کابل آنتن چیست؟ بررسی انواع کابل آنتن

نمونه های مختلفی از کابل آنتن برای ایجاد ارتباط بین آنتن و دستگاه های مختلف صوتی تصویری به کار می روند. این کابل ها با قابلیت های گوناگون طراحی و ساخته می شوند که در ادامه به معرفی کابل آنتن و انواع آن خواهیم پرداخت.

کابل آنتن چیست؟

کابل آنتن یکی از نمونه های کابل کواکسیال به شمار می آید که در لیست کابل های انتقال سیگنال نیز قرار می گیرد. برای ایجاد اتصال بین آنتن و دستگاه هایی مثل تلویزیون، تلفن، مودم، ماهواره و بسیاری از دستگاه های دیگر از کابل های مختلف آنتن استفاده می شود. اکثر نمونه های کابل آنتن به صورت چند رشته ای طراحی شده اند و در ساخت هادی آنها نیز از موادی مثل مس استفاده می شود. یکی از ویژگی های این نوع از کابل ها این است که محافظت کامل از موج انتقالی داخل کابل را دارند. یعنی هنگام انتقال موج، نویز و یا تابشی از بیرون نمی تواند وارد مسیر انتقال شود. در ادامه به انواع کابل آنتن و کاربرد آن برای برخی از دستگاه ها مثل تلویزیون و ماهواره می پردازیم. تا برای خرید سیم و کابل اطلاعات کاملی را در اختیار داشته باشید

انواع سیم آنتن

انواع کابل آنتن در نمونه های مختلف دارای کارکردهای گوناگونی هستند. این محصول در دسته بندی لوازم جانبی قرار دارد که شامل یک رسانای داخلی بوده و توسط یک عایق انعطاف پذیر نیز محاصره می شود. نمونه های متنوعی از کابل های آنتن برای ایجاد ارتباط بسیاری از وسایل و دستگاه ها با آنتن صورت می گیرد. کاربردی ترین نمونه های این کابل ها شامل موارد زیر می باشد.

  • کابل آنتن RG6: مناسب برای ایجاد ارتباط دستگاه های مختلف تلویزیون و ماهواره ها
  • کابل آنتن RG11: برای ارتباط بین دستگاه های مختلف بوده و مناسب ساختمان هایی با ارتفاع بالا
  • کابل آنتن RG59: یک انتخاب مناسب برای دوربین های مدار بسته
  • کابل آنتن RG60: مناسب برای دستگاه های تلویزیون با کیفیت تصویر بالا

انواع کابل آنتن تلویزیون

تلویزیون از جمله دستگاه های صوتی و تصویری به شمار می آید که کاربرد انواع کابل آنتن در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. امواج تلویزیون ها به صورت نور و تصویر و از طریق نمونه های مختلف فرستنده پخش می شوند. به همین دلیل کابل های انتقال دهنده ای که در آنتن این دستگاه ها به کار می روند باید از نمونه هایی که دارای سیگنال های RF هستند، انتخاب شوند. کابل های کواکسیال که در بالا نیز به آن اشاره کردیم جزء مناسب ترین نمونه های کابل آنتن برای انتقال سیگنال در دستگاه های مختلف از جمله تلویزیون به شمار می آیند.

انواع کابل آنتن

انواع کابل آنتن کواکسیال در نمونه های مختلف ساخته می شوند و همه ی آنها قابلیت اتصال به آنتن ها را ندارند. از جمله کابل های پیشنهادی برای ارتباط بین تلویزیون و آنتن، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کابل 2.5c-2v
  • کابل 4.5c-2v
  • کابل RG6
  • کابل RG60

تفاوتی که بین انواع کابل آنتن بالا وجود دارد، شامل قطر رسانه مرکزی و همچنین ضخامت عایق آنها می باشد. هر کدام از این کابل ها برای شرایط و نمونه های خاصی از محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال از کابل RG6 برای فاصله های طولانی بین تلویزیون و آنتن استفاده می شود که در شرایطی مشابه دارای عملکرد بهتری نسبت به دو نمونه دیگر است.

انواع کابل آنتن

انواع کابل آنتن ماهواره

هر کدام از انواع کابل آنتن کواکسیال که در بالا به آن اشاره کردیم برای ایجاد ارتباط بین دستگاه های ماهواره و تلویزیون با آنتن به کار می روند. کابل های کواکسیال با توجه به مشخصات و ویژگی هایی که دارند، در دسته بندی های گوناگون قرار می گیرند. این کابل ها با توجه به مشخصاتی مثل قطر، فرکانس و میزان مقاومت در دو گروه یا دسته بندی Thinnet و Thicknet قرار می گیرند. 

انواع کابل‌ آنتن Thinnet قابلیت استفاده در شبکه های کامپیوتری مختلف و سیستم های رادیویی مثل بی سیم ها را دارند. در ساخت این کابل ها از مواد منعطف و نرم استفاده شده و قابلیت انتقال سیگنال تا مسافت هایی نزدیک به 200 متر را نیز دارند ولی کابل های Thicknet دارای هسته ضخیم تری بوده و قابلیت استفاده برای فواصل بیشتری را دارند. مدل هایی که هسته آنها از ضخامت بیشتری برخوردار است، قابلیت انتقال سیگنال ها تا فاصله 500 متر را نیز دارند.

هر کدام از انواع کابل آنتن که در ابتدای متن نیز به آن اشاره کردیم در دو دسته بندی Thinnet و Thicknet قرار گرفته می شوند. این کابل ها برای ایجاد ارتباط بین دستگاه های تلویزیون و ماهواره با آنتن به کار می روند. این کابل ها در صورتی که به درستی استفاده شوند، مزیت های بالایی را به همراه دارند که مهمترین آنها شامل موارد زیر است.

  • در فاصله های خیلی طولانی، سیگنال ارسالی ضعیف و یا قطع نمی شود.
  • داده های آنها در برابر سیگنال و یا نویزهای مزاحم به خوبی محافظت می شود.
  • سیگنال ها با کیفیت بالا ارسال یا منتقل می شوند. 
  • قابلیت استفاده در انواع سیستم های دیجیتالی را دارند.
  • از هزینه های پایینی برای استفاده در دستگاه های مختلف برخوردارند.

موارد مهم در انتخاب انواع کابل های آنتن کدامند؟

در انتخاب انواع کابل آنتن از جمله نمونه هایی که برای تلویزیون و ماهواره به کار می رود، توجه به برخی از نکات باعث انتخاب و کارایی بهتر محصول می شود. در ادامه به برخی از موارد مهم هنگام خرید این محصولات اشاره می کنیم.

  • کیفیت و انعطاف موادی که در پوشش این کابل ها به کار می رود به صورت مستقیم روی ماندگاری و کارایی بهتر آنها تاثیرگذار است. نمونه هایی که در ساخت آنها از مواد منعطف و با کیفیت استفاده شده باشد، در برابر شرایطی مثل تابش نور خورشید، کیفیت و مرغوبیت خود را از دست نمی دهند.
  • توجه به هادی و شیلد به کار رفته در این کابل ها نیز از دیگر موارد مهم در انتخاب محصول به شمار می آید. بهترین جنس شیلد در کابل های آنتن مس است. نمونه های دیگری مثل آنتن هایی با شیلد آلومینیومی پیشنهاد نمی شود.
  • با توجه به نوع دستگاه و مسافت بین دستگاه و آنتن بهتر است در انتخاب کابل آنتن توجه لازم را داشت. ضخامت این کابل ها معمولا با توجه به مسافت بین دستگاه و آنتن باید انتخاب شود. 

پرسش های متداول

انواع کابل آنتن کواکسیال جزء نمونه های کاربردی برای ایجاد ارتباط بین دستگاه های تلویزیون و ماهواره با آنتن های مختلف به شمار می آیند.
هنگام انتخاب انواع کابل آنتن باید به نوع دستگاه و آنتن توجه داشت و همچنین مسافت بین این دو را نیز در نظر گرفت. ضخامت و نوع کابل باید با توجه به نوع دستگاه و مسافت آن با دستگاه آنتن انتخاب شود.
موارد زیادی مثل کیفیت روکش، نوع ماده اولیه در هسته داخلی کابل، طول و ضخامت هسته روی قیمت خرید کابل های آنتن تاثیرگذارند.

مقالات مرتبط