چیپ ال ای دی چیست؟ + فروش عمده انواع چیپ ال ای دی

چیپ ال ای دی مهمترین بخش یک LED یا همان دیودهای ساطع کننده‌ی نور هستند. ال ای دی ها یک قطعه‌ی نیمه هادی هستند که با عبور جریان الکتریسیته از خود نور ساطع می‌کنند. چیپ در واقع بخشی است که وظیفه‌ی تبدیل انرژی به نور را بر عهده دارد. 

چیپ‌ ال ای دی چیست؟ چیپ LED از یک اتصال P-N تشکیل شده است. ماده نیمه هادی P به معنای ناحیه مثبت و N به معنای ناحیه منفی در کنار هم قرار می‌گیرند و زمانی که الکترون‌های جریان الکتریکی به وسیله‌ی سیم به پیوند PN می‌رسند الکترون‌ها و حفره‌های این دو ناحیه با هم ترکیب می‌شوند و از این ترکیب انرژی به شکل فوتون ساطع می‌شود. جنس چیپ LED از کریستال سیلیکون است. فناوری ال ای دی هر روز در حال تغییر است و انواع چیپ ال ای دی در تجهیزات روشنایی روز به روز کوچکتر می‌شوند و بازدهی نوری آن‌ها بالاترمی‌رود.

ال ای دی DIP

این نوع ال ای دی اولین نسل ال ای دی هستند که چیپ آن در یک محفظه‌ی شفاف سخت از جنس رزین اپوکسی قرار گرفت است که همین محفظه مثل یک لنز عمل کرده و نور ناچیز تولید شده توسط چیپ را افزایش می‌دهد. ال ای دی های دیپ دو پایه مثبت (آنود) و پایه منفی (کاتود) دارند و نور کمی نسبت به نسل‌های جدید تولید می‌کند. این نوع ال ای دی کاربرد کمی دارند و بیشتر برای چراغ‌های هشدار، تابلو ال ای دی و وسایل ارتباطی استفاده می‌شوند. 

چیپ ال ای دی چیست

بیشتر بخوانید: ال ای دی چیست

معایب ال ای دی DIP

  • توان بسیار پایین
  • بهره نوری کم
  • کاربرد محدود 

ال ای دی SMD

این نوع از ال ای دی‌ها نسل بعدی ال ای دی های دیپ هستند که با نور زیادی که تولید می‌کردند باعث تحول در صنعت روشنایی شدند.  مصرف انرژی این نسل جدید ۷۵٪ کمتر ازال ای دی دیپ بودو نوری با کیفیت بیشتری تولید می‌کرد. اس ام دی که مخفف کلمه Surface Mounted Device از لحیم شدن چیپ بر روی برد آلمینیومی ساخته می‌شود. انواع اس ام دی در بازار با یک عدد چهار رقمی شناخته می‌شوند که هر دو رقم برای شناسایی سایز چیپ بکار می‌رود. این نوع از ال ای دی نه تنها در تجهیزات روشنایی مانند انواع لامپ اس ام دی، مهتابی ال ای دی به کار می‌رود بلکه در چراغ‌های ماشین مانند مه شکن و یا لامپ داخل کابین نیز استفاده می‌شود. ولتاژ هر اس ام دی بین ۱.۰ تا 3.5 آمپر است. یکی از راه‌های تعمیر لامپ ال ای دی برداشتن اس ام دی سوخته و جدا کردن آن از مدار الکتریکی لامپ است.

چیپ LED

ال ای دی COB  

COB مخفف واژه های chips on bord است. این نوع ال ای دی از کنار هم قرار دادن تعدادی چیپ معمولا ۹ تا یا بیشتر بر روی یک بستر آلمینیومی ساخته می‌شود. سی او بی به عنوان یک ماژول روشنایی نور زیادی دارد و برای ساخت محصولات گسترده‌ای از تجهیزات روشنایی کاربرد دارد. سی او بی نسبت به اس ام دی ها نور بیشتری در مساحت کمتری تولید می‌کنند. به عنوان مثال در مساحت ۱۰ میلی متری 58 برابر ال ای دی دیپ و ۵.۸ برابر اس ام دی می‌توان از سی او بی بهره برد.

فروش عمده چیپ ال ای دی

مزایای  ال ای دی COB

  • چگالی نور بالا نسبت به سایز کوچک
  • مصرف کمتر انرژی در مقایسه با نسل‌های گذشته
  • تعداد کم خروجی (دو عدد) صرف نظر از تعداد تراشه‌های بکار رفته
  • نور یکنواخت
  • قابلیت استفاده در انواع محصولات به دلیل سایز بسیار کوچک
  • بهبود مدیریت گرمایشی 

لامپ ال ای دی چیست

اصلی‌ترین محصول چیپ‌های ال ای دی لامپ ال ای دی است اما برای اینکه بفهمیم لامپ ال ای دی چیست ابتدا باید ساختار لامپ ال ای دی را بررسی کنیم. لامپ ال ای دی از چیپ، درایور ال ای دی، هیت سینک و حباب تشکیل شده است.  زمانی که لامپ ال ای دی وارد بازار روشنایی شد با توجه به قیمت بالایی که داشت مورد توجه قرار نگرفت. اما امروزه با وجود تولید کنندگان داخلی لامپ ال ای دی جای تمامی منابع نوری دیگر مانند لامپ رشته‌ای، لامپ‎‌های گازی و لامپ فلورسنت را گرفته است. علت این فراگیری، مصرف پایین انرژی، دوام بالا، بهره نوری بیشتر نسبت به سایر منایع روشنایی است.

خرید لامپ و چیپ ال ای دی

لامپ‌های ال ای دی عمر طولانی دارند، به طور مثال طول عمر یک لامپ ال ای دی بین ۵ تا ۱۰ سال است. یکی دیگر از مزیت‌های این لامپ گارانتی این محصولات است، این محصولات بسته به برند تولید کننده یک تا سه سال گارانتی دارند. با توجه به مزایایی که ذکر شد محصولات ال ای دی بهترین انتخاب برای انواع نورپردازی هستند. مصرف کنندگان با پرداخت هزینه‌ی اولیه می‌توانند بهترین منبع نوری با کمترین مصرف انرژی را تهیه کنند. در حال حاضر برخی از مراکز اقدام به فروش عمده چیپ ال ای دی می‌کنند؛ خریداران باید این نکته را در نظر بگیرند که کیفیت ساخت چیپ در دوام و کیفیت نوری آن تاثیر مستقیم دارد.

مقالات مرتبط