علت تغییر رنگ لامپ ال ای دی

نورپردازی توسط لامپ ال ای دی ابزاری قدرتمند برای ایجاد فضاهایی زیبا، کارآمد و سالم است. برای اینکه نور این چراغ‌ها پس از سال‌ها استفاده با همان کیفیت دوام بیاورد، نحوه‌ی استفاده از آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. طول عمر LED‌های با کیفیت بالا اغلب بیش از 5 سال بدون افت سریع است اما اغلب با گذشت زمان، روشنایی LED به تدریج کاهش می‌یابد. یک سیستم روشنایی LED با طراحی خوب می‌تواند تا 60،000 یا حتی 80،000 ساعت از منبع نور استفاده کند. در این مطلب علت تغییر رنگ لامپ ال ای دی را که یکی از مشکلات اصلی این لامپ‌ها در نظر گرفته می‌شود، بررسی خواهیم کرد.

علت تغییر رنگ لامپ ال ای دی

علت تغییر رنگ لامپ ال ای دی چیست ؟

تغییر رنگ لامپ ال ای دی به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد و می‌تواند به صورت موقتی و دائمی اتفاق بیفتد. بسته‌بندی نامناسب و یا شرایط استفاده از جمله عواملی است که می‌تواند سبب تغییر رنگ لامپ ال ای دی شود. علت تغییر رنگ لامپ ال ای دی بسیار پیچیده است و به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما تغییر رنگ می‌تواند بسته به دمای اتصال، در یک الگوی نسبتا قابل پیش‌بینی پیشرفت کند. دمای محیط، چگالی شارژ نوری و وجود رطوبت برای ذرات فسفر و مواد مجاور نیز بر سرعت تغییر رنگ تاثیر می‌گذارند. در یک بسته LED، دمای فسفر می‌تواند 30 تا 50 درجه‌ی سانتیگراد بالاتر از دمای اتصال تراشه‌ی LED باشد. در دماهای بالا و زمان‌های طولانی کار، مواد موجود در بسته می‌توانند رنگ خود را تغییر داده، ترک خورده یا از بین بروند که در نهایت منجر به تغییر رنگ و کاهش استحکام لومن می‌شود. دیگر عوامل تاثیرگذار بر تغییر رنگ این لامپ‌ها عبارت‌اند از:

علت تغییر رنگ لامپ ال ای دی چیست ؟

۱- روکش لامپ

چراغ‌های LED که از پلاستیک به عنوان لنز یا روکش استفاده می‌کنند ممکن است با تغییر رنگ نور LED مشکلی داشته باشند. گرمای تولید شده حتی از یک تراشه‌ی LED با قدرت متوسط برای تغییر رنگ پلاستیک کافی است. در نتیجه مشکل تغییر رنگ LED نیست، بلکه لنز یا کاور روی LED است. علاوه بر این، لنزهای پلاستیکی اجازه نمی‌دهند گرمای به دام افتاده آن‌طور که باید خارج شود. گرما دشمن LED‌هاست و بدون اتلاف حرارت، عمر دستگاه را کوتاه می‌کند. این مسئله مهمترین علت تغییر رنگ لامپ ال ای دی در نظر گرفته می‌شود.

۲- عناصر تشکیل دهنده‌ی لامپ

LED ها از سه عنصر اصلی تشکیل شده‌اند: تخته (بستری که همه چیز روی آن ساخته شده است)، قالب و فسفر. اکثر‌LED ها آبی هستند و از طریق فسفر، سایه‌های مختلفی از سفید سرد یا گرم را تغییر می‌دهند. فسفر شامل لایه‌ای از ذرات است که LED را پوشش می‌دهد. مواد رایج در صنعت روشنایی برای فسفرها شامل نیترید قرمز، آلومینات و گارنت است.

۳- عوامل جانبی

محصول جانبی ایجاد نور، گرما و انتشار UV است. LEDها نسبت به فناوری‌های قدیمی‌تر روشنایی، گرما و اشعه‌ی ماوراء بنفش کمتری منتشر می‌کنند، اما هنوز مقدار قابل توجهی از هر دو را شامل می‌شود. دشمن فسفر LED، گرما و اشعه‌ی ماوراء بنفش است که در حین کار از خود ساطع می‌کند. با گذشت زمان، این دو نیرو فسفر را تجزیه می‌کنند و در نهایت سبب تغییر رنگ لامپ ال ای دی می‌شود.

۴- دما

LED به عنوان یکی از تجهیزات الکتریکی، خطاهای احتمالی زیادی نیز دارد. با این حال، در عمل، LED ها دارای کیفیت محکم و عملکرد قوی هستند و "خرابی" احتمالا در نتیجه‌ی نور است. نقص در مواد تراشه‌ی  LED در دماهای بالاتر به سرعت رشد می‌کند، تا زمانی که به قسمت ساطع کننده‌ی نور حمله کرده و به طور قابل توجهی کارایی نورانی LED را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، در درجه‌ی حرارت بالا، نقص‌های ریز در مواد و ناخالصی‌های سریع در حال گسترش از سطح مشترک و برد مدار نیز به قسمت ساطع کننده‌ی نور وارد می‌شوند و تعداد زیادی لایه‌ی عمیق ایجاد می‌کنند که باعث تسریع در تضعیف نور LED شده و تغییر رنگ می‌دهد. هرچه دمای کار بیشتر باشد، روند سریع‌تر پیش می‌رود. دما بارزترین علت تغییر رنگ لامپ ال ای دی در نظر گرفته می‌شود که باید از آن جلوگیری کرد.

چگونه از تغییر رنگ لامپ ال ای دی جلوگیری کنیم؟

برخلاف سبک‌های قدیمی لامپ، تغییر رنگ در LED‌ها اجتناب ناپذیر نیست. با انتخاب محصولی باکیفیت می‌توان از بروز این اتفاق به طور قابل توجهی جلوگیری کرد. این محصولات در دمای بسیار پایین کار کرده و از عنصر فسفر محافظت می‌‌کنند. استفاده از این LED‌ها باعث می‌شود آن‌ها مدت زمان زیادی دوام بیاورند. 

منبع

tachyonlight.com

 

مقالات مرتبط