کارایی لامپ بلک لایت

لامپ بلک لایت چیست و چگونه کار می کند؟ پیش از آن که به کارایی لامپ بلک لایت بپردازیم  و از قیمت لامپ بلک لایت مطلع شویم باید بدانیم که این لامپ چیست و چگونه کار می کند؟ قطعا تا به حال به نوری آبی – بنفش در فیلم های جنایی برخورد کرده اید. این نور در واقع از لامپ های بلک لایت یا سیاه ساطع می شود. بنای اصلی ساز و کار این لامپ، تولید نور ماورای بنفش سبک یا UV-A است. توجه داشته باشید که نورهای فرابنفش توسط چشم انسان قابل مشاهده نیستند. اما علت درخشش اشیا زیر این نور، ساطع شدن نوری است که در واکنش به تشعشع نور سیاه منتشر شده است. در واقع همان نوری که با خاصیت فسفرسانس خود سبب درخشش دندان و یا تی شرت های سفید در تاریکی می شود. اما این نور دارای کاربردهای گسترده ای می باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

کارایی لامپ بلک لایت

کارایی لامپ بلک لایت در مهمانی ها (بلک لایت پارتی) چیست؟

کارایی لامپ بلک لایت در مهمانی ها، جنبه ی زیبایی و جذابیت دارد. چرا که در زیر نور سیاه، رنگ های درخشان و زیبایی دیده می شود که در نور طبیعی چنین جذابیتی ندارد و اصلا دیده نمی شود. در ضمن رنگ های بلک لایت زیادی وجود دارد که خوراکی هستند. به همین دلیل می توان از آن ها در پخت و تولید انواع خوراکی، شیرینی، کیک و ... استفاده کرد. یا می توان از تزئینات و لباس های مخصوص در مهمانی استفاده کرد تا زیر نور سیاه، اشکال و تصاویری دیده شود که در حالت عادی از چشم انسان پنهان باقی می ماند. با این کار می توان سرگرمی های مهیجی برای مهمانان تدارک دید. 

کارایی لامپ بلک لایت در ردیابی حیوانات و انسان ها 

کارایی لامپ بلک لایت در ردیابی حیوانات و انسان ها بسیار حائز اهمیت است. ادرار انسان و حیوانات زیر نور سیاه قابل مشاهده است. لذا از این امر برای یافتن حیوانات در جنگل، تمیز کردن آلودگی فرش ها، آلودگی ملحفه ها در هتل و خشک شویی ها و ... استفاده می کنند. البته برای شناسایی و مشاهده ی اثر انگشت و بررسی و تحلیل های صحنه ی جرم و پزشکی قانونی نیز می توان از این نور استفاده کرد. 

کارایی لامپ بلک لایت در احراز هویت و عضویت

از سال های گذشته تا به امروز برای کنترل ورود و خروج افراد و احراز هویت اعضای باشگاه ها، کلوپ های شبانه و گردهمایی های خصوصی، از جوهرهای بلک لایت استفاده می شده است. این جوهر در حالت عادی دیده نمی شود اما در برابر نور سیاه کاملا درخشان و نمایان است. 

جوهر و نور سیاه مالکیت را اثبات می کنند!

برای آن که بتوان مالکیت خود را روی وسیله ای اثبات کرد می توان از کارایی لامپ بلک لایت استفاده کرد. بدین منظور باید یک امضا، نشانه یا مهر با جوهر بلک لایت روی آن زده و در صورت نیاز با لامپ سیاه آن را نمایان کنید. بدین ترتیب نشان مخصوص شما روی شی مورد نظر پدیدار می شود. 

کارایی لامپ بلک لایت در مهمانی ها (بلک لایت پارتی) چیست؟

لامپ بلک لایت کاربرد تبلیغاتی هم دارد!

کارایی لامپ بلک لایت در بهبود مواد پرینترهای دیجیتال بسیار زیاد است. بدین ترتیب کیفیت تبلیغات را بالا می برد. در ضمن لامپ های ال ای دی نیز به دلیل آن که مصرف کمی دارند، در صفحه نمایش های استادیوم ها، چراغ های راهنمایی و چراغ های هواپیما کاربرد دارند. 

کاربرد لامپ بلک لایت در تعمیرگاه های اتومبیل

گاهی اوقات اتومبیل ها نشتی هایی دارند که محل آن ها پیدا نمی شود. لذا تعمیرکاران در منبع سوخت خودرو، مقداری رنگ فلورسنت ریخته و سپس با نور سیاه به دنبال محل نشت می گردند. 

کارایی لامپ های بلک لایت در کشف جعل اسناد بهادار

کشف جعل اسناد بهادار یک کارایی لامپ بلک لایت محسوب می شود. در اسناد بهادار مانند اسکناس، چک، اسناد مالی، قضایی و ... از خط های رنگی کوچکی استفاده می شود که سبب تشخیص آن ها از مدارک و اسناد جعلی خواهد شد. این خطوط رنگی زیر نور سیاه قابل مشاهده هستند. لذا دستگاه هایی که می توانند اسناد و اسکناس های جعلی را تشخیص دهند، در واقع از لامپ بلک لایت و نور ماورا بنفش استفاده می کنند. قطعا با این دستگاه ها در بانک و یا بعضی مغازه ها برخورد کرده اید. 

به علاوه برای کشف عتیقه جات جعلی نیز می توان از این نور استفاده کرد. نقاشی ها و عتیقه جات قدیمی، معمولا دارای فسفر نیستند. لذا درخشش آن ها زیر نور سیاه نشان دهنده ی تقلبی بودن آن ها می باشد. 

منبع

www.thoughtco.com

مقالات مرتبط