تست فلوک چیست ( بررسی گزارش و پارامترهای دستگاه Fluke Test)

تست فلوک چیست؟ به منظور تجزیه و تحلیل پارامترهای تست فلوک، ابتدا لازم است که با تست فلوک بیشتر آشنا شویم. تست فلوک به عنوان یک تست برند توسط متخصصان آگاه در صنعت دیتا و مخابرات شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه تست فلوک یا همان تستر فلوک در کابل کشی داده ها، شبکه های IT و همچنین برنامه های مخابراتی به کار گرفته می شود. کابل های مسی و فیبر نوری با استفاده از گزارش تست فلوک به راحتی عیب یابی می شوند. 

این وسیله از دقت بسیار بالایی در ارزیابی برخوردار است و با تست فلوک به اطلاعات کاملی در مورد کابل کشی شبکه دست خواهید یافت. در فرآیند تست، از دستگاه های آنالیز حرفه ای شبکه به نام تستر کمک گرفته می شود. نتایج  به دست آمده از تست نشان می دهد که کدام یک از اطلاعات با توجه به استانداردهای تعیین شده، Pass یا Fail خواهند شد. در اجرای کابل های جدید، تعمیر و نگهداری منظم سیستم و یا تعمیر یک کابل خراب، نمی توانید گزینه ای بهتر از ابزارهای تست فلوک پیدا کنید.

تست فلوک

تست فلوک چه کاربرد هایی دارد؟

دستگاه تست فلوک یا تستر فلوک قابلیت های زیادی در زمینه عیب یابی دارد و در عین حال از دقت بسیار بالایی نیز برخوردار است. تستر فلوک این امکان را دارد که به صورت گرافیکی مشکلاتی مانند خرابی های متقاطع، خرابی های بازگشتی و خرابی های کابل را نمایش دهد. بعد از آن، نتایج تست مورد تحلیل قرار گرفته و یک گزارش حرفه ای ارائه خواهد شد. اطمینان از کابل کشی بدون عیب و کارکرد صحیح شبکه بعد از کابل کشی یک شبکه کامپیوتری از دیگر کاربردهای این تست محسوب می شود

تست فلوک چند نوع دارد؟

تست فلوک بر دو نوع چنل Channel و پرمننت Permanent می باشد. این دو نوع تست توسط نصب کنندگان و کاربران نهایی برای ارزیابی عملکرد لینک های کابل کشی نصب شده مورد استفاده قرار می گیرند. برای این کار، ابتدا ضروری است که نوع کابل شبکه از جملهCat5, Cat6, Cat6a, Cat7, Cat8  را مشخص کنید و سپس به سراغ هر یک از این دو نوع تست بروید و گزارش پایانی را دریافت کنید. در تست چنل دو سر کابل ‌های شبکه به دستگاه تست فلوک متصل و ارزیابی انجام خواهد شد. این تست از آزمایش کابل شبکه مسی ساده تر بوده، زیرا ماژول ‌ها فابریک هستند و کابل ‌ها به شکلی ایده‌آل به دستگاه متصل می‌شوند. از آن جایی که در تست پرمننت به جای ماژول از کیستون شبکه استفاده می شود، در مقایسه با تست چنل از دقت و صحت بیشتری برخوردار است.

ارزیابی و تحلیل تست فلوک چگونه انجام می شود؟

ارزیابی و تحلیل با استفاده از پارامترهایی صورت می پذیرد که بر روی دستگاه نشان داده می شوند. بعد از این که پارامترهای تست فلوک را بشناسیم، به راحتی می توانیم گزارش تست فلوک را نیز مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم. آموزش تست فلوک نیز از دیگر مواردی است که به متخصص کمک می کند تا به درک جامعی از استانداردها و عیب یابی تست دست یابد. در جدول زیر به پارامترهای این تست و همچنین کاربرد آن ها اشاره شده است. 

پارامتر های تست فلوک

کاربرد

Wire Map

شناسایی اشکالات های فیزیکی مانند نصب مناسب سوکت ها در انتهای کابل و چیدمان صحیح رشته ها

Propagation Delay

مدت زمانی که یک سیگنال از یک طرف کابل ارسال و از طرف دیگر دریافت می شود. اندازه گیری بر اساس میلی ثانیه، نانوثانیه، پیکوثانیه انجام می شود.

Delay Skew

عددی که از ارسال سیگنال در Propagation Delay ارسال می شود، بین سریعترین و کندترین زوج در Delay Skew نمایش داده می شود. این عدد معمولا بین 25 تا 30 نانو ثانیه در 100 متر کابل می باشد.

Cable Length

براساس این پارامتر، حداکثر طول کابل باید ۱۰۰ متر باشد.

Insertion Loss

این پارامتر مقدار افت سیگنال در انتهای یک خط نسبت به افت اولیه ایجاد شده بر روی خط را نشان می دهد. این افت ناشی از مقاومت الکتریکی کابل مسی یا افت انرژی ناشی از عایق های روی کابل می شود. این پارامتر معمولا در dB با یک علامت منفی مشخص نشان داده می شود که با افزایش طول کابل و فرکانس افزایش می یابد.

Return Loss

این پارامتر میزان سیگنال بازگشتی به فرستنده را نمایش می دهد. سیگنال بازگشتی ناشی از تفاوت بین امپدانس کابل یا کانکتور است که معمولا ناشی از کشش بیش از حد کابل یا خرابی کانکتور است.

Near End-Cross Talk (NEXT)

انتشار سیگنال یک زوج برروی سیگنال برگشتی از زوج دیگر در این پارامتر نشان داده می شود.

Power Sum NEXT (PSNEXT)

جمع مقدارNEXT  سه زوج بر روی زوج دیگر در این پارامتر نشان داده می شود.

The Equal-Level Far-End Crosstalk  (ELFEXT)

این پارامتر بسیار شبیه پارامتر NEXT می باشد با این تفاوت که این عمل در انتهای کابل شبکه رخ می دهد

Power Sum ELFEXT (PSNEXT)

این پارامتر جمع مقدار FEXT 3 زوج بر روی زوج دیگر را نشان می دهد.

Attenuation-to-Crosstalk ratio (ACR)

تفاوت بین افت سیگنال و NEXT براساس dB اندازه گیری می شود و نشان دهنده افت قدرت سیگنال در مقایسه با بهCrosstalk انتهای خط است. در حالت عادی، ACR باید حدود ۷ dB باشد تا عملکرد کابل قابل قبول باشد. در برخی موارد، برای افزایش ACR، استفاده از کابل های STP به جای UTP ضروری است.

 

Power Sum ACR (PSACR)

شبیه به ACR است، با این تفاوت که PSNEXT برای تست مورد استفاده قرار می گیرد.

 

DC Loop Resistance

آمپدانس بر مقاومت یک زوج که در انتهای کابل شبکه به صورت Loop قرار گرفته باشد، تاثیر می گذارد. مقاومت DC Loop Resistance در مقایسه با Insertion Lose کمتر بوده، اما هنگامی که از Poe استفاده می شود، تاثیر آن دو برابر خواهد شد.

www.transcat.ca

www.linkedin.com

پرسش های متداول

تست فلوک مجموعه ای از تست ها و معیار های صنعتی است که با استفاده از تسترهای فلوک مانند تحلیل گر کابل قادر به Pass یا Fail کردن اطلاعات مطابق با استانداردهای صنعتی می باشد.
از آن جایی که در تست پرمننت به جای ماژول از کیستون شبکه استفاده می شود، در مقایسه با تست چنل از دقت و صحت بیشتری برخوردار است.

مقالات مرتبط