انواع پروژکتور ال ای دی

شاید شما هم برای تامین نور فضایی نیاز به یک منبع نوری قوی داشتید و به شما پیشنهاد شده است که از انواع پروژکتور ال ای دی استفاده کنید. اما انواع پروژکتور ال ای دی چیست ؟ بسیاری از ما با انواع لامپ‌های توان بالا و پرنور قدیمی‌آشنایی داریم. لامپ‌های بخار سدیم و جیوه و متال‌هالید در توان‌های بالا ( مانند 250 یا 600 وات) به صورت رایج به عنوان منابع تامین کننده نور با شدت زیاد مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما امروزه با توجه به مصرف برق انواع پروژکتور ال ای دی با کیفیت جایگزین این لامپ‌ها شده اند و افراد از آن‌ها برای روشنایی فضاهای بزرگ و به طور کلی هر کجا که نیاز به منابع نوری قوی باشد، استفاده می‌کنند. در این مطلب توضیحاتی در مورد انواع پروژکتور ال ای دی می‌دهیم تا شما بتوانید در صورت نیاز انتخاب بهتری از میان انواع پروژکتور ال ای دی داشته باشید. در این مقاله ابتدا به بررسی ساختار انواع پروژکتور ال ای دی پرداخته و در ادامه اصطلاحاتی که ممکن است شما در زمان خرید انواع پروژکتور ال ای دی با آن‌ها روبرو شوید را مرور می‌کنیم.

انواع پروژکتور ال ای دی

بدنه پروژکتور

برای ساخت انواع پروژکتور ال ای دی نیاز به سازه ای کوچک است تا بتوان ال ای دی‌ها و سایر تجهیزات مانند منابع تغذیه (در صورت نیاز) را بر روی آن سوار کنیم. در بازار ال ای دی بدنه انواع پروژکتور ال ای دی وجود دارد و یکی از مواردی که به وسیله آن انواع پروژکتور ال ای دی را تقسیم بندی می‌کنند همین شکل بدنه آن‌ها است. دو نوع رایج این بدنه‌ها یکی بدنه پرژکتور خاک اندازی و دیگری بدنه پروژکتور‌های جت لایتی است. وظیفه اصلی این بدنه‌ها همان طورکه ذکر شد سوار شدن قطعات بر روی آن‌ها و مراقبت از آن‌ها در انواع پروژکتور ال ای دی است . البته در برخی از طراحی‌های بدنه‌ انواع پروژکتور ال ای دی، طراحی به گونه ای صورت می‌پذیرد که بدنه پروژکتور خود کاهنده گرما بوده و نیاز به هیت سینک به عنوان یک قطعه اضافه نباشد. به همین دلیل است که اکثر بدنه انواع پروژکتور ال ای دی از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود. 

نکته نهایی در مورد بدنه انواع پروژکتور ال ای دی این است که هر بدنه با توجه به کیفیت ساخت و درجه احتیاطی که در ساخت و انتخاب متریال آن مورد توجه قرار گرفته است، دارای درجه ای از IP است. پایین ترین درجه IP  این توان را دارد که در برابر گرد و غبار از چراغ شما مراقبت کند. و هر چه میزان این درجه آی پی بالاتر برود درجه محافظت بیشتر می‌شود. به طور مثال IP68 باید بتواند از مجموعه شما در زیر آب مراقبت کند. پیشنهاد ما به شما این است که تنها به درجه‌های IP  اعلام شده از سوی محصولات شرکتی و آن هم فقط شرکت‌های معتبر اعتماد کنید و جان خود را با استفاده از محصولات غیر استاندار به خطر نیندازید. 

انواع ال ای دی پروژکتور ال ای دی چیست؟

یکی از موارد دیگری که در بازار باعث می‌شود که انواع پروژکتور ال ای دی از یکدیگر تفکیک شوند، نوع ال ای دی مورد استفاده در آن‌ها است. یعنی شما باید بدانید پروژکتور مدل ال ای دی چیست. در ساخت پروژکتور از انواع ال ای دی استفاده می‌شود اما سه نوع زیر را می‌توان رایج ترین نوع ال ای دی مورد استفاده در ساخت انواع پروژکتور ال ای دی به حساب آورد. 

1- پاور ال ای دی‌های یک یا سه وات

2- پار ال ای دی‌های توان بالا ( مانند COB صد یا پنجاه وات)

3- ال ای دی‌های اس ام دی

هر کدام از این ال ای دی‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. در مورد این ال ای دی‌ها به عنوان یک مصرف کننده شاید تنها لازم باشد بدانید که همگی نور تولید می‌کنند(!) و عملا از نظر کارایی تفاوتی چندانی با یکدیگر ندارند. معمولا و قاعدتا باید انواع پروژکتور ال ای دی با ال ای دی‌های اس ام دی، به دلیل عدم نیاز به منبع تغذیه و قیمت ارزان تر ال ای دی،ارزان تر از سایر نمونه‌ها ساخته و به مصرف کننده فروخته شوند. نکته ای که شاید بسیار مهمتر از تکنولوژی ال ای دی به کار رفته در انواع پروژکتور ال ای دی باشد و باید به آن توجه کنید،رنگ ال ای دی‌هاست. نورهای رنگی (مانند قرمز و آبی و سبز و زرد) با استفاده از ال ای دی مربوط به آن‌ها تولید می‌شوند. اما نکته اصلی مربوط به ال ای دی سفید است. ال ای دی سفید معمولا در دو طیف نزدیک به رنگ زرد و یا نزدیک به رنگ آبی تولید می‌شود که اولی را سفید آفتابی یا گرم و دومی‌ را سفید یخی و یا مهتابی می‌نامند. معمولا بسته به نوع استفاده شما یکی از این دو مورد برای شما مناسب تر است . نمونه‌های آفتابی و یا گرم انواع پروژکتور ال ای دی برای نورپردازی معماری بیشتر به کار گرفته می‌شوند. توجه کنید که در این مورد ممکن است فروشنده به جای اصطلاحات آفتابی و یا گرم و یا مهتابی و یخی از عددی با واحد کلوین استفاده کند. رنج عدد کلوین معمولا بین 4500 تا 7500 تغییر می‌کند و بر خلاف دما هر چه ال ای دی دارای عدد کلوین بالاتری باشد رنگ سفید آن یخی تر است!

 اگر این اعداد برای شما گیج کننده است بهتر است که به جای خرید به صورت حضوری، خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهید و در هر لحظه بتوانید ویژگی‌های مختلف نور انواع پروژکتور ال ای دی را با یکدیگر مقایسه کنید. 

نکته نهایی در مورد این است که تمایز انواع نمونه‌های قدیمی ‌با پروژکتور ال ای دی چیست و انواع پروژکتور ال ای دی چه نقطه ضعفی در برابر آن‌ها دارند؟ شاید تنها نکته ای که بتوان در این مورد اشاره کرد این است که زاویه پخش نور در انواع لامپ‌های قدیمی ‌به دلیل استفاده از حباب بهتر از پروژکتورهای ال ای دی است و نور را بهتر از سطح تخت ال ای دی‌ها پخش می‌کنند. انواع پروژکتور ال ای دی برای رفع این ایراد از لنز و رفلکتور استفاده می‌کنند. با استفاده از لنز ورفلکتور تا حدی پروفایل نور خروجی انواع پروژکتور ال ای دی کنترل و مدیریت می‌شود و می‌توان نور را هدایت کرد. لنزها و رفلکتورهای در درجه بندی‌های مختلف تولید و بسته به نیاز شما بر روی انواع پروژکتور ال ای دی نصب می‌شوند

نکات نهایی در هنگام خرید انواع پروژکتور ال ای دی

شاید در هنگام خرید انواع پروژکتور ال ای دی با اصطلاحات مختلف دیگری نیز روبرو شوید اما در این مقاله تلاش شد که بیشتر آن چیزی که در مورد انواع پروژکتور ال ای دی  به آن نیاز دارید را برای شما مورد تشریح قرار دهیم. نمونه‌هایی مانند پروژکتورهای ریلی (مخصوص ویترین مغازه‌ها) و یا والواشرهای ال ای دی نیز در بازار به عنوان پروژکتور معامله می‌شوند که کلیت کارکردی و ساختمان  آنها مشابه همین موارد ذکر شده در بالا است. وال واشرهای ال ای دی نور خطی برای شما تهیه می‌کنند و بیشتر در روشنایی نمای ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود. در زمان خرید انواع پروژکتور ال ای دی به این نکته توجه کنید که به چه میزان نور و با چه کیفیتی نیاز دارید و تلاش کنید که آن را از میان انواع پروژکتور ال ای دی با بهترین قیمت و کمترین میزان انرژی مصرفی (وات)  انتخاب کنید. 

 

مقالات مرتبط