روشنایی پارک

پارک به عنوان یک مکان مهم فرهنگی و تفریحی در شهر ها و جوامع شناخته شده است، به همین علت روشنایی پارک برای آرامش و امنیت شهروندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با پیشرفت جوامع و تکنولوژی ، عملکرد، سبک و طراحی پارک ها تحت تأثیر ایده های طراحی حرفه ای طراحان روشنایی پارک قرار گرفته است، بنابراین پارک ها بسته به مکان قرارگیری و نوع کاربری، ویژگی های متفاوتی دارند. 

روشنایی پارک

وظیفه طراحان در طراحی نورپردازی و روشنایی پارک ، استفاده از هنر مدل سازی و نورپردازی، بوسیله منابع نوری مانند لامپ ال ای دی و پروژکتور ال ای دی ، برای انعکاس ایده طراحی در پارک با توجه به ویژگی های عملکردی و اشیاء خاص مورد نیاز در آن است.

روش های نورپردازی و روشنایی پارک

روش های نورپردازی و روشنایی پارک

برای تعیین روش نورپردازی و روشنایی پارک ، ابتدا باید موضوع کاربری و سبک پارک را مشخص کنیم. قبل از شروع به طراحی ، باید تمام موارد طراحی را با دقت مطالعه کنیم ، با طراحان برجسته حرفه ای و دیگر طراحان روشنایی پارک ها ارتباط برقرار کنیم و عملکرد المان ها و سازه های مختلف را به طور کامل درک کنیم. ایده طراحی منظره ، روش نورپردازی و روشنایی پارک را تعیین می کند و از روش ترکیب و تلفیق نور و سایه و همچنین تغییر رنگ برای ایجاد مناظر زیباتر استفاده می کند. در جاده ها، میدان ها، سکوها و مکان های سرپوشیده باید از روشنایی عمومی برای به دست آوردن روشنایی یکنواخت در محیط استفاده شود. این نه تنها در فعالیت های افراد تاثیر گذار است ، بلکه استفاده وکاربری انواع تجهیزات روشنایی را نیز ساده تر می کند. در روشنایی پارک ها، برخی از قسمتها یا نقاط مهم که باید بر آنها تأکید شود، باید به صورت تخصصی نورپردازی شوند ، مانند ورودی های پارک ، نمای المانهای اصلی ، مجسمه ها و برخی گیاهان زینتی و ... ، با استفاده از رنگ و تغییرات نور و روشنایی و همچنین از سایه برای برجسته کردن زیبایی یا تفهیم مضامین اشیا استفاده می شود.

منابع روشنایی پارک

منابع روشنایی پارک

انتخاب منابع روشنایی مختلف مزایای خاص خود را در کارآیی ، رنگ نور ، ارائه رنگ و دیگر متغیرهای روشنایی پارک دارند. در مکانهایی که نیاز به رنگ نور خاص و متفاوت وجود ندارد ، مانند جاده ها ، سکوها ، حجم ها ، عموماً می توان کارایی را ملاک قرار داد. بطور کلی از لامپهای جیوه پر فشار با روشنایی بالا ، و لامپهای گازی سدیم و متال هالید، برای بهبود راندمان روشنایی و صرفه جویی انرژی در این فضاها استفاده می شود. همچنین برای روشنایی عمومی داخلی ، از لامپهای فلورسنت و کم مصرف می توان به عنوان منبع نور استفاده کرد. انتخاب و چیدمان لامپ ها و پرژکتور ها در روشنایی پارک ، باید بر اساس سبک و کاربری پارک باشد. شکل لامپ ها و پرژکتورها باید با موضوع ، کاربری و روشنایی پارک و فضای محیط مطابقت داشته باشد. در روند طراحی روشنایی پارک ،کورکورانه دنبال تجمل و یا سادگی نباشید، چون با این کار حس ناسازگاری با محیط را ایجاد می کنید. با انتخاب صحیح لامپ ها و پرژکتورها نه تنها می توانید نقش منبع اصلی روشنایی بوسیله آنها ایفا کنید، بلکه شکل و چیدمان مناسب آن نیز می تواند درک حس زیبایی محیط را در افراد ایجاد کند و به بخشی از چشم انداز و زیبایی پارک تبدیل شود. ترکیب انتخاب و چیدمان لامپ ها و منبع نور در روشنایی پارک می تواند جلوه های متفاوتی در محیط ایجاد کند.

 اصول انتخاب منبع روشنایی

اصول انتخاب منبع روشنایی

روشنایی فضاهای اصلی ، خیابان ها و سکوهای پارک به طور کلی باید بوسیله لامپ هایی با روشنایی و پخش نور بیشتر تامین گردد، تا روشنایی یکنواخت تر و فضای گرمتر به دست آید. منابع نوری مسیر های فرعی و چراغ های فضای سبز را می توان با روشنایی کمتر و دمای رنگ پایین تر انتخاب کرد تا فضایی صمیمانه و دلنشین در مسیرهای پیچ در پیچ پارک شکل گیرد. چمن زارهای بزرگ و بوته های کم ارتفاع در مسیر های پارک را می توان به صورت یکدست مرتب کرد، و بوسیله چراغ های چمنی آنها را نورپردازی کرد که این امر می تواند در زیباسازی فضای پارک نقش مهمی داشته باشد. با این حال ، همه منابع نوری در روشنایی پارک ، باید با طراحی کلی محیط پارک هماهنگ بوده و دارای سبک یکپارچه ای برای دستیابی به هماهنگی و وحدت نورپردازی و مدل سازی زیبایی منظر باشند. به طور کلی ، طراحی روشنایی پارک باید با سبک و کاربرد پارک مطابقت داشته باشد و در عین حال ، باید رنگارنگ و از نظر بصری جذاب باشد ، ضمن اینکه در مصرف برق هم صرفه جویی شود و در نتیجه هزینه های عملیاتی را کاهش دهد.

منبع

www.tachyonlight.com

مقالات مرتبط