تاریخچه لامپ

اطلاعات بسیار کمی در مورد تاریخچه لامپ در قرون وسطی در دسترس است ، اما به نظر می رسد که موارد موجود از نوع بشقاب باز ، بشقاب پرنده و از نظر عملکرد بسیار کمتر از لامپ های بسته رومیان است. در این مقاله تاریخچه لامپ را ،از نحوه شکل گیری اولیه روشنایی تا اختراع لامپ رشته ای را بررسی میکنیم.

تاریخچه لامپ

تاریخچه لامپ در آغاز

  گام بزرگ رو به جلو در تاریخچه لامپ در اروپا در قرن هجدهم با معرفی یک مشعل مرکزی رخ داد ، که از یک ظرف بسته از طریق یک لوله فلزی خارج می شود و با استفاده از یک ضامن قابل کنترل است. این پیشرفت در تاریخچه لامپ همزمان با کشف این بود که شعله تولید شده می تواند توسط هوادهی و دودکش شیشه ای تشدید شود. تا اواخر قرن هجدهم ، سوخت های اولیه سوزانده شده در لامپ ها شامل روغن های گیاهی مانند روغن زیتون و پی ، موم ، روغن ماهی و روغن نهنگ بود. اکتشاف نفت در تاریخچه لامپ نقش بسیار مهمی دارد چنان که با حفر اولین چاه نفت در سال 1859 ، چراغ نفت سفید (پارافین در انگلیس) محبوب شد. در عین حال ،گاز ذغال سنگ و سپس گاز طبیعی هم در تاریخچه لامپ نقش داشته اند و برای استفاده در روشنایی در حال گستردش بود. از اوایل سال 1784 از گاز ذغال سنگ به عنوان سوخت لامپ استفاده شده بود و "thermolampe "با استفاده از گاز مقطر از چوب در سال 1799 ثبت اختراع شد. اگرچه گاز ذغال سنگ به عنوان منبعی ناامن محکوم شد، اما باعث افزایش محبوبیت برای روشنایی خیابان و روشنایی شهری شد و در اوایل قرن نوزدهم در بیشتر شهرهای ایالات متحده و اروپا، چراغ خیابانی از روشنایی گاز بهره میبردد و سوخت روشنایی خانه های بیشتری به سوخت جدید تبدیل شدند.

تاریخچه لامپ در آغاز

تاریخچه لامپ گازی

به تاریخچه لامپ های اولیه که رجوع میکنیم پی میبریم که لامپ های گازی اولیه از یک مشعل ساده استفاده می کردند که در آن نور زرد شعله آتش، خود منبع روشنایی بود. اما در طی دهه 1820 فرم جدیدی از مشعل ارائه شد كه در آن مقدار كنترل شده ای از هوا به جریان گاز وارد شده و شعله ای با دمای بالا اما غیر نورانی تولید می كرد، كه ماده ای نسوز و غیر قابل احتراق را تا دمای بسیار بالا گرم می كرد. این منبع باعث بوجود آمدن نور شد و تاریخچه لامپ متحول شد. در آن زمان به این پی بردند که هرچه دمای ماده بالاتر باشد ، رنگ نور سفیدتر و خروجی آن بیشتر می شود. در دهه 1880 ، یک شبکه بافته شده از نخهای پنبه ای آغشته به نمکهای توریم و سریم ، ماده استاندارد ساطع کننده نور بود که در لامپهای گاز استفاده می شدند.

تاریخچه لامپ گازی

تاریخچه لامپ های الکتریکی

در تاریخچه لامپ در اوایل قرن نوزدهم میلادی توسعه لامپ الکتریکی، گرایش به لامپ های گازی را متوقف کرد و تا سال 1911 تبدیل لوازم گاز برای استفاده با برق آغاز شد. به زودی برق به سرعت در حال جایگزینی گاز برای اهداف عمومی روشنایی بود. با این وجود ، در انگلیس و اروپا ، گاز برای چندین سال از استفاده گسترده ای برخوردار بود. تاریخچه لامپ ها و روشنایی های مدرن با اختراع لامپ الکتریکی رشته ای در حدود سال 1870 آغاز شد لامپ رشته ای لامپی است که در آن یک رشته فلزی وجود دارد. این رشته هنگام گرم شدن با جریان الکتریکی نور را تابش می دهد. به تاریخچه لامپ که مراجعه میکنیم، لامپ رشته ای اولین چراغی نبوده که از برق استفاده می کرد. دستگاههای روشنایی با استفاده از یک قوس الکتریکی که بین الکترودهای کربن زده شده است ، در اوایل قرن نوزدهم توسعه یافته پیدا کردند. این لامپ های قوسی ، همانطور که نامیده می شدند ، دستگاه هایی قابل اعتماد، اما دست و پا گیر بودند، که برای روشنایی خیابان بهترین استفاده را داشتند. در سال 1876 پاولیابلوچکوف ، مهندس برق روسیه ، شمع یابلوچکوف را معرفی کرد. که یک لامپ قوس الکتریکی بود که میله های کربن موازی با خاک رس چینی را از هم جدا می کرد و در هنگام سوختن قوس، بخار می شود. برای اطمینان از میزان  مصرف، در دو نقطه از میله ها از جریان متناوب استفاده میشده . این لامپ برای مدتی به طور گسترده در روشنایی خیابان مورد استفاده قرار می گرفت.

اختراع لامپ رشته ای

اختراع لامپ رشته ای

در تاریخچه لامپ ها در دهه های قبل از ثبت اختراع لامپ رشته ای ادیسون در سال 1880 ، دانشمندان زیادی تلاش خود را به سمت تولید یک سیستم روشنایی لامپ رشته ای رضایت بخش هدایت کردند. دانشمند برجسته ای هم در میان آنها بود بنام سر جوزف ویلسون سوان انگلیسی. در سال 1850 سوان رشته های کربنی از کاغذ را ابداع کرد. مهمترین پیشرفت بعدی در لامپ رشته ای توسعه رشته های فلزی ، به ویژه تنگستن بود. رشته های تنگستن به سرعت جایگزین تارهای ساخته شده از کربن ، تانتالوم و کربن متالیزه در اوایل دهه 1900 شدند و امروزه نیز در بیشتر لامپ های رشته ای مورد استفاده قرار می گیرند. تنگستن برای چنین لامپهایی بسیار مناسب است، زیرا بالاترین نقطه ذوب را دارد . این بدان معناست که لامپ ها می توانند در دمای بالاتر کار کنند، بنابراین نور بیشتری را برای ورودی الکتریکی مشابه از آنچه در رشته های کربن وجود دارد ، ساطع می کنند. اولین لامپهای رشته ای تنگستن ، در سال 1907 در ایالات متحده معرفی شد ، و از تنگستن فشرده استفاده می کرد.و نهایتاً در سال 1910 فرآیندی برای تولید رشته های کشیده شده تنگستن کشف شد.

منبع

www.britannica.com

مقالات مرتبط