سیم ارت اجاق گاز ( نحوه نصب، رنگبندی + آموزش تصویری)

امروزه برای بالا بردن سطح ایمنی در بیشتر وسایل برقی یا در تمامی این لوازم از سیم ارت به زمین استفاده می شود. ممکن است برای شما نیز سوال  شده باشد که:

  • سیم ارت اجاق گاز چیست؟
  • علت به کارگیری سیم ارت در لوازم برقی چه می باشد و سیم ارت چگونه از برق گرفتگی جلوگیری می کند؟
  • سیم ارت چگونه نصب می شود؟
  • سیم ارت در اجاق گاز دارای چه رنگ بندی هایی می باشد ؟

 در این مقاله به این سوالات مهم پاسخ داده خواهد شد و ابتدا به این سوال اساسی می پردازیم که سیم ارت اجاق گاز چیست؟

سیم ارت اجاق گاز

سیم ارت و کاربرد آن

کابل انعطاف پذیری که جریان الکتریکی بسیاری از لوازم برقی را تامین می کند، علاوه بر سیم فاز و نول دارای هادی زمینی نیز می باشد. امروزه برای بالا بردن سطح ایمنی در بیشتر لوازم برقی از سیم ارت استفاده می شود. به این دلیل که سیم ارت از برق گرفتگی افراد جلوگیری می کند. هم چنین از خود وسیله برقی در برابر اضافه ولتاژ محافظت می نماید. در داخل وسیله ی برقی، سیم ارت به بدنه ی خارجی دستگاه وصل می شود و طرف دیگر آن به زمین متصل می گردد. 

سیم ارت اجاق گاز هم به همین شکل است. سیم ارت اجاق گاز نشتی جریان برق را به زمین منتقل می کند و از خسارت های مالی و جانی و آتش سوزی جلوگیری می کند. شایان ذکر است که گاهی اوقات ممکن است موقع دست زدن یا هرگونه تماس با اجاق گاز دچار برق گرفتگی خفیفی شوید، در این حالت نشتی جریان برق رخ  داده است. این نشتی جریان برق ممکن است تحت تاثیر علل مختلف رخ داده باشد. پس با توجه به مواردی که گفته شد نیاز است که هم در اجاق گاز هم در سایر لوازم برقی از سیم ارت استفاده شود. 

 هنگامی که بدنه ی یک اجاق گاز دارای برق می شود، تنها یک تعمیرکار و تکنسین حرفه ای می تواند آن را رفع کند. به این دلیل که علت برق دار شدن بدنه ی اجاق گاز به راحتی قابل تشخیص نیست. چون علل گوناگونی ممکن است منجر به این اتفاق شده باشد. از دلایلی که می توانند موجب برق دار شدن بدنه اجاق گاز شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذوب شدن یا پوسیده شدن روکش سیم اجاق گاز
  • شستن اجاق گاز هنگامی که به برق متصل است. 
  • افزایش ولتاژ های ناگهانی
  • وارد کردن اجسام فلزی درون اجاق گاز

سیم ارت اجاق گاز سیم ارت و کاربرد آن

 وصل کردن سیم ارت

 ابتدا باید بدانید که سیستم ارتینگ از یک سیم ارت و یک چاه ارت تشکیل شده است .این دو منتقل کننده جریان الکتریکی یا برق به زمین هستند. برای تجهیز یک وسیله ی برقی به سیستم ارتینگ، باید بدنه ی اجاق گاز یا مصرف کننده‌ای که در اختیار داریم، با استفاده از یک رشته سیم به سیم ارت متصل شود. سپس سمت دیگر سیم ارت به چاه ارت یا سیستم لوله کشی منزل متصل ‌شود. در واقع چاه ارتی که حفر می‌شود در عمق زمین است و این چاه تا زمانی که به رطوبت برسد، بایستی کنده شود.

درون این چاه ارت یک صفحه ی مسی قرار دارد که آن صفحه را به یک سیم مسی جوش زده‌اند. اساساً اطراف صفحه ی مسی را با بتونیت پر می‌کنند و پس از آن سیم را به بیرون از چاه ارت هدایت می‌نمایند. سیم مسی از این قسمت به همه ی دستگاه‌های برقی و یا اجاق گاز وصل می‌شود و از آن‌ها در مقابل اضافه ولتاژ حفاظت می‌کند.

امروزه کابل و سیم ارت را با مارک های گوناگونی در سطح بازار مشاهده می‌کنید. هر کدام از این برند ها  از درجه کیفی متفاوتی برخوردار هستند. برای انتخاب کردن بهترین و با کیفیت ترین کابل ارت، باید به مراکز فروش معتبر مراجعه نمایید.

 وصل کردن سیم ارت

رنگ بندی سیم 

رنگ سیم ارت اجاق گاز معمولاً سبز و زرد می باشد. یکی از رنگ‌ها بایستی حداقل به اندازه ی 30 درصد از سطح رشته و حداکثر به اندازه ی 70 درصد از سطح رشته سیم را بپوشاند و رنگ دیگر بقیه سطح را پوشش دهد. 

دقت داشته باشد که رنگ بندی سیم‌ها، که گفته شد به رنگ زرد و سبز هستند، به منظور شناسایی سیم است که برای اتصال زمین و یا تدابیر حفاظتی مشابه  آن به کار می رود. اصولاً برای مشخص نمودن رشته سیم نول از رنگ آبی استفاده می‌کنند. اما در مواردی که سیم نولی در کار نباشد، می‌توان از این رنگ برای مشخص نمودن هر رشته‌ای از کابل به غیر از رشته ی مخصوص اتصال زمین یا هادی حفاظتی بهره برد.

در حقیقت برای تولید کردن سیم و کابل‌های مختلف از رنگ‌های گوناگونی استفاده می‌شود که کابل افشان از این موضوع مستثنی نیست. کابل افشان کابلی انعطاف پذیر است که باتوجه به ویژگی ها و مشخصاتی که دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

رنگ بندی سیم

نحوه ی نصب سیم ارت اجاق گاز

به منظور نصب کردن سیم ارت اجاق گاز، لازم است که طبق مراحل زیر عمل کرد:

  • سیم اجاق گاز بایستی به دو شاخه‌ای ارت‌دار زیر کابینت‌ها وصل شود. 
  • دقت کنید که سیم اجاق گاز را به پریزی که بالای اجاق قرار دارد، نباید وصل کنید. به این دلیل که حرارت مستقیم موجب سوختگی سیم می‌شود و در نهایت برق گرفتگی اتفاق می‌افتد.   
  • سیم ارتی که برای اجاق گاز مورد استفاده قرار می گیرد، دارای اتصال ارت است. هنگامی که سیم بندی ساختمان به سیم ارت تجهیز شده باشد، سرویس کار باید اتصال مربوط به آن را برقرار نماید. اما در صورتی که سیم بندی ساختمان به سیم ارت تجهیز نشده باشد، سرویس کار قادر به برقراری این اتصال نخواهد بود.
  • دقت داشته باشید که سیم ارت حتما به رنگ سبز و زرد می باشد.
  • توجه داشته باشید که به منظور اتصال اجاق گاز به برق و حفاظت از این وسیله ی برقی، نیاز است که از محافظ برق استفاده کنید. در این صورت هنگامی که نوسانات برق وجود داشته باشد، صدمه ای به قطعات الکترونیکی وسیله وارد نمی شود.   
  • کابل مفتولی، نوعی کابل هست که برای نصب ثابت به کار گرفته می شود و از قابلیت انعطاف کمتری نسبت به بقیه کابل‌ها برخوردار است.

دراین مقاله سیم ارت اجاق گاز و دلیل استفاده از آن و نحوه ی نصب و رنگ بندی این سیم مورد بررسی قرار گرفت. امید است که پس از مطالعه ی این مطلب به اطلاعات کافی رسیده باشید. این کابل ها همانند بقیه کابل ها دارای مشخصات فنی به خصوصی هستند و در مکان های گوناگونی استفاده می شوند

پرسش های متداول

سیم ارت به همه ی لوازم برقی دارای دو شاخه که بخشی از بدنه ی آن ها فلزی است، مانند اجاق گاز، لباس شویی، ظرفشویی، یخچال و ... وصل می شود.
به این دلیل که تخلیه بار الکتریکی اجاق گاز از بدن فرد عبور نکند و این بار الکتریکی به زمین منتقل شود،از سیم ارت استفاده می شود.
یک خط عمودی با 3 خط افقی زیر آن که از اولی تا سومی طول آن ها کمتر می شود.

مقالات مرتبط