خصوصیات لامپ متال

برای دانستن خصوصیات لامپ متال باید ابتدا بدانیم که  لامپ های متال هالید چگونه کار می کنند ؟ ساختار یک لامپ متال هالید شامل یک لوله قوس کوچک ساخته شده از کوارتز یا سرامیک آلومینای متخلخل است، در داخل لوله قوس حاوی یک گاز، جیوه و هالیدهای فلزی است. لوله تخلیه در داخل یک لامپ بزرگتر ساخته شده از شیشه محصور شده است، شبیه لامپ های بخار جیوه که از قسمت های کوچکتر در برابر اثرات خارجی محافظت می کند و باعث می شود گرمای بیشتری در داخل لامپ ایجاد شود همچنین می تواند برای جلوگیری از اشعه ماورا بنفش تولید شده در داخل لامپ استفاده شود

خصوصیات لامپ متال

خصوصیات لامپ متال  و اجزای آن

چراغ لوله قوس تخلیه دارای دو انتهای مهر و موم شده با دو الکترود اصلی ساخته شده از تنگستن است که در دو انتهای آن قرار دارد. در کنار یکی از الکترودهای اصلی یک الکترود شروع کننده مقاومت هایی وجود دارد که برای روشن شدن لامپ استفاده می شود. همه این اجزا دست به دست هم می دهند تا خصوصیات لامپ متال را شکل دهند. انتهای اکثر لامپ های متال هالید با سرامیک پوشانده می شود تا گرما را به لامپ منعکس کرده و قوس را در دمای خاص لازم برای بخار شدن نمک های هالید نگه دارد. نگه داشتن دمای بالاتر در داخل لوله قوس باعث می شود لامپ روشن تر، کارآمدتر باشد و همچنین باعث بهبود عملکرد رنگ می شود.

خصوصیات لامپ متال  و اجزای آن

خصوصیات لامپ متال و نحوه تولید نور

خصوصیات لامپ متال به گونه ای است که مانند سایر لامپهای تخلیه با شدت بالا، برای کارکرد ایمن به بالاست های برقی نیاز دارند. نور در لامپ های متال هالید از طریق تخلیه گاز فشار بالا در داخل لوله قوس تولید می شود ، این روند بین دو الکترود تنگستن در هر طرف لوله قوس اتفاق می افتد. قوس تخلیه از طریق گاز آرگون تولید می شود، بنابراین ، وقتی پالس های ولتاژ بالا توسط دستگاه اشتعال تولید می شوند. باید با فرآیندی به نام اشتعال هدایت شود 

در خصوصیات لامپ متال وقتی گرمای کافی در داخل لوله قوس تولید می شود ، نمک های مختلف هالید نیز شروع به بخار شدن می کنند و هر کدام رنگ متفاوتی از سفید به سبز و زرد تولید می کنند. در ترکیب با رنگ آبی جیوه و رنگهای مختلف نمک های هالید ، لامپ شروع به تغییر رنگ از آبی به سفید می کند تمام این فرایند به بخار شدن کامل جیوه و همه نمکهای هالید و رسیدن روشنایی کامل لامپ به مدتی (معمولاً چند دقیقه) نیاز دارد. این فرآیند دوره گرم شدن نامیده می شود. هنگامی که یک لامپ متال هالید به پایان عمر خود می رسد ، شروع به تغییر رنگ نور می کند ، روشنایی نور کاهش می یابد و لامپ پس از مدتی روشنایی شروع به خاموش شدن می کند تا جایی که به هیچ وجه نمی توان آن را روشن کرد. همه این فرایندها خصوصیات لامپ متال را ایجاد می کند.

خصوصیات لامپ متال و نحوه تولید نور

مزایای لامپهای متال هالید

مزایای لامپ های متال هالید و خصوصیات لامپ متال  را در ادامه بررسی می کنیم. راندمان بالا - یکی از دو مزیت اصلی لامپهای متال هالید ، بهره وری بالای انرژی آنها است. 65-115 لومن در وات ، که باعث کارآیی بیشتر آنها نسبت به لامپ های بخار رشته ای ، هالوژن ، فلورسنت و همچنین جیوه می شود. شاخص نمود رنگ خوب - مزیت های اصلی لامپ های متال هالید، شاخص نمود رنگ عالی آنها است که برای برخی از لامپ ها به 95 CRI می رسد. این لامپ ها منبع بسیار خوبی از نور سفید هستند و نور نزدیک به نور خورشید را ساطع می کنند که باعث می شود آنها هم برای محیط داخلی و هم برای فضای بیرون عالی باشند.

از دیگر خصوصیات لامپ متال می توان تنوع زیاد دمای رنگ - لامپ های متال هالید استاندارد در دمای 3000 - 4000K رنگ تولید می کنند ، اما می توان آنها را برای تولید رنگ تا دامنه 20000K طراحی کرد که آنها را برای انواع برنامه ها از جمله تلویزیون ، فیلم سازی ،. صنعت خودرو، عکاسی وغواصی مناسب می کند طول عمر معقول - لامپ های متال هالید به طور متوسط 10000 تا 20000 ساعت طول عمر معقول را ارائه می دهند ، اگرچه هنوز بین چراغ های تخلیه با شدت بالا کمترین است.

معایب لامپهای متال هالید

گران قیمت - بسته به فن آوری و مواد مورد استفاده برای تولید لامپ ، ساخت لامپهای متال هالید می تواند گران باشد. ممکن است در پایان عمر چرخه خورده و پاره شود - بعضی از لامپ ها می توانند در پایان زندگی شروع به چرخش کنند یا تغییر رنگ دهند. همچنین ، لوله قوس برای برخی لامپ ها می تواند پاره شود ، بنابراین این لامپ ها طوری طراحی شده اند که فقط در وسایل محصور استفاده می شوند.

طول عمر کمتر از سایر لامپ های HID - متوسط طول عمر یک لامپ متال هالید 10000 - 15000 ساعت است که کمتر از لامپ بخار جیوه 24000 ساعت و لامپ بخار سدیم با شدت بالا 24000 ساعت است. استهلاک بیشتر لومن - لامپهای MH ، به ویژه مدلهای قدیمی ، دچار استهلاک زیاد لومن می شوند ، بدین معنی که با کارکرد لامپ ، سرعت اولیه آنها از بین می رود. لامپ های MH قدیمی 60٪ تعمیر و نگهداری درخشان را ارائه می دهند در حالی که جدیدتر و بهتر هستند

سرامیک متال هالیدها می توانند 80 تا 90٪ روشنایی اولیه خود را در طول عمر حفظ کنند. جیوه سمی - مشابه بخار جیوه ، HPS و لامپهای فلورسنت ، لامپهای متال هالید نیز حاوی قسمتهای کوچکی از عنصر سمی - جیوه است. زمان گرم شدن و راه اندازی مجدد - تقریباً زمان گرم شدن وجود دارد. 10 دقیقه برای شروع لامپ و همچنین اگر لامپ در دمای مناسب کار کرده است 5 - 10 دقیقه زمان راه اندازی مجدد را شروع کنید.

آلودگی بیشتر نور - به دلیل شدت و روشنایی زیاد نور ، لامپهای متال هالید آلودگی نوری بیشتری نسبت به سایر لامپهای تخلیه با شدت زیاد ایجاد می کنند.طول عمر به گرایش بستگی دارد - لامپهای متال هالید از نظر جهت گیری حساس هستند ، به این معنی که اگر یک لامپ عمودی را به صورت افقی نصب کنید ، خیلی زودتر ، حتی گاهی دو برابر زمان ، به پایان عمر خود می رسد. برای رفع این مشکل ، تولیدکنندگان در حال تولید لامپهایی هستند که بطور خاص برای موقعیتهای عمودی یا افقی کاربرد داشته باشند

منبع

www.shineretrofits.com

مقالات مرتبط