لومن ال ای دی

شاید به لامپ رشته ای پرمصرف علاقه داشته باشید اما با توجه مصرف بالای این نوع لامپ ها از خرید آن ها صرف نظر کرده اید. آشنایی با مفهوم هایی مثل توان یا لومن ال ای دی می تواند برای خرید بهترین تجهیزات روشنایی به شما کمک کند. اگر عاشق لامپ های رشته ای لوکس هستید باید از پس هزینه بالای آن نیز بربیایید. LED ها نسبت به لامپ های رشته ای انتخاب مقرون به صرفه تری هستند. در این مقاله ما به شما کمک می کنیم تا بتوانید با آشنایی با مفهوم لومن ال ای دی از بین ال ای دی ها بهترین انتخاب را داشته باشید. زمان آن رسیده است که برخی باورهای غلط درباره رابطه بین وات و لومن ال ای دی را از بین ببریم.

لومن ال ای دی

واقعیت شماره 1: هیچ تبدیل مستقیمی از وات به لومن ال ای دی ها وجود ندارد.

بله. هیچ  رابطه و تبدیل مستقیمی از وات به لومن ال ای دی ها وجود ندارد. دلیل آن هم این است که مقدار وات میزان توان ال ای دی را نشان می دهد و لومن ال ای دی واحد اندازه گیری میزان نور ساطع شده است. بنابرین هرچقدر میزان وات بیشتر باشد باعث می شود مقدار لومن ال ای دی هم بیشتر شود، اما دو لامپ با توان برابر ممکن است مقدار لومن متفاوتی داشته باشند، که این تفاوت ناشی از تفاوت راندمان لامپ های ال ای دی است. 

یک لامپ رشته ای 60 وات چه میزان لومن ساطع می کند؟ معمولا یک لامپ 60 وات رشته ای 800 لومن نور ساطع می کند. اینجا جایی است که توان معادل بر حسب وات نقش مهمی ایفا می کند. بسیاری از مصرف کنندگان لامپ های ال ای دی را بر اساس توان و نه بر اساس لومن ال ای دی انتخاب می کنند  ولی LEDها توان بسیار کمتری نسبت به لامپ های کم مصرف معمولی، هالوژن ها و مخصوصا لامپ های رشته ای مصرف می کنند. شاید کنجکاو شده باشید که تولیدکنندگان این لامپ ها چگونه وات معادل این لامپ ها را تعیین می کنند؟ این کار بر اساس براورد تجربی انجام می شود. بر اساس خروجی  لومن ال ای دی ها می توانید فرض کنید توان لامپ ال ای دی با یک لامپ رشته ای برابر است.

واقعیت شماره 1: هیچ تبدیل مستقیمی از وات به لومن ال ای دی ها وجود ندارد.

واقعیت شماره 2: لومن ال ای دی نشان می دهد که به طور کلی چه میزان  نور (روشنایی) از یک ال ای دی ساطع می شود.

در زمان قدیم، توان لامپ ها مهم تر بود. زیرا حداکثر توان مدار محدود است و این پارامتر تعیین می کند که از چه تعداد وسیله الکتریکی با توان مشخص میتوانیم استفاده کنیم. امروزه توان کاملا بی اهمیت نیست اما از آن جایی که LEDها توان بسیار کمتری مصرف می کنند، اهمیت این پارامتر بسیار کمتر از قبل شده است. در حال حاضر دانستن مقدار مناسب لومن ال ای دی بهترین روش برای انتخاب لامپ مناسب است.

 واقعیت شماره 3: قابلیت بهره گیری از لومن بیشتر در دستگاه هایی با ظرفیت اسمی کمتر

شما می توانید از یک LED یا توان معادل 100 وات در تجهیزات مناسب 60 وات استفاده کنید. اجازه بدهید مطلب را بیشتر باز کنم. ال ای دی شما می تواند روشنایی ای در حد لامپ رشته ای 60 وات ایجاد کند در حالی که تنها 9 وات انرژی مصرف می کند. دستگاه و تجهیزات روشنایی طوری ساخته شده است که 60 وات را تحمل کند (بدون توجه به میزان لومن ال ای دی) و در این حالت فرضی تنها 9 وات مصرف میکند. در این حالت حتی به حداکثر توان قابل تحمل دستگاه نزدیک هم نیستید و این توان مازاد به شما کمک می کند تا بتوانید از مقادیر بیشتر لومن ال ای دی ها بهره ببرید و در نتیجه توان معادل هم بالاتر خواهد بود.

اما به چه دلیلی به لامپ های پرنورتر نیاز داریم؟ در مورد آباژورها و چراغ های سقفی، لامپ های پرنورتر به معنی لومن بیشتری در هر متر مربع هستند. و هرچه میزان لومن ال ای دی ها بر حسب متر مربع بیشتر باشد به لامپ های کمتری نیاز خواهید داشت. البته این بدین معنی نیست که یک ال ای دی 1000 وات در اتاق پذیرایی مانند اشعه ایکس عمل میکند. بلکه به این معنی است که استفاده از ال ای دی هایی با لومن مناسب که توانی در حد 75 یا 100 وات ایجاد کند، می تواند باعث کم شدن تعداد لامپ های مورد نیاز در یک اتاق شود. که با انتخاب میزان لومن ال ای دی مناسب می توانید در مخارج تان صرفه جویی نمایید.

مقالات مرتبط