لامپ اس ام دی smd چیست؟ | بررسی کاربرد و معایب و مزایا

لامپ اس ام دی نسل بعدی لامپ‌های ال ای دی هستند که با چیپ‌هایی  پیشرفته‌تر و کوچک‌تری تجهیز شده‌اند. چیپ این لامپ نسبت به ال ای دی‌های دیپ و پاور پر قدرت‌تر و بادوام‌تر است. به دلیل حجم کم و نور زیادی که تولید می‌کنند در انواع چراغ‌ها ریسه‌ها و تجهیزات روشنایی کاربرد دارند.

لامپ smd

بیشتر بخوانید: مضرات لامپ ال ای دی

لامپ smd چیست؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید پاسخ سوال ال ای دی چیست را درک کنیم. ال ای دی مخفف کلمه lighting emitting diod  به معنی دیود های نور افشان است. تکنولوژی ال ای دی حاصل نور دهی مواد نیمه رسانا پس از عبور جریان الکتریسیته از چیپ ال ای دی است. SMD  کوتاه شده عبارت Surface Mount Device به معنای دیودهایی تعبیه و نصب شده که بر روی یک برد الکترونیکی است. اس ام دی در واقع همان ساختار ال ای دی را با عملکرد قوی‌تر دارد. چیپ اس ام دی کوچکتر است و هر چقدر سایز آن کوچکتر باشد امکان استفاده تعداد بالاتری در چراغ را دارد. اس ام دی ها لومن بیشتری  نسبت به ال ای دی های قدیمی‌تر تولید می‌کنند و طول عمر لامپ را افزایش می‌دهند.

از دیگر خصوصیات اس ام دی قابلیت تعمیر لامپ ال ای دی است. اس ام دی ها از رایج‌ترین نوع چیپ در لامپ‌های حبابی و غیره هستند. در این روش به جای تعویض کل لامپ یا چراغ می‌توانیم چیپ معیوب که به طور معمول به صورت لکه‌ی سیاه روی چیپ ظاهر می‌شود را از مدار خارج کرده و جای آن را با لحیم بپوشانیم. البته در برخی از موارد روشن نشدن لامپ SMD بخاطر استفاده از دیمر و یا مشکلات درایور ال ای دی است.

مزایای اس ام دی 

  • طول عمر بالا نسبت به ال ای دی های قدیمی‌تر
  • تولید نور بیشتر
  • سایز کوچک
  • پخش نور بالا
  • تولید نور یکنواخت

انواع لامپ اس ام دی

اس ام دی نواری

این نوع از اس ام دی برای نورپردازی نور مخفی و یا داخل آویزها استفاده می‌شود. طول این ریسه‌ها معمولا ۵ تا ۱۰ متر است. اما شما می‌توانید به اندازه ۳ سانتی متر آن‌ها را از هم جدا کنید. اگر یکی از لامپ‌ها سوخت به راحتی می‌توان آن را از مدار جدا کرد و از بقیه ریسه استفاده کرد. ریسه‌های اس ام دی بسیار پرنور هستند و طول عمر بالایی دارند. این ریسه‌ها گرما تولید نمی‌کنند و با تنوع رنگی که دارند به راحتی با بقیه دکوراسیون داخلی هماهنگ میشوند.

انواع لامپ اس ام دی

مهتابی اس ام دی

این مهتابی ها همانند مدل‌های قدیمی مهتابی فلورسنت طراحی شده‌اند و از تمامی مزایای لامپ‌های ال ای دی برخوردارند. نور این مهتابی‌ها دارای کیفیت بالایی است و نسبت به مهتابی های معمولی عمر بیشتری دارند. کاربران پس از تعویض این محصول با مهتابی های قدیمی خود با کاهش مقدار مصرف انرژي روبرو می‌شوند. 

مهتابی اس ام دی

ال ای دی های SMD RGB 

تکنولوژی SMD RGB LED امکان تغییر رنگ نور را با استفاده از سه دیود قرمز، آبی و سبز می دهد. به منظور تغییر رنگ نور، این دیودها با توجه به شدت های دقیق مخلوط می شوند. در پروژه های نور پس زمینه، استفاده از منبع ال ای دی RGB SMD برای نورپردازی یک معمول است. هر رنگ را می توان با یک وضعیت برنامه خاص مرتبط کرد تا یک عملکرد دقیق را به کاربر نهایی منتقل کند.

مزایای مهتابی اس ام دی

  • تولید نور بیشتر با حداقل مصرف برق
  • فاقد اشعه‌های مضر مانند ماورا بنفش
  • بدون نیاز به نصب استارتر و بالاست
  • فاقد مواد سمی مانند جیوه
  • راه اندازی سریع

اندازه انواع لامپ smd 

مزیت آشکار انواع لامپ smd این است که smd ها قابلیت این را دارند که که بین 10/1، 15/1، سایز و وزن تجهیزات هم رده خود ساخته شوند. انواع لامپ smd که معمولا برای روشنایی استفاده می شود معمولا 2 سایز دارند اندازه آن ها 3.5mm در 2.8mm (3528) و mm5 در 5mm (5050) است. اما بعضی از انواع لامپ smd ابعاد کمتر از 1 میلی متر دارند

اس ام تی چیست؟

تکنولوژی اس ام تی به معنای  Surface Mount Technology (SMT)است. اس ام تی به معنای قرار گیری چیپ و اجزای دیگر لامپ بر روی برد به صورت سطحی است. در واقع تفاوت اصلی اس ام دی و اس ام تی در روش مونتاژ آن‌ها می‌باشد. مناژ به روش SMT ارزان‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد.

اس ام دی نواری

تفاوت لامپSMD  و COB

لامپ اس م دی و سی او بی تفاوت چندانی از نظر ظاهری ندارند ولی عملکرد آن‌ها متفاوت است.

  • از لحاظ پخش نوری سی اوبی ها پخش متمرکز‌تری دارند به همین دلیل برای ساخت پروژکتورها بهترین گزینه است.
  • اس ام دی ها به طور متوسط در هر وات ۵۰ تا ۱۰۰ لومن تولید می‌کنند اما سی اوبی ۸۰ لومن بر وات تولید می‌کنند. 
  • اس ام دی ها نسبت به سی او بی ها گرمای کمتری تولید می‌کنند.
  • نور چیپ اس ام دی دارای تنوع رنگ است اما سی او بی تنها قادر به تولید یک رنگ هستند.

معایب لامپ اس ام دی

لامپ‌های ال ای دی کمترین آسیب را برای سلامتی انسان دارند البته استفاده طولانی مدت از نور سرد باعث سردرد و آسیب‌های چشمی می‌شود. یکی دیگر از معایب این محصولات قیمت لامپ ال ادی است. اگر چه به دلیل طول عمر بالا و دوامشان از سایر منابع نوری ارزان‌تر هستند.

منبع

پرسش های متداول

اس ام دی در واقع نوعی ال ای دی است که در اندازه کوچک و به عنوان چیپ در لامپ ها استفاده می شود
سی ا بی ها در واقع نسل بعدی اس ام دی ها هستند که با شاخص نمود رنگ مطلوب و زاویه تابش گسترده در انواع ریسه ها امروزه به کار می روند
اس ام دی در واقع کوتاه شده عبارت surface-mount device است که در واقع به معنای تجهیزاتی است که بر روی صفحه PCB نصب شده اند

مقالات مرتبط