چراغ ریلی چیست و چه کاربردی دارد؟ (با انواع چراغ ریلی آشنا شوید)

چراغ ریلی چیست؟یکی از سوالات رایجی که عموماً پرسیده می‌شود این است که چراغ ریلی چیست و چه کاربردی دارد؟ در جواب به این سوال بایستی بدانیم که یکی از فاکتورهای اساسی در طراحی داخلی یک ساختمان، توجه به نورپردازی آن است. چراغ ریلی یکی از روش‌های نوین در تامین نور محیط‌های سرپوشیده به شمار می‌رود. استفاده از این چراغ‌ها، زیبایی فضا را افزایش می‌دهد. از این رو، در بین افرادی که به طراحی دکوراسیون اهمیت زیادی می‌دهند، از محبوبیت خاصی برخوردار است. برای خرید چراغ می توانید در ادامه همراه ما باشید.

‍انواع چراغ ریلی

ویژگی‌های چراغ ریلی

بدیهی‌ترین دلیل استفاده از یک چراغ ریلی در یک محیط، تامین نور فضای آن محیط است. با این حال، ویژگی این چراغ‌ها محدود به تامین روشنایی فضا نمی‌شود و دلایل محبوبیت چراغ‌های ریلی بیشتر از این حرف‌هاست.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کاربر پسند چراغ ریلی ، جلوه و نمای منحصر به فردی است که به فضای ساختمان می‌بخشد. استفاده از قاب‌ها و نیز ریل‌های رنگی، زیبایی کار را چندبرابر افزایش می‌دهد. قابل تنظیم‌بودن زاویه نصب چراغ ریلی و قرارگیری چراغ‌های ریلی نیز به انعطاف استفاده از آن‌ها افزوده است. به گونه‌ای که، می‌توان نور را بر عناصر خاصی در محیط متمرکز کرد. یکی از موارد استفاده از این نوع ویژگی، استفاده از تمرکز نور بر روی یک کار هنری در فضای گالری است. از دیگر ویژگی‌های این نوع چراغ‌ها، سیم‌کشی آن‌ها است. برای استفاده از تعداد زیادی چراغ، همه آن‌ها را در یک ردیف قرار می‌دهند و سیم‌کشی به صورت مشترک انجام می‌شود. همچنین، سیم‌کشی ریل می‌تواند در کف و یا سقف صورت بگیرد.

کاربرد چراغ‌های ریلی

استفاده روزافزون در محیط‌های مختلف، کاربرد چراغ ریلی را بسیار گسترده و متنوع کرده است. از چراغ‌های ریلی به طور عمده در فروشگاه‌ها، سالن‌های اجتماعات و مجتمع‌های تجاری استفاده می‌شود. کافی است یک‌بار که به یک فروشگاه بزرگ یا سالن همایش وارد می‌شوید، به بالاسر خود نگاهی بیندازید تا ردیف‌هایی از ده‌ها چراغ را مشاهده نمایید.

با همه این موارد، کاربرد چراغ ریلی در ساختمان‌های مسکونی نیز رواج بسیار زیادی پیدا کرده است. امروزه، استفاده از چراغ‌های ریلی نه تنها در آشپزخانه، بلکه در سایر فضاهای خانه از جمله اتاق خواب و پذیرایی نیز متداول است.

دسته‌بندی چراغ‌ها

در یک نوع دسته‌بندی انواع چراغ ریلی، می‌توان به روکار و یا توکار بودن ریل چراغ‌ها اشاره کرد. در نوع روکار، چراغ‌ها بر روی ریل‌ها سوار می‌شوند و به راحتی قابل مشاهده هستند. مثل این می‌ماند که شما ابتدا یک لوستر را به سقف آویزان کنید و سپس لامپ‌های کوچک را به آن متصل کنید. در این حالت، مجموعه‌ای از لامپ‌ها و نیز آویز قابل مشاهده است. با این حال، در نوع توکار چراغ ریلی، خبری از ریل‌های ضخیم در سقف و یا بر روی دیوار نیست. از این نوع چراغ‌های ریلی، در محیط‌هایی که از سقف کاذب استفاده شده، به وفور استفاده می‌شود. با این حال، هر یک از این مدل‌ها زیبایی و طرفداران خاص خودش را دارد.

انواع چراغ ریلی

یکی دیگر از دسته‌بندی‌های چراغ‌های ریلی، دسته‌بندی آن‌ها به نوع تک‌فاز و سه‌فاز است. برای کنترل روشن و خاموش‌بودن انتخابی چراغ‌های ریلی و نیز کنترل حجم نور در طول روز، می‌توان از نوع سه‌فاز چراغ ریلی استفاده کرد. این نوع چراغ‌ها، به میزان قابل توجهی به صرفه‌جویی در مصرف برق کمک می‌کنند. همچنین، با کنترل روشنایی چراغ‌ها، منجر به مدیریت هزینه‌های روشنایی می‌گردند. با این حال، تفاوت چندانی بین شکل ظاهری چراغ تک‌فاز و سه‌فاز وجود ندارد.

تنوع چراغ‌های ریلی زیاد است و ما به مهم‌ترین انواع چراغ ریلی اشاره خواهیم کرد.

چراغ ریلی لامپ‌خور

یکی از قدیمی‌ترین نسل‌های چراغ ریلی که همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراغ‌های ریلی نسل لامپ‌خور هستند. این دسته از چراغ‌ها، در مدل‌های متنوعی موجود هستند. ویژگی مثبت چراغ لامپ‌خور، قابلیت نصب انواع مختلف لامپ‌های کم‌مصرف و پرمصرف بر روی چراغ است. همچنین، این لامپ‌ها در قیمت‌های بسیار پایین قابل تهیه هستند.

چراغ ریلی خرطومی

یکی از انواع چراغ‌های ریلی، چراغ خرطومی است. در همه چراغ‌های ریلی، می‌توان زاویه روشنایی را برای تمرکز نور تنظیم کرد. با این حال، ارتفاع و محل قرارگیری چراغ در سقف و یا بر روی ریل‌ها ثابت است. در نوع چراغ‌های ریلی خرطومی، می‌توان به راحتی چراغ را در ارتفاع‌ها و نیز جهات مختلف تغییر داد. این ویژگی، به انعطاف هرچه بیشتر چراغ می‌افزاید و کاربرد آن را گسترده‌تر می‌کند. همچنین، در خرطوم این نوع چراغ‌ها فنرهایی تعبیه شده که باعث کشیدگی و فشردگی آسان آن‌ها می‌گردد. از همین رو، این چراغ‌ها به طور گسترده‌ای در فروشگاه‌ها و نیز نمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچون چراغ ریلی لامپ‌خور، چراغ‌های خرطومی در مدل‌های مختلف و نیز در کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، چراغ خرطومی دیواری از جمله چراغ‌های ریلی است که علاوه‌بر تامین روشنایی، به زیبایی فضا نیز می‌افزاید. در واقع، جنبه استفاده از این نوع چراغ‌ها بیشتر تزئینی است.

انواع چراغ ریلی

چراغ ال ای دی

یکی از مدرن‌ترین و پرکاربردترین نوع استفاده از چراغ ریلی، نوع ال ای دی آن است. این نوع چراغ‌های ریلی همواره در طراحی روکار مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند و غالباً بر روی سقف نصب می‌گردند. از این نوع چراغ‌ها در نورپردازی مراکز تجاری، نمایشگاه‌ها و حتی مکان‌هایی چون کافی‌شاپ‌ها و مزون‌های عروس که نیازمند یک طراحی ظریف هستند، استفاده می‌شود. حال که با چراغ ریلی و انواع آن‌ها آشنا شدید، ممکن است بپرسید که در خرید چراغ ریلی، چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد. 

پرسش های متداول

در خرید این نوع چراغ‌ها، پیش از هر چیز می‌بایست به جنس و موارد مورد استفاده در ساخت چراغ و نیز ریل‌های چراغ توجه داشته باشید. یک متریال نامناسب در ساخت ریل، ممکن است احتمال خرابی ریل‌ها و یا حتی جرقه و آتش‌سوزی را به همراه داشته باشد.
این چراغ علاوه‌بر زیبایی، بایستی از استحکام مناسب برای تحمل وزن چراغ‌ها برخوردار باشد
معمولاً ریل‌هایی که از جنس ماده آلومینیوم باشند مرغوب‌ترند. چرا که در کنار خاصیت ضدزنگ‌بودن، فلز آلومینیوم از استحکام بسیار خوبی برخوردار است.

مقالات مرتبط