طول عمر لامپ | بررسی عمر لامپ ال ای دی، مهتابی، هالوژن و ...

یکی از ویژگی هایی که لامپ‌های ال ای دی را به منبع نوری بی نقص تبدیل می‌کند، طول عمر بالای آن است. تولید کنندگان محصولات ال ای دی ادعا دارند که لامپ ال ای دی می‌تواند تا بیش از یک دهه روشنایی خانه شما را تامین کند. حالا این سوال مطرح می‌شود که طول عمر واقعی لامپ ال ای دی چقدر است؟ منابع نوری دیگر مانند لامپ هالوژن، فلورسنت و لامپ رشته‌ای چقدر عمر می‌کنند و چه اقداماتی باعث می‌شود لامپ ما بیشتر عمر کند؟

طول عمر لامپ ال ای دی

طول عمر لامپ ال ای دی

عمر لامپ‎های ال ای دی بیشتر از هر نوع منبع نوری است. عمر متوسط این لامپ‌ها با توجه به برند و وات ۲۵۰۰۰ ساعت تا ۵۰۰۰۰ ساعت است. البته نوع نگهداری و استفاده از دیمر می‌تواند بر عمر مفید این لامپ‌ها تاثیر گذارد. این لامپ‌ها پس از اتمام عمرشان ناگهان نمی‌سوزند بلکه مقدار لومن تولید شده به آرامی کم می‌شود. البته تعمیر لامپ ال ای دی یکی از راه‌های افزایش طول عمر آن‌ها است. دلایل طول عمر بالای لامپ ال ای دی:

کنترل گرما

یکی از عواملی که باعث شده این منبع نوری به راحتی نسوزد سیستم مدیریت گرمایی آن است. از جهتی وجود درایور ال ای دی که با کنترل جریان ورودی باعث می‌شود ولتاژ ورودی بالا نرود.  وجود قطعه‌ای به نام هیت سینک در لامپ ال ای دی گرمای تولید شده در لامپ را در خود ذخیره کرده و به آرامی به اطراف لامپ انتقال می‌دهد. یکی از اصطلاحاتی که به نور ال ای دی نسبت می‌دهند نور سرد است.

ساختار داخلی

لامپ‌های ال ای دی برخلاف لامپ‌های رشته‌ای و یا فلورسنت هیچ نوع شیشه‌ای در ساختار خود ندارند. چیپ و اعضای داخلی آن‌ها از جنس پلاستیک فشرده است. این ساختار باعث شده تا این لامپ در مقابل لرزش‌های خفیف و ضربه‌های فیزیکی مقام باشد. لامپ اس ام دی و لامپ سی او بی به دلیل تکنولوژی جدیدتری که دارند عمر بیشتری دارند.

طول عمر انواع لامپ

طول عمر لامپ هالوژن: لامپ‌ هالوژن گرمای زیادی تولید می‌کند و به دلیل وجود گاز جیوه در ساختارش عمر کمتری نسبت به لامپ ال ای دی دارد. میانگین عمر این لامپ ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت است.

طول عمر لامپ مهتابی: لامپ‌ مهتابی ۷۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ ساعت طول عمر دارد. گاهی مهتابی‌ها قبل از پایان عمرشان مفیدشان باید تعویض شوند چون دچار نقص چشمک زدن و کاهش نور می‌شوند.

طول عمر لامپ مهتابی

لامپ رشته‌ای: لامپ‌های رشته‌ای در میان منابع نور قدیمی کمترین طول عمر را دارند آن‌ها به طور میانگین ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ ساعت طول عمر دارند. هرچند این لامپ‌ها به دلیل ساختار شکننده‌ای که دارند معمولا پیش از عمر مفیدشان از کار می‌افتند.

طول عمر لامپ رشته ای

لامپ بخار سدیم: عمر مفید لامپ بخار سدیم حدود ۳۰۰۰ ساعت است.

طول عمر لامپ متال هالید

لامپ بخار جیوه: طول عمر این لامپ‌ها حدود ۲۰۰۰۰ ساعت است.

طول عمر لامپ یو وی: لامپ یو وی ۹۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ ساعت طول عمر دارد.

عمر لامپ‌ها چگونه اندازه گیری می‌شود

صنایع روشنایی میانگین طول عمر را با ARL بیان می کنند. هنگامی که قرار است میزان طول عمر ال ای دی اندازه گیری شود باید ۵۰ درصد لامپ ها در یک آزمایش بخصوص تا سوختن تحت نظر قرار بگیرند. برای مثال اگر ۱۰۰ لامپ فلورسنت مورد ازمایش قرار بگیرد و 50 حباب آن بعد از ۱۰۰۰۰ ساعت بسوزند، مدل ARL آن می شود ۱۰۰۰۰ ساعت. در عین حال برخی لامپ ها ممکن است قبل و بعد از ۱۰۰۰۰ ساعت بسوزد. ۱۰۰۰۰ ساعت نقطه ای است که ۵۰ درصد آن ها می سوزند بنابراین طول عمر این لامپ ها می شود ۱۰۰۰۰ ساعت.

دلایل سوختن لامپ ال ای دی چیست

سیم کشی نامناسب 

کیفیت سیم کشی ساختمان و نوسانات برق بر عمر لامپ ال ای دی تاثیر می‌گذارد. زمانی که ولتاژ بیشتر از تحمل درایور به لامپ برسید لامپ از کار می‌افتد. استفاده از محافظ برق کنتور و سیم‌کشی باکیفیت از سوختن پیش از موعد لامپ جلوگیری می‌کند.

کیفیت قطعات داخل لامپ

برخی از تولید کنندگان لامپ ال ای دی از چیپ ال ای دی نامرغوب و یا درایورهای بی کیفیت در تولیدات خود استفاده می‌کنند. عمر این لامپ‌ها معمولا با تبلیغاتی که می‌کنند همخوانی ندارند. پیشنهاد می‌شود مصرف‌کنندگان بهترین برند لامپ ال ای دی را تهیه کنند. 

شرایط محیطی

اگر دمای محیط خیلی گرم و یا خیلی سرد باشد باعث آسیب به لامپ می‌شود. رطوبت یکی دیگر از عوامل موثر در طول عمر لامپ می‌باشد و طبیعی است که اگر محیط مورد نظر دارای رطوبت زیادی باشد قطعات داخل لامپ بر اثر رطوبت دچار پوسیدگی و خوردگی می گردد و در نتیجه طول عمر لامپ کاهش می یابد. بنابراین بهتر است برای محیط های مرطوب از لامپ های با کیفیت تر و دارای IP استفاده شود زیرا این لامپ ها در برابر رطوبت و سرما مقاوم هستند.            

محیط های اسیدی یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر طول عمر واقعی لامپ ال ای دی است و زمانی که این لامپ ها در محیط های اسیدی و یا مکان هایی که دارای مواد شیمیایی هستند نصب می شوند باعث کاهش طول عمر این لامپ ها میشوند. بنابراین لامپ هایی که در این محیط ها نصب می شوند طول عمر کمتری دارند زیرا مواد شیمیایی و اسیدی باعث از بین رفتن قطعات و تجهیزات مربوط به لامپ می گردد.

شرایط نگهداری

خاموش و روشن شدن زیاد لامپ باعث آسیب به مدار لامپ می‌شود همچنین روشن ماندن لامپ در طولانی مدت از عمر لامپ می‌کاهد. از دیگر عواملی که عمر لامپ را کاهش می‌دهد استفاده از دستمال مرطوب هنگام تمیز کردن لامپ است.

منبع

مقالات مرتبط