تجهیزات برقی ساختمانی

تجهیزات برقی ساختمانی بازار بزرگی از صنعت برق و همین طور ساختمان است و از این جهت جا دارد که به صورت قابل توجهی به آن پرداخته شود. بازار تجهیزات برقی ساختمانی بازار متنوعی است که  طیف متعددی از کالاهای مختلف در آن حضور دارند. این طیف از سیم و کابل کشی ساختمان تا گجت‌های مربوط به خانه های هوشمند را شامل می شود. در این مقاله به صورت خلاصه اشاره ای به انواع دسته بندی های موجود در تجهیزات برقی ساختمانی می کنیم.  

تجهیزات برقی ساختمانی

دسته بندی انواع تجهیزات برقی ساختمانی

دسته اول تجهیزات برقی ساختمانی: انواع کلیدها

 شاید طراحی و نوع کلیدها در ساختمان ها در طول سال های مختلف تغییر کرده باشد اما در نهایت این المان همواره یکی از اصلی ترین و مهمترین تجهیزات برقی ساختمانی بوده است.  کلیدها در انواع مختلف کلید یک پل، کلید دو پل، کلید تبدیل، کلید صلیبی، کلید فشاری و در نهایت کلید هایی خاص مانند  انواع فیوز برق است. امروزه برخی از کلیدهای عرضه شده در بازار امکان اتصال به اپلیکیشن های موبایل و سایر تجهیزات برقی ساختمانی از نوع هوشمند را دارند. 

دسته دوم تجهیزات برقی ساختمانی  انواع پریزهای ساختمانی

پریزها مانند کلیدها و سایر  تجهیزات برقی ساختمانی در اندازه های مختلف و متناسب با برق مصرفی شما تولید می‌شوند. پریزها تک فاز، دو فاز، سه فاز از انواع دسته بندی پریزها هستند. علاوه بر این پریزها را با استفاده از میزان جریان عبوری از آنها نیز می شناسند. برای برق تک فاز ۲۳۰ ولت، پریز باید دارای حداقل ولتاژ ۲۵۰ ولت و جریان آن ۱۶ آمپر و با اتصال زمین باشد. برای راه اندازی برق سه فاز ۴۰۰ ولت نیز پریز باید دارای حداقل ولتاژ اسمی ۵۰۰ ولت و جریان اسمی ۱۶ آمپر با اتصال زمین یا همان ارت باشد.

دسته سوم تجهیزات برقی ساختمانی : سیم و کابل

سیم ها که یکی از  مهمترین تجهیزات برقی ساختمانی  محسوب می شوند، معمولا در دو نوع تک رشته و چند رشته‌ای در بازار موجود هستند.  از سیم های تک رشته ای برای سیم کشی توکار و از سیم های چند رشته ای برای سیم کشی روکار ساختمان استفاده می شود.

بسته به مساحت و کاربری مورد نظر در یک ساختمان برق کشی آن تک فاز و یا سه فاز خواهد بود. بنابراین یکی از موارد مهم در هنگام سیم کشی باید به آن توجه داشته باشید و در نظر گرفتن مساحت ساختمان و از جمله اندازه متراژ کابلها در کل ساختمان است.

دسته چهارم تجهیزات برقی ساختمانی : روشنایی

در هر ساختمان، فارغ از کاربری اداری، مسکونی و یا تجاری آن نیاز به روشنایی وجود دارد و روشنایی یکی از مهمترین زیر مجموعه ها در تجهیزات برقی ساختمانی  است. یکی دیگر از عواملی که باعث می شود روشنایی اهمیت بیشتری از سایر دسته ها داشته باشد این است که تجهیزات برقی ساختمانی  روشنایی مصرفی هستند و مصرفی بودن این اقلام باعث بزرگتر شدن بازار آن ها می شود. در هر ساختمان در دست ساخت و همین طور در سازه ای که مشغول به خدمت دهی باشد تجهیزات برقی ساختمانی  در حوزه روشنایی یکی از مهمترین مواردی است که مورد تقاضاست. 

دسته پنجم تجهیزات برقی ساختمانی : تاسیسات

تاسیسات ساختمانی اعم از انواع کولر و همین طور پکیج و... برای خود نیازمند برق کشی ویژه بوده که یکی از انواع تجهیزات برقی ساختمانی هستند. در مورد این المان ها که  به خودی خود گوشه ای از تجهیزات برقی ساختمانی را شامل می شود ، میتوان گفت که تخصصی تر از سایر بخش ها هستند. چرا که در بخش های دیگر فقط با موضوع برق ساختمان سر و کار داریم اما در این بخش موضوعات تاسیساتی و کنترل نیز در کنار تجهیزات برقی ساختمانی مطرح می شود. 

دسته ششم تجهیزات برقی ساختمانی : ایمنی

تجهیزات برقی ساختمانی در بخش ایمنی به صورت ویژه برای حفظ ساکنان از خطرات به کار گرفته می شود. از جمله این تجهیزات برقی ساختمانی می توان به آیفون، تجهیزات مربوط به دزدگیر و سیستم های آتش نشانی اشاره کرد. در این دست از تجهیزات برقی ساختمانی به دلیل این که شرکت های مختلف در حال رقابت هستند همواره ایده ها و محصولات جدیدی را شاهد هستیم. از جمله زیر مجموعه های این گروه که خود می توانند با توجه به گستردگی در یک زیر مجموعه جداگانه از تجهیزات برقی ساختمانی قرار بگیرند سنسورها هستند 

دسته هفتم تجهیزات برقی ساختمانی: انواع سنسورها

در ساختمان از انواع سنسورها استفاده می شود. این سنسورها که از تجهیزات پیچیده و فنی در تجهیزات برقی ساختمانی به شمار می روند، هر کدام کاربرد خاص خود را دارند . در بخش پیش به این موضوع اشاره کردیم که در تجهیزات آتش نشانی وایمنی سنسورها وظیفه اعلام خطر را دارند. علاوه بر این در بخش روشنتایی نیز سنسورها وارد شده و از اتلاف انرژی برق خودداری می کنند. از نمونه سنسورهای استفاده شده در این بخش می توان به سنسورهای پی آی آر اشاره کرد که بر روی چراغ های سقفی نصب می شوند. از این چراغ های سقفی معمولا در چارکینگ ها و راهروها و بهطور کلی در مکان هایی که میل و توجه ساکنان معطوف به مدیریت مصرف انرژی نیست استفاده می شود.

انواع تجهیزات برقی ساختمانی از نظر برند 

بازار تجهیزات برقی ساختمانی ایران به دلیل شرایط تحریم و همین طور نوسانات اقتصادی وضعیت نرمالی ندارد. اجناس موجود در بازار ایران معمولا از تولید کنندگان چینی و همین طور با کیفیت بسیار پایین تهیه می شوند. البته در میان وارد کنندگان تجهیزات افراد و شرکت های مختلف با توجه به حیطه فعالیت خود و همین طور سابقه و مشتریان خود اجناس مختلفی را در بازار ارائه می کنند اما حالت کلی بازار تجهیزات برقی ساختمانی در کشور ما متاسفانه به همین صورتی است که بیان شد. علاوه بر این به دلیل نوع و ماهیت فیزیکی برخی از کالاها، تولید آنها در ایران به صرفه است. با توجه به تجربه سال های اخیر به نظر می رسد که اجناس ایرانی کیفیت چندان بالاتری از نمونه های چینی ندارند. علاوه بر این کیفیت ثابتی نیز ندارند؛ یعنی اگر شما به عنوان یک فروشنده و یا مصرف کننده از جنس ایرانی با کیفیت C  استفاده می کنید و این جنس در حد کافی برای شما کارایی دارد هیچ تضمینی وجود ندارد که در دفعات بعدی خرید از تولید کننده یاد شده، جنس خریداری شده باز هم کیفیت C را داشته باشد و کیفیت آن به D  و یا B تغییر نکرده باشد!

خرید تجهیزات برقی ساختمانی

در نهایت یک توصیه بسیار جدی و دوستانه برای شما داریم و آن هم این که با توجه به رقابت بسیار زیاد و شرایط دشوار در بازار دسته تجهیزات برقی ساختمانی اگر تجربه کافی در زمینه خرید و تخیه این اقلام را ندارید به هیچ عنوان راه حل اولتان رجوع به بازار های اصلی از جمله لاله زار نباشد. شما برای داشتن خرید موفق در این بازار نیاز به تجربه و مهارت در تشخیص کیفیت و قیمت کالاها دارید. به جای آن می توانید با استفاده از خرید اینترنتی از سایت ما یا حتی هر سایت دیگر (!) شانس داشتن یک خرید موفق را افزایش دهید. فروشگاه های اینترنتی عمدتا همان فروشگاه های بزرگ در لاله زار هستند که برای جذب مشتریان بیشتر و جلب اعتماد آن ها تجهیزات برقی ساختمانی را با قیمت های بسیار مناسب به شما عرضه می کنند. نوراکومارت تلاش کرده است تا با تامین بخش قابل توجهی از تجهیزات برقی ساختمانی نیاز شما را به حضور در بازارهای فیزیکی به حداقل برساند.

 

 

مقالات مرتبط