تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی

در حالیکه مزایای زیاد لامپ ال ای دی مثل دوست دار محیط زیست بودن،عمر طولانی،هزینه کم  باعث می شود آن ها را لامپ های آینده بدانیم ممکن است بعضی از ما هنوز دل در گرو ظاهر زیبا و شفافیت لامپ های رشته ای داشته باشیم.لامپ های فیلامنتی مانند لامپ فیلامنتی 6 وات با ظاهر زیبای خود این نیاز را برآورده کرده اند.این لامپ ها قابلیت لامپ ال ای دی و جذابیت لامپ های رشته ای را با هم به ارمغان آورده اند.در این مقاله با هم تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی با سایرلامپ ها، تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی با یکدیگر و معایب و مزایای هریک را بررسی می کنیم:

تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی

تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی با سایر لامپ ها

برای اینکه بدانیم تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی درچه چیزی است باید بدانیم که ال ای دی ها چگونه کار می کنند.LED که کوتاه شده عبارت Light emitting diodes است،ازموفق ترین لامپ های تولید شده هستند که توانستند گوی سبقت روشنایی را در کل جهان از سایر لامپ ها ببرند.

تفاوت لامپ فیلامنتی وال ای دی با لامپ های رشته ای در روند تولید نور

در حالیکه لامپ های رشته ای بخاطر عمر کوتاه حدود 1000 ساعت خود در حال سقوط هستند ال ای دی ها با طول عمربالای 50000 ساعت توانسته اند جایگاه آن ها را به خود اختصاص دهند.آنچه باعث تفاوت طول عمر لامپ فیلامنتی وال ای دی با سایر لامپ ها می شود ویژگی منحصربه فرد آن ها یعنی روشنایی حالت جامد است. تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی با لامپ های رشته ای درعملکرد تولید نور به این گونه است که لامپ های رشته ای با گرم کردن رشته فلوئورسنتی و برانگیخته کردن گاز درون حباب تولید نور می کنند،در حالی که ال ای دی ها از طریق عبور جریان الکتریسیته از یک نیم رسانا نور تولید می‌کنند.در یک نیم رسانا بارهای مثبت و منفی وجود دارد که عبور الکتریسیته از آن باعث جا به جایی نواحی مثبت و منفی شده که در نتیجه این جا به جایی منجر به تولید نور می شود.

 تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی با لامپ های رشته ای در زاویه تابش

تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی با لامپ های رشته ای در زاویه تابش در واقع نقطه ضعف این لامپ ها به شمار می رود چرا که لامپ های ال ای دی نمیتوانند زاویه نوری گسترده ای ایجاد کنند چون نیمی از لامپ برای تراشه و سینک های گرمایی آن لازم است و این به این معنی است که اگر شما یک کره را جلوی این لامپ ها بگذارید تنها نیمی از آن را روشن می کند گرچه این تفاوت لامپ های ال ای دی درمقابل سایر ویژگی های منحصر به فرد آن‌ها نقطه ضعف کوچکی است اما به هر حال یک نقطه ضعف به شمار می آید.در ادامه با بررسی تفاوت لامپ فیلامنتی وال ای دی میبینیم که چگونه فیلامنتی ها این نقطه ضعف ال ای دی ها را برطرف می کنند:

بررسی تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی

حالا که با نحوه تولید نور لامپ های ال ای دی آشنا شدیم می توانیم به بررسی تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی بپردازیم.در واقع لامپ های فیلامنتی همانند لامپ فیلامنتی 6 وات لامپ های ال ای دی ای هستند که از لحاظ شکل ظاهری شبیه لامپ های رشته ای هستند ولی جنس حباب آن ها مثل سایر لامپ های ال ای دی نیست،درساخت محفظه یا حباب لامپ های ال ای دی از شیشه و پلاستیک استفاده می شود. تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی در این است که حباب لامپ های فیلامنتی فقط از شیشه است درست مثل لامپ های رشته ای قدیمی. 

بررسی تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی

اصلی ترین تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی

تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی به این جا محدود نمی شود،اصلی ترین تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی درنحوه قرارگیری و تعداد دیود های تکی در هر حباب است،در حالیکه در ال ای دی های معمول ممکن است از یک دیود بزرگ یا یک گروه فشرده دیودهای نورافشان که در یک قسمت جمع شده اند استفاده می شود.در ال ای دی های فیلامنتی دیودها در ردیف ها یا رشته های مختلف پراکنده می شوند که این چیدمان باعث استفاده کمتر سینک های گرمایی درآن می شود.بطور کلی تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی دراین است که در فیلامنتی ها چندین رشته وجود دارد.حتی در بعضی از آن ها بیش از چهار رشته است که دیودها درون آن ها قرار می گیرد چرا که یک رشته نمی تواند نور دلخواه را برای ما ایجاد کند.وجود حباب شیشه ای و این رشته ها این لامپ ها را شبیه لامپ های رشته ای قدیمی کرده است.درنتیجه تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی این است که لامپ های ال ای دی معمولی تنها یک زاویه نوری 180 درجه ایجاد می‌کنند در حالیکه فیلامنتی ها گستره نوریشان شبیه لامپ های رشته ایست،می توانند کناره ها و گوشه های اتاق های شما را هم روشن کنند.بعد از بررسی تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی باید به این پرسش پاسخ دهیم که کدام گزینه مناسب تری برای ما هستند؟هرکدام ازاین لامپ ها معایب و مزایایی دارند که با دانستن آن ها بهتر به تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی پی می بریم و می توانیم انتخاب مناسب تری داشته باشیم.

ویژگی های ال ای دی های فیلامنتی

با مرور ویژگی های ال ای دی های فیلامنتی و ال ای دی های معمولی به بررسی تفاوت لامپ های فیلامنتی و ال ای دی می پردازیم : این لامپ ها سینک های گرمایی کوچکتری دارند که در نتیجه آن توانایی تولید نور 360 درجه را دارند. بیشتر حباب آن ها از شیشه ساخته می شود و آن ها را قادر می سازد که ظاهر یکپارچه زیبایی داشته باشند که مناسب سلیقه مصرف کنندگان است.این دو مهمترین تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی است. همانند سایرال ای دی ها قابلیت تنظیم نور(dimmable) دارند. لامپ های فیلامنتی به طورمعمول عمر کوتاه تری نسبت به سایر لامپ های ال ای دی دارند (40000-15000 ساعت).این تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی،ال ای دی ها را بر فیلامنتی ها برتری داه است. هنوز در طرح های روشنایی هوشمند گنجانده نشده اند. هنوز در رنگ های مختلف ارائه نشده اند.

ویژگی های ال ای دی های معمولی

ویژگی های ال ای دی های معمولی نیز عبارتند از : طول عمر طولانی حدود 50000 ساعت . در طراحی های هوشمند از آن ها استفاده می شود و در طراحی های هوشمند کنترل از راه دور تعبیه می شوند. در رنگ های مختلف موجود هستند، قادر به تولید رنگ های نوری مختلف هستند. تابش یک جهته نور ال ای دی ها در مقابل تابش چند جهته فیلامنتی ها است.ال ای دی ها به واسطه تعبیه سینک های گرمایی بزرگ که در آن ها تعبیه شده تنها در یک جهت نور تابش می کنند. ظاهر یکپارچه و زیبای فیلامنتی ها را نمی توانند ارائه دهند. با همه این تفاسیر و تفاوت لامپ فیلامنتی و ال ای دی در حالیکه ال ای دی های معمولی تطبیق پذیری و عمر بیشتری دارند ممکن است فیلامنتی ها بخاطر زیبایی و ظرافتشان انتخاب شما باشند.

منابع

www.fluxsmartlighting.com

مقالات مرتبط