نحوه کار لامپ سدیم فشار قوی

لامپ های گازی مختلف از جمله لامپ بخار سدیم یکی از پرکاربردترین لامپ ها هستند. لامپ های بخار سدیم در سه دسته فشار قوی، ضعیف و متوسط نور تولید می کنند. پرکاربردترین لامپ ها لامپ های بخار سدیم فشار قوی است. در این مقاله نحوه کار لامپ سدیم فشار قوی را با هم بررسی می کنیم. 

نحوه کار لامپ سدیم فشار قوی

نحوه کار لامپ سدیم فشار قوی چگونه است؟

لامپ بخار سدیم فشار قوی از یک لوله قوس الکتریکی جمع و جور تشکیل شده است که توسط یک لامپ شیشه ای احاطه شده است تا از قسمت های داخلی آن محافظت کند، درجه حرارت را در داخل لامپ حفظ کرده و اشعه ماورا بنفش را فیلتر کند. نحوه کار لامپ سدیم فشار قوی، مشابه سایر لامپهای تخلیه با شدت بالا ، برای کارکرد به بالاست نیاز دارد. لوله قوس از سرامیک اکسید آلومینیوم ساخته شده است و برای کارایی بیشتر در داخل فشار زیادی دارد. 

درون لوله قوس مخلوطی از گاز زنون و آمالگام سدیم - جیوه وجود دارد. در دو انتهای لوله قوس دو الکترود ساخته شده از تنگستن قرار دارد. نحوه کار لامپ سدیم فشار قوی به گونه ای است که معمولاً با استفاده از یک جرقه زن که پالس هایی را با ولتاژ بالا از طریق لوله قوس با استفاده از یک مدار الکترونیکی خارجی که در بالاست لامپ تعبیه شده است ، ارسال می کند.

نحوه کار لامپ سدیم فشار قوی چگونه است؟

مراحل نحوه کار لامپ سدیم فشار قوی

وقتی ولتاژ بین الکترودها اعمال می شود ، ابتدا قوس از طریق گاز زنون ایجاد می شود. زنون یک گاز استارتر عالی برای نحوه کار لامپ سدیم فشار قوی است زیرا هدایت حرارتی کمی دارد، بنابراین تلفات حرارتی بسیار کمی وجود دارد و به راحتی یونیزه می شود که باعث می شود لامپ به سرعت روشن شود. در این مرحله، رنگ چراغ آبی آسمانی است. گرمای داخل قوس مدام جمع می شود و جیوه شروع به بخار شدن می کند. به دلیل رنگ آبی بخار جیوه ، رنگ لامپ مایل به آبی است. نحوه کار لامپ سدیم فشار قوی به افزایش دما، فشار و ولتاژ عملیاتی درون لوله قوس ادامه می دهد تا زمانی که شرایط داخل لوله برای بخار شدن سدیم مناسب شود. سدیم آخرین ماده ای است که بخار می شود و رنگ زرد خالص آن را منتشر می کند که با رنگ آبی جیوه ترکیب می شود و رنگ نارنجی تولید می کند که ما از لامپهای سدیم فشار بالا مشاهده می کنیم. 

نحوه کار لامپ سدیم فشار قوی  و مراحل

مزایای لامپ های HPS

نحوه کار لامپ سدیم فشار قوی سبب شده است این لامپ ها مزایای زیادی نسبت سایر لامپ ها داشته باشند. راندمان بالا - لامپهای HPS دارای درخشندگی بسیار بالایی هستند و در حدود 80-150 لومن در وات تولید می کنند که بالاتر از هر نوع نور تخلیه با شدت بالا است. فقط لامپهای سدیم فشار ضعیف دارای اثر درخشندگی بالاتری نسبت به لامپهای سدیم فشار قوی هستند.

طول عمر بالا - لامپهای سدیم فشار بالا ماندگاری بالایی دارند و برای بعضی از انواع لامپ ها به 24000 ساعت و حتی بیشتر می رسند. طول عمر لامپهای HPS بیشتر از لامپهای LPS و MH است. اندازه جمع و جور - لامپهای سدیم فشار بالا دارای اندازه بسیار جمع و جوری هستند که به آنها اجازه می دهد در انواع مختلف لوازم جانبی جای بگیرند. اندازه لامپهای سدیم فشار قوی بسیار کمتر از لامپهای سدیم فشار ضعیف است. قابلیت اطمینان - به لطف سابقه طولانی استفاده در برنامه های مختلف و فن آوری بالغ ، ثابت شده است که این چراغ ها در هر شرایطی قابل اعتماد هستند. تعمیر و نگهداری خوب لومن - بسته به نوع طراحی و قدرت لامپ ، آنها فقط 10 تا 20٪ از سطح نور اولیه خود را تا پایان عمر از دست می دهند.

ارائه بهتر رنگی در لامپ های سفید و لوکس سدیم فشار قوی - لامپ های سفید و لوکس ویژه برای ارائه بهتر رنگ طراحی شده اند. در حالی که لامپ های HPS استاندارد دارای شاخص نمود رنگ 20 - 30 هستند ، لامپ های سفید و لوکس HPS دارای CRI 60 - 85 هستند ، با این حال این لامپ ها گران ترند ، بهره وری انرژی کمتری دارند و طول عمر آنها کمتر است. قابل نصب به صورت افقی و عمودی - لامپ های HPS می توانند به صورت افقی و عمودی کار کنند بدون اینکه مشکلی در کار داشته باشند.

منبع

edisontechcenter.org

مقالات مرتبط