انواع لامپ ال ای دی LED از نظر ظاهر، پایه، برند و کیفیت

ال ای دی ها به دلیل سایز کوچک خود در شکل‌ها و سایزهای مختلفی تولید می‌شوند. این محصولات به دلیل مزایایی که دارند از تمامی رقبای خود مانند لامپ‌های گازی مانند متال هالید و بخار سدیم و منابع نوری رایج دیگر مانند لامپ رشته‌ای و لامپ فلورسنت پیشی ‌گرفتند. انواع لامپ ال ای دی سقفی و پنل‌ها و صدها مدل چراغی که این روزها در نورپردازی منازل و محیط‌های تجاری می‌بینیم از چیپ‌های ال ای دی تشکیل شده‌اند. مصرف برق لامپ ال ای دی بسیار پایین است و به دلیل تولید ناچیز گرما طول عمر لامپ ال ای دی تقریبا ده سال است که نسبت به منابع نوری دیگر خرید مطمئن‌تر و اقتصادی‌تری محسوب می‌شود. لامپ‌های LED هیج مواد سمی در ساختارشان ندارند و مضرات لامپ ال ای دی به قدر ناچیز است که می‌توان از آن به عنوان سالم‌ترین منبع نوری نام برد.

انواع لامپ LED

انواع لامپ  LED 

 ال ای دی که مخفف کلمه‌ی lighting Emitted Diode است به معنی دیودهای نور گسیل می‌باشد. نحوه کار لامپ ال ای دی  و تولید نور، از طریق چیپ ال ای دی به این شکل صورت می‌گیرد که جریان الکتریسیته از طریق مواد نارسانا، فوتون‌هایی از جنس نور تولید می‌کند. تنوع محصولات ال ای دی بسیار گسترده است اما می‌توان آن‌ها را از لحاظ ظاهر پایه و کیفیت برند تقسیم‌بندی کرد.

کیفیت ال ای دی ها بستگی به کیفیت چیپ به کار رفته در آن‌ها دارد. یک چیپ با کیفیت، علاوه بر نور بیشتر، به راحتی نمی‌سوزد و طول عمر بیشتری دارد. میزان نور تولید شده در محصولات ال ای دی با لومن سنجیده می‌شود. در واقع سیستم تعیین مقدار نور بر اساس وات در محصولات ال ای دی بی معنی است.

بیشتر بخوانید: ال ای دی چیست

انواع لامپ ال ای دی از لحاظ نوع چیپ

ال ای دی  DIP : این نوع ال ای دی از نسل اول تکنولوژی ال ای دی است که ساختار اولیه دیگر چیپ‌های ال ای دی را تشکیل می‌دهد یعنی همان مواد نیمه هادی که نور تولید می‌کند.

ال ای دی  اس ام دی (SMD): لامپ اس ام دی از چیپ‌هایی بر روی یک برد تشکیل شده است که به دلیل سایز کوچک و نور زیادشان باعث تحول در بازار روشنایی شدند.

ال ای دی COB: این نوع لامپ‌ها از چیپ‌های که بر بروی یک برد لحیم شده اند تشکیل شده است. لامپ‌های سی او بی نور بیشتر و متمرکزتری دارند.

ال ای دی فیلامنتی: این لامپ‌ها ظاهری شبیه به لامپ‌های ادیسونی قدیمی دارند و با حباب شفاف خود زاویه تابش گسترده‌ای را پوشش می‌دهند. این لامپ در واقع همان تکنولوژی COB را دارد با این تفاوت که چیپ‌های ال ای دی بر روی میله‌هایی تعبیه شده‌اند تا ظاهر لامپ‌های رشته‌ای را تداعی کنند. این لامپ‌ها با طول عمر بالا و مصرف انرژی کم تمامی مزایای یک ال ای دی را دارند.

انواع لامپ ال ای دی کوچک

انواع ال ای دی از نظر نوع حباب 

پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که به دلیل کوچک بودن سایز چیپ ال ای دی، این منبع روشنایی در انواع شکل‌ها با حباب‌های مختلف تولید می‌شوند. ظاهر بدنه لامپ ال ای دی مشابه با نسخه‌های قدیمی لامپ‌های هالوژنی، فلورسنت و ... طراحی شده است تا با نسخه‌ها ی پر مصرف قدیمی به راحتی جایگزین شوند.

بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست

انواع لامپ ال ای دی نواری

ال ای دی نواری و یا به شکل ریسه‌ای از تعدادی ال ای دی SMD تشکیل شده است است که در یک مدار به هم مرتبط هستند و برای تژئین و یا نورپردازی فضاهای مختلف به کار می‌رود.

ریسه نئون فلکسی:  رشته‌های نئون فلکسی با استفاده از چیپ 2835 و تراکم ۱۲۰ نوری یک دست تولید می‌کند و در تزئینات ساختمان‌ها و تابلوهای تبلیغاتی بکار می‌رود.

ریسه تزئینی: این ریسه‌ از چیپ‌های اس ام دی  یا DIP تشکیل شده‌اند که برای تزئین دور آینه، کمد و جشن‌ها استفاده می‌شود.

ریسه اس ام دی:  این ریسه‌ها از چیپ‌های اس ام دی در کنار هم قرار گرفته‌اند تشکیل شده ‌اند که بسیار باریک هستند و با اتصال به برق شهری به راحتی راه اندازی می‌شوند. 

ریسه شلنگی ال ای دی: انواع ریسه شلنگی مجهز به منبع نور ال ای دی بیشتر در سقف‌های کاذب و نمای ساختمان‌ها را نورپردازی می‌کند.

انواع لامپ ال ای دی نواری

انواع ال ای دی از لحاظ سرپیچ

سرپیچ B22  : این سرپیچ ها معمولا در کشورهایی مثل انگلستان رایج هستند. طول پایه 22 میلی متر است.

سرپیچ B15 : طول این سرپیچ ها 15 میلی متر است و در برخی کشورها رایج است.

سرپیچ E27 : این پایه ها به سرپیچ های ادیسوی معروف اند . کاربرد بسیار گسترده ای دارند. در انواع لوستر، روشنایی سقفی، میز و ... استفاده می شود.

سرپیچ E14  : این سرپیچ ها را سرپیچ ادیسونی کوچک هم می نامند. طول آن ها 14 میلی متر است و به گستردگی سرپیچ E27 است. 

سرپیچ GU10 : این سرپیچ های دوپینی هستند و طول آن ها 10 میلی متر است. این پایه ها معمولا به ولتاژ 220-240  ولت وصل می شوند. دقت کنید این مدل را با نوع 12V اشتباه نگیرید. 

سرپیچ MR16 : این پایه ها، به سرپیچ های سوزنی معروف هستند و دارای دوپین سوزنی شکل اند. معمولا این سرپیچ ها در ولتاژ 12 ولت استفاده می شوند. در مورد تعویض این لامپ ها معمولا دشواری هایی وجود دارد. برای تعویض این نوع لامپ ها با لامپ هایی که پایه GU10 دارند باید سوکت مخصوصی به لامپ متصل کنیم.

سرپیچ G4 : این پایه ها هم به سرپیچ کپسول دو پینی معروف اند 

سرپیچ G9  : این پایه ها هم بمانند سرپیچ های G4 به سرپیچ های کپسولی معروف اند و معمولا در ولتاژ 12 ولت استفاده می شوند.

انواع لامپ ال ای دی سقفی

انواع لامپ ال ای دی کوچک

یکی از مهمترین ویژگی‌های ال ای دی ها سایز کوچک آنهاست که همین قابلیت باعث شده در انواع دستگاه‌های الکترونیکی و لامپ‌های تزئینی کاربرد داشته باشد. یکی از تحولاتی لامپ‎های کوچک ال ای دی ایجاد کردند کوچک کردن و باریک‌تر کردن مانیتورهای نمایش است.

ال ای دی های رنگی

تنوع رنگی یکی از دیگر مزیت‌های ال ای دی است لامپ‌های ال ای دی معمولا در سه رنگ آفتابی، یخی و مهتابی در بازار موجود هستند اما رنگ‌های دیگر مانند بنفش، سبز یا آبی نیز در نورپردازی‌های دکوراتیو کاربرد دارد.

رنگ نور سفید آفتابی: با کلوین ۳۰۰۰ و نوری گرم مناسب فضاهای مسکونی است.

رنگ نور سفید یخی: با کلوین ۴۰۰۰ رنگ نوری بین آفتابی و مهتابی دارد و نزدیک‌ترین رنگ نور را به خورشید دارد.

رنگ نور سفید مهتابی: با کلوین ۶۵۰۰۰ رنگ نور سردی دارد که مناسب فضاهای کار و محیط‌های آموزشی است.

انواع رنگ نور ال ای دی

چطور یک لامپ ال ای دی مناسب انتخاب کنیم:

  • مقدار نور : نور ال ای دی ها بسیار زیادتر از سایر منابع نوری است پس بهتر است با توجه به مقدار لومن هر لامپ فضا را نورپردازی کنیم.
  • کاربرد و رنگ نور: رنگ نور می‌تواند تغییرات زیادی در فضا ایجاد کند. رنگ نور مناسب کارایی و بازدهی فضا را افزایش می‌دهد و در روحیه و راندمان کاری افراد اثر زیادی می‌گذارد.
  • شکل ظاهری و انتخاب حباب مناسب: برای انتخاب یک لامپ مناسب باید دقت داشته باشید که اندازه حباب متناسب با نوع چراغ باشد. بیرون زدن حباب لامپ از سطح هم از نظر زیبایی در فضا تاثیر می‌گذارد هم باعث ایجاد خیرگی و آسیب چشمی می‌شود. 
  • دیمر: قابلیت دیمر شوندگی فقط در برخی از محصولات ال ای دی وجود دارد و در اکٍر محصولات ال ای دی استفاده از دیمر در مدار لامپ به برد آن آسیب وارد می‌کند.

بهترین برندهای تولید کننده‌ی ال ای دی

کیفیت نوری، مقدار لومن و طول عمر همچنین ایمنی یک لامپ را کیفیت اجزای آن مانند چیپ، درایور ال ای دی و جنس بدنه مشخص می‌کند. با رواج تولید ال ای دی برندهای مختلف خارجی سپس داخلی به وجود آمدند که تعدادی از بهترین برند لامپ ال ای دی را معرفی می‌کنیم:

اسرام: اسرام یکی از قدیمی‌ترین و قویترین کمپانی تولید کننده‌ی محصولات نوری، خصوصا چیپ‌های ال ای دی است. این شرکت چند ملیتی که ابتدا در آلمان تولیدات تجهیزات روشنایی آغاز کرد. در حال حاضر سهم بزرگی در تولیدات جهانی ال ای دی تحت عنوان LEDVANCE بر عهده دارد. 

پولاکس: پولاکس با تولید تجهیزات نورپردازی باکیفیت سعی دارد با تولیدات خود همگام با استانداردهای جهانی تحولی در صنعت روشنایی ایجاد کند و تجهیزاتی را برای مصرف‌کنندگان عرضه کند که بیشترین هارمونی را با معماری مدرن داشته باشد.

لامپ نور: در میان تولید کنندگان داخلی لامپ نور با سال‌ها تجربه محصولات متنوعی از ال ای دی را تحت لیسانس اسرام تولید می‌کند. نوراکومارت به عنوان نماینده رسمی این برند نام آشنا و قدیمی افتخار ارائه‌ی بهترین محصولات ال ای دی را در کنار سایر محصولات این برند دارد.

شعاع: شعاع یکی از برندهای خوشنام محصولات روشنایی است که با برخورداری از پیشرفته ترین تکنولوژی، تولیداتی با کیفیت و با طراحی‌هایی منحصر به فرد را به بازار روشنایی عرضه می‌کند. 

پرسش های متداول

برندهای خارجی قیمت بالاتر و طول عمر بیشتری دارند اما برندهای داخلی دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند.
مناسب‌ترین چراغ‌های ال ای دی با چیپ COB برای نورپردازی تاکیدی در فروشگاه‌ها و همچنین انواع پنل‌های ال ای دی برای نور عمومی این فضا مناسب است.

مقالات مرتبط