روشنایی ورزشگاه

روشنایی ورزشگاه ها عمدتاً از نصب پرژکتورهای متعدد با بهره گیری از لامپ متال هالید بر روی تیرهای مختلف در اطراف زمین های بسکتبال ، زمین های تنیس ، زمین های بدمینتون و زمین های فوتبال استفاده می شود. برای روشنایی عمومی ورزشگاه هایی مانند زمین بسکتبال ، زمین بدمینتون و زمینهای تنیس ، تیرهایی با ارتفاع حدود 8 تا 12 متر نصب می شود و بر روی هر کدام از تیرها در هر قطب ورزشگاه 2 تا 6 نورافکن بکار گرفته می شود. همچنین جهت روشنایی ورزشگاه  و استادیوم های حرفه ای فوتبال از تیرهای 18 تا 40 متری به عنوان روشنایی استفاده می کنند. با توجه به الزامات طراحی استادیوم ها ، تعداد لامپ و پرژکتورها و قدرت نور را باید پیکره بندی کرد.

 

روشنایی ورزشگاه

اصول روشنایی ورزشگاه

علاوه بر روشنایی معقول و مورد نیاز در روشنایی ورزشگاه ، ورزشکاران زیر نوری مانند نور طبیعی می توانند به صورت عادی بازی کنند و همچنین داوران با دید بهتر می توانند قضاوت دقیقی انجام دهند. آنها همچنین می توانند اطمینان حاصل کنند که تماشاگران حاضر در استادیوم و همچنین بیننده های صحنه ورزشی در تلویزیون می توانند بازی را به راحتی و واضح تماشا کنند. باید در نظر داشته باشیم که ورزش های مختلف نیز نیاز به سطوح مختلف نوردهی دارند. میزان روشنایی مورد نیاز برای رویدادهای ورزشی ، فعالیت های تجاری و غیره نیز بسیار متفاوت است.

اصول روشنایی ورزشگاه

یکنواختی روشنایی ورزشگاه

نسبت حداقل مقدار روشنایی به حداکثر مقدار روشنایی ورزشگاه ها را یکنواختی روشنایی می نامیم. چه در استادیوم های سرپوشیده و چه ورزشگاه های فضای باز ، شرایط روشنایی بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال روشنایی ورزشگاه بسکتبال را در نظر بگیرید ، محل میانی تمایل به تمرکز نور بیشتری دارد ، اما مناطق با نور بیش از حد اغلب تابش خیره کننده برای بازیکنان و تماشگران ایجاد می کند و ناحیه برگشتی هم شامل روشنایی ضعیف تری خواهد بود و به این شکل یکنواختی نور کلی زمین بسکتبال حاصل می شود. که برای سطح دید و کیفیت بازی ورزشکاران اهمیت حیاتی دارد.

یکنواختی روشنایی ورزشگاه

خیرگی روشنایی ورزشگاه

برای اطمینان از روشنایی یکنواخت در تمام زوایا و جلوگیری از تابش خیره کننده در محیط داخلی استادیوم ، زاویه ارتفاع پایین ترین لامپ و روشنایی موجود و نقطه نوردهی ورزشگاه، باید بیشتر از 45 درجه باشد. همچنین باید در نظر داشته باشیم که سطح روشنایی برای تماشاگران باعث ایجاد نور مستقیم و خیرگی نشود. در حال حاضر استادیوم ها از نرم افزارهای کامپیوتری برای محاسبه نقطه نمایش نور جهت اطمینان از یکنواختی و توزیع مناسب روشنایی ورزشگاه استفاده می کنند. همچنین باید در نظر داشته باشیم که تابش خیره کننده داخلی نیز می تواند ناشی از مصالح مختلف کف یا بازتاب آب از استخر های شنا هم باشد ، بنابراین برای کاهش تابش خیره کننده ، می توان رفلکتور های مشبک یا لنز نیز به لامپ ها و پرژکتورها اضافه کرد.

خیرگی روشنایی ورزشگاه

رنگ نور روشنایی ورزشگاه

منبع نور سرد سفید نزدیک به نور طبیعی است و حس درخشانی منتقل می کند، که باعث تمرکز افراد می شود. همچنین روشنایی و نور با رنگ گرم شبیه به رنگ لامپ رشته ای ، با اجزای نور قرمز ، احساس گرم ، سالم و راحتی را به افراد می بخشد. در کل رنگ وسایل ورزشگاه عموما سفید است. پرژکتورهای معمولی از منابع نوری متال هالید و لامپ های رشته ای منیزیم استفاده می کند. میزان روشنایی هر لامپ بستگی به نام تجاری ، توان مصرفی ، نوع نصب و عوامل دیگر دارد. اکثر استانداردهای طراحی نورپردازی ورزشی و معماری ، اصول و الزامات روشنایی برای طراحی روشنایی ورزشگاه ها را وضع نمی کند. بنابراین ، شرکت های مختلف روشنایی، برای طراحی روشنایی ورزشگاه ها در شب به تجربه طراحی روشنایی سایر صنایع نیاز دارن و به همین علت جلوه ورزشگاه های مختلف در روشنایی شب به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود.

رنگ نور روشنایی ورزشگاه

اصول روشنایی استادیوم ها

به طور خلاصه ، ما باید اصول اساسی را در انتخاب لوازم روشنایی ورزشگاه ها برای فضای بیرونی در نظر بگیریم که چند مورد از آنها را ذکر می کنیم. در انتخاب نوع پرژکتور و لامپ باید در نظر داشته باشیم تا لوازمی را انتخاب کنیم که کمترین میزان کربن را تولید کرده و برای محیط زیست کمترین آسیب را در پی داشته باشد. به در نظر گرفتن این نکته می توان برای روشنایی عمومی ورزشگاه ها از چراغ های ال ای دی با عملکرد بالا و نسبت مصرف انرژی بسیار کمتر از انواع دیگر منابع روشنایی استفاده کرد. همچنین مشکلات خاص و تجزیه و تحلیل ، پیروی از عمل گرایی ، اندازه های مختلف پرژکتورها ، ارتفاعات مختلف تیرهای نور ، و محیط های مختلف اجازه می دهد تا از لامپ های متال هالید و لامپ هالوژن تخصصی به عنوان منبع روشنایی ورزشگاه ها در فضای بیرونی استفاده شود. در نظر داشته باشید که انواع لامپ هایی که به عنوان روشنایی ورزشگاه در فضای باز استفاده می شوند نیز با پیشرفت مداوم فناوری روشنایی تغییر خواهند کرد و به مرور زمان به سمت استفاده از ال ای دی های پرقدرت و کم مصرف پیش خواهیم رفت. همچنین باید به توسعه صنعت روشنایی ورزشگاه در فضای باز با چشم انداز توسعه نگاه کنیم.

منبع

www.tachyonlight.com

 

مقالات مرتبط