مضرات فلورسنت

در دهه 1940 برای اولین بار لامپهای فلورسنت تولید شدند و در آن زمان مضرات فلورسنت مورد توجه قرار نگرفته بود. در مقابل بازدهی و درخشندگی لامپهای فلورسنت بسیار بیشتر از لامپهای رشته ای بود ، انتشار دی اکسید کربن نسبتاً کم و طول عمر بیشتر آن بسیار مورد توجه قرار گرفت. لامپهای فلورسنت به تدریج جایگزین لامپهای رشته ای در زمینه روشنایی منازل شده و اکنون جایگاه اصلی را در صنعت روشنایی به خود اختصاص داده اند و با بیشتر شدن موارد استفاده از آنها، مضرات فلورسنت بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفت.

مضرات فلورسنت

مضرات فلورسنت

لامپ فلورسنت نوعی منبع نور سرد است ، که مواد فلورسنت را تحریک می کند تا با ولتاژ بالا روشنایی منتشر کند. در واقع ، لامپ فلورسنت با فرکانس بالا چشمک می زند که یکی از اصلی ترین مضرات فلورسنت بشمار می رود. اگرچه بینایی انسان نمی تواند چشمک زدن فلورسنت را تشخیص دهد ، اما در واقع می تواند به چشم آسیب برساند و باعث خستگی چشم شود و به همین دلیل است که یکی از مضرات فلورسنت است . از دیگر مضرات فلورسنت ، آسیبی است که به محیط زیست وارد خواهد کرد. لوله های فلورسنت حاوی فلزات سنگین مانند جیوه و فسفر هستند که می توانند به محیط زیست و بدن انسان آسیب برساند.

مضرات فلورسنت برای محیط زیست

مضرات فلورسنت برای محیط زیست

از آنجا که فسفر در طی فرآیند پر کردن لوله فلورسنت وجود دارد و حاوی مقدار زیادی جیوه است ، منبع اصلی خطر آن بخار Hg منتشر شده است. داده های معتبر نشان می دهد، هنگامی که بخار جیوه به 04/0 تا 3 میلی گرم برسد ، باعث می شود افراد در طی 2 تا 3 ماه مسموم شوند. مقدار 1.2 تا 8.5 میلی گرم مسمومیت حاد جیوه را القا می کند ، اگر مقدار آن به 20 میلی گرم برسد ، مستقیماً منجر به مرگ حیوانات خانگی می شود که از مهمترین مضرات فلورسنت بحساب می آید. جیوه پس از ورود به بدن انسان ، می تواند به سرعت پراکنده و در کلیه ، قفسه سینه و سایر بافت ها و اندام ها قرار بگیرد. مسمومیت مزمن با جیوه می تواند باعث اختلالات روانی ، اختلالات خودمختاری و علائم حادی مانند سردرد ، خستگی ، تب ، تورم دهان و لثه ها و دستگاه گوارش شود، مشکل حاد بینابینی و درد ، بی حالی و خونریزی ، لق شدن دندان ها ، لکه های قرمز در برخی از قسمت های پوست هم از دیگر مضرات فلورسنت برای بدن انسان بشمار میرود. همچنین لامپهای فلورسنت می توانند اشعه ماورا بنفش تولید کنند که باعث مه آلودگی فتوشیمیایی در اتاق و آلودگی محیط داخلی می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض لامپهای فلورسنت بر روی سیستم عصبی تأثیر می گذارد ، به ویژه برای نوزادانی که اعصاب آنها در مرحله رشد است. با بررسی هر چه بیشتر ، در می یابیم که مضرات فلورسنت چه تاثیراتی بر بدن انسان و محیط زیست خواهد گذاشت و همینطور پی میبریم لامپهای فلورسنت نقایص و صدمات جبران ناپذیری دارند.

بررسی مضرات فلورسنت

بررسی مضرات فلورسنت 

سوسو زدن استروبوسکوپی در اثر استفاده از جریان متناوب در لامپهای فلورسنت ایجاد می شود که هنگام سوئیچ جریان باعث سوسو زدن کوتاه و نامحسوس می شود که یکی از مضرات فلورسنت برای چشم انسان است. کم و زیاد شدن نور باعث می شود عضلات چشم به طور مداوم منقبض و شل شوند تا با محیط سازگار شوند. فعالیت مداوم و شدید مردمک چشم برای مدت طولانی باعث خستگی عضلات چشم انسان می شود و می تواند زخم چشم همراه با درد را ایجاد کند. همچنین بالاست لامپ فلورسنت هنگام کار نوسان داخلی ایجاد می کند و امواج سونوگرافی را منتشر می کند. سونوگرافی نواری است که انسان نمی تواند آن را ببیند و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراءبنفش می تواند با ایجاد اختلال در اعصاب انسان باعث بروز علائمی مانند سرگیجه ، حالت تهوع و حتی افسردگی شود.

آلودگی و اثر فلورسنت

آلودگی و اثر فلورسنت

جیوه به عنوان یک ماده واسطه لازم برای انتشار فسفر ، معمولاً در لامپهای فلورسنت یافت می شود. کار طولانی مدت باعث افزایش دمای لامپ فلورسنت و آزاد شدن بخار جیوه می شود. جیوه یکی از مهمترین مضرات فلورسنت بشمار میرود، به این دلیل که نه تنها باعث آلودگی عظیم و برگشت ناپذیر خاک و آب می شود ، بلکه بر سلامت انسان نیز تأثیر می گذارد. جیوه به عنوان نوعی فلز سنگین ، می تواند مسمومیت مزمن برای انسان ایجاد کند و علائم بالینی سرگیجه ، فراموشی و حتی لرزش جزئی در موارد شدید را بهمراه داشته باشد. نور آبی موجی است که بیشترین اثر و انرژی را در نور مرئی فلورسنت دارد. این انرژی می تواند به قرنیه و عدسی چشم نفوذ کرده و مستقیماً به شبکیه آسیب برساند همچنین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی می تواند باعث خشکی و خستگی چشم ، پارگی و حتی بیماری ماکولا شود که منجر به کاهش بینایی می شود.

منبع

www.tachyonlight.com

مقالات مرتبط