قیمت و خرید لامپ مادون قرمز ( اردیبهشت ۱۴۰۳ ) 

لامپ مادون قرمز یک منبع تولید موج مادون قرمز با طول موج هفتصد نانومتر تا یک میلی متر و از دسته لامپ های تخصصی است. گرمای ناشی اجسام گرم مانند بدن انسان یا جسم‌های داغ شده نیز درهمین رنج طول موج قرار می‌گیرد و طول موجی در حدود یک میکرومتر دارد. به زبان ساده لامپ مادون قرمز همان لامپ معمولی است با این تفاوت که به جای طول موج مرئی و رنگی، طول موج نامرئیِ فروسرخ تولید می‌کند. در واقع ما تنها یک نوع از تابش الکترو مغناطیسی داریم و با تغییر طول موج مربوط به آن ویژگی‌هایش تغییر می‌کند. با استفاده از این اصل مهم علمی ‌لامپ‌های مادون قرمز که ساطع کننده بخشی از طیف گسترده الکترومغناطیسی است، ساخته می‌شود. انواع لامپ‌ مادون قرمز از انرژی بسیار کمی برای راه اندازی استفاده می‌کنند و از نظر اقتصادی به صرفه هستند. 

لامپ مادون قرمز

مادون قرمز چیست؟

لامپ مادون قرمز یک منبع تولید موج مادون قرمز با طول موج هفتصد نانومتر تا یک میلی‌متر و از دسته لامپ‌های تخصصی است. گرمای ناشی اجسام گرم مانند بدن انسان یا جسم‌های داغ شده نیز در همین رنج طول موج قرار می‌گیرد و طول موجی در حدود یک میکرومتر دارد. به زبان ساده لامپ مادون قرمز همان لامپ معمولی است با این تفاوت که به جای طول موج مرئی و رنگی، طول موج نامرئیِ فروسرخ تولید می‌کند. این محصول از انرژی بسیار کمی برای راه اندازی استفاده می‌کنند و از نظر اقتصادی به صرفه هستند.

انواع مادون قرمز

لامپ‌های گرمایشی از نوع حبابی در دو نوع با فیلتر قرمز و شفاف تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها کاربرد متفاوتی دارند.

مادون قرمز با فیلتر قرمز

لامپ‌های التهابی یا رشته‌ای همراه خود درصد زیادی از نور مادون قرمز را تولید می‌کنند. در لامپ‌های حبابی مادون قرمز از سیستمی‌ مشابه با همان سیستم استفاده می‌شود اما بجای استفاده از تنگستن از رشته‌‌ی کوارتز برای بهره‌وری بیشتر گرمایش استفاده می‌شود. در این لامپ‌ها از ماده رنگی قرمز برای فیلتر کردن سایر طول موج‌ها به جز فرو سرخ استفاده می‌شود. این فیلتر نور مرئی را مسدود می‌کند و مناسب محیط‌هایی است که نیاز به نور مرئی نیست و یا نور مرئی می‌تواند باعث آسیب شود. این دسته از لامپ‌ها به دلیل مشابهت با نمونه‌های معمولی لامپ، سهولت در استفاده و عدم نیاز به مدار و یا ترانس اضافه برای راه اندازی در بازار مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

 مادون قرمز حرارتی

لامپ حرارتی نوع دیگر از محصولات مادون قرمز است با این تفاوت که فاقد فیلتر قرمز است. عدم وجود فیلتر قرمز باعث می‌شود نور مرئی تولید کند. همچنین در بدنه‌ی این لامپ‌ها یک رفلکتور آینه‌ای مجهز شده تا گرما را افزایش دهد و به سمت جسم مورد نظر هدایت کند. بیشترین استفاده از این لامپ‌ها در رستوران‌ها به خصوص فست فودها برای گرم نگه ‌داشتن غذاها‌ است.

لامپ حرارتی

 مادون قرمز ال ای دی

این نوع از مادون قرمز برای دید بهتر در دوربین‌های مادون قرمز در شب و به عنوان وسیله‌ی ارتباطی بین وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود. سنسور مادون قرمز در برخی از گوشی‌های همراهی که قابلیت ریموت شدن با تلوزیون‌های هوشمند دارند کاربرد دارد.

کاربر نور مادون قرمز 

نور مادون قرمز هم برای انسان و هم حیوانات استفاده می‌شود. نوری که این لامپ‌ها تولید می‌کنند ضرری برا انسان و یا حیوانات ندارند.

کاربرد نور مادون قرمز برای انسان

گرمایی

از این لامپ برای گرمایش محیط در مناطق سردسیر و در فصل زمستان به عنوان لامپ کرسی استفاده می‌شود. این محصول با توجه به طول عمر و مصرف انرژی کمی که دارد؛ یک منبع گرمایشی ارزان است. 

 درمانی

نوردرمانی یکی از روش‌های درمانی جدیدی است که برای تسکین بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. ترمیم زخم، گرفتگی ماهیچه، و در نهایت و از همه مهم‌تر درمان درد از مواردی است که پزشکان استفاده از نور مادون قرمز را پیشنهاد می‌کنند. اشعه ساطع شده از این لامپ نه تنها مانند نور ماورا بنفش آثار تخریبی ندارد بلکه زمانی که اشعه مادون قرمز به بدن می‌تابد باعث تولید گاز نیریک اکسید در بدن می‌شود؛ این گاز عامل باز شدن عروق خونی و در نهایت سرعت گردش خون را بیشتر می‌کند و اکسیژن رسانی را افزایش می‌دهد. اکسیژن رسانی بیشتر، به بافت‌ها و سلول‌ها اجازه می‌دهد که خود را ترمیم کنند. نور مادون قرمز می‌تواند بدون این که برای پوست تخریبی ایجاد کند تا عمق دو تا هفت سانتی‌متری پوست نفوذ کند و طیف گسترده ای از مزایای درمانی را برای استفاده کننده فراهم آورد.

  • کمک به کند شدن روند پیری و کاهش چین و چروک
  • کمک به فشار خون و بیماران قلبی
  • کاهش درد مفصلی
  • تسکین دردهای عصبی و ماهیچه‌ای
  • بهبود دردهای مزمن، کمردرد، زانو درد و ...
  • کمک به کاهش دوره‌ی نقاهت پس از جراحی‌های ارتوپدی
  • درمان زخم‌ها و بیماری‌های پوستی مانند اگزما، پسوزیاریس و برخی از زخم‌ها
  • کمک به کاهش ریزش مو 

خرید لامپ مادون قرمز

کاربرد مادون قرمز برای حیوانات

پرورش جوجه ( مادر مصنوعی ) و طیور

یکی از کاربردهای اصلی نور مادون قرمز استفاده به عنوان مادر مصنوعی برای جوجه‌های تازه متولد شده پرندگان است. با توجه به مقرون به صرفه بودن این نوع از لامپ‌ها، از آن در مرغداری‌ها و در ساعات اولیه پس از تولد برای خشک کردن پرها و جلوگیری از بیماری استفاده می‌شود. مرغداری‌ها و تولیدکنندگان طیور مختلف با توجه به این که بعد از رواج این لامپ‌ها کاهش تلفات قابل توجه داشته‌اند، این لامپ را به صورت رایج مورد استفاده قرار میدهند. از جمله ویژگی‌های مثبت مادون قرمز برای مرغداری‌ها این است که در اثر تولید گرما مقدار اکسیژن محیط تغییر نکرده و خطری از این جهت جوجه‌ها را تهدید نمی‌کند. 

  • کاهش مرگ و میر جوجه‌ها
  • پیشگیری از بیماریها و از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌ها
  • کمک به خشک شدن پرها و رطوبت محیط
  • ایجاد گرمایش مناسب بدون اختلال در چرخه خواب و سلامت چشم‌ها
  • راه اندازی آسان
  • کاهش ریسک آتش‌سوزی

قیمت لامپ مادون قرمز

 اگر به رفتار جوجه‌ها توجه کنیم متوجه می‌شویم که میزان گرمایش برای جوجه‌ها مناسب است یا خیر. وقتی گرمای محیط برایشان کافی باشد جوجه‌ها به راحتی در اطراف گردش می‌کنند و صدای جیک جیکشان را می‌شنوید. 

  • اگر جوجه‌ها کنار هم در یک نقطه زیر لامپ جمع شده بودند این به این معنی است که محیط برایشان سرد است و باید فاصله لامپ‌ها تا سطح زمین را کاهش دهید و یا از لامپی با وات بالاتر استفاده کنید. 
  • زمانی که جوجه‌ها در اطراف پراکنده شدند و با سر پایین، نفس نفس می‌زنند این به این معنی است که گرمای محیط برایشان زیاد است در اینجا باید فاصله‌ی لامپ‌ها را زیاد کنید.

خورشید

یکی از کاربرد‌های استفاده از لامپ مادون قرمز به عنوان خورشید است. بسیاری از افراد در خانه یا مراکز نگهداری حیوانات امکان رساندن نورآفتاب به حیوانات مختلف اعم از پرندگان و غیر پرندگان را ندارند و با استفاده از محصول می‌توانند برای حیوانات خود این امکان را فراهم کنند تا حیوانات از گرما و نور لذت ببرند. توله سگ‌ها و بچه گربه‌ها سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و و به راحتی بیمار می‌شوند. این محصول به آن‌ها در فصول سرد کمک زیادی می‌کند. فقط باید در نظر داشته باشید لامپ را طوری نصب کنید که حیوان قابلیت دور شدن و عقب نشینی از گرما را داشته باشد.

لامپ مادون قرمز برای خزندگان

درمانی 

نور مادون قرمز علاوه بر منبع گرمایی، کاربرد درمانی نیز برای حیوانات خانگی دارد. این محصول با عملکرد درمانی که برای انسان دارد می‌تواند به حیواناتی که نیاز به مراقبت بیشتر دارند کمک کند. لامپ گرمایشی یکی از راه‌های تسکین درد، افزایش اشتها و بهبود خلق و خوی حیوانات آسیب دیده و یا مسن است.

مادون قرمز برای لانه سگ

ساختار لامپ مادون قرمز

ساختار این لامپ مشابه به لامپ رشته‌ای است اما بجای رشته‌ی تنگستن از رشته‌ی کوارتز برای افزایش گرما استفاده شده. این لامپ‌ها با حباب‌هایی با فیلتر قرمز یا بدون فیلتر قرمز تولید می‌شوند. در این لامپ‌ها یک رفلکتور آینه‌ای برای متمرکز کردن و تولید گرمای بیشتر وجود دارد.  

مزایا

  • بدون ایجاد گرمای سطحی زیاد، داخل اجسام را گرم می‌کند
  • با افزایش سرعت جریان خون به روند درمان و کاهش درد هم در حیوانات هم انسان‌ها کمک می‌کند.
  • این لامپ‌ها ماند لامپ معمولی سرپیچ E27 دارند به همین دلیل راه اندازی آن‌ها آسان است و نیاز به تجهیزات جانبی مانند ترانس و... ندارند.
  • در لامپ‌های مادون قرمزی که فیلتر قرمز دارند نور مرئی از آن‌ها حذف شده و همین امر از ایجاد اختلال در چرخه زندگی حیوانات و آسیب به چشم‌های آن‌ها جلوگیری می‌کند.

معایب

  • در معرض قرار گرفتن از فاصله‌ی نزدیک و مدت طولانی می‌تواند موجب سوختگی شود.
  • این لامپ مانند لامپ‌های رشته‌ای به رطوبت حساس هستند. پاشیدن آب بر روی حباب داغ این محصول ممکن است باعت ترکیدن آن شود.

نکات قبل از خرید

برای داشتن یک تجربه خوب در خرید بهتر است تمام جنبه‌های انتخاب یک محصول را در نظر بگیریم. خرید لامپ مادون قرمز نیز ازین حیث مسثنی نیست. قبل از خرید محصول تخصصی مانند لامپ گرمایشی باید به نکات زیر دقت کنید:

  • کاربرد: قبل از خرید این لامپ باید کاربرد لامپ را و محیطی که قرار است از ان استفاده کنیم را در نظر بگیریم. به طور مثال لامپ حرارتی بدون فیلتر قرمز مناسب نگهداری از جوجه ها نیست و حتی می‌تواند باعث ایجاد استرس، اختلال همخواری، آسیب به چشم‌ها و یا حتی کور شدن و صدمات جبران ناپذیر در صنعت پرورش طیور می‌شود.
  • نوع لامپ: این محصول در دو نوع با فیلتر قرمز بدون نور مرئی و  و بدون فیلتر قرمز با نور مرئی موجود هستند. 
  • میزان وات: قدرت این لامپ مانند لامپ رشته‌ای با مقدار وات آن سنجیده می‌شود. این محصولات در وات‌های مختلف از ۵۰ وات تا ۳۷۵ وات موجود هستند که با توجه به مساحت محیط و کاربرد مورد نظرتان می‌توانید میزان وات آن را انتخاب کنید.
  • برند: یکی از عوامل تاثیر‌گذار در انتخاب محصول مادون قرمز برند تولید کننده‌ی آن است. برای مثال برند لاکی هرپ سالهاست در زمینه‌ی تولید لامپ‌های نگهداری حیوانات به صورت تخصصی فعالیت دارد. انتخاب برند مناسب با توجه به کاربرد لامپ از اهمیت زیادی برخوردار است.

لامپ مادون قرمز پرورش جوجه

قیمت لامپ مادون قرمز

قیمت این محصول بستگی به میزان وات، برند و کشور سازنده آن دارد. برند داخلی مانند لامپ نور با قیمتی مناسب و با همان استاندارد لامپ‌های خارجی تولید می‌شود و بیشتر برای پروش جوجه و جوجه کشی کاربرد دارد. این برند سالهاست با همکاری شرکت اسرام آلمان محصولاتی باکیفیت تولید می‌کند. برندهایی مانند لاکی‌هرپ، جنرال و فیلیپس از بهترین سازندهای محصولات روشنایی جهان در زمینه‌ی تولید لامپ‌های تخصصی هستند که از قیمت بالاتری برخوردارند ولی با توجه به کیفیت بالا و دوام بالایی که دارند اغلب برای مراکز درمانی و فیزوترابی و یا گرمایش حیوانات خانگی استفاده می‌شوند.

انواع وات‌های مختلف مادون قرمز 

لامپ مادون قرمز ۵۰ وات: این محصول بیشتر برای پرندگان و محیط‌های کوچک نگهداری حیوانات کاربرد دارد. برای ساخت دستگاه جوجه‌کشی خانگی نیز می‌توانید از این محصول استفاده کنید.

لامپ مادون قرمز ۱۰۰ وات: این لامپ مناسب نگهداری پرندگان و خزندگان و نصب در قفس نگهداری حیوانات خانگی است.

لامپ مادون قرمز ۲۵۰ وات: این محصول با تولید گرمای مناسب برای مقاصد درمانی،استفاده در کرسی ، جوجه‌کشی، نگهداری حیوانات، اسطبل نگهداری اسب کاربرد دارد.

لامپ حرارتی: لامپ حرارتی ۲۷۵ وات برای گرم نگه داشتن غذاها در رستوران و به عنوان لامپ کرسی مورد استفاده است.

لامپ حرارتی ۳۷۵ وات: این محصول با ایجاد گرمای باکیفیت در رستوران‌ها، نگهداری حیوانات، تامین گرمایش محیط استفاده می‌شود. 

احتیاط‌ها و هشدار

لامپ‌های مادون قرمز مانند هر وسیله دیگر در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار نگیرند، ممکن است باعث آسیب دیدن مصرف‌کننده شوند. علی رغم این که این لامپ مانند لامپ ماورا بنفش نمی‌تواند به تنهایی باعث ایجاد مشکل برای شما شود اما استفاده نادرست ممکن است برای شما دردسرهایی ایجاد کند. توجه به موارد زیر در حین استفاده از لامپ مادون قرمز ضروری است :

  • در استفاده از این لامپ هرگز مدت زمان مورد استفاده را بیشتر 20 الی 30 دقیقه قرار ندهید.
  • لامپ مادون قرمز نباید در فاصله ای نزدیک تر از 45 سانتی متری بدن شما قرار بگیرد.
  • نور مادون قرمز نباید در نزدیکی فرد خواب یا نوزاد قرار بگیرد.
  • برای افرادی که از گردش خونی ضعیفی برخوردار هستند نیز استفاده از این لامپ توصیه نمی‌شود.
  • لامپ مادون قرمز را از مواد اشتعال زا دور نگه دارید.
  • در صورتی که از این لامپ برای حیوانات خود استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که فاصله مناسب از آن‌ها رعایت کرده باشید.
  • نکته دیگر این است که حیوانات گرمسیری علاقه ای به لامپ گرمایشی ندارند و می‌تواند برای آن‌ها بسیار آزار دهنده باشد.

 

پرسش های متداول

قیمت این محصول با توجه به وات، برند و کشور تولید کننده بین ۲۵۰ هزار تومن تا ۲ میلیون و پانصد هزارتومن است
طول عمر این محصول بسته به برند آن بین ۵۰۰۰ ساعت تا ۶۰۰ ساعت است.
نور مادون قرمز ضرری برای پوست ندارد و حتی از آن می‌توان برای درمان مشکلات پوست صورت نیز استفاده کرد. قبل از استفاده از این محصول با پزشک معالج خود مشورت کنید.