اصول اولیه برق (آموزش مفاهیم پایه برق به زبان ساده)

اصول اولیه برق  اولین مباحثی هستند که هر فرد در طول زندگی قبل از روبرو شدن و استفاده از برق باید درباره آن ها اطلاعات داشته باشد. تمامی موارد اصول اولیه برق و مفاهیم اولیه برق را در ادامه مقاله بررسی می کنیم.

روش تولید برق در ایران و جهان

آشنایی با روش تولید برق اولین بخش از اصول اولیه برق است. به گفته ادارات و منابع خبری، بیشتر برق کشور ایران در سال 2020 توسط گاز طبیعی و زغال سنگ تولید شده است. برق نیز از منابع تجدیدپذیر مانند باد، آب، انرژی خورشیدی، پسماند ها و زمین گرمایی تولید می شود. منابع انرژی تجدیدپذیر روی هم حدود 20 درصد از برق کشور را در سال 2020 تولید کردند.

طبق اصول اولیه برق برای تولید برق، یک مجموعه ژنراتور توربین انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در موارد گاز طبیعی، زغال سنگ، انرژی هسته ای، پسماند ها، نفت، زمین گرمایی و حرارت خورشیدی، از گرمای تولید شده برای ایجاد بخار استفاده می شود که پره های توربین را حرکت می دهد. در مورد نیروی بادی و برق آبی، پره های توربین به ترتیب با جریان باد و آب به طور مستقیم حرکت می کنند. پنل های فتوولتائیک خورشیدی با استفاده از نیمه هادی ها، نور خورشید را مستقیماً به الکتریسیته تبدیل می کنند. مقدار انرژی تولید شده توسط هر منبع به ترکیب سوخت و منابع انرژی مورد استفاده در منطقه شما بستگی دارد. حال تولید برق با روش های بالا را به طور تخصصی بررسی میکنیم.

اصول اولیه برق

تولید برق با زغال سنگ

زغال سنگ بخار برق که در اصول اولیه برق به عنوان زغال سنگ حرارتی شناخته می شود، در نیروگاه ها استفاده می شود و از آن برق تولید می کنند. زغال سنگ ابتدا آسیاب می شود و به پودر ریز تبدیل می شود که به آن اجازه می دهد تا سریعتر بسوزد. در این روش زغال سنگ پودر شده با سیستم های احتراق (PCC)، به درون احتراق دمیده می شوند.

محفظه دیگ بخار که در آن زغال سنگ در دمای بالا می سوزد. گازهای داغ و انرژی گرمایی تولید شده را به بخار تبدیل می کند. زغال سنگ نقش حیاتی در تولید برق در سراسر جهان ایفا می کند. زغال سنگ نیروگاه ها در حال حاضر 41 درصد از برق جهان را تامین می کنند. در برخی کشورها زغال سنگ درصد بیشتری از برق را تامین می کند و آشنایی با آن در اصول اولیه برق بسیار مهم است.

تولید برق با انرژی حرارتی

مولدهای برق کوچک اغلب از طریق رفت و برگشت تغذیه می شوند. در اصول اولیه برق نفت، گاز، گازوئیل و دیگر سوخت ها را در نیروگاه ها با سوزاندن تبدیل به انرژی می کنند و با استفاده از آن انرژی برق مورد نیاز را تولید می کنند. این روش به دلیل تولید گرمای زیاد برای کره زمین خطرناک است و در تلاش هستند تا بتوانند آن را با انرژی های تجدید پذیر در سراسر دنیا جایگزین کنند.

تولید برق با انرژی هسته ای

یک راکتور هسته ای با آزاد شدن انرژی آن را تولید و کنترل می کند. شکافتن اتم های اورانیوم انرژی هسته ای با سوخت اورانیوم یک روش جدید است و روش کارآمد برای تولید بخار است که توربین را به حرکت در می آورد. یک نیروگاه هسته ای مانند اکثر نیروگاه های زغال سنگ یا گاز کار می کند.

طرح اصلی راکتور، آب تحت فشار (PWR) است که دارای آب در مدار خنک‌ کننده و انتقال حرارت اولیه‌اش است، و در یک مدار ثانویه بخار تولید می‌ کند. بخار در مدار اولیه بالای هسته راکتور است، اگرچه هنوز در زیر فشار قابل توجه است از هر دو نوع از آب به عنوان خنک کننده و تعدیل کننده برای کند کردن نوترون ها استفاده می کنند.

اصول اولیه برق چیست

تولید برق آبی

برق آبی با استفاده از ژنراتورهای برق برای تولید برق استفاده می شود. انرژی حاصل از حرکت آب از لحاظ تاریخی، مردم از قدرت رودخانه ها برای کشاورزی و آسیاب گندم استفاده می کردند. امروزه رودخانه ها و نهرها دوباره هدایت می شوند و از طریق ژنراتورهای آبی برای تولید انرژی استفاده می شوند، هر چند جوانب مثبت وجود دارد و تا آنجا که به اکوسیستم طبیعت آسیب نزند یکی از بهترین روش ها است. 

سد سه دره یک سد برق آبی است که بر روی یانگ تسه رودخانه ای در کنار شهر ساندوپینگ، واقع در یلینگ استان هوبی، چین قرار دارد. سد سه دره یکی از بزرگترین نیروگاه های تولید برق آبی در جهان است

تولید برق بادی

نیروی باد با استفاده از ژنراتورهای بادی برای تولید برق استفاده می شود. انرژی جنبشی باد در مقیاس بزرگ به دلیل تجدید پذیر بودن در حال به دست آوردن محبوبیت جهانی است. اگرچه این منبع انرژی هنوز تنها کمتر از یک درصد از انرژی جهانی را تامین می کند. توربین های بادی برای تولید برق از نیروی جنبشی استفاده می کنند.

در طول تاریخ، توربین های بادی بیشتر به عنوان یک وسیله مکانیکی مورد استفاده قرار می گرفتند. برای چرخاندن ماشین آلات دو نوع اصلی از مولدهای بادی وجود دارد، آنهایی که دارای محور عمودی و آنهایی که دارای محور افقی هستند. در اصول اولیه برق متوجه می شویم که می توان از توربین های بادی برای تولید مقادیر زیادی برق در مزارع بادی هم در خشکی و هم دریایی استفاده کرد.

تولید نیروی امواج

انرژی موج زمانی تولید می شود که ژنراتورهای برق به حرکت در بیان. سطح اقیانوس انرژی بیشتری برای ارائه دارد و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. نیروگاه ها و پمپ های آب محل خروج انرژی هستند. و مقدار انرژی با ارتفاع موج، سرعت موج، طول موج و چگالی آب تعیین می شود. 

تولید برق از پسماندها و زباله ها 

عادات مصرفی و سبک زندگی مدرن باعث ایجاد مشکل بزرگ زباله در سراسر جهان شده است و پر شدن بیش از حد ظرفیت های محلی در دفن زباله است. تولید برق از این پسماند ها جزو اصول اولیه برق هستند که باید با آن ها برای بهتر شدن زندگی آشنا بود. در اصول اولیه برق بسیاری از کشورهای جهان اول اکنون زباله های خود را به جهان سوم صادر می کنند که این کار باعث تاثیرات مخربی بر اکوسیستم و فرهنگ این کشور ها می گذارد. در سراسر جهان برخی از شرکت ها در حال توسعه انرژی جایگزین هستند. روش های جدید بازیافت زباله ها، دفن زباله و آلودگی از بیوگاز زباله های شهری برای تولید برق استفاده می شود

تولید نیروی جزر و مدی

انرژی جزر و مدی از طریق استفاده از مولدهای تولید می شود. این توربین های بزرگ زیر آب در مناطقی با جزر و مد زیاد قرار می گیرند و از حرکت آب به صورت جذر و مد برق تولید می کنند. حرکات، و برای ثبت حرکت جنبشی فرورفتگی طراحی شده اند و موج جزر و مد اقیانوس به منظور تولید برق. قدرت جزر و مد دارد. این روش به دلیل اندازه عظیم اقیانوس ها پتانسیل زیادی برای تولید برق در آینده دارد.

تولید برق خورشیدی

برق این روش با استفاده از پنل های خورشیدی که پنل های تخت بزرگ هستند انجام می شود. اغلب در بیابان استفاده می شود اما در مناطق شهری نیز دارند محبوبیت بیشتری پیدا می کند.

سیستم توزیع برق

قسمت دوم اصول اولیه برق، نحوه توزیع آن است. برق اغلب مسافت های طولانی را از تاسیسات تولید تا پست های توزیع محلی از طریق یک شبکه انتقال نزدیک به 160000 مایل خطوط انتقال فشار قوی طی می کند. تاسیسات تولید برق را در ولتاژ پایین از 480 ولت (V) در تاسیسات تولید کوچک تا 22 کیلو ولت (کیلو ولت) در نیروگاه های بزرگتر تامین می کند. هنگامی که الکتریسیته از یک مرکز تولید خارج می شود، ولتاژ توسط یک ترانسفورماتور (محدوده های معمولی 100 کیلو ولت تا 1000 کیلو ولت) افزایش می یابد تا تلفات برق در فواصل طولانی به حداقل برسد. همانطور که برق از طریق شبکه منتقل می شود و به مناطق بار می رسد، ولتاژ توسط ترانسفورماتورهای پست کاهش می یابد (محدوده 70 کیلو ولت تا 4 کیلو ولت). برای آماده شدن برای اتصال به مشتری، ولتاژ دوباره کاهش می یابد (مشتریان مسکونی از 120/240 ولت استفاده می کنند؛ مشتریان تجاری و صنعتی معمولاً از 208/120 ولت یا 480/277 ولت استفاده می کنند).

اقتصاد تولید برق 

داشتن علم اقتصاد تولید برق از بخش های مهم اصول اولیه برق است. اقتصاد انرژی جهان بیشترین تأثیر را بر تصمیمات دولت ها دارد. افزایش تقاضا به معنای افزایش قیمت ها در هر بخش از اقتصاد جهان است. انتخاب حالت های تولید برق و صرفه اقتصادی آنها بر اساس تقاضا و منطقه متفاوت است. نیروگاه های برق آبی، نیروگاه ها هسته ای ، نیروگاه های حرارتی و منابع تجدیدپذیر مزایا و معایب خود را دارند.

اصول اولیه برق چگونه است

مفاهیم پایه برق

مفاهیم پایه برق در اصول اولیه برق از ولتاژ، جریان، انواع جریان، مقاومت، ترانزیستور، دیود تشکیل می شود که هر کدام را در ادامه توضیح میدهیم.

ولتاژ

ولتاژ اولین مفهوم و پایه ای ترین تعریف در اصول اولیه برق است. اغلب به عنوان یک اصطلاح مختصر برای اختلاف ولتاژ استفاده می شود که نام دیگری برای اختلاف پتانسیل است. ولتاژ انرژی را اندازه گیری می کند که یک بار در صورت حرکت بین دو نقطه در فضا دریافت می کند. واحد ولتاژ ولت (V) و 1 ولت = 1 J/C است.

اصول اولیه برق و الکترونیک

پریزها و باتری ها هر دو دارای ولتاژهایی هستند که با آنها مرتبط است. در واقع، هر زمان که الکتریسیته در هر فاصله ای تحویل داده شود، بین نقطه شروع و پایان یک ولتاژ (همچنین به عنوان اختلاف پتانسیل شناخته می شود) وجود دارد. هنگامی که یک ولتاژ اعمال می شود، از نظر انرژی ترجیح داده می شود که یک بار الکتریکی به سمت نقطه کمترین ولتاژ در سیم حرکت کند. این یک روش فانتزی برای گفتن این است که یک بار الکتریکی مثبت وقتی از یک نقطه با ولتاژ بالا به یک نقطه با ولتاژ پایین می رود انرژی می گیرد. یک بار الکتریکی منفی از حرکت در جهت دیگر انرژی دریافت می کند.

هر چه ولتاژ بیشتر باشد، انرژی حاصل از حرکت بین دو نقطه بیشتر می شود. علاوه بر این، هرچه باری که از طریق یک ولتاژ عبور می کند بیشتر باشد، انرژی جنبشی به دست آمده توسط بار بیشتر می شود. معادله ای که این را مدل می کند:

یک نقطه منفرد ولتاژ ندارد، زیرا ولتاژ به عنوان اختلاف انرژی بین دو نقطه تعریف می شود. ولتاژ همیشه به نقطه مرجعی بستگی دارد که 0 ولت تعریف شده است. برای راحتی، زمین تقریباً همیشه 0 ولت تعریف می شود (در کلاس های فیزیک 0 ولت اغلب به عنوان پتانسیل در نقطه بی نهایت دور در نظر گرفته می شود، اما این در الکترونیک مفید نیست). ولتاژ جریان الکترون ها (جریان الکتریکی) را در مدار ایجاد می کند. نام خاص منبع انرژی که ولتاژ ایجاد جریان جریان را ایجاد می کند نیروی الکتروموتور است.

جریان

جریان الکتریسیته به جریان الکتریسیته در مدار الکترونیکی و مقدار جریان الکتریسیته در مدار اشاره دارد. با آمپر (A) اندازه گیری می شود. هر چه مقدار آمپر بزرگتر باشد، الکتریسیته بیشتری در مدار جریان دارد. اگر الکتریسیته را به عنوان جریان آب در یک رودخانه تصور کنید، به راحتی قابل تجسم است. ذراتی که الکترون نامیده می شوند به هم می رسند و تعداد الکترون هایی که در هر ثانیه جریان می یابند جریان است.

تفاوت بین ولتاژ و جریان

تفاوت بین ولتاژ و جریان از نکات مهم اصول اولیه برق است که باید هر فردی با آن آشنا باشد. ولتاژ اصطلاح دیگری است که در مورد مدارهای الکترونیکی تقریباً به اندازه جریان استفاده می شود. مانند جریان، ولتاژ نیز با جریان الکترون ها در مدار مرتبط است. جریان به جریان الکترون‌ها اشاره دارد، در حالی که ولتاژ به مقدار نیرویی که الکترون‌های جاری را فشار می‌دهد اشاره دارد.

هر چه ولتاژ بیشتر باشد، جریان بیشتری جریان خواهد داشت. ولتاژ کمتر به معنای جریان ضعیف تر است.

مقاومت یکی دیگر از ویژگی هایی است که جریان را افزایش می دهد. مقاومت را به عنوان عرضی در نظر بگیرید که الکترون ها در آن جریان دارند. هرچه مقاومت بیشتر باشد، عرضی که الکترون ها باید از آن عبور کنند باریکتر می شود و در نتیجه جریان کمتر می شود. در مقابل، مقاومت کمتر، عرضی را که الکترون‌ها می‌توانند از طریق آن جریان پیدا کنند، افزایش می‌دهد و به جریان بیشتری اجازه می‌دهد یک‌باره جریان یابد.

اگر می خواهید جریان بیشتری در یک مقدار مقاومت مشخص جریان یابد، می توانید با افزایش ولتاژ این کار را انجام دهید. توان به طور کلی با ضرب جریان (A) در ولتاژ (V) محاسبه می شود و نتیجه ای بدست می آید که بر حسب وات (W) بیان می شود. به این ترتیب، جریان و ولتاژ کاملاً متفاوت هستند، اما هر دو عنصر مهم در دنیای برق هستند.

انواع جریان

اصطلاحات جریان و ولتاژ در اصول اولیه برق انواع مختلفی از پدیده‌ها را در بر می ‌گیرند و یکی از تمایز اصلی که می‌توان انجام داد، جریان مستقیم و جریان متناوب است. جریان مستقیم (DC) به جریان و ولتاژی گفته می شود که جهت آن تغییر نمی کند.

یک مثال معمولی برق ارائه شده توسط سلول های خشک و باتری های لیتیوم یونی است که در خودروها استفاده می شود. با جریان مستقیم، ولتاژ همیشه مثبت (یا همیشه منفی) است و جریان همیشه در یک جهت جریان دارد. در نتیجه، اگر باتری آن با قطب های معکوس نصب شده باشد، ممکن است دستگاه کار نکند.

در مقابل، جریان متناوب (AC) به جریان و ولتاژی اطلاق می‌شود که جهت و مقدار آن به طور منظم در طول زمان تغییر می‌کند. شکل موج جریان AC با اشکال مختلفی از جمله امواج سینوسی، امواج مربعی، امواج دندانه‌ای و امواج مثلثی متمایز می‌شوند.

برق AC توسط شبکه برق، به عنوان مثال در پریزهای خانگی استفاده می شود. با این حال، اکثر دستگاه های الکترونیکی استاندارد آن را با مدار داخلی خود به جریان DC تبدیل می کنند. پس چرا شبکه برق از جریان AC استفاده می کند؟

دلیل آن مربوط به انتقال است. مقاومت در خطوط برق هنگام انتقال جریان باعث تلفات می شود، اما با افزایش ولتاژ می توان این تلفات را کاهش داد. با این حال، ایجاد جریان DC با ولتاژ بالا دشوار است، بنابراین الکتریسیته به صورت جریان AC منتقل می‌شود و سپس قبل از اینکه از طریق شبکه برق به دستگاه‌های الکتریکی عرضه شود، توسط ترانس به ولتاژ پایین‌تری کاهش می‌یابد. سپس آن دستگاه ها در اکثر موارد جریان AC را با مدار داخلی خود به جریان DC تبدیل می کنند تا بتوان از آن استفاده کرد.

مقاومت

مقاومت مانعی در برابر جریان است. در حالی که اختلاف پتانسیل در سراسر هادی جریان الکترون ها را تشویق می کند، مقاومت آن را منصرف می کند. سرعت جریان شارژ بین دو پایانه ترکیبی از این دو عامل است. اگر دو هادی مختلف در یک مدار قرار گیرند، ممکن است مقدار جریانی که در هر یک جریان دارد یکسان نباشد. چندین دلیل در اصول اولیه برق برای این وجود دارد:

اولین مورد این است که سهولت الکترون ها قادر به حرکت در ساختار ماده هستند. اگر الکترون‌ها محکم به شبکه کریستالی متصل شوند، آزاد کردن آنها کار آسانی نخواهد بود تا بتوان الکترون‌ها را در یک جهت خاص رانش کرد. در مواد دیگر تعداد زیادی الکترون آزاد وجود دارد که به طور تصادفی در اطراف شبکه حرکت می کنند. این مواد هستند که اجازه می دهند جریان راحت تر جریان یابد.

عامل دیگری که بر مقاومت الکتریکی یک کالا تأثیر می گذارد طول آن است. هر چه طول ماده کمتر باشد، مقاومت کلی آن کمتر است. سومین سطح مقطع است. هرچه سطح مقطع وسیع‌تر باشد، مقاومت کمتر است زیرا سطح بیشتری وجود دارد که جریان می‌تواند از آن عبور کند.

در اغلب موارد هادی ها باید جریانی را با کمترین مقاومت ممکن حمل کنند. در نتیجه مس به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد زیرا جریان به راحتی در ساختار آن جریان می یابد. همچنین سطح مقطع آن به اندازه کافی گسترده شده است تا جریان را بدون هیچ گونه مقاومت نامناسب حمل کند.

در برخی موارد لازم است عناصری وجود داشته باشند که در برابر جریان جریان مقاومت کنند. این اقلام مقاومت نامیده می شوند و از موادی ساخته شده اند که رسانای الکتریسیته نیستند و همچنین از موادی مانند مس یا فلزات دیگر ساخته شده اند.

ترانزیستور

ترانزیستورها هسته اصلی فناوری الکترونیک امروزی هستند. توسعه ترانزیستور دوقطبی یا ترانزیستور پیوند دوقطبی، BJT، منجر به تغییرات زیادی در جهان شده است.

معرفی ترانزیستور دوقطبی بسیاری از فناوری‌ها را که امروزه بدیهی می‌دانیم، فعال کرده است: همه چیز از رادیوهای ترانزیستوری قابل حمل گرفته تا تلفن‌های همراه و رایانه‌ها، عملکرد از راه دور، عملکردی که در خودروهای امروزی بدیهی می‌دانیم 

ترانزیستور اصلی به شکل سربی وجود دارد یا به عنوان ترانزیستور نصب سطحی موجود است. اکثر آی سی های دیجیتال از فناوری جلوه میدانی استفاده می کنند، اما بسیاری از آی سی های آنالوگ از فناوری دوقطبی برای ارائه عملکرد مورد نیاز استفاده می کنند.

ترانزیستور دوقطبی همراه با ترانزیستور اثر میدانی خود، FET، که از اصول بسیار متفاوتی استفاده می‌کنند، اساس اکثر تجهیزات الکترونیکی امروزی را تشکیل می‌دهند، چه به عنوان دستگاه‌های گسسته یا در مدارهای مجتمع.

تعریف ترانزیستور دوقطبی

ترانزیستور دوقطبی در اصول اولیه برق به عنوان یک دستگاه نیمه هادی تعریف شده است که از سه ناحیه از نوع P یا نوع N تشکیل شده است. یک ناحیه از یک نوع بین مناطق دیگر قرار می گیرد. ترانزیستور اساسا جریان را تقویت می کند اما می توان آن را در مدارهایی که برای تقویت ولتاژ یا توان طراحی شده اند متصل کرد.

دیود

دیود یک قطعه الکترونیکی است که جریان را در یک جهت هدایت می کند و جریان را از جهت دیگر مسدود می کند. دیودها اغلب در منابع تغذیه استفاده می شوند. از پریز برق در دیوار خود جریان متناوب (AC) دریافت می کنید. بسیاری از دستگاه هایی که استفاده می کنیم به جریان مستقیم (DC) نیاز دارند. برای دریافت DC از AC ما به یک مدار یکسو کننده نیاز داریم. این مداری است که از جریان متناوب (AC) به جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌شود. دیودها اجزای اصلی مدارهای یکسو کننده هستند. دیود از یک اتصال PN ایجاد می شود. با برداشتن مواد نیمه هادی دوپ شده منفی و مثبت و کنار هم قرار دادن آنها، یک اتصال PN بدست می آورید. در تقاطع این دو ماده یک "منطقه تخلیه" ظاهر می شود. این منطقه تخلیه شده به عنوان یک عایق عمل می کند و اجازه عبور جریان را نمی دهد.

وقتی یک ولتاژ مثبت از سمت مثبت به سمت منفی اعمال می کنید، "لایه تخلیه" بین دو ماده ناپدید می شود و جریان می تواند از سمت مثبت به سمت منفی جریان یابد.

هنگامی که ولتاژی را در جهت دیگر اعمال می کنید، از سمت منفی به سمت مثبت، منطقه تخلیه منبسط می شود و در برابر هر جریانی مقاومت می کند. انواع مختلفی از دیودها وجود دارد. رایج ترین آنها دیودهای سیگنال، دیودهای یکسو کننده، دیودهای زنر و دیودهای ساطع نور (LED) هستند. دیودهای سیگنال و یکسو کننده تقریباً یکسان هستند با این تفاوت که دیودهای یکسو کننده برای تحمل توان بیشتر ساخته شده اند.

دیودهای زنر دیود هایی هستند که هنگام اعمال ولتاژ به روش "اشتباه" از ولتاژ شکست استفاده می کنند. آنها به عنوان مرجع ولتاژ بسیار پایدار عمل می کنند.

انواع تجهیزات برقی

تجهیزات برقی بخش مهمی در اصول اولیه برق هستند که آشنایی با آنها می تواند در زندگی روزمره به شما کمک کند.

تابلوهای پنل

تابلوهای پانل جزء یک سیستم تامین برق هستند که تغذیه برق را به مدارهای فرعی تقسیم می کنند، در حالی که یک فیوز محافظ یا قطع کننده مدار را برای هر مدار در یک محفظه مشترک فراهم می کنند. معمولاً یک سوئیچ اصلی و در بردهای جدیدتر، یک یا چند دستگاه جریان باقیمانده (RCD) یا قطع کننده جریان باقیمانده با حفاظت اضافه جریان (RCBO) نیز گنجانده می شود.

مبدل ها

ترانسفورماتور یک دستگاه الکتریکی ساکن است که انرژی را با جفت القایی بین مدارهای سیم پیچ خود منتقل می کند. جریان متغیر در سیم پیچ اولیه، شار مغناطیسی متغیری را در هسته ترانسفورماتور ایجاد می کند و بنابراین یک شار مغناطیسی متغیر در سیم پیچ ثانویه ایجاد می کند. 

رله ها

رله یک کلید برقی است. بسیاری از رله ها از یک آهنربای الکتریکی برای عملکرد مکانیکی مکانیزم سوئیچینگ استفاده می کنند، اما از اصول عملکرد دیگری نیز استفاده می شود. رله‌ها در مواردی استفاده می‌شوند که لازم است مداری را با یک سیگنال کم مصرف کنترل کنیم (با ایزولاسیون الکتریکی کامل بین مدارهای کنترل و کنترل‌شده)، یا جایی که چندین مدار باید توسط یک سیگنال کنترل شوند.

سوئیچ ها

کلید یک جزء الکتریکی است که مدار الکتریکی را قطع می کند، جریان را قطع می کند یا آن را به هادی دیگر منحرف می کند. انواع مختلفی از کلیدهای الکتریکی را برای مشتریان مختلف عرضه می شود، GE، Cutler Hammer و Schneider Electric برخی از تولیدکنندگان جهانی این محصول هستند. 

اتصالات لوله

یک عنصر کوچک اما بسیار مهم برای تامین پروژه برق، اتصالات لوله ممکن است هزینه کمی داشته باشد اما بسیار مهم است. شرکت ها تنها اتصالات لوله کشی با بهترین کیفیت را ارائه می دنهد زیرا هدف آن ها ارائه تاسیسات الکتریکی قابل اعتماد است. استفاده از محصولات نامرغوب در دراز مدت حتی با مزایای صرفه جویی در هزینه اولیه، هزینه بیشتری خواهد داشت و برای عملکرد روان تسهیلات مشتری مفید نیست زیرا باعث تعطیلی و تعمیرات برنامه ریزی نشده می شود.

ایمنی در برق

بخش ایمنی در برق را میتوان مهمترین بخش اصول اولیه برق در نظر گرفت. یادگیری نحوه استفاده صحیح از سیستم الکتریکی خانه و دستگاه های الکترونیکی شما می تواند تفاوت زیادی در میزان کارآمدی برق شما برای خانه شما ایجاد کند. همچنین می تواند به جلوگیری از حوادث الکتریکی کمک کند و شما و خانواده تان را ایمن نگه دارد. با این هفت نکته در خانه ایمن بمانید:

1. از بارگذاری بیش از حد پریزها خودداری کنید

اطمینان حاصل کنید که پریز شما با استفاده از آداپتورها و سیم‌های داخلی با تعداد زیادی دستگاه و لوازم خانگی پر نشده است. علاوه بر این، تنها یک دستگاه تولید گرما باید هر بار به پریز وصل شود (قهوه‌ساز، سشوار، و غیره)، و یخچال‌ها، اجاق‌ها، ماشین‌های لباس‌شویی و سایر لوازم اصلی باید مستقیماً به دیوار وصل شوند نه آداپتور. یا سیم کشی

2. وقتی از وسایل برقی استفاده نمی کنید برق را بکشید

جدا کردن وسایل برقی نه تنها از مصرف انرژی غیر ضروری جلوگیری می کند، بلکه می تواند به محافظت از وسایل برقی شما در برابر برق گرفتگی و سایر حوادث ناگوار برق نیز کمک کند.

3. از توان مناسب برای لامپ ها و وسایل روشنایی استفاده کنید

وات توصیه شده چیزی است که لامپ های شما را ایمن می درخشد. باید برچسبی وجود داشته باشد که حداکثر توان مورد نیاز لامپ را نشان دهد. اگر لامپ ها خیلی به لامپ نزدیک هستند - به خصوص اگر از لامپ های رشته ای استفاده می کنید، باید از یک سایه بان یا کره برای جلوگیری از گرم شدن سایر وسایل استفاده کنید. ال ای دی ها راهی عالی برای روشن کردن اتاق بدون اتلاف انرژی گرمایی هستند.

4. هرگز طناب را زیر فرش، موکت، در یا پنجره نکشید

اجرای سیم‌ها در سرتاسر خانه می‌تواند باعث خطرات زمین خوردن و همچنین ایجاد حوادث الکتریکی در زمانی که به طور مداوم در فضای باز هستند، شود. و بند ناف زیر فرش یا فرش خطر آتش سوزی است. اگر متوجه شدید که به طور مرتب از سیم های اتصال استفاده می کنید، با برق خود در مورد افزودن پریزهای جدید در اطراف خانه در دسترس وسایلی که باید به برق وصل کنید، مشورت کنید.

5. از شر سیم های اکستنشن آسیب دیده خلاص شوید

اطمینان از اینکه از سیم کشی مناسب برای محیط و شرایط استفاده می‌کنید به طولانی‌تر شدن طول عمر کابل‌های شما کمک می‌کند، اما قرار است در صورت نیاز تعویض شوند. به‌جای تلاش برای تعمیر سیم‌های آسیب‌دیده، به‌روزرسانی یا ارتقاء سیم‌های اکستنشن خود در زمانی که به درستی کار نمی‌کنند، به جلوگیری از جرقه، نوسانات و آتش‌سوزی الکتریکی کمک می‌کند. سیم های اکستنشن شما نیز باید دارای محافظ برق باشند.

6. وسایل برقی و ابزارآلات را از آب دور نگه دارید

احتمالاً به خوبی می‌دانید که آب و برق با هم ترکیب نمی‌شوند، اما گاهی اوقات نادیده گرفتن خطرات در موقعیت‌های روزمره آسان است. اطمینان حاصل کنید که وسایل آشپزخانه را از سینک و سایر وسایلی که از آب استفاده می کنند فاصله ایمن نگه دارید. همچنین، مطمئن شوید که تمام خروجی‌های نزدیک منبع آب، قطع کننده‌های مدار خطای زمین یا پریزهای GFCI هستند. در صورت شناسایی اتصال کوتاه، اینها می توانند به سرعت برق را در پریز قطع کنند.

7. با یک حرفه ای تماس بگیرید

اگر چراغ‌های شما سوسو می‌زند، مدارهای شما مرتباً خاموش می‌شوند، جرقه‌ها یا بوی سوختگی یا بوی لاستیکی را می‌بینید، وقت آن است که با یک برق‌کار آموزش دیده تماس بگیرید. این هشدارها یک مشکل الکتریکی بزرگ‌تر را نشان می‌دهند که باید به‌جای انتظار یا تکیه بر یک راه‌حل موقت، در منبع به سرعت برطرف شود.

 

پرسش های متداول

سالم بودن فیوزهای برق ورودی منزل مهم ترین اصول پایه برق در بحث ایمنی است، در صورت بروز هر اتفاق در ابتدا باید فیوز را قطع کنید.
اگر وسیله الکتریکی شما خیس شد حتما آن را به یک تکنسین نشان دهید. پس از مدتی رطوبت موجود در دستگاه خشک می شود، اما ممکن است این رطوبت به دستگاه شما آسیب زده باشد.
قطع کردن فیوز برق یا منبع جریان الکتریکی مهم ترین اقدام است. در هنگام مواجه شدن با این مسائل بدون عایق به چیزی دست نزنید.

مقالات مرتبط