لامپ متال هالید چیست

از جمله لامپ هایی که به طور گسترده برای روشنایی مکان های سرباز استفاده می شود لامپ متال هالید است. این لامپ ها از جمله لامپ های گازی هستند که ساختاری شبیه لامپ بخار جیوه دارند با این تفاوت که شاخص نمود رنگ بهتری دارند. در این مقاله بررسی می کنیم که لامپ متال هالید چیست ؟ و کارایی آن چگونه است.

لامپ متال هالید چیست

ساختار لامپ متال هالید چیست ؟

لامپ متال هالید چیست ؟ از سال 1960 لامپ های متال هالید به عنوان یک منبع نور، برای کاربردهای مختلف استفاده می شود. لامپ متال هالید نوعی از لامپ های گازی است که از طریق ایجاد یک قوس الکتریکی درون ترکیبی از گازها نور تولید می کند. ترکیب گازهای داخل لامپ متال هالید چیست ؟ ترکیب این گازها شامل جیوه ، زنون یا آرگون و یک نوع از متال هالیدها است. متال هالیدها در اثر ترکیب هالوژن با یک فلز ایجاد می شوند. در لامپ های متال هالید فلزات معمولا باید با برم ترکیب شوند. علاوه بر این نوع متال هاید استفاده شده دمای رنگ لامپ را مشخص می کند.

ساختار لامپ متال هالید چیست ؟

ساختار درونی لامپ متال هالید چیست ؟

لامپ متال هالید چیست و ساختار آن چگونه است ؟ لامپ متال هالید از دو بخش اصلی تشکیل شده است. این دو بخش حباب بیرونی و لوله آرک درونی است. اتفاقات اصلی در لوله آرک درونی رخ می دهد. هنگامی که لامپ متال هالید خاموش می شود جیوه و متال هالیدها درون لوله آرک متراکم می شوند. روند اصلی تولید نور لامپ متال هالید چیست ؟ دو الکترود در دو انتهای لوله قوس الکتریکی وجود دارد. هنگامی که ولتاژ به لامپ اعمال می شود جریان در یک الکترود آغاز و به دیگری انتقال می یابد. این روند سبب گرم و بخار شدن جیوه می شود و جریان برق را انتقال می دهد. این گرما باعث می شود متال هالید ها به گاز تبدیل شده و از قوس الکتریکی دور شوند و در اثر این روند نور سفید خیره کننده ای تولید می شود.

ساختار درونی لامپ متال هالید چیست ؟

جنس لامپ متال هالید چیست ؟

روند تولید نور لامپ متال هالید شدت بالایی دارد و موادی که برای ساخت لامپ استفاده می شود باید مقاومت بالایی داشته باشند. لوله آرک داخلی معمولا از سرامیک یا کوارتز ساخته می شود. حباب بیرونی از جنس شیشه بروسیلیکات است و باعث می شود میزان اشعه یو وی که لامپ هنگام روشنایی ساطع می کند به حداقل برسد. در برخی از این لامپ ها ممکن است از روکش فسفر در لایه بیرونی لامپ، برای کاهش این اشعه یو وی هم استفاده شود.

مزیت لامپ متال هالید چیست ؟

برای اینکه بدانیم مزایای لامپ متال هالید چیست باید آن را با لامپ های دیگر مقایسه کنیم. متال هالیدها مزایای بسیاری نظیر قابلیت کار در دمای محیط های مختلف، قابلیت تولید نور با دمای رنگ های گوناگون را دارند و در چراغ های گوناگون قابل استفاده هستند. این لامپ ها طول عمر بالایی دارند و در مکان های داخلی و خارجی بخصوص در مناطق مخاطره آمیز استفاده می شوند. اما معایب لامپ متال هالید چیست ؟ این لامپ ها در مقابل لامپ های فلورسنت و کم مصرف معایبی دارند. نظیر اینکه در یک لامپ متال هالید برای گرم شدن لامپ به مقداری زمان نیاز داریم. فلورسنت ها به دلیل ساختاری که دارند به این زمان نیاز ندارند. علاوه بر این کارآمدی بیشتری هم دارند. آن ها تنها 50 درصد انرژی ای که متال هالید ها لازم دارند را مصرف می کنند. علاوه بر این فلورسنت ها طول عمر بیشتری دارند. از معایب فلورسنت ها می توان دمای رنگ بسیار سرد آن ها را نام برد. علاوه بر این برای جایگزینی یک لامپ متال هالید باید از چندین لامپ فلورسنت استفاده کنیم تا همان مقدار نور را ساطع کند

کاربرد لامپ متال هالید چیست ؟

از سال 1960 لامپ های متال هالید به عنوان یک منبع نور برای کاربردهای مختلف استفاده می شوند. از این لامپ ها برای روشنایی زمین های ورزشی، پارکینگ ها و روشنایی خیابان ها، روشنایی مراکز خرید و کارخانه ها استفاده می شود. این لامپ ها علاوه بر عمر طولانی، کارایی بالایی دارند

منبع

www.shineretrofits.com

مقالات مرتبط