خواص لامپ مادون قرمز

حتما تا به حال اسم لامپ های حرارتی یا لامپ مادون قرمز را شنیده اید.لامپ های مادون قرمز یا حرارتی لامپ هایی هستند که با تولید اشعه مادون قرمز همانند خورشید ما و سایر موجودات را در روند سلامتی و بهبودی یاری می کنند.با توجه به خواص لامپ مادون قرمز از آن ها برای مصارف گوناگونی در صنعت و پزشکی استفاده می شود .در این مقاله با توجه به خواص لامپ مادون قرمز برخی موارد استفاده آن‌ها را با هم بررسی می کنیم :

مشاوران نوراکومارت به همه سوالات شما پاسخ می‌دهند.

برای دریافت مشاوره تخصصی با شماره 02166346106 تماس بگیرید.

 

خواص لامپ مادون قرمز

خواص لامپ مادون قرمز از کجا نشأت میگیرد؟

همانطور که از کلاس های فیزیک دوران دبیرستان به خاطر دارید انرژی الکترومغناطیس به طیفی با طول موج های مختلف تقسیم می شود.بعضی از این طول موج ها برای چشم انسان مرئی است و آن ها را با رنگ های رنگین کمان به خاطر می سپردیم و به آن نور مرئی می گوییم. اما در آن طیف فرکانس هایی هم وجود دارد که مرئی نیستند و اشعه مادون قرمز یکی از آن ها است.کلمه انگلیسی مادون قرمز Infrared است که از کلمه Infra به معنی زیر گرفته شده و Red هم رنگی است که طولانی ترین طول موج و پایین ترین فرکانس را در طیف مرئی داراست.از آنجایی که اشعه مادون قرمز طول موجش طولانی تر و فرکانس کمتر از نور قرمز دارد آن را به شکل below_red  که به آن Infrared می گویند نامگداری کرده اند.

کاربردهای خواص لامپ مادون قرمز

لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی

استفاده از لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی درمانی ارزان ، آسان، ایمن و بسیار موثر برای تسکین درد به جای انتخاب دارو یا جراحی هستند. لامپ مادون قرمز یک لامپ است که نور مادون قرمز نامرئی را از خود ساطع می کند و هنگام قرار گرفتن در معرض آن ممکن است مقداری گرما روی پوست خود احساس کنید ، اما به این دلیل است که نور مادون قرمز در واقع در حالی که گردش خون شما را بهبود می بخشد، به پوست شما نفوذ می کند. لامپ های مادون قرمز برای جراحات ، زخم ها ، دردهای عضلانی و حتی زخم های ناشی از دیابت مناسب هستند. در اینجا مراحلی که باید برای استفاده موثر از لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی رعایت کنید آمده است :

تنظیم لامپ

اولین قدم برای استفاده موثر از لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی این است که لامپ را در جایی که می توانید جلسه درمان را راحت بگذرانید تنظیم کنید، می توانید آن را روی صندلی، میز کار یا هر مکان دیگری که می توانید به راحتی در معرض نور مادون قرمز قرار بگیری ، محکم کنید. از دیگر  مواردی که در استفاده از لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی باید رعایت کرد فاصله است

فاصله 18-24 اینچ

اطمینان حاصل کنید که پوست شما خیلی نزدیک به لامپ نیست ، باید فاصله بین 18 تا 24 اینچ وجود داشته باشد تا حداکثر کارایی را از جلسه دریافت کنید. از آنجا که اشعه های مادون قرمز قادر به نفوذ به عمق پوست حتی با فاصله مشخص هستند ، بنابراین لازم نیست پوست را بسیار نزدیک به لامپ قرار دهید. فاصله برای محافظت از پوست مهم است.

مدت زمان جلسه

 هر جلسه بهتر است بین 10-15 دقیقه و نه بیشتر از آن متغیر باشد. برخی معتقدند که مدت زمان بیشتر مفید خواهد بود.  اما در مورد سر باید دقت کنید که افرادی برای تسکین درد ، جلسات  را برای سر خود نیز انجام می دهند. مدت زمان این جلسه نور مادون قرمز برای سر باید فقط 10 دقیقه در هر جلسه باشد. سر حساس ترین قسمت بدن انسان است ، بنابراین نباید بیش از زمان مورد نیاز در معرض اشعه های نور قرار گیرد. با پیروی از مراحل فوق ، شما از طریق یک لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی یک جلسه درمانی مادون قرمز بسیار موثر خواهید داشت. با این حال ، مطمئن شوید که قسمت خاصی از بدن را بین جلسه به این طرف و آن طرف حرکت می دهید.

لامپ مادون قرمز فیزیوتراپی

خواص لامپ مادون قرمز در کنار خواص نور خورشید

خواص لامپ مادون قرمز از آنجا ناشی می شود که حدود 80 % اشعه های خورشید در محدوده مادون قرمز طیف الکترومغناطیس تابیده می شود.این اشعه های نامرئی موجب گرم شدن اجسام می شوند که بدن انسان هم از آن دسته اند.نکته اصلی که در مورد این اشعه ها وجود دارد این است که آن ها هوا را گرم نمی کنند.         

خواص لامپ مادون قرمز در حوزه سلامتی

در محدوده طیف مادون قرمز یا فرو سرخ 3دسته بندی وجود دارد:  فروسرخ بالا Far Infrared ، فروسرخ متوسط Mid Infrared  ، فروسرخ پایین Near Infrared  که از این میان از اشعه های مادون قرمز بالا برای تکنولوژی حوزه سلامت استفاده می شود. خواص لامپ مادون قرمز از انرژی گرمایی آن است که می تواند عمیقا به بدن نفوذ کند (تا عمق 3.5 اینچی) که به این معنی است که خواص لامپ مادون قرمز می تواند نه تنها به پوست بلکه به ماهیچه ها،تاندون ها،رباط ها و ...هم برسد.

تاریخچه کشف خواص لامپ مادون قرمز

قبل از بررسی خواص لامپ مادون قرمز به تاریخچه کشف این اشعه می پردازیم.اشعه مادون قرمز در اوایل قرن نوزدهم توسط ویلیام هرچل ستاره شناسی که سیاره اورانوس را کشف کرد، شناخته شد. در واقع اندازه گیری دمای مختلف رنگ های نور مرئی منجر به این کشف شد.هرچل در ابتدا متوجه شد که در طیف نور دمای رنگ ها از بنفش به قرمز افزایش پیدا می کند و در پی آن دمای بعد از طیف رنگ قرمز را اندازه گیری کرد و متوجه شد که این ناحیه در طیف الکترومغناطیس بالاترین دما را دارد و به این نتیجه رسید که یک نور با فرکانس نامرئی فرای رنگ قرمز وجود دارد که مادون قرمز نامیده شد.استفاده از مادون قرمز در تکنولوژی برای گرما و التیام بدن در اوایل قرن بیستم در آلمان آغاز شد و در اواسط این قرن توسط چین و ژاپن گسترش پیدا کرد.از اوایل 1980 امریکا همراه کشورهای اروپایی کارهای درمانی را با استفاده از مادون قرمز گسترش داد .یک استفاده رایج از تکنولوژی مادون قرمز در بیمارستان های امریکا استفاده از المنت های مادون قرمز در تخت های نوزادان است که باعث گرم شدن آن ها می‌شود

خواص لامپ مادون قرمز برای بدن انسان

حتما برایتان جالب است که بدانید که خواص لامپ مادون قرمز در بدن شما نیز وجود دارد. بدن انسان هم انرژی مادون قرمز تولید می کند و آن را از طریق کف دست ها ساطع می کند.شما می توانید با نگه داشتن دو کف دستتان در نزدیکی هم بدون اینکه به هم برخورد کنند این انرژی را حس کنید.برای هزاران سال از این انرژی که توسط دست ها ساطع می شود در کشورهای چین و ژاپن و سایر کشورهای آسیایی برای درمان و سلامتی استفاده می شد.بنابراین هزاران سال است که بشر از گرمای این اشعه برای درمان استفاده می کند و به اثر گرما تراپی در بهبود احساسی و فیزیکی خود پی برده و با پیشرفت تکنولوژی با استفاده از خواص لامپ مادون قرمز توانسته بهتر و دقیق تر آن را به کار‌ ببندد.

کاربردهای خواص لامپ مادون قرمز

امروزه از خواص لامپ مادون قرمز در موارد گوناگونی استفاده می شود.در اینجا برخی از کاربردهای این اشعه را باهم بررسی می کنیم :

استفاده از خواص لامپ لامپ مادون قرمز برای درمان در منزل

امروزه شما می توانید از خواص لامپ مادون قرمز در وسایل مختلف برای درمان در منزل استفاده کنید که با نام MRIE شناخته می شود و در هزینه های پزشکی خودتان صرفه جویی کنید.می توان از خواص لامپ مادون قرمز برای تسکین درد ماهیچه ها و مفصل ها و ستون فقرات و ... استفاده کرد.استفاده از خواص لامپ مادون قرمز موجب بهبود زخم از جمله زخم های دیابتی می شود.می توان از خواص لامپ مادون قرمز در مصارف زیبایی از جمله بهبود چین و چروک و جلوگیری از افتادگی پوست، بهبود کیفیت و شفافیت رنگ پوست استفاده کرد می تون برای بهبود عفونت های پوستی ،جوش،سوختگی،التهاب و تحریکات پوستی آن را به کار برد و از آن می توان برای بهبود جریان خون و بهبود واریس نیز استفاده کرد.

استفاده از خواص لامپ مادون قرمز در کشت و پرورش جوجه

از خواص لامپ مادون قرمز برای گرم نگه داشتن مرغ و خروس‌ها و پرورش جوجه ها استفاده می‌شود.سایر لامپ ها نور زیادی تولید می کنند و با ایجاد یک روشنایی مصنوعی با رنگ های بسیار روشن باعث آزار این پرندگان می شوند.این لامپ با ایجاد یک نور گرم ملایم فضای مرغداری را برای آن ها دلنشین می کند و با توجه به خواص لامپ مادون قرمز به داخل بدن آن ها نفوذ کرده و فقط بدن آن ها را گرم می‌کند و تاثیری در گرم شدن هوا ندارد.در نتیجه این لامپ ها برای صنعت کشت و پرورش جوجه بسیار مناسب است و می تواند برای جوجه ها گرمای مادرشان را تداعی کند.

استفاده از خواص لامپ مادون قرمز در پرورش اسب

استفاده از خواص لامپ مادون قرمز برای اسب ها در اسطبل ها هم مثل مرغداری ها است.وجود و نصب این لامپ ها در اسطبل ها بدون گرم کردن هوا باعث گرم شدن اسب ها می شود که این امر بخصوص برای کره اسب های تازه متولد شده حیاتی است و در صورت شستشو بخصوص در فصل زمستان باعث گرم شدن و سریع خشک شدن بدن آن ها می شود

خواص لامپ مادون قرمز در سونای بخار مادون قرمز

در حالیکه حمام بخار سنتی هوای اطراف را برای شما گرم می کند،در سونای پیشرفته با استفاده از خواص لامپ مادون قرمز از این اشعه برای افزایش دمای بدن شما استفاده شده و باعث دفع سموم و ایجاد آرامش در بدن شما می شود.گرمای مادون قرمز حتی می تواند عمیق تر نفوذ کند و داخل پوست به ماهیچه ها و رباط ها و مفصل ها و بافت ها نفوذ کند که این کار گردش خون را افزایش می دهد و عملکرد بدن را بهبود می بخشد.خواص لامپ مادون قرمز باعث کاهش وزن،افزایش گردش خون،بهبود زخم، اکسیژن رسانی به سلول ها و کاهش فشارخون می شود.

خواص لامپ مادون قرمز در پتوهای مادون قرمز

با شبیه سازی خواص لامپ مادون قرمز در تشک های برقی می‌توان این پتوها را جایگزین تشک های برقی قدیمی کرد.این پتوها گرمای زیادی تولید نمی کنند بلکه درست مثل خواص لامپ مادون قرمز بدن انسان را از درون گرم می کنند و تولید اشعه مادون قرمز توسط خود بدن نیز به آن ها کمک می کند.این پتوها هم خواص لامپ مادون قرمز و اثرات درمانی و سلامتی آن را زمانی که شما خواب هستید یا برای تماشای تلویزیون روی آن دراز کشیدید برای شما به همراه می آورد و باعث می شود در این ساعات بدون اینکه شما کاری انجام دهید بدن خودش را احیا کند.از آنجایی که ورزشکاران همیشه به دنبال برتری در رقابت ها هستند و نیاز دارند که هرچه سریعتر بدنشان را احیا کنند،این پتوها برای آن ها بسیار مناسب است،چرا که علاوه بر خواب راحت و عمیقی که برای آن ها به همراه دارد آن ها را از خواص لامپ مادون قرمز بهره مند می کند.

استفاده از خواص لامپ مادون قرمز در رستوران ها

از آنجایی که این لامپ ها اجسام و نه فضا را گرم میکنند و اشعه مضری برای انسان نیستند،به راحتی می توان از آن ها برای گرم نگه داشتن غذا در رستوران ها بهره برد.

خواص لامپ مادون قرمز در بندهای طبی مادون قرمز

حتی می توان از شبیه سازی خواص لامپ مادون قرمز استفاده کرد و این تکنولوژی مادون قرمز را در بندهای طبی که یک عنصر اضافی را برای بهبود به آن اضافه می کند استفاده کرد.این بندها با ساطع کردن این اشعه به عمق مفصل ها و بافت های اطراف به بهبود آن ها کمک می کند

عوارض استفاده از خواص لامپ مادون قرمز

تاکنون هیچ عارضه مشخصی در استفاده از تکنولوزی مادون قرمز مشاهده نشده ولی به صورت کلی رعایت موارد زیر شما را در استفاده بهتر و موثر از خواص لامپ مادون قرمز کمک می کند و همانند موارد دیگر وقتی موثر است که از آن بطور مناسب استفاده شود

  • برای خانم های باردار و کسانی که از یک بیماری حاد رنج می برند توصیه نمی شود 
  • توصیه می‌شود هنگام استفاده از خواص لامپ مادون قرمز فاصله ایمنی (24-12اینچ) را رعایت کرده و از عینک های مخصوص برای حفاظت چشم ها استفاده کنید.
  • سعی کنید بیش از ده دقیقه از آن استفاده نکنید.
  • از استفاده نور لامپ در 24 ساعت اول بر روی جراحت خودداری کنید،بعد از آن میتوانید از خواص لامپ مادون قرمز برای درمان زخمتان استفاده کنید.
  • این لامپ ها به سرعت داغ می شوند.از دست زدن به آن ها وقتی گرم هستند خودداری کنید .
  • به هنگام استفاده برای تراپی از زدن روغن و لوسیون و.. خوداری کنید چون روغن ممکن است گرما را افزایش بدهد و پوستتان بسوزد.

منبع :

www.muellersportsmed.com

مقالات مرتبط