سیم افشان چیست؟ ( بررسی کاربردها و ویژگی های سیم و کابل افشان)

سیم افشان چیست؟ آیا می‌دانید سیم افشان چیست؟ سیم افشان یکی از انواع سیم و کابل است سیم خیلی نازکی که از رشته های به هم پیچیده ای ساخته شده و خاصیت انعطاف پذیری زیادی دارد. کاربرد سیم افشان چیست؟سیم افشان کاربردهای زیادی دارد. موارد زیر فقط تعدادی از کاربردهای سیم افشان هستند.

  • سیم رابط داکت‌های زیرزمینی، ماشین آلات و تابلوهای فرمان، اتاق‌های خشک، کلیدها و پریزها، صنعت ساختمان سازی  
  • وسایل برقی، تجهیزات موسیقی

ویژگی‌های سیم افشان

  1. انعطاف پذیری زیاد
  2. استحکام زیاد
  3. رسانای جریان برق

انواع سیم افشان

  1. سیم های افشان با ولتاژ 500/300 وات 
  2. سیم های افشان با ولتاژ 750/ 450 وات
  3. سیم های افشان آلومینیومی

  آیا می‌دانید سیم افشان چیست و در کجا استفاده می‌شود؟ سیم افشان با ولتاژ 500/300 وات در داخل لوله ها، لوله های خرطومی و زیر و روی گچ استفاده می‌شوند. سیم های افشان با ولتاژ 750/450 وات در سیستم های روشنایی، مکان‌های خشک و وسایل برقی استفاده می‌شوند. سیم های افشان آلومینیومی فقط در سیم ها و کابل های مفتولی و نیمه افشان استفاده می‌شوند. آن هم در سطح مقطع 10 میلیمتر و  بیشتر. البته خوب است بدانید که سیم ها و کابل‌های افشان آلومینیومی فقط برای سیستم های نقل و انتقال برق مناسب است. از این سیم ها و کابل ها نباید برای سیم کشی‌ های داخلی استفاده کرد. زیرا این فلز مقاومت الکتریکی بالایی دارد و اگر در کنار سایر فلزات قرار گیرد ممکن است ساییده شود.

کابل افشان چیست؟

آیا می‌دانید کابل افشان چیست؟ کابل افشان از دو یا چند سیم تک رشته ای افشان از جنس مس ساخته می‌شود و در دو نوع کلافی و حلقه ای به تولید می‌رسد. همچنین لازم به ذکر است که اندازه و سایز های مختلفی از این کابل در بازار موجود است. کاربرد کابل افشان چیست؟ آیا می‌دانید کاربرد کابل افشان چیست؟ کابل افشان کاربرد های بسیاری دارد. این موارد تنها چند مورد از کاربرد کابل افشان است. از کابل افشان می‌توان در دوربین‌ های مداربسته، دوربین‌ های فیلمبرداری،  استودیو های تلویزیونی، صنعت خودروسازی، صنعت هواپیمایی، مهندسی صدا و انتقال سیگنال صوتی استفاده کرد. 

کابل افشان چیست

ویژگی‌های کابل افشان

  1. مقاومت زیاد در برابر روغن و شرایط جوی 
  2. فشار مکانیکی زیاد
  3. انعطاف پذیری بالا
  4. وزن کم
  5. قطر کم
  6. قابل استفاده در محیط های خشک و نمناک
  7. رسانایی بهتر 

انواع کابل افشان

آیا می‌دانید انواع کابل افشان چیست؟ از انواع کابل افشان می‌توان موارد زیر را نام برد. کابل افشان سبک، کابل افشان قدرت و کابل افشان آلومینیومی. کابل افشان سبک برای لوازم خانگی و اتصال در وسایل برقی مناسب می‌باشد. جنس این کابل از مس آنیل است.کابل افشان قدرت برای استفاده در داخل آب، درون خاک، داخل ساختمان، کانال‌ های کابل کشی، نیروگاه ها و همچنین در فضای باز مناسب است. همچنین خوب است بدانید که این کابل هم مانند کابل افشان سبک از مس آنیل ساخته شده است. کابل افشان آلومینیومی خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. از آن جایی که  بیشتر کابل های افشان از جنس مس هستند و قیمت مس در حال افزایش است اکثر تولید کنندگان می‌خواهند از آلومینیوم به جای مس استفاده کنند.

انواع کابل افشان

تفاوت سیم افشان و کابل افشان چیست؟

 ضخامت کابل افشان چیست؟ ضخامت کابل افشان در مقایسه با سیم افشان بیشتر است. کابل افشان به نسبت سیم افشان وزن بیشتری دارد. چون تعداد رشته هایش بیشتر است و همچنین تعدادی عایق های سنگین تر دارد. کابل‌ های افشان از سیم های افشان مقاوم ترند. از کابل های افشان کمتر از سیم های افشان استفاده می‌شود. نکاتی که هنگام خرید سیم و کابل افشان باید به آن توجه کرد عبارتند از: 

  1. ولتاژ اسمی
  2. میزان ضخامت
  3. میزان مقاومت هادی
  4. مقاومت روکش سیم یا کابل
  5. نوشته های روی سیم یا کابل و غیره. 

 سیم و کابل افشان باید دارای ضخامت 0.7  میلیمتر تا  2.8  میلیمتر باشند. بیشترین مقدار مقاومت سیم ها و کابل های افشان به 13.3 اهم بر کیلومتر می‌رسد. اگر سیم‌ ها و کابل های افشان مقاومت بیشتری داشته باشند بدین معناست که اشتباهی از طرف شرکت سازنده در قطر یا تعداد رشته های سیم رخ داده است. مقاومت روکش سیم یا کابل در دمای 70 درجه سانتیگراد 0.01 مگا اهم است. نوشته های روی سیم یا کابل نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا این نوشته ها باید به گونه ای باشند که از روی سیم یا کابل پاک نشوند. همچنین باید طوری روی این سیم ها و کابل‌ها چیزی نوشته شود که مطابق استاندارد فاصله آنها کمتر از 275  میلیمتر باشد.

چگونه سیم و کابل استاندارد را از سیم و کابل غیر استاندارد تشخیص دهیم؟

 اگر به این موارد توجه کنید می‌توانید سیم و کابل استاندارد را از سیم و کابل غیر استاندارد تشخیص دهید.

  1. نشانه گذاری و مشخصات درج شده روی محصول
  2. ظاهر سیم و کابل
  3. هادی سیم و کابل

آیا می‌دانید وظیفه شرکت سازنده سیم و کابل افشان چیست؟ شرکت سازنده سیم و کابل افشان وظیفه دارد که حتما این موارد را روی محصول درج کند. این موارد عبارتند از:  نام و علامت تجاری شرکت سازنده، علامت استاندارد، کد مشخصه محصول، تعداد رشته، کد ده رقمی و سطح مقطع محصول. حتما دقت کنید که برند محصول روی سیم و بسته بندی آن وجود داشته باشد. همچنین باید علامت استاندارد و شماره پروانه روی سیم و کابل حک شده باشد. اگر می‌خواهید از اعتبار و درست بودن پروانه تولیدی سازنده مطمئن شوید باید کد ده رقمی را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال کنید.

 اگر ظاهر سیم و کابل دارای برآمدگی و فرورفتگی باشد و صاف نباشد یعنی آن سیم و کابل غیر استاندارد است. اگر روی سیم و کابل دست بکشید و با دقت به آن نگاه کنید می‌توانید از سالم بودن سیم و کابل اطمینان حاصل کنید. مس یکی از مرغوب ترین فلزات در صنعت سیم و کابل است و یک رسانای الکتریکی عالی محسوب می‌شود. بنابراین هادی سیم و کابل مسی باید دارای سطح براق و شفاف باشد، از مس آنیل شده ساخته شده باشد، انعطاف پذیری زیادی داشته باشد و سیاه نشده باشد. 

منبع

blog.jemelectronics.com

 

پرسش های متداول

سیم افشان نوعی سیم چند رشته ای است که رشته های آن کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.
پرکاربردترین سیم های افشان در سایزهای 1، 2.5 و 4 تولید می‌شوند.
در صورتی که عبارات AFو MH روی سیم باشد یعنی آن سیم، سیم افشان است.

مقالات مرتبط