نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی

نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردها در همه جای زندگی روزمره ما حضور دارند ، چه تابلوهای بزرگ و چه تابلوهای کوچک جلوی چشم ما در سطح شهر می درخشند و به این شکل نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی بصورت شبانه روزی در جای جای شهر ها نیز وجود دارد و همچنین به عامل اصلی موفقیت تبلیغات محیطی تبدیل شده است. تاکنون ، نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی بوسیله لامپ متال هالید صورت می گرفته و معمولاً از دو توان لامپ متال هالید 250 وات و لامپ متال هالید 400 وات در پرژکتورهای تابلوهای تبلیغاتی استفاده می کردند. با این حال ، با کاهش سریع منابع برق و انرژی در جهان ، صرفه جویی در مصرف انرژی به یک امر مهم تبدیل شده است. به همین علت در سالهای اخیر ، افزایش تقاضا برای روشنایی نمای ساختمان ها و نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی ، باعث افزایش چشمگیر کاربری چراغهای ال ای دی در پروژه های روشنایی  و نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی در فضای باز شده است که همین امر سبب شده تا مصارف انرژی جهت روشنایی شهری بصورت قابل ملاحضه ای کاهش پیدا کند.

نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی

انواع نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی

روشنایی نئون یکی از اولین سیستم های نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی بشمار میرود که این لوله ها از نئون ساخته شده است، که به صورت متن یا الگوی مورد نظر خم شده  و همچنین رنگهای متنوعی را منتشر می کنند. نئون ها می توانند برای افزایش پویایی با فرم چشمک زن و با کنترل الکترونیکی کار کنند و تاثیر بصری مناسبی در شب داشته باشند. در دومین مورد از نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی به روشنایی تابلوهای ستونی میپردازیم، در این نوع تبلیغات، تابلوهای تبلیغاتی روی ستون هایی به عنوان تکیه گاه قرار گرفته اند که اکثر آنها ستون های T شکل یا P شکل هستند. معمولاً این نوع تابلوهای تبلیغاتی در بزرگراهها ، شریانهای اصلی ترافیک و سایر نقاط شهری نصب شده و در معرض دید مستقیم مردم هستند. اندازه معمول مورد استفاده در این تابلوها 6 متر ارتفاع و 18 متر عرض است که عمدتاً از نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی به عنوان تجهیزات روشنایی اصلی در آنها استفاده می شود.

انواع نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی

الزامات نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی

نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی باید مطابق با نیازهای کلی برنامه ریزی شهر باشد. از آنجا که بیلبوردهای تبلیغاتی دارای ترکیب ،رنگ و طراحی خاص خود هستند، و کلیت آن باید با ویژگی های محصولی که توصیف می کند مطابقت داشته باشد ، نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی و همه منابع نوری آن هم باید بر اساس ویژگی های طراحی آن انتخاب شوند. معمولاً برای تامین روشنایی این نوع بیلبوردها، از رنگهای روشن و نورپردازی رنگی نباید استفاده شود ، چون در غیر این صورت تبلیغات جذابیت هنری و اهداف طراحی خود را از دست می دهد. مکان ، فرم ، شکل ، رنگ و مشخصات نصب باید با محیط اطراف تبلیغات هماهنگ باشد و نباید کورکورانه به دنبال تأثیر روشنایی در شب را دنبال کرده ، و بر زندگی عادی، حمل و نقل و خدمات شهری مورد استفاده مردم تأثیر بگذارد. نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی نه تنها باید روشن و درخشان باشد ، بلکه باید اصول زیبایی بصری شهری را در نظر داشته باشد. همچنین از نظر هنری این نوع روشنایی باید جذاب بوده و از آلودگی نوری و اتلاف انرژی اجتناب کند. نوع نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی ، با توجه به میزان روشنایی مطلوب و توزیع روشنایی در کل سطح انتخاب شده و پس از مشخص شدن نوع روشنایی ، منابع نوری، لامپ ها و پرژکتور های مناسب جهت نمایش مفهوم هنری و جذابیت تبلیغات انتخاب می شوند. در نظر داشته باشید که نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی بصورت نامناسب باعث می شود تبلیغات هرچند هم عالی، بازدهی مناسب خود را از دست بدهد و همچنین نور خیره کننده به طور مستقیم بر آثار علائم راهنمایی و رانندگی، چراغ راهنمایی و حتی تصادفات رانندگی تأثیر می گذارد.

الزامات نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی

مقایسه ال ای دی و متال هالید در نورپردازی تبلیغاتی

به طور خلاصه در مقایسه لامپ ال ای دی و لامپ متال هالید جهت نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی، باید به این نکات توجه داشته باشیم که لامپ های متال هالید دارای مصرف برق زیاد ، راندمان پایین انرژی ، شاخص رندر رنگ کم ، نور کمتر ، توانایی کاهش رنگ ضعیف ، قابلیت کنترل روشنایی ضعیف ، عمر کوتاه و هزینه های نگهداری بالا هستند، که همه این ها از معایب استفاده از لامپ های متال هالید جهت نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی بشمار میروند. بر خلاف لامپ های متال هالید ، لامپ و پرژکتورهای ال ای دی بسیار کم مصرف ، سازگار با محیط زیست ، دارای طول عمر بالا و کاملاً قابل کنترل هستند. با توجه به دلایل ذکر شده در نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی ، لامپ های ال ای دی بصورت گسترده ای در حال جایگزین شدن پرژکتورهای متال هالید هستند. علاوه بر این ، در حال حاضر دولت ها و شهرداری ها بیشتر و بیشتر به مسائل مربوط به صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست توجه می کنند. در آخر، در مقایسه با لامپهای متال هالید ، استفاده از روشنایی لامپ های ال ای دی، صرفه جویی زیادی در هزینه های اقتصادی و حفاظت از محیط زیست بهمراه دارد و به این شکل می توان گفت که منابع روشنایی ال ای دی بهترین انتخاب برای نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی هستند.

منبع

www.tachyonlight.com

مقالات مرتبط