تجهیزات برقی چیست

تجهیزات برقی طیف گسترده ای از لوازم و تجهیزات را شامل می شود بعضی از این تجهیزات بسیار تخصصی هستند و توسط برقکاران حرفه ای استفاده می شوند. برخی دیگر مصارف ساده تری دارند و و جود آن ها در هر جعبه ابزاری ضروری است. در این مقاله انواع تجهیزات برقی مختلف را با هم بررسی می کنیم و با کارایی هر یک از آن ها به طور جداگانه آشنا می شویم و به پرسش تجهیزات برقی چیست پاسخ می دهیم

انواع تجهیزات برقی

انواع تجهیزات برقی چیست ؟ 

حیطه انواع تجهیزات برقی بسیار گسترده است در این مقاله برخی از مهمترین آن ها را بررسی می کنیم

مبدل برق 

مبدل برق وسیله ایست که این امکان را برای ما فراهم می کند تا چند شاخه ای را در یک کشور ساخته می شود و صرفا مناسب پریزهای آن کشور است را بتوانیم در کشور دیگر که ساختار پریزها در آن متفاوت است استفاده کنیم.این مبدل ها ولتاژ را تغییر نمی دهند و شما با اطمینان خاطر می توانید از آن ها در وسایلی که جریان برق آن ها با جریان برق کشور شما هماهنگ است استفاده کنید. موارد دیگر تجهیزات برقی چیست؟

کلید یا سوییچ های برق

از کلید های برق برای ایجاد یا قطع جریان برق استفاده می کنند. این کلید ها یک و دو پل هستند. کلید های تک پل برای کنترل یک جریان و دو پل برای کنترل هریک از دو مسیر موجود استفاده می شوند. انواع دیگر تجهیزات برقی چیست؟

فازمتر

فازمتر یکی از تجهیزات برقی است که برای تشخیص فاز و نول استفاده می شود . چراغ درون فازمتر به هنگام اتصال به جریان برق روشن می شود و وجود یا عدم وجود جریان را به ما اطلاع می دهد . فازمترها انواع مختلفی دارند فازمتر های ساده عموما پشت ذغالی و پشت دکمه ای هستند. انواع پیشرفته تر فازمترها انواع دیجیتال آن ها هستند که میزان ولت و وات را هم به ما نشان می دهند انواع دیگر تجهیزات برقی چیست ؟

چسب برق

امروزه چسب های برق در رنگ های مختلف و برندهای مطرح برای مصارف گوناگون تولید می شوند. این چسب ها علاوه بر ایجاد اتصالات الکتریکی برای مصارفی چون نشانه گذاری، عایق بندی، ایجاد روکش و ... استفاده می شوند. از برندهای مطرح چسب های صنعتی می توان از تری ام نام برد. این کمپانی با تولید انواع مختلف چسب صنعتی در این صنعت پیشرو است. انواع چسب برق صنعتی تری ام را می توانید در مقاله دیگر در همین سایت مطالعه کنید. 

استارت

لامپ های مهتابی با گاز جیوه پر می شوند. آن ها از شارژ الکتریکی برای برانگیخته کردن اتم های جیوه برای تولید نور فرابنفش استفاده می کنند. در واقع استارت های مهتابی یک جریان ابتدایی و اولیه برای رشته های لامپ ایجاد می کنند. بالاست ها در سیستم روشنایی مهتابی ها جریانی که وارد لامپ می شود را کنترل می کند و ولتاژ مناسب برای استارت لامپ را فراهم می کند. اگر این لامپ ها مستقیما و بدون بالاست به جریان برق وصل شوند. به سرعت جریان افزایش پیدا می کند و در کوتاه ترین زمان گرم شده و می سوزند. در شروع کار لامپ، بالاست باید یک ولتاژ بالا ایجاد کند تا یک قوس الکتریکی بین دو الکترود لامپ ایجاد شود. هنگامی که قوس الکتریکی ایجاد شد بالاست ولتاژ را کاهش می دهد و جریان برق را برای ایجاد نور پایدار فراهم می کند. بطور معمول بالاست ها برای انواع مختلف لامپ های مهتابی طراحی شده اند. انواع مختلف بالاست در بازار وجود دارد که باید بر اساس نوع لامپ و وات مصرفی و ولتاژ بالاست مورد نظر را برای آن انتخاب کرد

ترانس

ترانس برای لامپ ها گازی استفاده می شود. ترانس در واقع همان بالاست است که برای لامپ های گازی ساخته شده است. برای اینکه یک لامپ گازی روشن شود باید جرقه الکتریکی ایجاد شود ترانس این جرقه الکتریکی را ایجاد می کند. در واقع ترانس لامپ های گازی یک پالس کوتاه و ولتاژ بالا برای تفکیک گاز بین الکترود های یک لامپ ایجاد می کند. پالس ها می توانند از چند صد تا 5 هزار ولت باشند. نگه داری دمای مناسب الکترود ها سبب عمر طولانی آن ها است.در برخی بالاست ها یک مدار جداگانه وجوددارد که یک ولتاژ پایین برای گرمای الکترودهای لامپ در حین شروع لامپ و در حین فعالیت آن ایجاد می کند که به رسیدن سریعتر لامپ به حداکثر نور خروجی و عمر بیشتر کمک میکند. انواع دیگر تجهیزات برقی چیست ؟

در این مقاله انواع تجهیزات برقی رایج را بررسی کردیم این دسته انواع متنوع دیگری دارند که ما به تعدادی از آن ها در اینجا بسنده کردیم.

منبع

girishsab.wordpress.com

 

 

 

مقالات مرتبط