نورپردازی ورزشی

در مقالات گذشته اصول و اهمیت روشنایی ورزشگاه را بررسی کردیم. در این مقاله به کلیت نورپردازی ورزشی و روشنایی مورد نیاز زمین ها و استادیوم های ورزشی و کاربرد انواع منابع نوری تخصصی مانند لامپ متال هالید و لامپ ال ای دی خواهیم پرداخت. طراحی و نورپردازی ورزشی بر روشنایی تخصصی ورزشگاه ها تمرکز دارد ، اگر ساده تر بخواهیم بیان کنیم، نورپردازی تخصصی زمین مسابقه در استادیوم ها را بررسی خواهیم کرد.

نورپردازی ورزشی

اصول نورپردازی ورزرشی

نورپردازی ورزشی محل مسابقه طراحی بسیار کاربردی ، بسیار فنی و دشوار است و همچنین یکی از الزامات رویدادهای مختلف ورزشی بشمار میرود که در توسعه سطح فنی ورزشکاران ، قضاوت صحیح داوران و کیفیت مشاهده تماشاگران از جهات مختلف در سالن، تاثیرگذار است. در طراحی نورپردازی ورزشی باید توجه ویژه ای به پخش زنده تلویزیونی شود. به منظور اطمینان از شفافیت و وضوح تصویر پخش شده ، روشنایی عمودی ، یکنواختی و حس سه بعدی نوردهی ، دمای رنگ و ارائه درخشندگی روشنایی منابع نور ، تاثیر خاصی خواهند داشت. همچنین با توجه به پیشرفت سطح ورزش های مدرن که با توسعه جامعه بشری به طور مداوم در حال توسعه است، نورپردازی ورزشی از ساختار کلی ورزشگاه جدا نیست. طراحی نورپردازی ورزشی با توجه به فضای وسیع نیازمند تابش نور ، فاصله های طولانی و نیاز زمین های ورزشی به فن آوری پیشرفته روشنایی مورد توجه قرار می گیرد. بنابراین ، نورپردازی سالن ها و زمین های ورزشی فضای باز به طور کلی با بکارگیری لامپ های توزیع نور حرفه ای با کارایی بالا و عمر طولانی انجام می شود.

اصول نورپردازی ورزشی

نورپردازی ورزشی بوسیله ال ای دی

ال ای دی منبع نور مدرن نسل سوم است ،که به شکل ویژه ای در صنایع روشنایی و به خصوص در طراحی و نورپردازی ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول به عنوان یک منبع نوری باکیفیت و با وجود تکنولوژی پیشرفته و بروز ، سازگار با محیط زیست و کارآمد، و همچنین صرفه جویی چشمگیر در مصرف انرژی، بعنوان منبع روشنایی سبز شناخته شده است. این منبع روشنایی پیشرفته به شدت صرفه جویی در انرژی و کاهش انتشار کربن را ترویج می کند ، که به همین علت دولت ها، در برنامه طراحی روشنایی شهری و همچنین نورپردازی ورزشی ،از محصولات روشنایی ال ای دی بصورت ویژه ای استفاده می کنند. برای مثال بطور کلی جهت نورپردازی ورزشی زمین های بسکتبال استاندارد پنج نفره عموماً از لامپ های متال هالید یا لامپ سدیم استفاده می کنند ، اما معمولاً هزینه اولیه و راه اندارزی لامپ های متال هالید گران تر هستند ، دوام کمتری دارند و انرژی زیادی مصرف می کنند. آنها همچنین عمر طولانی دارند و نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر دارند. در کنار لامپ های گازی مورد استفاده در نورپردازی ورزشی ،با پیشرفت مداوم لامپ های ال ای دی ، بسیاری از زمین های بسکتبال امروزه را به پرژکتورهای های ال ای دی مجهز کرده اند. یک پرژکتور 120 وات ال ای دی می تواند به طور کامل جایگزین لامپ 400 وات متال هالید شود و صرفه جویی در انرژی به این شکل نزدیک به 2/3 است.

نورپردازی ورزشی بوسیله ال ای دی

نکات کلیدی در نورپردازی ورزشی

در طراحی و نورپردازی ورزشی برای ورزشگاه هایی با ارتفاع نصب بالا ، بطور کلی می توان از منبع نور هالوژن تخصصی، چراغ های ال ای دی با راندمان بالا و لامپ متال هالید استفاده کرد. همچنین در استادیوم های سرپوشیده با سقف کم ارتفاع و محوطه کوچک باید از پرژکتورهای های بلند آویزان و لامپ های ال ای دی و کم مصرف استفاده کرد. توجه داشته باشید که در موارد خاص می توان از منابع نوری ویژه در مکانهای خاص مانند لامپهای ضد انفجار استفاده کرد. نکته دیگر قدرت منبع نور است که باید استاندارد و به اندازه در نظر گرفته شود و با موقعیت نصب و ارتفاع زمین بازی سازگاری داشته باشد. استادیوم های فضای باز باید از لامپهای ال ای دی با قدرت بالا و متوسط و لامپهای متال هالید استفاده کنند و اطمینان حاصل کنند که منبع نور بدون وقفه کار می کند. همچنین نکات مهم دیگری در نورپردازی ورزشی پیش روی طراحان خواهد بود و باید به این نکات توجه داشته باشند که، منبع نور دارای دمای رنگ مناسب ، ارائه رنگ خوب ، بازده نور بالا ، عمر طولانی و احتراق پایدار و ویژگی های فوتوالکتریک باشد.

کاربرد نورافکن در ورزشگاه ها

کاربرد نورافکن ها در ورزشگاه ها

توزیع نور لامپ باید با ارتفاع نصب ، محل و شرایط روشنایی لامپ سازگار باشد. در ورزشگاههای فضای باز باید از لامپهای متوسط و در ورزشگاههای فضای داخلی از لامپهای پرتو متوسط و عریض استفاده شود. لامپ باید دارای مشخصات ضد خیرگی نور باشد. لامپ ها و لوازم جانبی باید بتوانند شرایط محیط استفاده را برآورده کنند. در نورپردازی ورزشی لامپ ها و پرژکتور ها باید دارای استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی باشند. لوازم برقی لامپ ها و پرژکتورها ها باید الزامات درجه مقاومت حرارتی را برآورده کنند. . همچنین لامپهای متال هالید نباید در چراغهای باز استفاده شوند. سطح حفاظتی محفظه لامپ نباید از IP55 کمتر باشد ، و سطح حفاظت از مکانهایی که نگهداری و آلودگی آنها آسان نیست نباید از IP65 کمتر باشد. لامپهای نصب شده در ارتفاع زیاد باید محصولاتی با وزن سبک ، حجم کم و ضریب بار کوچک را انتخاب کنند و در نهایت لامپها و لوازم جانبی آنها باید در برابر افتادن محافظت شوند.

منبع

www.tachyonlight.com

مقالات مرتبط