میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی

شاید شنیده باشید که شیشه می تواند از بروز افتاب سوختگی جلوگیری کند اما این بدان معنا نیست که شیشه تمام نور ماورابنفش یا اشعه ماورا بنفش را مسدود می کند. این اشعه ها می توانند منجر به آسیب به پوست یا چشم می شوند. در این مقاله بررسی می کنیم که میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی چقدر است ؟

میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی

میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی یا ماورا بنفش

اصطلاحات نور ماورا بنفش و UV به یک طول موج نسبتاً بزرگ بین 400 نانومتر (nm) و 100 nm اشاره دارند که بین نور مرئی بنفش و اشعه ایکس روی طیف الکترومغناطیسی قرار می گیرد. UV به صورت UVA ، UVB ، UVC ، نزدیک ماورابنفش، ماورا بنفش میانی و فرا ماورا بنفش، بسته به طول موج آن توصیف می شود. بخش UVC کاملاً توسط جو زمین جذب می شود، بنابراین خطری برای سلامتی شما ندارد. نور ماورا بنفش خورشید و منابع مصنوعی بطور عمده در محدوده UVA و UVB قرار دارند. میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی چه میزان است ؟

 

میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی یا ماورا بنفش

میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی چگونه است ؟

میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی چقدر است؟ شیشه ای که در برابر نور مرئی شفاف است تقریباً تمام اشعه UVB را جذب می کند. این محدوده طول موج است که می تواند باعث آفتاب سوختگی شود، بنابراین درست است که شما نمی توانید از طریق شیشه دچار آفتاب سوختگی شوید. میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی چقدر است ؟

اما  UVA بسیار نزدیکتر از UVB به طیف مرئی است. حدود 75٪ UVA از شیشه های معمولی عبور می کند. UVA منجر به آسیب پوستی و جهش های ژنتیکی می شود که می تواند منجر به سرطان شود بنابراین شیشه از شما در برابر آسیب های پوستی ناشی از آفتاب محافظت نمی کند. این اشعه گیاهان داخلی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. آیا تا به حال گیاه داخل سالن را بیرون آورده و مشاهده کرده اید که برگ های آن دچار سوختگی می شود؟ این اتفاق به این دلیل می افتد که گیاه به مقادیر بالاتر UVA موجود در خارج عادت نکرده است. میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی چقدر است ؟

 

میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی چگونه است ؟

آیا پوشش ها و رنگ ها در برابر UVA محافظت می کنند؟

میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی چقدر است ؟ برخی اوقات شیشه برای محافظت در برابر UVA استفاده می شود. به عنوان مثال ، اکثر عینک های آفتابی ساخته شده از شیشه دارای روکشی هستند که مانع از UVA تابش و UVB می شوند. شیشه جلو اتومبیل از برخی محافظت ها (نه کاملا) در برابر UVA برخوردار است. شیشه اتومبیل که برای شیشه های جانبی و عقب استفاده می شود به طور معمول از قرار گرفتن در معرض UVA محافظت نمی کند. به همین ترتیب، شیشه پنجره مورد استفاده در خانه ها و ادارات ، میزان UVA زیادی را فیلتر نمی کند.

رنگ آمیزی شیشه میزان قابل مشاهده ای از UVA منتقل شده از طریق آن را کاهش می دهد. به طور متوسط ، 60-70٪ از UVA هنوز به شیشه های رنگی نفوذ می کند. میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی چقدر است ؟

نور ماورا بنفش ناشی از لامپ فلورسنت

میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی چقدر است ؟ لامپ های کم مصرف و فلورسنت نور ماورا بنفش ساطع می کنند اما معمولاً میزان آن بسیار ناچیز است. در یک لامپ فلورسنت، برق یک نوع گاز را تحریک می کند که نور ماورا نفش را ساطع می کند. قسمت داخلی لامپ با پوشش فلورسنت فسفر پوشانده شده است که نور ماورا بنفش را به نور مرئی تبدیل می کند. بیشتر اشعه ماورا بنفش تولید شده توسط فرآیند یا توسط پوشش جذب می شود. اما آژانس حفاظت بهداشت انگلستان تخمین زده است که قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش از لامپهای فلورسنت تنها حدود 3٪ از تماس فرد با نور ماورا بنفش را شامل می شود. میزان محافظت شیشه در برابر اشعه یو وی چقدر است ؟

نور هالوژن و قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش

چراغ های هالوژن مقداری نور ماورا بنفش آزاد می کنند. این لامپ ها معمولاً از کوارتز ساخته می شوند زیرا شیشه های معمولی نمی توانند گرمای تولید شده را با رسیدن گاز به دمای رشته ای تحمل کنند. کوارتز خالص UV را فیلتر نمی کند ، بنابراین خطر قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش از لامپ های هالوژن وجود دارد. بعضی اوقات چراغ ها با استفاده از شیشه مخصوص دمای بالا (که حداقل UVB را فیلتر می کند) یا کوارتز ذوب شده (برای جلوگیری از اشعه ماورا بنفش) ساخته می شوند و لامپ های هالوژن درون شیشه محصور می شوند. تابش اشعه ماورا بنفش از لامپ کوارتز خالص را می توان با استفاده از پخش کننده (آباژور) برای پخش نور یا افزایش فاصله شما از لامپ کاهش داد.

نور ماورا بنفش و چراغ بلک لایت

یک لامپ بلک لایت برای انتقال نور ماورا بنفش و نه مسدود کردن آن در نظر گرفته شده است. بیشتر این نور UVA است. برخی از لامپهای فرابنفش حتی قسمت بیشتری از طیف UV را نیز منتقل می کنند. با فاصله گرفتن از لامپ ها ، محدود کردن زمان نوردهی و پرهیز از نگاه کردن به چراغ ها ، می توانید خطر آسیب دیدن این چراغ ها را به حداقل برسانید. اکثر چراغ های سیاه که برای هالووین و مهمانی ها فروخته می شوند بیشتر بی خطر هستند.

 اما در نهایت باید به شما بگوییم ، شیشه هیچ گونه محافظتی واقعی در برابر آسیب های آفتاب به پوست یا چشم ندارد.

منبع

www.thoughtco.com

مقالات مرتبط