پرورش جوجه

آیا می توان از لامپ مادون قرمز برای پرورش پرندگان استفاده کرد ؟ تفاوت بین پرورش جوجه سریع و حالت طبیعی در چیست ؟ جوجه های امروزی و پرورشی که برای فروش در مرغداری ها پرورش می یابند، بسیار سریعتر و بزرگتر از گذشته هستند و پرورش جوجه بسیار متفاوت شده است. اما علت آن چیست ؟ در چند دهه گذشته با آگاهی بیشتر مردم از سلامتی و هزینه، تقاضای مصرف مرغ به عنوان یک منبع اصلی پروتئین همچنان رو به افزایش است. پیش بینی می شود تقاضا ی مصرف مرغ به عنوان منبع اصلی پروتئین همچنان رو به افزایش است. پیش بینی می شود تقاضا برای مرغ تا سال 2050 حدود 50 درصد افزایش یابد. با افزایش تقاضای مصرف کنندگان عرضه هم بیشتر می شود. روز به روز پرورش جوجه گسترده تر می شود. در این مقاله پرورش جوجه و چالش های آن را بررسی می کنیم

پرورش جوجه

چالش های پرورش جوجه

میزان رشد مرغ با توجه به مدت زمان لازم برای رسیدن مرغ به وزن بازار اندازه گیری می شود. مرغ یک منبع پروتئین فوقوالعاده و متنوع است. هر کیلو خوراک و هر گالن آب که ما در پرندگان خود سرمایه گذاری می کنیم مقدار بیشتری نسبت به سایر دام ها و حیوانات، گوشت به دست می آوریم. اما تفاوت پرورش جوجه در چیست ؟ چه تفاوتی بین پرورش جوجه نوع سریع و کند وجود دارد؟ مرغ های گوشتی که به صورت سریع پرورش یافته اند به طور متوسط حدود 48 روز با افزایش وزن رشد می کنند و از منابع طبیعی کمتری استفاده می کنند. بنابراین در مقایسه با 25 سال پیش پرورش جوجه امروزی برای رشد به 7 درصد خوراک کمتر در هر پوند نیاز دارد. با توجه به اینکه مرغ ها سالانه 57 میلیون تن خوراک مصرف می کنند. 

این مقدار خوراک کمتر، در بسیاری از منابع صرفه جویی می کند. در عین حال مرغ هایی هم وجود دارد که رشد اهسته تری دارند و پرورش جوجه به حالت طبیعی صورت می گیرد. برای رسیدن به وزن ایده ال بازار دو برابر بیشتر زمان لازم دارند. به طور معمول حدود 81 روز طول می کشد زیرا آن ها غذا را به سرعت به عضله تبدیل نمی کنند . به همین دلیل این نژآد ها برای برای حفظ رشد خود به خوراک، آب، زمین بیشتری به ازای هر پوند گوشت نیاز دارند به همین ترتیب این محصولات معمولا 3 برابر گرانتر از محصولات مشابه خود هستند. بنابراین پرورش جوجه به صورت ارگانیک زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد

چالش های پرورش جوجه

آیا شیوه های رشد سریعتر پرورش جوجه سلامت گوشت آن ها را به خطر انداخته است؟

مطالعات زیادی بر روی پرورش جوجه امروزی وجود دارد تا اطمینان حاصل کند که شیوه های جدید پرورش جوجه هرگز به ضرر سلامتی و رفاه پرندگان نخواهد بود. امروزه مرغ ها برای رشد سریعتر پرورش می یابند . امروزه پرورش جوجه از هر زمان دیگری قویتر و سالم تر است در عین حال برای تولید خوراک آن ها به منابع طبیعی کمتری نیاز داریم.  در پرورش جوجه مشکلات پا، به دلیل رشد وزن مرغ بسیار کمتر از 20 سال گذشته شده است. زیرا کشاورزان و پرورش دهندگان شروع به پرورش جوجه برای بهبود قدرت پا و سلامت کلی اسکلت آن ها کرده اند. همه داده ها تایید می کنند که جوجه های گوشتی که پرورش می یابند مانند گذشته سالم هستند . همه ی این روند پرورش جوجه منجر به کاهش 450 درصدی میزان مرگ ومیر مرغ در مزرعه در مقایسه با چند دهه قبل شده است.

شیوه های سریعتر پرورش جوجه

تفاوت پرورش جوجه سریع و ارگانیک

بزرگترین چالش در توسعه یک نژاد برای رشد، رشد آهسته مرغ نیست بلکه این است که مرغ ها چگونه دانه را به ماهیچه تبدیل کنند. همه حیوانات برای حفظ خود روزانه به مقدار مشخصی انرژی نیاز دارند. پرندگانی که رشد کندتری دارند، در کل به انرژی بیشتری نیاز خواهند داشت زیرا برای رسیدن آن ها به وزن بازار به روزهای بیشتری نیاز داریم. این به این معنی است که ذرت و دانه های سویا، زمین و آب بیشتری برای تغذیه آنها فراهم می شود. ایا مرغ هایی که سریعتر رشد می کنند کیفیت پایین تری دارند ؟ ممکن است تحت شرایطی کمی کیفیت گوشت مرغ تحت تاثیر قرار گیرد اما از لحاظ سلامتی مشکلاتی ایجاد نمی کنند.

منبع

www.chickencheck.in

 

مقالات مرتبط