آشنایی با تفاوت محافظ و سه راهی برق و بررسی کاربرد آنها

تفاوت محافظ و سه راهی برق و کاربرد آنها از جمله سوالاتی است که برای بسیاری از کاربران مطرح می شود. این تجهیزات هر کدام ویژگی ها و کاربردهای گوناگونی دارند و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از سه راهی و محافظ برق برای اتصال انواع سیم برق وسایل برقی به منبع الکتریکی یا پریز استفاده می شود؛ ولی در واقع با هم تفاوت هایی دارند که در این مطلب به آنها می پردازیم.


آشنایی با چند راهی و کاربردهای آن

جهت روشن شدن فرق محافظ و سه راهی برق بهتر است در ابتدا درباره چند راهی و کاربردهای آن صحبت کنیم. چند راهی برق یکی از لوازم الکتریکی پرکاربرد است که جهت افزایش تعداد پریز و انشعابات برق مورد استفاده قرار می گیرد. این لوازم دارای دو یا چند پریز هستند که در شکل ها و سایزهای مختلف طراحی و ساخته می شوند. برخی از این تجهیزات دکمه ای جهت وصل یا قطع کردن جریان برق دارند که یک امکان مناسب برای کاربر فراهم می کند. با استفاده از دکمه های خاموش و روشن سه راهی برق می توان در مواقع ضروری کلیه وسایل الکتریکی یا برخی از وسایل متصل به آن را از مدار جریان برق خارج کرد.
جهت استفاده از سه راهی برق یا چند راهی باید این وسیله را به پریز اصلی متصل و وسایل الکتریکی مورد نظر را به پریزهای آن متصل کرد.

 تفاوت محافظ و سه راهی برق

بررسی انواع سه راهی برق و ویژگی های آنها

در ادامه بررسی تفاوت محافظ و سه راهی برق به ویژگی های انواع سه راهی می پردازیم. چند راهی یا سه راهی برق در تعداد و نوع انشعابات، داشتن سیم رابط یا نداشتن آن، جمع شو بودن سیم یا عدم آن و غیره با یکدیگر متفاوت هستند که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.



انواع سه راهی از جهت داشتن و نداشتن سیم برق


برخی از سه راهی ها بدون سیم و کابل برق هستند و مستقیما توسط دوشاخه به پریز متصل می شوند. اغلب چند راهی های بدون سیم برق برای اتصال بخش های مختلف تجهیزات و وسایلی مانند کامپیوتر و سینمای خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع تجهیزات دارای بخش های گوناگونی هستند که باید به طور همزمان به برق متصل شوند.
برخی از انواع سه راهی برق دارای سیم هستند. داشتن سیم برای این وسایل امکان اتصال وسایل برقی در فاصله دورتر از پریز را فراهم می سازد. لازم به ذکر است که سه راهی برق سیم دار نسبت به بدون سیم فضای درهم و بی نظم تری ایجاد می کند. برخی از چند راهی های سیم دار دارای قابلیت جمع شدن سیم در داخل هستند که امکان مناسبی را برای کاربر فراهم می کند.

چند راهی برق سرامیکی

چند راهی برق از جهت مغزی نیز در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود. سه راهی برق سرامیکی یکی از تجهیزات بادوام با سطح بالای توانایی تحمل حرارت است. چند راهی سرامیکی نسبت به غیر سرامیکی حرارت ناشی از عبور جریان الکتریسیته را بیشتر تحمل می کند. 
در ادامه مبحث تفاوت محافظ و سه راهی برق به ویژگی های چند راهی ارت دار یا محافظ برق می پردازیم. محافظ برق در واقع چند راهی ارت دار است که برای بسیاری از وسایل الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد.  سه راهی برق ارت دار از نوسان ولتاژ الکتریکی و آسیب رسیدن به تجهیزات برقی جلوگیری می کند. به این معنا که اگر میزان ولتاژ الکتریکی پریز تغییر کند؛ محافظ برق با قطع جریان الکتریکی از آسیب رسیدن به وسایل برقی ممانعت به عمل می آورد. سه راهی ارت دار یا محافظ برق پس از عادی شدن جریان الکتریسیته پس از مدتی مجددا جریان برق را وصل می کند.
محافظ برق برای بسیاری از وسایل الکتریکی از قبیل: یخچال، کامپیوتر، فریزر، پکیج، تلویزیون، ویدئو و سینمای خانگی ضرورت دارد؛ چرا که در صورت نوسان برق احتمال آسیب و خرابی دستگاه وجود دارد. بنابراین در تفاوت محافظ و سه راهی برق می توان گفت که محافظ یک سه راهی ارت دار است که از نوسان جریان برق و آسیب رسیدن به وسایل الکتریکی ممانعت می کند.
 


بررسی کاربردها و انتخاب درست چند راهی و محافظ الکتریکی


پس از پاسخ به سوال تفاوت چند راهی و محافظ برق می توان به یک انتخاب درست در مورد خرید این تجهیزات رسید. شما باید در هنگام خرید سه راهی برق و محافظ در ابتدا تعداد وسایل الکتریکی که همزمان مورد استفاده قرار می گیرند را محاسبه کنید. در ادامه باید وسایلی که استفاده از محافظ برق در سر راه اتصال آنها به پریز ضرورت دارد را در نظر گرفته و برای این دستگاه ها به تعداد لازم محافظ خریداری کنید.
یکی دیگر از نکاتی که باید در هنگام خرید تجهیزات چند راهی و محافظ برق در نظر بگیریم؛ قابلیت خاموش و روشن شدن مجزا یا همزمان پریزهای آنها است که اغلب کاربران از وجود این امکان استقبال می کنند.
داشتن سیم رابط یا عدم آن برای سه راهی برق یا محافظ نیز یک نکته قابل توجه است. اگر برای وسایلی مانند کامپیوتر یا سینمای خانگی قصد خرید چند راهی دارید بدون سیم آن مناسب تر است؛ اما خرید چند راهی برای وسایل دور از پریز باید همراه با سیم رابط باشد.
یکی از نکات مهمی که باید در هنگام خرید محافظ برق مورد توجه قرار گیرد؛ توان قابل پشتیبانی است. توان قابل پشتیبانی با یک عدد روی محافظ نشان داده می شود. این عدد نشانگر حداکثر توان تحمل محافظ است. اگر توان بیشتری از چند راهی ارت دار درخواست شود؛ احتمال سوختن آن وجود دارد. بنابراین هر چه میزان توان قابل پشتیبانی بیشتر باشد؛ محافظ از کیفیت بالاتری برخوردار است.

 آشنایی با تفاوت محافظ و سه راهی برق و بررسی کاربرد آنها
 
قیمت محافظ و سه راهی برق


در مبحث تفاوت محافظ و سه راهی برق بیان شد که محافظ در واقع چند راهی ارت دار است. با قرار دادن محافظ در سر راه وسایل الکتریکی به پریز می توان از آسیب های نوسانات برق به دستگاه جلوگیری کرد. بنابراین محافظ های الکتریکی قابلیت و حساسیت بیشتری نسبت به چند راهی ها دارند و به همین جهت قیمت آنها نیز بیشتر است. نکته ای که باید در هنگام خرید محافظ ها مورد توجه قرار گیرد؛ کیفیت دستگاه است. در بسیاری از موارد محافظ های بی کیفیت ارزان تر هستند. کیفیت نامطلوب محافظ ممکن است موجب خرابی و سوختن دستگاه های گران قیمت برقی شود و کاربر را دچار آسیب های مالی شدیدی کند.

مقالات مرتبط