بالاست لامپ

در حالی که ما میدانیم بالاست لامپ یکی از مهمترین اجزاء یک چراغ روشنایی است، درست همانند قلب که خون را به تمام بدن پمپ میکند، انرژی مورد نیاز را به مقدار صحیح برای راه اندازی لامپ ارسال میکند، و مقدار جریان را پس از روشن شدن تنظیم میکند. بدون وجود بالاست لامپ ، سیستم روشنایی فلورسنت به شکل غیر قابل کنترلی جریان الکتریکی دریافتی از منبع انرژی را افزایش می دهد. این باعث میشود که لامپ بیش از حد گرم شود و در عرض چند ثانیه بسوزد. بالاست لامپ جهت کار با تعداد خاصی لامپ از نوع مشخص و ولتاژ معین طراحی شده اند. این به این معناست که همه بالاست ها به همه مدل لامپ فلورسنت سازگار نیستند.

بالاست لامپ

بالاست لامپ و انواع آن

بالاست یا چک یک قطعه الکترونیکی است که نقش ارتباط بین دو الکترود لامپ دارد. وظیفه بالاست الکترونیکی تنظیم جریان لامپ و تامین ولتاژ لازم برای راه اندازی آن است. این قطعه الکترونیکی بین لامپ فلورسنت و ورودی برق شهر نصب می شود. کاربرد اصلی بالاست لامپ الکترونیکی در لامپ های فلورسنت و مهتابی  است. دو نوع بالاست لامپ وجود دارد، بالاست مغناطیسی و بالاست الکترونیکی. بالاست های مغناطیسی با تکنولوژی قدیمی به طور کلی در دو مدل استارت حرارتی و استارت سریع وجود دارد. این نوع بالاست لامپ معمولا کمتر و گرانتر هستند، اما دارای صدا و لرزش قابل توجهی هستند. استارت های حرارتی و استارت سریع، الکترودهای لامپ فلورسنت را گرم میکنند. قبل از اینکه بالاست ولتاژ مورد نیاز روشن شدن لامپ را تامین کند. بالاست های الکترونیکی بدون سروصدا کار می کنند، سوسو زدن و پرپر کردن رایج در بالاست های مغناطیسی را ندارند، و انرژی کمتری مصرف میکنند . اصطلاحا کم مصرف هستند. این نوع از بالاست لامپ ها می توانند با روش های شروع سریع، شروع برنامه ریزی شده، شروع خیلی سریع و شروع ترکیبی کار کنند.

بالاست لامپ و انواع آن

بالاست شروع سریع

بالاست لامپ شروع سریع در روشن کردن سریعتر هستند، با این حال، آنها طراحی شده اند برای چرخه طولانی خاموش یا روشن ماندن، همچنین بصورت مکرر خاموش یا روشن کردن آنها میتواند در طولانی مدت طول عمر لامپ را کاهش دهد. به این نوع بالاست لامپ شروع سریع میگویند، چون آنها بلافاصله لامپ را با ارسال حدود 600 ولت جریان به الکترودها روشن میکند، همچنین در نوع بالاست لامپ استارت خیلی سریع برای گرم کردن کاتد و ادامه، روشنایی انرژی بیشتری مصرف می کند.

بالاست شروع برنامه ریزی شده

بالاست های شروع برنامه ریزی شده یا شروع سریع در استارت زدن کندتر هستند، اما در صورت خاموش و روشن شدن مکرر، اثرات مخرب یک بالاست استارت سریع را ندارند، این نوع بالاست معمولاً یک نوع بالاست استارت سریع هوشمند است. این مدل از بالاست ها حرارت الکترودهای لامپ را جذب میکند و فقط از انرژی کافی برای اشتعال آنها استفاده می کند. از آنجا که الکترودها قدرت بیشتری برای اشتعال دارند، این بالاست ها نسبت به بالاست های دیگر بازدهی بالاتری دارند. آنها برای فضاهایی مانند راه پله، راهرو ها یا حمام های مجهز به سنسور طراحی شده اند که چرخه خاموش روشن شدنشان مکرر است.

بالاست شروع خیلی سریع

این بالاست ها گرما و ولتاژ را همزمان به کاتودها وارد میکنند و با استفاده از این نوع بالاست ها طول عمر و دوام لامپ افزایش پیدا میکند، همچنین در این نوع بالاست لامپ، انرژی بیشتری جهت تداوم روشنایی و گرم کردن کاتدها مصرف میشود.

جایگزینی لامپ های ال ای دی با وجود بالاست لامپ

بالاست شروع ترکیبی

بالاست لامپ شروع ترکیبی از مدار گرم کننده الکترود، سوئیچ الکترونیکی و ترانس تشکیل شده است.این بالاست شبیه به بالاست مغناطیسی در فرکانس 50هرتز عمل میکند، همچنین دارای مدار جدا کننده الکترود هستند.(مدار گرم کننده، الکترود را بعد از استارت لامپ، جدا میکند)

جایگزینی لامپ های ال ای دی با وجود بالاست لامپ

بعضی از انواع لامپ ال ای دی ، جایگزین فلورسنت میشود و با بالاست لامپ سازگار هستند و بعضی هم نیستند. لامپ هایی که با بالاست لامپ سازگاری ندارند، نیاز به جایگزینی ال ای دی و سیم کشی مجدد و مقاوم سازی داخل چراغ برای استفاده از چراغ های موجود دارد. و این لامپ ها جایگزین خوبی برای لامپ های قدیمی هستند . این لامپ ها به راحتی جابجا میشوند و جایگزین لامپ های معمولی میشوند. هزینه بالاتری دارد اما نیاز به حذف کردن بالاست لامپ برای اتصال ال ای دی به منبع تغذیه نیست.

منبع
www.blog.lightup.com

مقالات مرتبط