زمان نوردهی به گیاه

روشن بودن چراغ های فضای گلخانه و لامپ رشد گیاه در طول 24ساعت شبانه روز بسیار منطقی است که در کل زمان نوردهی به گیاه محسوب میشود. قطعاً نور بیشتر و حساب شده و مشخص بودن زمان نوردهی به گیاه به معنای رشد بیشتر و عملکرد بهتر سیستم گلخانه ای است. در این شکی نیست که زمان نوردهی به گیاه و روشن ماندن بیشتر و اصولی چراغ ها باعث رشد بیشتر میشود. اما واقعا آیا زمان نوردهی به گیاه بازدهی گلخانه را افزایش میدهد و باعث رشد بهتر و بیشتر میشود یا برعکس باعث آسیب رساندن به گیاهان میشود؟ در واقع زمان نوردهی به گیاه مسئله ای است بین بازدهی، رشد بیشتر و آسیب زدن به گیاهان. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که زمان نوردهی به گیاه باعث بازدهی بهتر میشود یا آسیب رسیدن به گیاهان.

زمان نوردهی به گیاه

تاثیرات زمان نوردهی به گیاه

روشن بودن چراغ ها بصورت شبانه روزی به گیاهان شما روشنایی و نور بیشتری میرساند، اگر شما به این مسئله پی بردید که میزان روشنایی نور روز در فضای شما به میزان لازم برای رشد گیاهانتان وجود ندارد این یک راه حل هوشمندانه است. اما بهترین راه حل نیست. اگر گیاهان شما به نوردهی و روشنایی بیشتری نیاز دارند، بهترین راه برای حل این مشکل و اصلاح وضعیت موجود، این است که چراغ های بیشتری جهت روشنایی فضای خود تهیه کنید یا گیاهان خود را با گیاهان قویتری تعویض کنید که به نور کمتری نیاز داشته باشند، روشن ماندن مداوم چراغ ها ایده خوبی به نظر نمیرسد. باید موارد مثبت و منفی زمان نوردهی به گیاه را بررسی کنیم.

تاثیرات زمان نوردهی به گیاه

مزایای زمان نوردهی به گیاه

در بحث زمان نوردهی به گیاه ،روشن ماندن چراغ ها بصورت شبانه روزی یک مزیت دارد، به گیاهان نور بیشتری می تابد که این نور و روشنایی بیشتر به معنای رشد سریعتر خواهد بود. یعنی اگر چراغ ها را بصورت مداوم روشن بگذارید قطعاً رشد بیشتری از گیاهان خواهید دید، اما معایب این روشنایی مداوم بیشتر از مزایای آن است و روشن گذاشتن چراغ ها بصورت مداوم در هنگام گلدهی به گیاهان آسیب میزند و رشد گیاهان به گلدهی نمیرسد، مگر آنکه روشنایی چراغ ها را به 12 ساعت در شبانه روز کاهش دهید. اگر گیاهان شما در مرحله گلدهی باشند و بصورت شبانه روزی به آنها روشنایی بتابد قطعاً فاجعه ای در گلخانه رخ خواهد داد و همه گیاهان به مرحله گیاهخواری برگردانده میشوند و دوباره باید وارد مرحله گلدهی شوند مگر آنکه مدت زمان نوردهی به گیاه و روشنایی چراغ ها را به 12 ساعت کاهش دهید. پس هیچوقت در زمان گلدهی چراغ ها را مداوم روشن نگذارید.

مزایای زمان نوردهی به گیاه

 معایب زمان نوردهی به گیاه

بزرگترین و مهمترین مسئله زمان نوردهی به گیاه و روشنایی مداوم در زمان نوردهی گیاه این است که گیاهان شما به این ترتیب هیچ دوره استراحتی نخواهند داشت. مطمئناً میتوانید چراغ ها را همیشه روشن بگذارید، گیاهان شما سریعتر رشد خواهند کرد، اما اگر زمان نوردهی به گیاه بصورت مداوم باشد گیاهان به مرور زمان ضعیف و ضعیف تر خواهند شد و به میزانی که باید مقاومت ندارند و در معرض بیماری و آسیب قرار خواهند گرفت. برای مثال میتوان به این فکر کرد که آیا ما به عنوان انسان میتوانیم بدون استراحت کردن و بدون خوابیدن به زندگی ادامه دهیم؟ بله میتوانیم، چند روز مداوم این کار را انجام میدهیم اما هر چه بیشتر زمان میگذرد خسته تر میشویم و انرژی بیشتری از دست خواهیم داد و در معرض بیماری قرار میگیرم و کاملاً در شرایطی قرار خواهیم گرفت که نیاز به خوابیدن داریم. به همین ترتیب گیاهان شما هم نیاز به استراحت دارند.

منبع

https://growlightinfo.com

 

مقالات مرتبط