تأثیر نور ماورا بنفش بر روی گیاهان

تأثیر نور لامپ ماورا بنفش بر گیاهان چگونه  است ؟ گیاهان مانند انسان موجوداتی زنده هستند و درست مثل ما برای شکوفایی به مواد مغذی و شرایط مناسب احتیاج دارند.  نور منبع اصلی انرژی آنهاست. نور طبیعی که در اینجا روی زمین از آن لذت می بریم از خورشید ناشی می شود، توده ای فروزان از آتش که انرژی کافی را برای حفظ همه اشکال حیات در این کره خاکی فراهم می کند. نور خورشید از بسته های انرژی به نام فوتون تشکیل شده است. این  نوع انرژی است که گیاهان برای تأمین غذای خود استفاده می کنند. اما تأثیر نور ماورا بنفش بر روی گیاهان چگونه است ؟

تأثیر نور ماورا بنفش بر روی گیاهان

چگونگی تأثیر نور ماورا بنفش بر روی گیاهان 

نور خورشید از طول موج های متفاوتی تشکیل شده است. گیاهان بیشتر این طیف را استفاده می کنند، بعضی از رنگها بسیار بیشتر از بقیه هستند، اما از نور ماورا بنفش و مادون قرمز استفاده نمی کنند این  بدان معنی نیست که نور ماورا UV بنفش هیچ تاثیری روی گیاهان ندارد؟  پس تأثیر نور ماورا بنفش بر روی گیاهان چگونه صورت می گیرد. متفاوت بودن میزان اشعه ماورا بنفش خصوصیات متمایزی را در محصولات ایجاد می کند که متأسفانه اکثر آنها منفی هستند.در ابتدا تأثیر نور ماورا بنفش بر روی گیاهان  را به طور کلی روی گیاهان و سپس اثر  را به طور خاص روی دانه  پوشش خواهیم داد. قبل از اینکه به تأثیر نور ماورا بنفش بر روی گیاهان بپردازیم، به طور خلاصه در مورد اشعه ماورا بنفش صحبت کنیم.

چگونگی تأثیر نور ماورا بنفش بر روی گیاهان

نور ماورا بنفش چیست؟

نور ماورا بنفش با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و کوتاهترین طول موج در طیف الکترومغناطیسی است. است و بین 100 تا 400 نانومتر قرار دارد. قبل از رسیدن نور ماورا بنفش به سطح زمین، بیشتر آن جذب استراتوسفر می شود.

جو زمین برای جذب تمام اشعه UV-C به خوبی سازگار است، اما مقداری از نور UV-A و UV-B هنوز به سطح زمین می رسد. خوشبختانه ، این نور در سطوحی که به ما می رسد خیلی مضر نیست. به همین دلیل، در شرایط عادی، نور ماورا بنفش تأثیر قابل توجهی در رشد گیاه ندارد. اثرات دقیق نور در شرایط آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفته است. تصویر یک میکروب زیر نور ماورابنفش را مشاهده می کنید

تأثیر نور ماورا بنفش بر روی گیاهان و میکروب

تأثیر نور ماورا بنفش بر روی ارگانیسم های میکروسکوپی مانند باکتری ها به صورت مثبت و منفی است.  برخی از باکتری ها، مانند آنهایی که باعث پژمردگی و زنگ زدگی می شوند، ممکن است باعث بیماری در گیاهان شوند. موارد دیگر، مانند باکتری های تثبیت کننده نیتروژن، ممکن است نقشی حیاتی در رشد و ترمیم آسیب ها داشته باشند. نور ماورا بنفش برای این میکروب ها مضر است و ممکن است منجر به مرگ آنها شود. بسیاری از دانشمندان سعی کرده اند از نور UV برای از بین بردن عوامل بیماری زا استفاده کنند.

تاثیرات مثبت و منفی اشعه یو وی بر روی گیاهان

تأثیر نور ماورا بنفش بر روی می تواند مثبت و منفی باشد. گرچه نور ماورا بنفش میکروب ها را از بین می برد، اما علاوه بر میکروب های مضر و بیماری زا، میکروب های مفید و همزیستی را که نقش فعالی در رشد سالم گیاه دارند نیز از بین می برد. هنگامی که نور ماورا بنفش این موجودات را از بین می برد ، باعث تغییر در ترکیب موادی می شود که گیاه برای تأمین مواد غذایی خود به آن نیاز دارد. به عنوان مثال ، اگر اشعه ماوراiبنفش باعث از بین رفتن باکتری های تثبیت کننده نیتروژن شود، می تواند باعث عقب ماندگی گیاهان شود ، زیرا منجر کاهش میزان نیتروژن قابل استفاده می شود. بنابراین تأثیر نور ماورا بنفش بر روی گیاهان می تواند مضر هم باشد

نور ماورا بنفش و آسیب به گیاه

نور ماورابنفش به ویژه بر روی DNA، لیپیدها و پروتئین ها بسیار آسیب می رساند. وقتی DNA آسیب می بیند، مواد ژنتیکی عقب می افتد و یا منجر به جهش یا آپوپتوز سلول می شود، جایی که سلول خود را می گیرد تا از آسیب در امان بماند. آسیب بر روی DNA، ممکن است همیشه منفی نباشد. جهش در گیاهان نیروهای تکاملی هستند که منجر به تنوع بیشتر و ارگانیسم های اغلب قوی تر می شوند که برای زنده ماندن مناسب هستند. به عنوان مثال ، گیاهان قادر به استفاده از نور آبی و UV-A برای فشار به سمت آپوپتوز کنترل شده هستند که باعث می شود مواد مغذی به هدر نرفته و اندام هایی که پیر شده اند از بین می روند تا اعضای جدید تشکیل شوند.

نور ماورا بنفش منجر به محصولات مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش می شود

تأثیر نور ماورا بنفش بر روی گیاهان می تواند منجر به مقاوم شدن گیاه شود. با توجه به اینکه جهان به سمت بحران احتمالی آب و هوایی پیش می رود ، بسیاری از محققان نگرانی در مورد تأثیر نور ماورا بنفش بر محصولات را شروع کرده اند. با توجه به نازک شدن لایه ازن ، به احتمال زیاد در آینده نزدیک ، اشعه ماورا بنفش آسیب رساننده DNA باعث عبور از جو به سطح زمین می شود.

البته این لزوماً نباید خبر بدی باشد. در آزمایش های کنترل شده آزمایشگاهی ، محققان دریافتند که محصولاتی که در معرض نور ماورا UV بنفش بیشتری قرار دارند ، در واقع شروع به تولید مولکول های مسدود کردن آن می کنند. این بدان معنی است که این محصولات می توانند در آب و هوای سخت تر و مناطق خشک تر زنده بمانند. علاوه بر این، گیاهان سپس از نور ماورا بنفش برای جلوگیری از کپک زدن و سایر بیماری هایی که در خاک فرو رفته بودند، استفاده کردند.

این تحقیقات جدید ممکن است در آینده حیاتی باشد زیرا گرمایش کره زمین دما را افزایش می دهد، و نور بیشتری به سطح زمین نفوذ می کند.تأثیر نور ماورا بنفش بر روی گیاهان در این آزمایشات نشان داد که گیاهان نه تنها در برابر نور مضر و میکروب ها مقاوم تر شدند، بلکه شکل های خود را نیز تغییر دادند: کوتاهتر و ضخیم تر شدند  که به کاهش اتلاف آب کمک می کند.در حالی که نور ماورا بنفش به طور کلی برای گیاهان مضر است، هنوز هم می توان از آن برای ایجاد اثرات مثبت استفاده کرد. یک چنین اثر نهایی در رشد دانه ایجاد می شود.

growlightinfo.com

مقالات مرتبط