نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان یکی از مواردی است که در آن به صورت حرفه‌ای و با طراحی و برنامه قبلی از منابع نوری استفاده می‌شود. نورپردازی نمای ساختمان با اهداف مختلفی صورت می‌پذیرد و مهندسان طراح می‌توانند با به کارگیری منابع نوری نظیر لامپ ال ای دی مختلف نتایج مختلفی را به دست آورند. در درجه اول بحث امنیت و ایمنی ساختمان در موضوع نورپردازی نمای ساختمان مطرح می‌شود. ساختمان با نورپردازی مناسب می‌تواند از امنیت بهتری نسبت به ساختمان‌هایی که از نورپردازی نمای ساختمان ضعیف تری بهرمند هستند، خدمت رسانی کند. در کنار بحث امنیت نکته‌ای که معمولا در نورپردازی نمای ساختمان مورد توجه همگان است توجه به بعد زیبایی شناسی این موضوع است. 

نورپردازی نمای ساختمان

انواع نورپردازی نمای ساختمان 

ساکنان یک ساختمان علاقه دارند تا با استفاده از نورپردازی نمای ساختمان، محل زندگی خود را متمایز و دلپذیر‌تر سازند. از طرف دیگر در موضوع معماری ساختمان نیز نورپردازی نمای ساختمان جایگاه ویژه خود را دارد. معماران با استفاده از نورپردازی نمای ساختمان به روش‌های مختلف شخصیت ویژه به هر بنایی می‌بخشند. همین مساله و اهمیت موضوع نورپردازی نمای ساختمان باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌های نرم افزاری، راهکارهایی ویژه جهت طراحی نورپردازی نمای ساختمان ارائه کنند و معماران را در این موضوع  بیشتر از پیش یاری کنند. در کنار آن در بازار روشنایی و نورپردازی نیز ابزار و تجهیزآلات متعدد و مختلفی برای نورپردازی نمای ساختمان به صورت اختصاصی ارائه می‌شود. برای هر معماری اهمیت دارد که بداند نورپردازی نمای ساختمان با طراحی نما، و طراحی کل ساختمان و همچنین طراحی فضا و یا محوطه ای که ساختمان در آن قرار گرفته است، همخوانی دارد. معماران با استفاده از نور، و کنتراست و سایه ناشی از آن در طراحی نورپردازی نمای ساختمان می‌توانند نمای چشم نوازی از ساختمان در شب را به شما ارائه کنند. 

نورپردازی نمای ساختمان با کاربری آن باید متناسب باشد و بنا به کاربری می‌توان الگوهای جالبی از نورپردازی نمای ساختمان را برای یک فضا طراحی و یا انتخاب کرد. نورپردازی در یک سازه ساختمانی که با کاربری مسکونی و به عنوان سکونت گاه انتخاب شده است با نورپردازی نمای ساختمان‌های اداری متفاوت است. در این مقاله مقدماتی در مورد این که چطور نورپردازی نمای ساختمان را به نحو بهتری می‌توانید انجام دهید، به شما ارائه می‌کنیم.

منابع نوری هدایت کننده در نورپردازی نمای ساختمان

در بحث درباره نورپردازی نمای ساختمان شاید بهتر و پسندیده تر باشد که کار خود را از درب ورودی یک ساختمان شروع، و انواع منابع نوری را معرفی کنیم! منابع نوری هدایت کننده در نورپردازی نمای ساختمان برای روشنایی درهای ورودی ساختمان و روشن کردن مسیر‌ها و حدود محوطه‌ها به کار گرفته می‌شوند. نکته ای که در استفاده از این منابع نوری برای شما وجود دارد این است که به صورت ویژه به موضوع ضد آب بودن و یا واتر پروف بودن منابع نوری خود با توجه به مکان قرار گیری ان‌ها در نمای خارجی  اطمینان حاصل کنید. 

نور عمومی‌در نورپردازی نمای ساختمان

در فضای خارجی ساختمان به خصوص سازه‌های که در اطراف آنها حیاط سازی صورت گرفته شده باشد، نیاز است که مقداری روشنایی جهت محوطه به صورت مکمل نورپردازی نمای ساختمان وجود داشته باشد. این نورپردازی نمای ساختمان را نور عمومی‌ می‌نامیم. برای این بخش لازم نیست که از نمونه‌های گران قیمت و یا خاص استفاده کنید و یک لامپ با شدت نور مناسب و مصرف برق و عمر بلند و قیمت مناسب می‌تواند راهگشای شما در نورپردازی نمای ساختمان باشد. این دسته از منابع همچنین نور مورد نیاز برای فعالیت‌های معمول شما مانند راه رفتن و یا دیدن اجسام  در محیط را نیز فراهم خواهد کرد.

نور تاکیدی در نورپردازی نمای ساختمان

با استفاده از این نوع نورپردازی شما عنصر داستانی را به نورپردازی نمای ساختمان خود اضافه می‌کنید و به صورت ویژه توجه افراد را به جذابیت‌های تصویری مد نظر خودتان جلب می‌کنید. با استفاده از این نوع المان‌ها در نورپردازی نمای ساختمان شما می‌توانید جلوه‌های ویژه معماری بنای خود مانند طراحی و ریزه کاری‌های معمارانه و یا حتی درختان را  برجسته کرده و به مخاطب خود نمایش دهید. برای اجرای نورپردازی تاکیدی در نورپردازی نمای ساختمان معمولا از منابع نوری نقطه ای استفاده می‌شود. 

انواع منابع نوری مورد استفاده در نورپردازی نمای ساختمان 

وال واشر 

وال واشر یک منبع نور خطی است و همان طور که از اسم آن پیداست به صورت ویژه برای پوشش دادن نور بر روی یک دیواره به کار می‌رود. وال واشر از یک پروفیل قوطی مانند کشیده که به عنوان جعبه و نگه دارنده ال ای دی‌ها عمل می‌کند و مجموعه ای از بردهای الکتریکی ساخته شده است و در آن یک تا سه ردیف ال ای دی به صورت خطی قرار گرفته اند. وال واشر ها به صورت معمول با استفاده از جریان برق هری راه اندازی می شوند و به مدارهای راه اندازی اضافه نیازی ندارند. تنها کافی است سیم خروجی از آن ها را به جریان الکتریکی وصل کنید. وال واشر‌ها از پرکاربردترین نمونه‌های منابع نوری برای نورپردازی نمای ساختمان هستند و به دلیل سادگی، نور مناسب، مصرف برق کم، پوشش نوری جالب برای دیوارها، امکان مخفی شدن منبع نور و بسیاری از موارد دیگر هنوز هم یکی از اولین انتخاب‌ها در پروژه‌های نورپردازی هستند.

ال ای دی نواری 

ال ای دی‌ها را به صورت‌های مختلف می‌توان به هم متصل کرد و از نور آن‌ها بهره گرفت .یکی از جالب ترین نمونه‌ها اتصال ال ای دی که در نورپردازی نمای ساختمان و به صورت کلی در نور پردازی بک لایت بسیار به کار گرفته می‌شود، ال ای دی‌های نواری است. در ال ای دی‌های نواری ال ای دی‌ها بر روی یک برد الکترونیکی منعطف و با عرض نهایتا یک سانت و طول چند ده متر مونتاژ می‌شوند وتنها  کاری که شما به عنوان مصرف کننده این سیستم باید انجام دهید اتصال آن به منبع تغذیه مناسب است. با توجه به نازک بودن و منعطف بودن نوارهای ال ای دی شما میتوانید از آن‌ها درپشت شکاف‌های نما استفاده کرده و در نورپردازی نمای ساختمان خود از نور مخفی استفاده کنید. نمونه‌های قدیمی‌تر از همین ال ای دی‌ها نواری با نام ریسه‌ های ال ای دی در بازار به فروش می‌رفت و اگر در صنعت ساختمان و کار نورپردازی نمای ساختمان مشغول بوده باشید، حتما ریسه‌ شلنگی ال ای دی به گوش شما خورده است. 

انواع پروژکتور 

یکی دیگر از منابع نوری که در نورپردازی نمای ساختمان به کار می‌رود انواع پروژکتور است. پروژکتورهای در انواع پروژکتور ال ای دی دار و بدون ال ای دی، یعنی با منابع نور قدیمی، ساخته میشوند. در نورپردازی نمای ساختمان به صورت ویژه معمولا از جت لایت‌ها استفاده می‌شود .در مورد کاربرد این منبع نوری می توان گفت که این جت لایت‌ها نور را به صورت یک خط بر روی نمای ساختمان شما می‌اندازند. تفاوت انواع جت لایت نیزدر توان آن‌ها و نوع ال ای دی آن‌ها است و معمولا بر مبنای توان آن‌ها (مثلا توان تولید خط نوری به طول ده متر) را دسته بندی و به فروش می‌رسانند. 

منابع نوری سنسور دار و چراغ‌های دفنی در نورپردازی نمای ساختمان

در نهایت منابع نوری سنسوردار و چراغ‌های دفنی در نورپردازی نمای ساختمان کاربرد ویژه دارند. معمولا از این دو منبع نوری برای نورپردازی محوطه‌های ساخته شده در برابر نمای ساختمان و همین طور راه پله‌های و حیاط‌ها استفاده می‌شود. همچنین شما می‌توانید هر یک از منابع یاد شده را با توجه به معماری ساختمان در رنگ‌های مختلف نیز تهیه کنید.

 

 

مقالات مرتبط