نحوه نصب لامپ هالوژن

در این مطلب قصد داریم تا در مورد لامپ هالوژن و نحوه نصب لامپ هالوژن صحبت کنیم. اگر بقیه مطالب سایت نوراکومارت را بررسی کرده باشید احتمالا می‌دانید که لامپ هالوژن یکی از قدیمی‌ترین انواع لامپ‌هاست که به دلایل متعدد از جمله کیفیت نور فوق العاده ( هم از نظر رنگ و هم از نظر شدت نور) و همین طور مصرف معقول انرژی الکتریکی توانسته است به حیات خود در بازار پررقابت روشنایی ادامه دهد. همین طور بد نیست که پیش از این که به سراغ نحوه نصب لامپ هالوژن برویم یادآوری کنیم که این لامپ انواع مختلفی دارد. اغلب سوالات در مورد نحوه نصب لامپ هالوژن مربوط به نمونه هایی است که برای روشنایی خانه مورد استفاده قرارمی‌گیرند و کمتر افرادی در مورد نحوه نصب لامپ هالوژن در توان‌های بالا سوال دارد. پس این نکته را در هنگام مطالعه این مطلب و یا هر مطلب دیگر در مورد نحوه نصب لامپ هالوژن مد نظر داشته باشید که منظور نمونه های خانگی مورد استفاده است.از لامپ های هالوژن پرطرفدار لامپ هالوژن کاسه ای 12 ولت 20 وات است

نحوه نصب لامپ هالوژن

 از طرفی دیگر لامپ های هالوژن ماننند بسیاری دیگر از لامپ ها در اسم گذاری دچار مشکلات زیادی هستند. در واقع در ذهن مردم لامپ های هالوژن شکل فیزیکی خاص خود را داشته اند؛ زمانی که انقلاب ال ای دی در صنعت روشنایی به وقوع پیوست و موج جدیدی از لامپ های ال ای دی با هدف تسخیر سهم بازار لامپ های هالوژن با شکل و شمایل لامپ های هالوژن روانه بازار شد،  باز هم مردم لامپ های ال ای دی جدید را لامپ هالوژن نامیدند. 

البته در کل این موضوع برای ما تغییری در توضیح و چگونگی نحوه نصب لامپ هالوژن ایجاد نمی‌کند و دانستن این مطلب تنها برای آن دسته از افرادی که ممکن است به دلیل این آشفتگی‌در نامگذاری‌ها دچار تردید در درست بودن راهنمای زیر، در مورد نحوه نصب لامپ هالوژن شوند، کاربرد دارد و به آن ها اطمینان بیشتری می‌دهد. در واقع آن چیزی که برای شما در نحوه نصب لامپ هالوژن اهمیت دارد بیشتر از آن که نوع تکنولوژی مورد استفاده برای تولید نور باشد، شکل فیزیکی لامپ است. ما در این مقاله در مورد نحوه نصب لامپ هالوژن یعنی همه لامپ هایی که شبیه لامپ های هالوژن هستند صحبت می‌کنیم. 

نکته های مهم در مورد نحوه نصب لامپ هالوژن

در مورد نحوه نصب لامپ هالوژن پیش از شروع به نصب و راه انازی باید به دو نکته زیر توجه کنید:

1- پایه لامپ شما به چه صورت است؟ لامپ ها برای اتصال به جریان الکتریکی از انواع مختلفی از اتصالات استفاده می‌کنند. این اتصالات می‌تواند به صورت پیچی (سرپیچ و مدل‌های دیگر)  و یا نمونه‌های پینی ( مانند پایه GU و یا سوزنی) باشد. پیش از این که تصمیم به تعویض یا نصب یک لامپ هالوژن بگیرید باید نسبت به اطلاع یافتن از نوع پایه‌ها اقدام کنید تا نحوه نصب لامپ هالوژن برای شما روشن شود. برای بسیاری از ما پیش آمده است که در هنگام یک لامپ سوزنی متوجه شده‌ایم که لامپ خریداری شده پایه GU10 دارد و همین مساله مقدار زیادی از وقت و انرژی ما را گرفته است. البته در بسته‌های اغلب لامپ‌های جدید که از شرکت‌های معتبر خریداری می‌شوند معمولا تبدیل پایه از سوزنی یا به سوزنی و همین طور آموزش نحوه نصب لامپ هالوژن وجود دارد. تعویض هر باره تبدیل پایه‌های لامپ کار معقولی به نظر نمی‌رسد و بهتر است که پیش از تعویض لامپ از نوع پایه آن و اندازه لامپ خود اطلاع یافته و با توجه به این مساله‌، اقدام به خرید لامپ هالوژن مناسب کرده و نحوه نصب لامپ هالوژن را برای خود آسان تر کنید. 

2- نکته دومی ‌که در مورد لامپ های هالوژن موجود در بازار وجود دارد و باید پیش از تعویض لامپ و در نحوه نصب لامپ هالوژن به آن توجه کنید، نوع لامپ مورد استفاده از نظر ولتاژ است. لامپ های مورد توجه ما یعنی لامپ های هالوژن در قدیم بیشتر به با استفاده از ترانس روشن می‌شدند و هنوز هم در ساختمان های قدیمی ‌از همین سیستم قدیمی ‌در نحوه نصب لامپ هالوژن استفاده می‌شود. لذا لازم است پیش از خرید لامپ به این موضوع توجه کنید. هنوز هم در بازار می‌توانید لامپ‌های هالوژن را که از ولتاژ پایین تغذیه می‌کنند را خریداری کنید. اما یک پیشنهاد معقول این است که اگر برای شما سیم کشی ساده در محل لامپ امکان پذیر است، نحوه نصب لامپ هالوژن را از سیستم ترانسی به ولتاژ شهری تغییر دهید. در واقع با این کار از پیچیدگی های سیستم روشنایی خود کاسته و از طرفی لامپ‌های باکیفیت برای استفاده شما نیز افزایش می‌یابد. برای این کار تنها لازم است ترانس قبلی را از مدار خارج کرده، و تنها سیم را به مستقیم به لامپ برسانید. 

اگر به موارد بالا توجه کرده باشید نحوه نصب لامپ هالوژن برای شما تا حد قابل توجهی آسان می‌شود. تنها کافی است که لامپ قبلی را باز کرده و سایر لامپ ها را جایگزین آن‌ها کنید. اما اگر این موارد را رعایت نکنید ممکن است با برخی از دشواری‌ها در نحوه نصب لامپ هالوژن مواجه شوید. به طور مثال باید کانکتور یا همان تبدیل را که پیش از این مورد استفاده بوده است را از سیم های برق جدا کنید و پایه‌های جدید نصب کنید و یا این که ترانس را به صورت کلی از مدار خارج کرده، سیم کشی مختصری کرده و با اتصال تبدیل مناسب لامپ سیستم را دوباره راه اندازی کنید. 

نکته بسیار مهم: در آموزش‌های مربوط به نحوه نصب لامپ هالوژن معمولا در مورد جریان برق و خطر برق گرفتگی هشدار داده می‌شود که ما نیز به شما توصیه می‌کنیم که در هنگام تعویض لامپ و یا به صورت کلی هر قطعه الکتریکی دیگر برق را از محل فیوز قطع کرده و همه جوانب احتیاط و ایمنی را رعایت کنید. اما در مورد نحوه نصب لامپ هالوژن یک نکته دیگر نیز وجود دارد که ممکن است در بقیه جاها به آن اشاره نشده باشد و آن هم در مورد قاب مربوط به هالوژن است. اگر شما نیاز به تعویض تبدیل برق ورودی لامپ داشته باشید احتمالا مجبور خواهید بود که قاب لامپ را از محل خود خارج کنید. منظور از قاب بدنه آلمینیومی‌ یا دکوراتیوی است که لامپ را در سقف یا دیوار نگه می‌دارد. یکی از خطرات مهمی‌ که در نحوه نصب لامپ هالوژن باید به آن توجه کنید مربوط به زمان باز کردن همین قاب است. در بازار معمولا قاب ها به نحوی طراحی شده‌اند که توسط دو فنر بسیار محکم، به شکل پروانه ای که بال های خود را باز کرده باشد،  در درون حفره روی دوار یا روی سقف نگه داشته می‌شوند. در زمان باز کردن شما باید قاب را محکم به سمت پایین بکشید تا این دو فنر عمودی شده و قاب خارج شود. بعد از خارج شدن دو فنر به سرعت و با شدت زیاد به سمت پایین و در سر جای خود باز می‌گردند و در صورتی که شما به این موضوع در نحوه نصب لامپ هالوژن بی توجه بوده باشید و دستتان در مسیرآن ها قرار داشته باشد، ممکن است به شما آسیب برساند.

در نهایت در هنگام باز و بسته کردن لامپ سعی کنید که از مواد و متریال با کیفیت استفاده کنید . هر ساله تعداد زیادی آتش سوزی به دلیل استفاده از سیم و یا چسب برق نامناسب در تجهیزات نورپردازی در کشور اتفاق می‌افتد و عقل حکم می‌کند که استفاده از متریال با کیفیت را در نحوه نصب لامپ هالوژن مد نظر قرار داده و از استفاده از کالاهای بی کیفیت و تقلبی بپرهیزیم. 

 

مقالات مرتبط