هنگام طراحی تجهیزات برقی روشنایی، انتخاب صحیح سرپیچ لامپ ، که همان پایه یا نگهدارنده لامپ یا سوکت لامپ نیز نامیده می شود، بسیار حائز اهمیت است. انتخاب لامپ یا منبع روشنایی به متغیرهای زیادی مانند توان ، لومن ، بهره وری انرژی، طول عمر لامپ و پارامترهای دیگری بستگی دارد. پس از انتخاب منبع روشنایی یا لامپ، بررسی مشخصات نگهدارنده یا سرپیچ لامپ آغاز می شود. در حالی که طراحی و ساخت دقیق سرپیچ لامپ بسته به نوع لامپ و کاربرد مورد نظر آن متفاوت است، به طور کلی یک مکانیسم ثابت وجود دارد، که ایجاد اتصالی مطمئن بین لامپ و سرپیچ لامپ یا سوکت را تسهیل می کند.

سرپیچ لامپ

همانطور که در بالا ذکر شد، سرپیچ لامپ دارای انواع مختلفی هستند، که کاملاً به نوع، توان و کارایی لامپ بستگی دارد و هر کدام از آنها با نوع خاصی از لامپ سازگار است. از آنجایی که لامپ‌ها می‌توانند از نظر طراحی و اندازه متفاوت باشند، مهم است که بدانید چه نوع لامپ‌هایی با چه نوع سرپیچ لامپ و سوکتی متناسب است، تا مطمئن شوید که لامپ مناسب و سازگاری را برای سیستم روشنایی خود انتخاب می‌کنید. در محتوی زیر، برخی از انواع رایج سرپیچ و سوکت لامپ ها را معرفی کرده و شرح می‌دهیم تا به شما کمک کنیم تا بدانید هنگام خرید و انتخاب یک لامپ جدید یا خرید لامپ جایگزین، به دنبال چه سوکت و سرپیچ لامپی باشید.

سرپیچ لامپ معمولی یا ادیسونی

سرپیچ لامپ معمولی که به آن سرپیچ لامپ ادیسون نیز گفته می شود، یکی از متداولترین نوع سرپیچ لامپ ها بشمار می آید. که انواع لامپ های پایه پیچی را در خود جای می دهند. در حالی که لامپ های این نوع سرپیچ در چندین اندازه مختلف در بازار موجود است، برای مثال لامپ های پایه متوسط E26 در آمریکای شمالی و E27 در ایران و اروپا و همچنین لامپ های لوستری و آویزهای روشنایی با پایه و سرپیچ شمعی E14 . که حرف E نشان دهنده و نماد و حرف اول نام ادیسون (مخترع لامپ های سرپیچ دار) و عدد همراه آن نشان دهنده عرض لامپ بر حسب میلی متر است. باید توجه داشته باشید ، از آنجایی که تفاوت بین قطر پایه و سرپیچ این لامپ‌ها یک میلی‌متر است، می‌توان لامپ‌های E26 و E27 را به جای یکدیگر در یک نگهدارنده یا سرپیچ لامپ استفاده کرد. همچنین لامپ های سرپیچی نیز با توجه به شکل ظاهری لامپ متفاوت هستند اما در نوع سرپیچ یکسانند. همچنین از این لامپ و سرپیچ لامپ ها برای کاربردها و مصارف روشنایی عمومی، روشنایی تجاری و مسکونی، و در قالب چراغ‌های توکار، چراغ‌های سقفی، پرژکتورها، نورافکن و چراغ‌های سیار استفاده می‌شود.

قیمت سرپیچ لامپ

قیمت سرپیچ لامپ صنعتی یا سرامیکی

لامپ های سرپیچ بزرگ یا همان صنعتی، اغلب شامل لامپ ها و چراغ های گازی و روشنایی صنعتی می شود. برای لامپ های سرپیچ بزرگ E39 در آمریکا و E40 در ایران و اروپا استفاده می شود، که اندازه سرپیچ آن بسیار بزرگتر از لامپ های سرپیچ معمولی (E26/E27) است. از آنجایی که این نوع لامپ ها اغلب در روشنایی خیابان ها و سایر سیستم های روشنایی صنعتی با وات و توان بالا استفاده می شوند، از مواد اولیه ریخته گری شده و مستحکم مانند سرامیک ساخته شده اند تا دمای عملیاتی بالاتری نسبت به دیگر سرپیچ ها داشته باشند و اصطلاحاً سرپیچ سرامیکی نامیده می شوند. شما می توانید جهت مشاهده قیمت سرپیچ لامپ و خرید سریپ لامپ از سایت نوراکومارت اقدام نمایید. همچنین بخاطر داشته باشید که هر لامپی که شامل نشانه حرف "U" در توضیحات محصول باشد، به عنوان مثال، M250/U/MED به سرپیچ بزرگ نیاز دارد. با این حال، استفاده از یک تبدیل به سرپیچ بزرگ E40 اجازه می دهد تا لامپ های کوچکتر با سرپیچ E27 را در خود جای دهد.

خرید سرپیچ لامپ

خرید سرپیچ لامپ

معمولاً برای خرید سرپیچ لامپ باید به نوع لامپ و نوع سرپیچ آن دقت کنید. ضمن اینکه بخاطر داشته باشید که نوع کاربری لامپ بسیار حائز اهمیت است. برای مثال برای لامپ های گازی سرپیچ بزرگ، حتماً باید سرپیچ سرامیکی مقاوم در برابر حرارت بالای ناشی از روشنایی لامپ را انتخاب کنید. و به همین صورت قیمت سرپیچ لامپ کاملاً به جنس و نوع ساخت آن بستگی خواهد داشت. برای خرید سرپیچ لامپ سرامیکی و معمولی می توانید از سایت نوراکومارت اقدام کنید.

سوکت

سوکت و پایه هالوژن

همانطور که از نام آن مشخص است، سوکت لامپ هالوژن جهت بکارگیری لامپ های هالوژن طراحی شده است. لامپ هالوژن از نظر فنی زیرمجموعه ای از همان لامپ رشته ای است، زیرا هر دوی این منابع روشنایی، برای تولید نور به گرمایش رشته تنگستن متکی هستند. با این حال، آنها با لامپ های رشته ای قدیمی از نظر پوشش و نوع حباب و گاز موجود در آن متفاوت هستند. این تفاوت‌های طراحی باعث روشنایی بیشتر، عمر طولانی‌تر برای لامپ ها و دمای عملکرد بیشتر آنها می‌شود. به این دلایل و با وجود این مزیت ها، آنها اغلب برای کاربردهای تجاری، مانند فروشگاه ها و طلا و جواهر فروشی و حتی فضای مسکونی استفاده می شوند. سوکت لامپ هالوژن ، بسته به نوع لامپ مورد نظر متفاوت است. سوکت لامپ هالوژن را می توان به گونه ای طراحی کرد که اندازه های مختلف لامپ با پایه های مختلف را در خود جای دهد و دارای طراحی متفاوتی نسبت به دیگر سرپیچ ها باشد. پرکاربردترین و متدوال ترین سوکت لامپ ها، سوکت لامپ سوزنی G4  یا سوکت لامپ های سوزنی و کاسه ای مانند  G5.3و G6.35 با سطح مقطع گرد یا مستطیل هستند. همچنین می توان به سوکت سرپیچ های رزوه ای E11 ، تک کنتاکت فرورفته R7s برای لامپ های مدادی و سوکت استارتی یا GU10  برای لامپ های هالوژن مستقیم بدون ترانس هم اشاره کرد.

قیمت سوکت

قیمت سوکت فلورسنت

پایه و سوکت لامپ فلورسنت برای استفاده و انتقال جریان لامپ‌های مهتابی و فلورسنت طراحی شده‌ است. که به دلیل بهره‌وری انرژی بالا ، در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن و همچنین در نظر گرفتن قیمت پایین تر در مقایسه با لامپ‌ ال ای دی بسیار شناخته شده‌ هستند. سوکت و پایه لامپ مهتابی در انواع مختلفی وجود دارد ، مانند سوکت لامپ های خطی مهتابی، فلورسنت خمیده، فلورسنت دایره ای و حتی کامپکت فلورسنت با مدل های سوکت تک پین ، دو پین و چهارپین شنت دار یا غیر شنت دار. کاربرد های معمولی سوکت و لامپ فلورسنت شامل فروشگاه های زنجیره ای، دفاتر اداری و شرکت ها و مدارس و دانشگاه ها است. توجه داشته باشید که سیستم‌های روشنایی فلورسنت به غیر از سوکت و پایهبه بالاست‌ یا همان ترانس نیاز دارند که جریان الکتریسیته و برق مورد نیاز را تنظیم می‌کند، تا از رسیدن جریان بیش از حد به لامپ جلوگیری کند. سوکت‌های شنت‌دار جریان الکتریسیته را در مسیرهای متعدد عبور می‌دهند، در حالی که سوکت‌های غیرشنت‌ دار تنها اجازه عبور جریان را از طریق یک مسیر واحد میسر می کنند. سوکت های شنت دار برای بالاست های استارت فوری استفاده می شود در حالی که سوکت های غیر شنت دار برای کم نور کردن و تنظیم نور و دیم کردن روشنایی بالاست های فلورسنت استفاده می شود. قیمت سوکت و قیمت سرپیچ را می توانید در دسته بندی سرپیچ و سوکت سایت نوراکومارت مشاهده نمایید.

خرید سوکت

خرید سوکت و سرپیچ لامپ کم مصرف

لامپ های فلورسنت فشرده یا همان CFL ها، زیرمجموعه لامپ های فلورسنت هستند، که از نظر اندازه و نوع سرپیچ شبیه لامپ های معمولی و سرپیچ  E27هستند. از آنجایی که عملکرد آنها مشابه لامپ های فلورسنت و مهتابی است با این تفاوت که فلورسنت های مهتابی از سوکت و لامپ های فلورسنت فشرده یا کم مصرف از سرپیچ برای اتصال جریان استفاده می کنند، و به طور کلی نسبت به لامپ های رشته ای معمولی و قدیمی از نظر انرژی بسیارکارآمدتر هستند. برخی از کاربردهای لامپ کم مصرف با وجود سرپیچ معمولی و جایگزینی آسان آن با لامپ های رشته ای قدیمی، شامل روشنایی فضاهای عمومی و روشنایی فضای مسکونی می شود. ضمن اینکه جدا از نوع اتصال و سوکت و سرپیچ ، لامپ های فلورسنت، لامپ کم مصرف هم برای روشنایی به بالاست یا همان ترانس نیاز دارد. لامپ های کم مصرف یکپارچه به یک بالاست و ترانس داخلی متکی هستند، در حالی که لامپ های کم مصرف غیر یکپارچه از یک بالاست ادغام شده در سرپیچ لامپ استفاده می کنند. لامپ کم مصرف یکپارچه ارزان تر و ساده تر است، در حالی که لامپ کم مصرف با بالاست جدا، ماندگاری بیشتری دارد. برای خرید سوکت می توانید از سایت نوراکومارت اقدام کنید.