هولدر لامپ چیست؟ آشنایی با 4 نوع پرفروش هولدرها

هولدر لامپ که به عنوان سرپیچ لامپ نیز شناخته می‌شود، یکی از اجزای ضروری وسایل روشنایی به شمار می رود که وظیفه نگه داشتن لامپ ها در محل مورد نظر و تامین اتصالات الکتریکی آن ها را بر عهده دارد. امروزه در بازار، انواع مختلفی از هولدر ها برای پاسخگویی به کاربرد های نورپردازی مختلف طراحی شده‌اند که گاهی اوقات ممکن است برای خریداران گیج‌کننده باشد. در این مقاله به رایج ترین انواع لامپ های مورد استفاده در وسایل روشنایی می پردازیم. برای آشنایی بیشتر هم میتوانید مقاله سرپیچ لامپ چیست را مطالعه نمائید.

سرپیچ لامپ چیست؟

هولدر لامپ یک قطعه الکتریکی است که برای نگه داشتن و اتصال لامپ به مدار استفاده می شود. به آن سرپیچ و سوکت لامپ نیز می گویند. سرپیچ ها بسته به نوع لامپی که برای آن طراحی شده‌اند، در اشکال و اندازه‌های مختلفی موجود هستند.

وظیفه اصلی هولدر لامپ ایجاد یک اتصال ایمن و محکم بین لامپ و مدار الکتریکی است. این قطعه وظیفه انتقال جریان الکتریکی به لامپ و ثابت نگه داشتن لامپ را بر عهده دارد. هولدر ها با توجه به نوع لامپی که با آن سازگار هستند، در گونه های مختلفی تولید می‌شوند. برخی از هولدر ها فقط با انواع خاصی از لامپ ها سازگار هستند، در حالی که برخی دیگر را می توان با طیف وسیعی از لامپ ها به کار برد.

هولدر لامپ

انواع هولدر لامپ را بشناسید

یکی از رایج ترین نوع هولدر ها، هولدر لامپ پیچی است. این مورد رایج ترین و پرطرفدارترین نوع سرپیچ لامپ در دسته تجهیزات برقی است. این هولدر با مکانیزمی مانند پیچ طراحی شده است که نصب لامپ را آسان می کند. به گونه ای که هر شخصی بدون کوچکترین دانش و تخصص در زمینه تجهیزات برقی قادر به نصب آن می باشد. مکانیزم پیچ این هولدر، لامپ را با ایجاد یک چسبندگی قوی در اطراف پایه آن نگه می دارد. هولدر های پیچی در اندازه های مختلف موجود هستند و در طیف وسیعی از کاربرد ها از جمله روشنایی مسکونی و تجاری استفاده می شوند.

نوع دیگری از هولدر لامپ، هولدر ES/E27 است که برای نگهداری لامپ هایی با پایه ES/E27 طراحی شده اند. این نوع هولدر ها معمولاً در نورپردازی های مسکونی و تجاری استفاده می شود، زیرا به طور گسترده در دسترس است و استفاده از آن آسان است. سرپیچ لامپ ES/E27 در جنس های مختلفی از جمله برنج، سرامیک و پلاستیک موجود است. این نوع نیز از پرطرفدار ترین نوع هولدر هاست.

نوع دیگری از هولدر ها که قصد داریم به آن اشاره کنیم، هولدر لامپ سقفی می باشد. هولدر های سقفی جزئی ضروری از بسیاری از اتصالات روشنایی است. این تکنولوژی، مکانیزمی است که لامپ یا چراغ را در جای خود نگه می دارد و از ایمن و پایدار ماندن آن به روی سقف اطمینان حاصل می کند. 

انواع هولدر لامپ را بشناسید

هولدر لامپ سقفی

هولدر لامپ سقفی در اشکال و اندازه های مختلفی تولید می شود و از مواد مختلفی ساخته می شود. این هولدر ها معمولا از پلاستیک، سرامیک، فلز یا چینی ساخته می شوند. انتخاب مواد اغلب به نوع لامپ یا چراغ نصب شده بستگی دارد. به عنوان مثال، هولدر لامپ سقفی که برای استفاده با لامپ های رشته ای در نظر گرفته شده است، ممکن است برای مقاومت در برابر حرارت بیشتر از چینی ساخته شود. از طرف دیگر، هولدر مورد استفاده در لامپ های LED ممکن است از پلاستیک ساخته شود تا وزن و هزینه های نصب را کاهش دهد.

هولدر لامپ دیواری یکی دیگر از جنبه های مهم طراحی داخلی است که می تواند طراحی یک اتاق را کاملا متحول کند. آنها نه تنها هدف اصلی که نگه داشتن لامپ و تامین نور است را انجام می دهند، بلکه یک عنصر تزئینی را نیز به فضا اضافه می کنند. این هولدر ها در سبک ها، شکل ها و مواد مختلفی تولید می‌شوند. شما به راحتی می‌توانید مدل مناسب برای نیازهای خود را پیدا کنید.

در نتیجه، می توان گفت که هولدر لامپ از اجزای ضروری وسایل روشنایی هستند که اتصال ایمن و پایدار را برای لامپ‌ها فراهم می‌کنند. امروزه انواع مختلفی از هولدر ها در بازار موجود است که هر کدام ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی دارند. مهم است که نوع مناسبی از هولدر را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید تا از عملکرد و ایمنی بهینه اطمینان حاصل کنید. انواع مختلف لامپ به انواع مختلفی از هولدر نیاز دارند، بنابراین مهم است که نوع صحیح را بر اساس اندازه و شکل لامپ انتخاب کنید. امیدواریم این مقاله مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشد.

پرسش های متداول

دستورالعمل‌های نصب ممکن است بسته به نوع هولدر شما متفاوت باشد، اما بیشتر آنها نیاز به مهارت‌های اولیه سیم‌کشی برای اتصال سیم ها به پیچ های ترمینال یا بلوک های ترمینال دارند. عموما می توان با استفاده از یک جستجوی ساده در اینترنت، این کار را به سادگی انجام داد.
راه های مختلفی برای تست کردن هولدر ها موجود است. عموم افراد پس از مشاهده بروز مشکل در سرپیچ های لامپ خود به فکر تعویض آن می افتند. اما می توان با یک عیب یابی ساده از هزینه های اضافی تر جلوگیری کرد. برای این کار اتصالات را بررسی کنید و مطمئن شوید که به درستی سیم کشی شده اند. همچنین از عدم وجود شکستگی یا سوختگی در سرپیچ خود مطمئن شوید. اگر همه این موارد خوب به نظر می رسند، ممکن است مشکل از لامپ یا سرپیچ آن باشد.
طول عمر هولدر لامپ به کیفیت و دفعات استفاده آن بستگی دارد. یک هولدر با کیفیت بالا می تواند چندین سال دوام بیاورد. همچنین مواردی دیگر از قبیل نوسانات برق، نوع لامپ و جنس ساخت هولدر نیز در طول عمر آن دخیل است. برای افزایش طول عمر هولدر پیشنهاد می شود هنگام نصب از یک متخصص کمک بگیرید و آن را طبق اصول استاندارد نصب کنید. همچنین توصیه می شود قبل از خرید هولدر مورد نظر، از کارایی و کیفیت آن مطمئن شوید.

مقالات مرتبط