100 واتی حدود 10 درصد کارآمد است، به این معنی که برای هر 90 وات انرژی گرمایی تنها 10 وات انرژی نور تولید می کند.  این در حالی است که ال ‌ای ‌دی ها بسیار کارآمدتر هستند، اما همچنان یک لامپ 100 واتی ال ای دی حدود 30% از انرژی مصرف شده توسط لامپ به جای نور به عنوان گرما منتشر می شود. 

جریان ثابت ال ای دی در مقابل ولتاژ ثابت

اکثر درایورهای ال ای دی جریان ثابت که به ال ای دی ها اجازه می دهد تا با کاهش ولتاژ، جریان بیشتری بکشند. اما در واقع یک بازخورد مثبت در محل اتصال دیود ایجاد می کند که باعث می شود ال ای دی جریان بیشتر و بیشتری بکشد و گرمای بیشتر و بیشتری تولید کند تا زمانی که بسوزد. حتی اگر منبع تغذیه دارای محدودیت جریان باشد، منابع ولتاژ ثابت به گونه‌ای طراحی نشده‌اند که در واقع در آن حد تنظیم شوند و احتمالاً پس از تجاوز از حد خود، کار خود را متوقف می‌کنند. به هر طریقی، چیزی در سیستم شما خراب می شود. 

منبع

www.any-lamp.com

مقالات مرتبط