مزایای لامپ ال ای دی LED | چرا باید لامپ ال ای دی بخریم؟

نور ال ای دی‌ تمامی محیط زندگی ما را در بر گرفته است. ال ای دی ها مدت زمانی کمی است که بازار روشنایی را از آن خود کرده‌اند. تنها چند دهه پیش نور محیط زندگی و کار ما توسط لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت تامین می‌شد، تا زمانی که ال ای دی با مزیت‌های فراوانی که داشت فراگیر شد. لامپ‌هایی که کمترین مصرف برق و بیشترین درخشندگی را داشتند و آنقدر کوچک بودن که در صفحه‌ی کوچک موبایل جا می‌شدند. افرادی که قصد خرید تجهیزات نوری دارند می‌دانند ال ای دی تنها راه رسیدن به نوری باکیفیت و بادوام است.

مزیت لامپ ال ای

بیشتر بخوانید: ال ای دی چیست

فواید لامپ ال ای دی

ساختار ساده لامپ‌های ال ای دی باعث شده این منبع روشنایی به یکی از پرطرفدارترین تکنولوژی‌های این روزها تبدیل شود. مزیت لامپ ال ای دی از هر منبع نوری بیشتر است اما در کنار همه‌ی ویژگی‌هایی که ال ای دی‌ها دارند امنیت استفاده از آن‌ها از مهمترین ویژگی‌های این محصولات است. نحوه کار لامپ ال ای دی به شکلی است تا گرما را به حداقل برسانند و رسیک آتش سوزی را در حد قابل قبولی پایین آورند. برخی از دیگر مزایای لامپ LED به شرح زیر است: 

مصرف انرژی

مصرف برق لامپ ال ای دی از سایر منابع نوری به طور قابل توجهی کمتر است. تعویض لامپ‌های ال ای دی با منابع نور قدیمی تاثیر زیادی در پایین آمدن هزینه‌ی برق مصرفی دارد. ال ای دی ها ۸۰ تا ۹۰٪ انرژی الکتریسیته را به نور تبدیل می‌کنند این درحالی است که لامپ رشته‌ای ۹۰٪ انرژی را به گرما تبدیل می‌کنند.

طول عمر بالا

از دیگر از مزایای لامپ ال ای دی میانگین عمر ۱۰ ساله این لامپ‌ها است. البته این عدد بستگی به برند لامپ و نحوه‌ی استفاده از آن دارد. طول عمر لامپ اس ام دی عددی بین ۲۰۰۰۰ ساعت تا ۵۰۰۰۰ ساعت است. البته این اعداد بستگی به برند و نحوه نگهداری از لامپ دارد.

مقاومت بالای بدنه

بدنه‌ی ال ای دی ها و بیشتر متریال استفاده شده در تولید این محصولات پلاستیک فشرده است در حالی که بقیه لامپ‎‌ها مانند رشته‌ای، کم مصرف فلورسنت (CLF) لامپ‌های گازی و... از شیشه یا رشته‌ی تنگستن تشکیل شده‌اند. امکان شکستن و پاره‌شدن رشته‌ی ظریف تنگستن در این لامپ‌ها بسیار بالا است.

مزایای لامپ LED

راه اندازی سریع

لامپ‌های ال ای دی بر خلاف لامپ‌های فلورسنت بلافاصله پس از برقراری جریان الکتریسته روشن می‌شوند. وجود درایور ال ای دی جای استارتر  یا بالاست از دیگر ویژگی‌های این منبع نوری است.

بازدهی بالا

بازدهی نوری ال ای دی ها  از تمامی منابع نوریبالاتر است این به این معنی است که یک لامپ ال ای دی 75 تا 1۵0 لومن در وات نور تولید می کند این اعداد لامپ‌های رشته‌ای و یا فلورسنت به مراتب پایین‌تر است. با خرید بهترین برند لامپ ال ای دی با بالاترین شار نوری یک خرید مطمئن را تضمین کنید.

ال ای دی فلورسنت (کم مصرف) لامپ‌های گازی لامپ رشته ای لومن
۲وات تا ۳ وات ۶ وات ۱۸ وات ۲۵ وات ۲۵۰ لومن
۳ وات  تا ۶ وات ۱۰ وات ۲۹ وات ۴۰ وات ۵۶۰ لومن
۷ وات تا ۱۰وات ۱۳ وات ۴۳ وات ۶۰ وات ۸۰۰ لومن
۱۰ تا ۱۵ وات ۱۸ وات ۵۳ وات ۷۵ وات ۱۱۰۰ لومن
۱۵ وات تا ۲۰ وات ۲۳ وات ۷۲ وات ۱۰۰ وات ۱۶۰۰ لومن
۲۰ وات تا ۳۰ وات ۴۲ وات ۱۰۰ وات ۱۵۰ وات ۲۶۰۰ لومن

شاخص نمود رنگی CRI

کیفیت نوری ال ای دی ها نیز نسبت به باقی منابع بسیار بالا است و این عمر به دلیل شاخص نمود رنگی آن‌ها است بالا بودن شاخص نمود رنگی باعث می‌شود رنگ اشیاء را به واقعیت نزدیک باشد و محیط را زیباتر کند.

فواید لامپ ال ای دی

دوستدار محیط زیست

این منابع نوری محبوب، قابلیت بازیافت کامل را دارند به همین دلیل انتخاب اول دوستداران محیط زیست هستند. همچنین در ساختار آن‌ها هیچگونه مواد سمی مانند جیوه یا سرب وجود ندارد.

در سال ۲۰۱۴، لس آنجلس با جایگزینی لامپ در بیش از نیمی از لامپ های خیابانی انتشار کربن سالانه خود را تا ۴۳ درصد کاهش داد و ۹ میلیون دلار در هزینه انرژی صرفه جویی کرد. 

عدم تولید اشعه‌ی مضر

نور تولید شده توسط چیپ ال ای دی هیچگونه اشعه‌ی مضری مانند مادون قرمز و ماورء بنفش در خود ندارد و در مواردی از ال ای دی به عنوان نور درمانی در پزشکی استفاده می‌شود.

سایز کوچک

سایز کوچک ال ای دی‌ها باعث شده این منابع نوری در اشکال مختلف تولید شوند؛ از ریسه تا لامپ‌های سوزنی و یا صفحه نمایش گوشی‌های موبایل از مزیت سایز کوچک این منابع نوری است.

عدم تولید گرما 

نوری که ال ای دی ها تولید می‌کنند به نور سرد معروف است. ساختار ال ای دی‌ها به شکلی است که گرمای لامپ از طریق هیت سینک به آرامی به محیط اطراف لامپ انتقال می‌دهد. 

راه اندازی در دمای پایین 

یکی از مزایای لامپ‌های ال ای دی کارکرد آن‌ها در هوای بسیار سرد است. به طور معمول این محصولات تا دمای ۲۰- راه اندازی می‌شوند. البته تحمل دما در برندهای مختلف متفاوت است.

تنوع رنگ نور

تنوع رنگی در تکنولوژی ال ای دی یک مزیت منحصر به فرد در میان منابع روشنایی است. در حال حاضر مصرف کنندگان برای نورپردازی نه تنها می‌توانند از سه رنگ نور تعریف شده آفتابی، یخی و مهتابی استفاده کنند بلکه رنگ‌های سبز، آبی، بنفش و... را در فضای خود به کار ببرند.

تکنولوژی امن

ساختار لامپ ال ای دی به شکلی است که امن‌ترین نوع نورپردازی محسوب می‌شود. محصولات ال ای دی نه دارای شیشه هستند که خطر شکستگی داشته باشند نه گاز‌های فلورسنت در آن‌ها به کار رفته است. این منابع با تولید نور سرد ریسک آتش‌سوزی را به دلیل وجود هیت سینک پایین می‌آورند. 

شاخص نمود رنگی بالا

عد بالای شاخص نمود رنگی یا CRI یکی از دلایل کیفیت بالای نور ال ای دی‌ها است. شاخص نمود رنگی بیانگر این است که نور ساطع شده دارای طیف کامل‌تری از طیف نوری است. هر چقدر عدد CRI یک منبع نوری بیشتر باشد رنگ اشیاء زیر این نور به رنگ واقعی آن‌ها نزدیکتر است.

مزایای ال ای دی در حوضه پزشکی

با ابداع ال ای دی و مزایایی که این نور داشت به راحتی به حوزه‌ی پزشکی راه پیدا کرد. به دلیل سایز کوچک این منابع نوری به راحتی بر روی دستگاهایی مانند آندوسکوپی قرار گرفت تا انسان توانست داخل بدن را با نور زیاد آن ببینید.

نور با کیفیت که این لامپ‌ها در اتاق‌های جراحی تامین می‌کنند باعث شد تا جراحان نه تنها بهتر بستر جراحی را ببیند بلکه محیطی راحت و عاری از گرما برای جلوگیری از آسیب به بافت‌های بیمار ایجاد شود. 

ال ای دی‌ها در برخی از بیماری‌ها با فعال کردن دارو توسط نور کاربرد دارند. همچنین این لامپ‌ها به رنگ قرمز در درمان بیماری‌های پوستی به کار می‌روند.

ال ای دی یک خرید اقتصادی

قیمت لامپ ال ای دی نسبت یه سایر منابع نوری بالاست اما باید در نظر داشته باشید که طول عمر و بازدهی بالا همچنین مصرف کم انرژی، آن‌ها را به یک منبع نوری کم هزینه تبدیل می‌کند.

معایب ال ای دی

 از مضرات لامپ ال ای دی نور آبی آن در رنگ نور سفید مهتابی است که در صورت قرار گرفتن بیش از حد باعث کم خوابی، سردرد و آسیب به چشم می‌شود. برای جلوگیری از این اختلالات بهتر است مدت طولانی و هنگام خواب در معرض نور آبی این لامپ‌ها قرار نگیرید. 

منبع ۱

منبع ۲

پرسش های متداول

.این لامپ‌ها در دمای ۴۰ درجه کار می‌کنند اما گرما در طول عمر آن‌ها تاثیر می‌گذارد

مقالات مرتبط