مزایا و معایب لامپ مادون قرمز

سوال درباره انواع مزایا و معایب لامپ مادون قرمز، با توجه به این که این گزینه در میان محصولات فروشگاه از مواردی است که دارای کاربرد درمانی است، و حتی اگر برای کاربرد درمانی هم مورد استفاده قرار نگیرد جهت استفاده برای نگه داری از موجودات زنده خریداری می‌شود، یکی ازسوالاتی است که به صورت رایج از طرف مشتریان پرسیده می‌شود. پیش از آن که درباره مزایا و معایب لامپ مادون قرمز بیشتر صحبت کنیم باید روشن کنیم که منظور ما از لامپ مادون قرمز و طیف مادون قرمز چیست. پس از آن به تشریح در مورد مزایا و معایب لامپ مادون قرمز گفتگو خواهیم کرد و خواهیم گفت که با توجه به این مزایا و معایب چه کارکردهایی از هر کدام از این لامپ‌ها  گرفته می‌شود و مزایا و معایب لامپ مادون قرمز برای مصرف کنندگان لامپ چیست 

مزایا و معایب لامپ مادون قرمز

برای خرید انواع لامپ مادون قرمز با شماره 02166346106 تماس بگیرید.

گام اول شناخت مزایا و معایب لامپ مادون قرمز: مادون قرمز چیست؟!

مادون قرمز یا فرو سرخ چیست؟ پیش از ان که وارد جزئیات مزایا و معایب لامپ مادون قرمز شویم بهتر است بدانیم که نور مادون قرمز و یا فروسرخ چیست؟ وقتی ذرات در درون یک ماده بر انگیخته می‌شوند و در لایه‌های مختلف حرکت کرده و سطح انرژی ذرات آن‌ها تغییر می‌کند، بسته به کیفیت این حالات ممکن است از خود امواج الکترومغناطیسی منتشر کنند. نام امواج الکترومغناطیسی در وهله اول بسیار پیچیده و دهن پر کن به نظر می‌رسد اما این اسم به مواردی اطلاق می‌شود که ما روزانه و شاید در هر لحظه با آن‌ها سر و کار داریم ولی هیچ گاه در مورد آن اندیشه و تفکر نکرده‌ایم.

 قسمتی از این امواج الکترومغناطیسی نورهای رنگی هستند. نورهایی که به وسیله آن‌ها هم اکنون شما در حال خواندن این مطلب از روی صفحه نمایشگر دستگاهتان و یا یک صفحه‌ی کاغذی هستید. در این طول موج از طیف الکترومغناطیسی امواج هر کدام ویژگی‌های خود را دارند. به طور مثال با کوتاهتر شدن طول موج از طول موج‌های رنگی وارد طیف فرابنفش یا ماورابنفش می‌شویم. این امواج قدرت نفوذ بالایی داشته و می‌توانند نابودگر جرم‌ها نیز باشند. اما در مقابل با بلندتر شدن طول موج در طیف الکترومغناطیسی از موج‌های مربوط به نور رنگی به طیفی از امواج می‌رسیم که به آنها امواج مادون قرمز یا فروسرخ گفته می‌شود. اثری که معمولا بدن ما از این امواج احساس می‌کند همان چیزی است که با آن تابش‌های گرمایی می‌گوییم. در واقع اجسام گرم خود تاباننده امواج فرو سرخ و یا مادون قرمز هستند. 

گام دوم شناخت مزایا و معایب لامپ مادون قرمز : لامپ مادون قرمز چیست؟

همان طور که برای تعریف کردن، در مورد لامپ سفید می‌گوییم منبع نوری که نور سفید از آن خارج می‌شود، در مورد لامپ مادون قرمز نیز می‌تون گفت منبعی است که با اتصال به جریان برق از آن اشعه مادون قرمز خارج می‌شود. در واقع وقتی صنعتگران و دانشمندان در مورد مزایا و معایب اشعه مادون قرمز تحقیقات بیشتری انجام دادند به این نتیجه رسیدند که از نظر مزایا و معایب لامپ مادون قرمز ، سنگینی مزایا به حدی است که می‌توان آن را به صورت جداگانه تولید و به بازار عرضه کرد. این لامپ معمولا رنگ قرمز رنگ دارد. اگر اطلاعات قبلی در مورد مزایا و معایب لامپ مادون قرمز و نحوه کارآن نداشته باشید احتمالا فکر می‌کنید که این لامپ، لامپ قرمز است و در صورت عدم اطلاع بعد از روشن کردن با توجه به نور کمرنگ و گرمای ساطع شده، شاید فکر کنید که این لامپ خراب است. اما لامپ‌های مادون قرمز به دلیل ویژگی ساختاری خود که برای تولید اشعه مادون قرمز طراحی شده اند به این شکل ساخته می‌شوند و نور چندانی منتشر نمی‌کنند. حالا با توجه به مزایا و معایب لامپ مادون قرمز به نظر شما کاربرد این لامپ چه می‌تواند باشد؟ در زیر به معرفی برخی از کاربردهای این لامپ می‌پردازیم. 

گام سوم شناخت مزایا و معایب لامپ مادون قرمز: کاربردها

به صورت کلی می‌توان گفت با توجه به مزایا و معایب لامپ مادون قرمز می‌توان سه دسته از کاربردها را برای لامپ مادون قرمز نام برد: دسته اول کاربردهای حیوانی لامپ مادون قرمز، دسته دوم کاربردهای انسانی لامپ مادون قرمز و در نهایت سایر کاربردها

مزایا و معایب لامپ مادون قرمز برای حیوانات (کاربرد حیوانی)

بسیاری از حیوانات علاقه زیادی به گرما دارند. در واقع آن‌ها در ذات یک موجود گرمسیرند و برای آن زیستن در شرایطی که برای یک انسان شرایط نرمال محسوب می‌شود دشوار است. لذا برای بهبود شرایط زندگی بسیاری از حیوانات ( اعم از پرندگان و خزندگان و پستانداران و .... ) می‌توانیم از مزایا و معایب لامپ مادون قرمز استفاده کنیم. این لامپ‌ها علاوه بر این که گرمای محیط را برای پردندگان فراهم می‌کنند این امکان ار به شما می‌دهند که بتوانید آن‌ها را در زیر یک  مجموعه از چراغ جمع کنید. در واقع با روشن شدن چراغ مادون قرمز علاوه بر این که شما و پرندگانتان از گرمای آنها بهرمند می‌شوید به نوعی می‌توانید محل آن‌ها را هم مدیریت کرده و با استفاده از لامپ مادون قرمز آن‌ها در یک نقطه مورد نظر خودتان جمع کنید. شاید به همین دلیل باشد که به لامپ‌های مادون قرمز در بازار مادر مصنوعی نیز گفته می‌شود. علاوه بر این لامپ‌های مادون قرمز می‌توانند، بسیاری از مریضی‌ها که در جوجه‌های پرندگان (به خصوص جوجه‌های تازه متولد شده که نیاز جدی به لامپ مادون قرمز به عنوان مادر مصنوعی دارند) حاصل می‌شود را تا حدی قابل توجهی کاهش دهند  کنترل سلامتی جوجه های چند روزه یکی دیگر از مزایا و معایب لامپ مادون قرمز است. لذا با توجه به مزایا و معایب لامپ مادون قرمز بسیاری از افرادی که به صورت صنعتی و یا به صورت غیر صنعتی و یا با علاقه شخصی اقدام به نگه داری حیوانات اعم از پرندگان و خزندگان و... می‌کنند، یکی از مشتریان ویژه و دائمی‌لامپ‌های مادون قرمز بوده و به صورت متداول از خرید خود را از فروشگاه نوراکو انجام میدهند

مزایا و معایب لامپ مادون قرمز برای انسان‌ها (کاربرد انسانی)

مزایا و معایب لامپ مادون قرمز باعث شده است که از این لامپ در درمان مشکلات انسانی نیز بهره گرفته شود. لامپ مادون قرمز با ساطع کرد امواج خود بر روی سیستم‌های عصبی، میزان گردش خون، و مواد سمی ‌که در بافت بدن موجب درد می‌شوند تاثیر گذاشته و در نهایت مجب کاهش درد می‌شود. علاوه بر این در درمان زخم‌ها و برخی از بیماری‌های پوستی نیز از اشعه مادون قرمز استفاده می‌شود. در مورد مزایا و معایب لامپ مادون قرمز باید به این نکته اشاره کرد که در صورت استفاده نادرست ممکن است که پوست بدن دچار التهاب و سوختگی شود. لذا توصیه مهم که توسط همه افرادی که در مورد مزایا و معایب لامپ مادون قرمز صحبت می‌کنند به وفور تکرار می‌شود این است که از این لامپ برای مدت کوتاه و با مشاوره پزشک استفاده کنید. علاوه بر این هرگز این لامپ را در زمان خواب به صورت روشن روی بدن خود نگذارید. مشاهده شده است که برخی از افراد با توجه به خاصیت ضد دردی که این لامپ ایجاد می‌کند، اقدام به روشن گذاشتن آن بر روی بدن خود در طول خواب شبانه می‌کنند که کار درستی نیست. 

مزایا و معایب لامپ مادون قرمز (کاربردهای متفرقه)

مزایا و معایب لامپ مادون قرمز بسیار زیاد است و در این مقاله امکان اشاره به همه موارد آن‌ها نیست. شاید مهمترین مزایا و معایب لامپ مادون قرمز مواردی بود که در بالا از آن‌ها یاد شد. علاوه بر آن در دستگاه‌های مختلف مانند دستگاه توموگرافی و همچنین دوربین‌های مادون قرمز نیز از مزایا و معایب لامپ مادون قرمز استفاده می‌شود. 

 

مقالات مرتبط