سیم ارت چیست؟ (بررسی کاربردها + آموزش استفاده)

به طور کلی سیم و کابل مختلفی وجود دارند که در لوازم خانگی مختلف به کار می روند. برای مثال سیم هایی که برق وسیله موردنظر را تامین می کنند، سیم های فاز و نول هستند. اما علاوه بر سیم های فاز و نول، سیم دیگری به نام سیم زمین یا سیم ارت نیز وجود دارد. این سیم دارای رنگ سبز بوده و یا بخشی از آن با رنگ سبز پوشش داده شده است. کاربرد سیم ارت یا زمین، حفاظت در مدار آن وسیله می باشد.

در حال حاضر به دلیل نیاز اصلی بسیاری از کارخانجات تولیدکننده لوازم برقی، شاهد تولید سیم ارت در میزان بسیار بالا نیز هستیم. از این رو خرید سیم ارت در تناسب با گذشته بسیار راحت شده و این سیم در بازار های کشور به راحتی یافت می شود. اما تمامی خریداران باید قبل از خرید سیم ارت موردنظر، توجه ویژه ای به نحوه استفاده از سیم ارت موردنظر داشته باشند. کسب این اطلاعات موجب می شود تا شما بتوانید در خرید خود موفق باشید.

کاربرد سیم ارت

سیم ارت چیست؟

اما سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد ؟ شاید برای شما نیز پیش آمده که در طول زندگی روزمره به اشتباه یا به صورت ناگهانی دست خود را به وسایل برقی بزنید. وسایل برقی می تواند شامل لباسشویی، ظرفشویی، یخچال و ... باشد. در چنین مواقعی ممکن است میزان برق گرفتگی نسبتا ضعیفی را در دست خود احساس کنید. قطعا پس از احساس برق گرفتگی به این فکر هستید تا منبع نشتی برق را پیدا کنید.

در زمان هایی که سیم فاز یا نول در بدنه دستگاه برقی موردنظر قرار بگیرند و اتصال به بدنه دستگاه داشته باشند، ممکن است مدار الکتریکی وسیله دچار نشتی شود. در این شرایط هنگامی که به وسیله موردنظر دست بزنیم دچار برق گرفتگی ضعیفی  وعلت آن وجود سیم ارت است. در چنین شرایطی کاربرد سیم ارت به کمک ما آمده و به انتقال نشتی برق به زمین می پردازند. سیم ارت علاوه بر جلوگیری از برق گرفتگی، از آتش سوزی و خرابی شدید دستگاه شما بر اثر بار الکتریکی نیز جلوگیری می کند. بدین جهت وجود سیم ارت در دستگاه های برقی امری مهم بوده که باید به آن توجه داشت.

سیم ارت چیست؟

سیم ارت در چه وسایلی مورد استفاده قرار می گیرد؟

به طور کلی هر گونه وسیله برقی که دارای مدار الکتریکی باشد و برق در آن جریان داشته باشد، نیاز به سیم ارت دارد. کاربرد سیم ارت می تواند از یخچال، لباسشویی، ماشین ظرفشویی، خودرو، دستگاه شیرینگ پک، و ... حفاظت کند. برای جلوگیری از نشتی برق هر یک از وسایل ذکر شده، سیستم ارتینگی ایجاد می شود که از این شرایط جلوگیری می کند. بدین ترتیب شما باید برای جلوگیری از نشتی برق و ایجاد شرایط حادی همچون سوختن دستگاه به کسب اطلاعات در رابطه با سیستم ارتینگ بپردازید. برای ایجاد یک سیستم ارتینگ نیاز است تا از تکنسین های برق کمک بگیرید تا بتوانید عملکرد بهتری را داشته باشید.

 

چطور یک سیستم ارتینگ بسازیم؟

سیستم های ارتینگ اغلب از یک چاه ارت و یک سیم ارت تشکیل شده است. فعالیت اصلی این چاه به گونه ای بوده که باید جریان های الکتریکی را به سطح زمین انتقال دهد. بنابراین باید توجه ویژه ای داشته باشید تا در منزل خود، چاه ارت وجود داشته باشد.  برای نصب سیم ارت و راه اندازی سیستم ارتینگ نیاز است تا بدنه دستگاه برقی موردنظر را به وسیله یک رشته سیم به سیم ارت وصل کنیم. در سوی دیگر سیم ارت نیز باید به طرف چاه ارت هدایت شود تا جریان الکتریکی را به آن چاه بفرستد. اگر منزل شما دارای چاه ارت نبود، می توانید از سیستم لوله کشی آب خانه نیز استفاده کنید.

کاربرد سیم ارت

نشتی برق ممکن است در اثر عوامل مختلفی همانند له شدن سیم، پاره شدن سیم، پوسیده شدن سطح عایقی بر روی سیم و ضربه، رطوبت، غبار و ... به وجود بیاید. حال در این شرایط امکان برق گرفتگی در صورت دست زدن به وسیله برقی بسیار بالا می رود. در واقع سیم ارت از این مسئله جلوگیری کرده و میزان نشتی برق در دستگاه برقی موردنظر را بسیار کم می کند.

کاربرد سیم ارت شامل جلوگیری از زیاد شدن الکتریسیته ساکن، افزایش ایمنی افراد و وسایل برقی، جلوگیری از آتش سوزی و جلوگیری از آسیب دیدگی عایق های قرار گرفته بر روی مدار به سبب افزایش ولتاژ در سیستم برق رسانی دانست. تمامی مسائل ذکر شده از اصلی ترین کاربرد های سیم ارت شناخته می شوند.

تفاوت سیم ارت و نول

شاید بسیاری از افرادی که در حوزه برق فعالیت نمی کنند، از این مسئله آگاه نیستند که ظاهر سیم ارت و سیم نول یکسان است. اما این بدین معنا نبوده کاربرد سیم ارت و نول نیز مشابه یکدیگر می باشد. نیاز است که بدانید هر دو سیم فاقد برق هستند و این مسئله نیز در برخی مواقع موجب اشتباه می شود.  اگر به پریز های برق دقت کرده باشید، سه سوراخ مختلف وجود دارد که دو شاخه برق در درون آن ها قرار می گیرد. این سوراخ ها شامل فاز، نول و ارت می شوند. پریز های برق در واقع اتصال مستقیم با بخش فاز و نول دارند و سوراخ باقی مانده ارت می باشد. این مسئله بدین معنا بوده که نول وظیفه برق رسانی را داشته و سیم ارت تنها به جلوگیری از حوادث ذکر شده می پردازد.

امروزه با توجه بیشتر مردم به مسائل و نکات ایمنی شاهد توجه بیشتر چنین افرادی هستیم. نصب سیم ارت نیز یکی از مسائلی بوده که باید حتما انجام شود و اگر نصب نشود، ممکن است صدمات جبران ناپذیری را برای شما و اعضای خانواده رقم بزند. در این شرایط شما نمی توانید به تنهایی به نصب سیم ارت بپردازید و علت اصلی آن نداشتن سابقه و حرفه لازم برای انجام این کار است. در چنین شرایطی تیم ما به کمک شما می آید.

منبع

stx.visharoots.org

مقالات مرتبط